Być miłosiernym.doc
(
40 KB
)
Pobierz
Być miłosiernym
Być miłosiernym
Być miłosiernym, oznacza: współczuć, litować się, z litości pomagać, zmiłować się nad kimś. Wskazuje na wzruszenie wobec nieszczęścia, które spotkało drugiego człowieka: ale również na czyn płynący z tego uczucia. Miłosierdzie oznacza dobroć, życzliwość, wierność, łaskę, miłość. Miłosierdzie, to czyn Boga, który się lituje się nad ludzką nędzą, cierpieniem
i grzechem; zniża się do człowieka, pomaga, leczy, przebacza. Przez takie właśnie czyny - objawia swą wierność. Miłosierdzie oznacza również współczucie, przeba
czenie, życzli
wość. Być miłosiernym, oznacza
być współczującym, dobrym. Chodzi tu o głębokie wzruszenie nad nieszczęściem i biedą drugiego człowieka, wczucie się w jego sytuację i czyn, który jest pomocny.
Gdy mówimy o miłosierdziu, mamy bierzemy pod uwagę postawę człowieka, która wyraża uczucie tkliwości i serdecznego współczuc
ia. Być współczującym, oznacza -
być boleśnie wzruszonym, żałującym kogoś, a prowadzi to zawsze do gotowości niesienia pomocy. Do miłosierdzia należy także postawa mówiąc
a o gotowości przebaczenia. Apostoł
P
aweł w Liście do Kolosan, mówi: „Jako więc wybrańcy Boży ,
święci i umiłowani obleczcie się
w serdeczne miłosierdzie, dobroć, pokorę, cichość, cierpliwość, znosząc jedni drugich
i wybaczając sobie nawzajem, jeśliby ktoś miał zarzut jeden przeciw drugiemu:
jak Pan wam wybaczył, tak i wy”
.
Jaki jest zatem sens ewangelicznego miłosierdzia? Głębokie współczucie płynące z ludzkiego lub Bożego serca, jako reakcja na nędzę człowieka, jego utrapienie, cierpienie, nieszczęście, śmierć. Uczucie to często ujawnia się na zewnątrz. Ma ono w sobie coś, z głębi i delikatności miłości matczynej. Następnie jest to umiejętność takiego wczucia się w sytuację drugiego czło
wieka, że możemy patrzeć na rzeczy jego oczami, myśleć jego umysłem i czuć jego sercem. Jest to prawdziwe współczucie. Miło
sierdzie jako sympatia wobec człowieka, oznacza współcierpienie z kimś, współprzeżywanie, współopłakiwanie. To nie tylko emocjonalny przypływ litości, współczucia, lecz również pełne zaangażowanie umysłu i woli wyrażające się w czynie; to nie tylko chwilowe uczucie, ale trwała dyspozycja,
która
charak
teryzuje się wiernością.
Miłosierdzie ewangeliczne zbliżone jest to miłości, ale się z nią nie utożsamia. Jawi się ono prawie zawsze w kontekście jakiejś ludzkiej nędzy i nieszczęścia, wyraża się w głębokim wzruszeniu i współczuciu, którego skut
kiem jest wspierający czyn. Miłość ewangeliczna też domaga się czynu, ale nie po
jawia się w kontekście ludzkiego nieszczęścia, i nie towarzyszy jej uczuciowe wzruszenie. Miłość ogarnia wszystkich, i bardziej jest sprawą przykazania
i woli, niż współczucia. Miłosierdzie jest konkretyzacją mi
łości; jest to miłość współczująca, litująca się nad kon
kretnym ludzkim nieszczęściem (duchowym lub fizycz
nym) i starająca się skutecznie mu zaradzić. Element współczucia wskazuje na bezpośrednie
spotkanie
z drugim czło
wiekiem, będącym w potrzebie.
Wzruszenie, w akcie miłosierdzia, powodowane jest nie opowiadaniem o
nieszczęściu, lecz spotkaniem "oko w oko
" z nieszczęściem i cierpieniem. Wynika z tego w sposób oczywisty, że miłosierdzia nie można czynić na odległość przez pośrednictwo innych lu
dzi, słów czy :pieniędzy. Czymś .koniecznym w mi
łosierdziu jest współczucie, współuczestnictwo, współ
odczuwanie. W Piśmie świętym znajdujemy wezwanie do: naśladowania miłosierdzia Ojca, oraz praktykowania pierw
szeństwa miłosierdzia przed ofiarą.
„Bą
d
źcie miłosierni, jak Ojciec wasz jest miłosierny. Nie sądźcie, a nie będziecie sądzeni; nie potępiajcie, a nie będziecie potępieni. Odpuszczajcie, a będzie wara odpuszczone. Dawajcie, a będzie wam dane
”
Zatem, miłosierdzie na wzór Boga-Ojca, zawiera w sobie istotne elementy: unika
nie sądzenia
i potępiania bliźnich oraz przebaczenie i wspaniałomyślne dawanie.
