opr. Monika Szybalska
Savoir - vivre nie tylko od święta
Uczeń:
- poznaje niektóre zasady dobrego zachowania,
- wykorzystuje teoretyczne wiadomości o savoir - vivrze w przykładowych sytuacjach,
- współpracuje w grupie,
- ocenia własne i cudze zachowania pod względem poprawności obyczajowej.
Metody pracy: praca w grupie, działania praktyczne, elementy dramy
Środki: poradniki o dobrym zachowaniu, wycinki z gazet i innych źródeł dotyczące savoir - vivru, arkusze szarego papieru i flamastry, quiz „Kulturalny uczeń – gatunek zagrożony wyginięciem?”
1. Krótka rozmowa o zasadach dobrego zachowania. Wyjaśnienie pojęć: savoir - vivre, bon ton, etykieta. Nawiązanie do tematu: warto pamiętać o dobrym zachowaniu nie tylko przy okazji świąt.
2. Uczniowie siedzą w pięciu grupach. Każda z grup dostaje do wykonania zadanie związane z różnymi aspektami dobrego zachowania (przydatnymi w czasie zbliżających się świąt):
Grupa 1
Niedługo święta. Czekają nas liczne wizyty i spotkania w gronie rodzinnym. Nie ukrywajmy, wiele czasu spędzimy wtedy przy stole. Żeby dobrze wypaść przed rodzinką, spróbujcie (korzystając z dostępnych materiałów i własnej wiedzy) przypomnieć sobie, jak należy witać gości (zwróćcie np. uwagę na to, kto komu podaje rękę, w jakiej kolejności, jakich słów należy wtedy użyć itp.) i zapraszać ich do stołu (kto zaprasza, jakich słów do tego używa itp.). Następnie przygotujcie krótką scenkę, w której zaprezentujecie kolegom wzorcowe zachowanie w takiej sytuacji.
Grupa 2
Niedługo święta. Czekają nas liczne wizyty i spotkania w gronie rodzinnym. Nie ukrywajmy, wiele czasu spędzimy wtedy przy stole. Żeby dobrze wypaść przed rodzinką, spróbujcie (korzystając z dostępnych materiałów i własnej wiedzy) przypomnieć sobie, jak powinno się usadzić gości przy stole (zwróćcie np. uwagę na to, na jakich miejscach powinni usiąść gospodarze, które miejsca są „ważniejsze” oraz kto i według jakich kryteriów je zajmuje, gdy spotkają się chociażby dziadkowie, ciocia, wujek, ich dzieci, itp.). Następnie przygotujcie krótką scenkę, w której zaprezentujecie kolegom wzorcowe zachowanie w takiej sytuacji.
Grupa 3
Niedługo święta. Czekają nas liczne wizyty i spotkania w gronie rodzinnym. Nie ukrywajmy, wiele czasu spędzimy wtedy przy stole. Żeby dobrze wypaść przed rodzinką, spróbujcie (korzystając z dostępnych materiałów i własnej wiedzy) przypomnieć sobie, jak należy nakrywać do stołu (weźcie pod uwagę miejsce i układ sztućców oraz talerzy). Następnie przygotujcie schematyczny rysunek, na którym przedstawicie wzorowo nakryte miejsce dla jednej osoby.
Grupa 4
Niedługo święta. Czekają nas liczne wizyty i spotkania w gronie rodzinnym. Nie ukrywajmy, bardzo ważnym elementem tych spotkań będą upominki. Żeby dobrze wypaść przed rodzinką, spróbujcie (korzystając z dostępnych materiałów i własnej wiedzy) przypomnieć sobie, co, komu i w jaki sposób wypada podarować. Następnie zapiszcie w punktach najważniejsze zasady, o których powinniśmy pamiętać przy wręczaniu prezentów.
Grupa 5
Niedługo święta. Czekają nas liczne wizyty i spotkania w gronie rodzinnym. Nie ukrywajmy, wiele czasu spędzimy wtedy przy stole. Żeby dobrze wypaść przed rodzinką, spróbujcie (korzystając z dostępnych materiałów i własnej wiedzy) przypomnieć sobie, jakie zasady obowiązują w czasie siedzenia przy stole i jedzenia (zwróćcie np. uwagę na to, w jakiej pozycji siedzimy przy stole, jak trzymamy sztućce, jak jemy itp.). Następnie zapiszcie w punktach krótką instrukcję o dobrym zachowaniu przy stole.
ewentualnie druga jednostka lekcyjna
3. Prezentacja wyników pracy grup. W razie konieczności korygowanie nieprawidłowości.
4. Ewaluacja: Uczniowie odpowiadają na pytania quizu „Kulturalny uczeń – gatunek zagrożony wyginięciem?” i przekonują się o stopniu swojej wiedzy na temat kulturalnego zachowania.
ela.roza