W przypowieści Jezusa o nielitościwym dłużniku, Pan oka
zał słudze swemu miłosierdzie uwalniając go z więzienia i darowując dług. Domaga się jednak, by naśla
dował go w tym geście. W centrum zainteresowania Jezusa Chrystusa jest Ojciec miłosierny, który jest dobr
y dla niewdzięcz
nych i złych. „Miłosierdzia chcę, a nie ofiary”
. Większe mam upodobanie
w tych, co cz
ynią miłosierdzie, niż w poświęceniu, ofiarach
. Ołtarz oznacza tu po prostu składane na nim ofiary. Zasiadanie przy stole z grzesznikami i celnikami gorszy faryzeuszów; stawiają
więc uczniom Jezusa pyta
nie: „
Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami
i grzesznikami? Zdrowi nie potrzebują leka
rz
a, lecz ci, którzy mają się źle” -
brzmi odpowiedź
. Zadanie Jezusa podobne jest do zadania lekarza: szukać chorych, przyjmować ich i uzdrawiać.
Do takich należeli grzesznicy i celnicy
. Ta
kie czyny Jezusa jak powołanie Mateusza celnika oraz uczta z grzesznikami i celnikami są wypełnieniem
się woli Bożej zawartej w Piśmie. Pełne dobroci
postępowanie Jezusa wobec grzesznik
ów
i celnikó
w jest wypełnieniem się Pisma
:
„
Idźcie i uczcie się, co znaczy; chcę
raczej miłosierdzia, niż ofiary”
.
Miłosierdzie ma pierwszeństwo tam, gdzie człowiek czegoś nie potrafi, nie jest w stanie, albo opiera się łasce. Bóg oczekuje od człowieka przede wszystkim nie darów o
fiarnych
, lecz ludzkiej litości i dobroci. Prawdziwa cześć Boża musi wypływać z serca współczu
jącego
i miłosiernego. Postawa taka więcej znaczy nie wszystkie całopalenia
i ofiary. Ofiara składana na ołtarzu bez miłości i miłosierdzia nie m
a w oczach Bożych wartości. Bo „
nie przyszed
łem powoływać
sprawiedliwych, ale grzeszników
".
Zniżanie się do grzeszników należy do istoty posłannictwa Jezusa; winno również stanowić istotę posłannictwa tych, którzy wybrali drogę życia radami ewangelicznymi.
Głodni uczniowie Jezusa zrywali w szabat kłosy i jedli wykruszone z nich ziarno. Gorszyli się z tego fa
ryzeusze: Twoi uczniowie czynią to, czego nie wolno czynić w szabat. Bóg bardziej chce miłosier
dzia, niż ofiar i związanych z nimi przepisów rytualnych. Sam Bóg jest
mi
łosierny i dobry, dlatego przestrzeganie szabatu musi być rozpatrywane z punktu widzenia dobroci i miłosierdzia Boga. Jeżeli Bóg jest miłosierny, to człowiek może po
silić się w szabat. Ważniejsze bowiem jest miłosierdzie nad głodnym, biednym, grzesznym, niż niewolnicze
za
chowanie prawa rytualnego. Dopiero wtedy b
ędzie miła Bogu służba
, gdy będzie poprzedzona czynami miłosierdzia; bez tego stanie się obrazą
Boga. Rozdzielanie służby duchowej
od służen
ia ludziom jest mijaniem się z celem
.
Miłos
ierdzie należy czynić, a
prawa nie zaniedbywać pamiętając przy tym, że ważniejsze
w pra
wie jest miłosierdzie. Ludzie miłosierni, są szczęśliwi - ponieważ oni doświadczają tego, co dają, co okazują - miłosierdzia.
Jak należy rozumieć określenie "błogosła
wieni miłosierni
"? Nie oznacza ono tylko dobroczynności lub dawania ofiar na rzecz potrzebujących
. Miło
sierdzie to postawa na
śladująca postępowanie Boga wobec ludzi grzesznych, to akt przebaczania
. Miłosierdzie Boże najbardziej objawia się w przebaczeniu. Taka postawa ludzi wobec grzeszników była obca w Starym Testamencie; zasługiwali oni na gniew i prze
kleństwo. Jezus wbrew tym tendencjom uczył słowem i gestem współczucia
i litości wobec grzeszników, którzy w oczach Boga są biednymi ludźmi. Tylko w ten sposób można ich pozyskać dla Boga.
Miłosierdzie jest dawaniem wspaniałomyślnym, hojnym, bezinteresownym: miarą dobrą, natłoczoną, utrzęsioną i opływającą
. Niegodziwy dłużnik został ukarany za to, że nie ulitował się nad współsługą, nie wczuł się w jego sytuację, nie przebaczył mu z serca,
i nie darował długu. Doświadczone przez człowieka prze
baczenie, winno być przez niego okazywa
ne bliźnim. Stąd pytanie Pana: „
Czyż więc ty nie powinieneś byt ulitować się nad swym współsługą,
jak ja ulitowałem się nad tobą?”
. Za brak miłosierdzia i przebaczenia
z serca swemu bratu czeka człowieka sąd. Doświadczone przez człowieka przebaczenie Boże, powinno być przekazywane. Kto natomiast gardzi darem Bożym i zamyka swe serce przed bratem, tego czeka surowy sąd.
...
Plik z chomika:
ela.roza
Inne pliki z tego folderu:
Augsburger David - Sztuka przebaczania.doc
(1445 KB)
Miłość Boża.wps
(13 KB)
Współczucie Jezusa.doc
(157 KB)
WYBRANE POSTACIE BIBLIJNE - opis.wps
(19 KB)
POWRÓT DO DOMU.doc
(57 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aborcji - STOP
Alkoholizmowi - STOP
Anoreksji i bulimii - STOP
Audio booki - chrześcijańskie
Audycje radiowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin