Jak zmiksować utwór I.pdf

(308 KB) Pobierz
spis-tresci 07-03.qxd
TECHNOLOGIA
Jezar, jezar@dreampoint.co.uk
Prze³o¿y³: Jerrvix
Rozpoczynaj¹cy siê tym ar-
tyku³em cykl jest prostym
przepisem na to, jak od ze-
ra zmiksowaæ nagranie
pop. Wiele osób czasem nie
wie jak zacz¹æ, mam wiêc
nadziejê, ¿e poni¿szy arty-
ku³ poprowadzi ich przez
ten proces.
Jak zmiksowaæ utwór pop?
Czêœæ pierwsza – stopa, werbel, bas i pady
artykule przedstawiê wam kilka pro-
stych zasad na temat miksowania na-
grañ pop, których z powodzeniem u¿ywa³em
przy pracy nad albumami, singlami, rekla-
mówkami i œcie¿kami dŸwiêkowymi. Nie bê-
dzie to nic radykalnego, a tylko zwyczajna co-
dzienna robota. Je¿eli odkryjecie, ¿e jest
w tym artykule coœ dziwnego, to skar¿cie siê
ca³emu przemys³owi muzycznemu, a nie
mnie, poniewa¿ tak w³aœnie pracuje wiêk-
szoœæ realizatorów.
Absolutnie nie dajê tutaj zapewnienia, ¿e
jest to „w³aœciwa” metoda na zmiksowanie
nagrania – bo nie ma takiej metody. Co znaj-
dziecie poni¿ej, to tylko opis, w jaki sposób
wiele (wiêkszoœæ?) osób to robi, a to nie gwa-
rantuje, ¿e i wy z niezbit¹ pewnoœci¹ osi¹-
gniêcie wspania³e rezultaty. Artyku³ ten po-
mo¿e unikn¹æ wam niektórych pu³apek, a je-
œli przeprowadzicie poni¿sz¹ procedurê
w sposób wyj¹tkowo dobry, to nie ma po-
wodu, dla którego nie mielibyœcie uzyskaæ
œwiatowych rezultatów. W sypialniach i po-
koikach wyprodukowano ju¿ du¿o hitów, za-
tem równie¿ wy nie potrzebujecie milionów
z³otych, ¿eby tego dokonaæ.
Zak³adam tu, ¿e macie w swoim posiada-
niu nagrane œcie¿ki, które obejmuj¹: stan-
dardowy zestaw oko³o 8 œcie¿ek perkusji, jed-
n¹ lub dwie œcie¿ki basu, kilka œcie¿ek klawi-
szy i/lub gitar lub innych instrumentów, g³ów-
ny wokal, mo¿e kilka chórków, mo¿e te¿ kil-
ka œcie¿ek perkusyjnych przeszkadzajek, a mo-
¿e nawet kilka dziwacznych efektów, które
brzmi¹ dobrze od czasu do czasu. Dodatko-
wo zak³adam, ¿e macie odpowiedni system
miksuj¹cy, jak program wieloœladowy lub
przynajmniej wielokana³owy mikser podpiê-
ty pod wieloœcie¿kowy magnetofon, a poza
tym kompletny zestaw efektów zewnêtrznych
(lub wtyczkowych), jak pog³osy, kompresory,
korektory, deesery itp. Nie bêdziecie potrze-
bowaæ ich wszystkich, ale kilka z nich prawie
na pewno.
Krok 1. Podepnijcie krótki pog³os pod
pierwsz¹ wysy³kê i d³ugi pog³os pod kolejn¹.
Wystartujcie piosenkê. Najlepiej zapêtlcie j¹,
¿eby nie musieæ ci¹gle przewijaæ i za ka¿dym
razem naciskaæ przycisku odtwarzania. Pod-
ci¹gnijcie wszystkie t³umiki na po³owê za-
kresu, nie próbuj¹c jeszcze miksowaæ. Jeœli
26
Estrada i Studio • lipiec 2003
W
226
419620742.003.png 419620742.004.png
poziom sumy stereo bêdzie zbyt du¿y, zdej-
mijcie ze wszystkich t³umików równo po
trochu. Nie zajmujcie siê na razie wysy³kami,
korekcj¹ lub panoram¹ – upewnijcie siê tyl-
ko, czy ka¿dy t³umik jest równo otwarty.
Teraz podnieœcie t³umiki œcie¿ek, których nie
s³yszycie, a opuœæcie tych, które s¹ za g³oœne.
¯eby zabraæ trochê rzeczy ze œrodka, u¿yjcie
dosyæ przypadkowo (na razie) potencjome-
trów panoramy, zostawiaj¹c poœrodku tylko
stopê, werbel, bas i wokal.
Przes³uchajcie kilkakrotnie materia³. Zo-
rientujcie siê, co zawiera ka¿da œcie¿ka i opisz-
cie j¹. Je¿eli u¿ywacie komputera lub cyfro-
wego miksera, oprogramowanie bez proble-
mu powinno wam na to pozwoliæ. Je¿eli u¿y-
wacie miksera analogowego, zanotujcie usta-
wienia na papierze albo jeszcze lepiej opisz-
cie œcie¿ki pod suwakami, upewniaj¹c siê tyl-
ko, ¿e nie zniszczy to powierzchni miksera.
Niektórzy wol¹ u¿ywaæ taœmy klej¹cej w ka¿-
dej sytuacji, bo kiedy koñczy siê sesja, mo¿na
przykleiæ taœmê do œciany studia (lub gdzie in-
dziej) i kiedy zachodzi potrzeba remiksu, przy-
kleiæ j¹ z powrotem na mikser.
Zapiszcie sobie (w pamiêci programu lub
na kartce) ustawienie suwaków. W tej chwili
jeszcze nie miksujecie, a tylko zapoznajecie siê
z zawartoœci¹ ka¿dej œcie¿ki. W programach
komputerowych jest to o tyle u³atwione, ¿e
tym w lewo (na przyk³ad), a z cabas¹ w pra-
wo. SprawdŸcie jakie rozmieszczenie w pa-
noramie i jakie poziomy s¹ najlepsze dla te-
go rodzaju instrumentów.
Inne instrumenty równie¿ ze sob¹ „roz-
mawiaj¹”. Takie „rozmowy” mog¹ prowadziæ
partie gitar. Spróbujcie zrobiæ podobnie – jed-
n¹ œcie¿kê przesuñcie skrajnie w lewo, a dru-
g¹ w prawo. A mo¿e w ten sposób brzmi to
zbyt t³usto? Spróbujcie bardziej subtelnego
rozstawienia. Ca³y czas doskonalicie swoj¹
wiedzê o piosence i poznajecie zapisane
w muzycznej aran¿acji intencje artysty i re-
alizatorów.
Nie bójcie siê w tej chwili solidnie potar-
gaæ suwakami – wci¹¿ jeszcze nie miksujecie.
Jest bardzo wa¿ne, abyœcie potrafili us³yszeæ
piosenkê z ró¿nych perspektyw – „z punktu
widzenia” gitary, „z punktu widzenia” per-
kusji itd. ¯eby wychwyciæ wzajemne subtel-
ne oddzia³ywania pomiêdzy instrumentami
czêsto bardzo pomocne jest wyciszenie
wszystkich œcie¿ek, poza np. gitarami lub per-
kusj¹. Róbcie równie¿ notatki o rzeczach, któ-
re nie brzmi¹ najlepiej. Czasami podczas na-
grywania œcie¿ek miks ods³uchiwany na kiep-
skich monitorach maskuje fakt, ¿e pewne
œcie¿ki nie brzmi¹ ze sob¹ zbyt dobrze. Je¿eli
zamierzacie zmiksowaæ dane nagranie mu-
sicie byæ œwiadomi takich rzeczy.
Je¿eli na jakiejœ œcie¿ce MIDI odnajdziecie
automatykê MIDI, która gryzie siê z waszym
zewnêtrznym kontrolerem, sprawdŸcie czy wasz
program pozwala na jej wy³¹czenie.
Jeœli nie, mo¿ecie spróbowaæ przekonfigurowaæ
kontroler tak, by wysy³a³ komunikaty Expression
zamiast Volume (prawie nikt nie robi automatyki
Expression), a to pozwoli wam kontrolowaæ
poziom g³oœnoœci, podczas gdy zapisana
wczeœniej automatyka MIDI pozostaje nietkniêta.
w oknie aran¿acji mo¿na fizycznie zobaczyæ,
czy na danej œcie¿ce w danym punkcie cza-
sowym znajduje siê dŸwiêk. W starszych, tra-
dycyjnych systemach nagrywania po prostu
trzeba s³uchaæ.
Teraz do zrobienia bêdziecie mieli du¿o
bardzo wa¿nych rzeczy. Pos³uchajcie uwa¿-
nie, co ka¿da œcie¿ka wnosi do piosenki. Czy
s³ychaæ ewidentnie, ¿e s¹ jakieœ instrumen-
ty, które wspó³pracuj¹ ze sob¹? Co przez to
rozumiem? Mo¿ecie na przyk³ad znaleŸæ
œcie¿kê przeszkadzajek, powiedzmy tambu-
rynu, która jak gdyby prowadzi rozmowê
z innym instrumentem, za³ó¿my ¿e bêdzie to
cabasa. Obydwa instrumenty czêsto brzmi¹
dobrze w stereo – z tamburynem przesuniê-
Kolejn¹ rzecz¹, na któr¹ nale¿y zwróciæ
uwagê, to „stare” œcie¿ki, o których zapo-
mniano po nagraniu, i które nie s¹ przezna-
czone do wykorzystania. Czasami nie s¹ one
nawet opisane. Je¿eli s³yszycie coœ zdecydo-
wanie dziwnego i macie w¹tpliwoœci, za-
dzwoñcie do artysty lub realizatora nagrania
i zapytajcie czy dana œcie¿ka naprawdê ma
zostaæ u¿yta. Bo czêsto nie! Czasami (zw³asz-
cza wtedy, kiedy wielu realizatorów praco-
wa³o przy projekcie) ludzie boj¹ siê kasowaæ
œcie¿ki z poprzedniej wersji i zostawiaj¹ wie-
le z nich na wszelki wypadek. Hugh Padgam
(dobrze znany brytyjski realizator) miksowa³
kiedyœ utwór The Human League, który obej-
mowa³ szeœæ 24-œcie¿kowych taœm (³¹cznie
Estrada i Studio • lipiec 2003
TECHNOLOGIA
Jak zmiksowaæ utwór pop?
144 œcie¿ki!) tylko dlatego, ¿e ka¿dy realiza-
tor, który pracowa³ poprzednio nad utworem,
ba³ siê wykasowaæ pracê swoich poprzedni-
ków. B¹dŸcie równie¿ œwiadomi, ¿e nieko-
niecznie oczekuje siê od was wykorzystania
wszystkiego, co znajduje siê na taœmie. Ale ¿e-
by podj¹æ odpowiednie decyzje, musicie po-
œwiêciæ d³u¿sz¹ chwilê na bardzo dobre za-
znajomienie siê z zawartoœci¹ nagrania.
Konsola mikserska z prawdziwymi suwa-
kami (tzn. takimi, którymi poruszacie w³a-
snymi rêkami, a nie myszk¹) dramatycznie
przyspiesza ca³y proces. Mo¿ecie bardzo
szybko i swobodnie ustawiaæ wszystkie su-
waki i macie to fizyczne odczucie, ¿e ca³a pio-
senka jest „pod waszymi palcami”. Je¿eli na-
granie jest oparte na œcie¿kach MIDI, mo¿e-
cie rozwa¿yæ zakup jednego z tych relatyw-
nie tanich kontrolerów MIDI wyposa¿onych
w 16 prawdziwych suwaków, którymi mo-
¿ecie œmigaæ w górê i w dó³, i tym sposobem
szybko przeprowadziæ ca³y proces. S¹ rów-
nie¿ inne kontrolery, które mog¹ pomóc. Mój
sampler Yamahy ma na przedzie cztery ga³-
ki, które mog¹ zostaæ tak skonfigurowane,
¿eby dzia³a³y jako kontrolery MIDI w dowol-
ny wskazany sposób. W niektórych progra-
mach komputerowych kontrolery te mog¹
zostaæ u¿yte do kontrolowania poziomów
audio albo te¿ œcie¿ek MIDI.
W tym momencie powinniœcie mieæ ju¿ ca³-
kiem niez³e wyobra¿enie jak ca³a piosenka
ma wygl¹daæ i prawdopodobnie porobiliœcie
ju¿ trochê notatek – na papierze lub w g³o-
wie – o rzeczach, które planujecie zrobiæ pod-
czas miksowania. A je¿eli naprawdê nie ma-
cie zupe³nie ¿adnych uwag, to myœlê, ¿e za-
nim przyst¹picie do miksowania powinniœcie
pobawiæ siê jeszcze trochê z nagraniem, po-
niewa¿ najwyraŸniej nie rozumiecie go na ty-
le dobrze, ¿eby dokonaæ tych subtelnych za-
biegów, o które tak naprawdê chodzi w cza-
sie miksowania. Kiedyœ na tym etapie po pro-
stu przerwa³em miks i powiedzia³em do ar-
tysty: „Sorry, naprawdê nie rozumiem, jak ta
piosenka ma siê skleiæ do kupy. Czy mo¿esz
ze mn¹ usi¹œæ i wyjaœniæ mi, jak wyobra¿asz
sobie pouk³adanie tych wszystkich kawa³-
ków? Po prostu sam tego jeszcze nie widzê”.
Przewa¿nie ludzie wykorzystaj¹ tê okazjê
i s¹ chêtni do pomocy.
Upewnijcie siê równie¿, czy s³yszycie i ro-
zumiecie s³owa piosenki oraz ich emocjo-
nalny i dŸwiêkowy przekaz. Kiedy czujecie ju¿
wyraŸnie, ¿e macie w g³owie mapê piosen-
ki i znacie teren, jesteœcie prawie gotowi, ¿e-
by przejœæ do w³aœciwego procesu mikso-
wania piosenki.
wszystko brzmi w miarê przyzwoicie. Roz-
stawcie z grubsza instrumenty w panoramie
oraz dodajcie w odpowiednich iloœciach d³u-
giego i krótkiego pog³osu do ka¿dego dŸwiê-
ku, który tego potrzebuje. Krótki pog³os co-
fa dŸwiêk w g³¹b miksu, a d³ugi powoduje,
¿e dŸwiêk zaczyna p³ywaæ. Nie poœwiêcajcie
temu zbyt du¿o czasu.
Teraz zróbcie sobie fili¿ankê kawy i od-
pocznijcie przez kilka minut. Potem wyci¹-
gnijcie swoj¹ kolekcjê CD i pos³uchajcie kil-
ku ulubionych nagrañ, które dobrze brzmi¹.
Pos³uchajcie kilku rzeczy, które brzmi¹ po-
dobnie do tego, co chcecie osi¹gn¹æ, ale te¿
pos³uchajcie rzeczy, które s¹ ca³kiem od-
mienne. U¿yjcie innych nagrañ ¿eby „wbiæ
ko³ki w ziemiê”, by rzec: „O, to tu w³aœnie je-
steœmy na mapie, to tu w³aœnie stoimy w po-
równaniu do wszystkich innych”. I nie ozna-
cza to wcale, ¿e staracie siê uzyskaæ brzmie-
nie jak w nagraniach, których s³uchacie!
Tak naprawdê tylko dostosowujecie wasze
uszy. Upewniacie siê, ¿e wiecie jak brzmi¹ od-
s³uchy w tym konkretnym studiu, w waszym
W czasie miksowania bêbnów i basu war-
to korzystaæ z ró¿norodnych funkcji ofero-
wanych przez wspó³czesne edytory plików
dŸwiêkowych, jak choæby analizator wid-
ma. U góry znajduje siê spektrogram sto-
py, a u do³u basu. Najwiêcej energii w sy-
gnale stopy przypada tutaj na okolice
120Hz, co powinno nam daæ wskazówkê,
by unikaæ eksponowania tej czêstotliwoœci
w basie. Widaæ te¿, ¿e powy¿ej 8kHz bas
nie emituje praktycznie ¿adnych czêstotli-
woœci, co pozwala nam na ograniczenie
pasma tego instrumentu ju¿ przy 10kHz
i pozbycie siê ewentualnych szumów.
Krok 2. Po ca³ej tej zabawie i zapozna-
waniu siê z miksem powinniœcie ju¿ mieæ wy-
obra¿enie, jak ustawiæ t³umiki, ¿eby uzyskaæ
mo¿liwy do zaakceptowania zgrubny miks.
Ustawcie wiêc t³umiki w pozycjach, gdzie
28
Estrada i Studio • lipiec 2003
419620742.005.png 419620742.006.png
konkretnym stanie umys³u i w waszym kon-
kretnym stanie zdrowia. Jestem w tej chwili
œmiertelnie powa¿ny! Sposób, w jaki odbie-
racie dŸwiêk, w bardzo du¿ym stopniu zale-
¿y od waszej kondycji psychicznej i fizycznej.
W pewne dni, mimo ¿e wasz s³uch wydaje siê
byæ OK, macie wra¿enie, ¿e wasz umys³ jest
w takim nastroju, ¿e nie mo¿e posklejaæ
dŸwiêków, albo ¿e nie mo¿e ich pooddzielaæ
od siebie tak dobrze, jak to czyni przy innych
okazjach. Musicie byæ œwiadomi tej subiek-
tywnej jakoœci s³yszenia danego dnia, a s³u-
chanie znanych nagrañ pomaga wam usta-
liæ gdzie stoicie. To nie musz¹ byæ nawet na-
grania innych ludzi – wasze poprzednie mik-
sy s¹ równie u¿yteczne.
Kiedy nasyciliœcie uszy dŸwiêkami, wy-
³¹czcie CD i jeszcze raz pos³uchajcie nagra-
nia, które macie zaraz zmiksowaæ. Pod koniec
nagrania bêdziecie albo bardzo podekscyto-
wani, albo niezwykle przygnêbieni. Bêdzie-
cie podnieceni, gdy w umyœle pojawi¹ siê no-
we pomys³y na miksowanie. Bêdziecie przy-
gnêbieni, gdy nagranie zabrzmi kiepsko i gdy
zdacie sobie sprawê, ¿e jest jeszcze mnóstwo
rzeczy do zrobienia, by doprowadziæ je do
przyjêtych standardów.
œwiêcicie kilka godzin na uzyskanie najpo-
tê¿niejszego na œwiecie brzmienia perkusji,
a potem – kiedy dodacie pozosta³e instru-
menty – mo¿e okazaæ siê, ¿e brzmienie ca-
³ej piosenki to (na przyk³ad) delikatna bal-
lada, a nie „mocarna” ballada, i nawet gdy
z reszty instrumentów wyciœniecie popraw-
ne brzmienie, koñcowy rezultat bêdzie po
prostu z³y.
Podobna sytuacja. Zmiksowaliœcie ju¿ pra-
wie ca³¹ piosenkê, a kiedy dodajecie woka-
le i s³uchacie s³ów odkrywacie, ¿e potrakto-
waliœcie wszystko kompletnie niew³aœciwie,
bo piosenka jest raczej natury lirycznej.
Jeszcze gorzej – macie ju¿ dopracowane
80 lub 90% miksu – do do³o¿enia zosta³o tyl-
ko kilka instrumentów (mo¿e nawet tylko
wokal) – i uœwiadamiacie sobie, ¿e nie ma si-
³y, ¿eby do³o¿yæ resztê instrumentów w taki
Krok 3. W tej chwili zaczynamy fak-
tyczny proces miksowania. Niektórzy z was
entuzjastycznie przeskoczyli prosto do tego
punktu, myœl¹c, ¿e to prawdziwy punkt star-
towy. Je¿eli tak jest naprawdê, te osoby bê-
d¹ mieæ prawdopodobnie du¿e k³opoty...
Czemu? Podajê kilka powodów (s¹ te¿ in-
ne). Je¿eli wskoczyliœcie w tym punkcie bez
zrobienia ca³ego zapoznania siê z nagraniem,
mo¿e siê to skoñczyæ w ten sposób, ¿e po-
TECHNOLOGIA
Jak zmiksowaæ utwór pop?
sposób, by dostosowaæ je do brzmienia œcie-
¿ek zmiksowanych do tej pory. Jest to bar-
dzo bolesne i k³opotliwe. Musicie zdecydo-
waæ czy naprawdê upchn¹æ gdzieœ pozosta-
³e elementy miksu (ca³y czas maj¹c poczucie
winy), czy wyrzuciæ kilka ostatnich godzin
pracy do kosza i zacz¹æ od pocz¹tku.
W przesz³oœci pope³ni³em wszystkie te trzy
b³êdy z katastrofalnymi rezultatami.
A zatem znacie piosenkê, wiecie dok¹d
ona zmierza – ale w jaki sposób j¹ tam do-
prowadziæ? Jest to stosunkowo proste do
wyjaœnienia. Po prostu pracujecie kolejno
nad ka¿dym instrumentem w miksie, do-
k³adnie kszta³tuj¹c jego brzmienie i spraw-
dzaj¹c je na tle wszystkiego innego. Podczas
gdy miks powoli nabiera kszta³tu, musicie za-
zwyczaj wróciæ do ka¿dego instrumentu
przynajmniej kilka razy.
W momencie kiedy skoñczycie, wszystko
powinno brzmieæ jak gdyby by³o czêœci¹ tej
samej piosenki. Jest to trudniejsze ni¿ wy-
gl¹da. Zwykle jest przynajmniej jedna lub
dwie rzeczy, które brzmi¹ tak, jak gdyby nie
pasowa³y do reszty piosenki.
W jakiej kolejnoœci zajmujecie siê nimi? To
zale¿y od was, ale perkusja i bas s¹ przewa¿-
nie krêgos³upem ka¿dej piosenki, z wokalem
umiejscowionym na górze ca³ej reszty, wiêc
ma sens budowanie miksu w kategoriach
muzycznego nak³adania kolejnych warstw
piosenki. Kiedy pracujecie nad ka¿dym dŸwiê-
kiem, staracie siê ods³uchiwaæ go najpierw po-
jedynczo, a potem „zatwierdzacie” swoje
zmiany, przes³uchuj¹c dan¹ œcie¿kê na tle ca-
³ej reszty zrobionego do tej pory miksu. Ko-
lejnoœæ pracy jest z grubsza nastêpuj¹ca:
1.
Perkusja.
ju¿ zapoznacie siê z miksem. Jeœli wtedy coœ
zepsujecie, nie bêdzie to mia³o znaczenia, po-
niewa¿ pozostanie wam jeszcze orygina³. A
je¿eli Ÿle zrobicie korekcjê podczas zgrywania
miksu do stereo, mo¿e byæ ciê¿ko póŸniej to
naprawiæ. Tê robotê najlepiej pozostawiæ re-
alizatorowi masteringu, nie ma natomiast nic
z³ego w delikatnej kompresji podczas zgry-
wania miksu. £agodna kompresja wp³ywa
równie¿ lekko na równowagê ca³ego miksu,
dlatego ludzie wol¹ j¹ robiæ przed koñcowy-
mi szlifami ustawieñ t³umików.
Przyjrzyjmy siê teraz ca³emu procesowi
bardziej szczegó³owo.
Sposób na poprawienie synchronizacji basu
ze stop¹. Podajemy sygna³ stopy na jeden
kana³ miksera i otwieramy wysy³kê Aux
(najlepiej przed t³umikiem). Wyjœcie Aux
z miksera podajemy na wejœcie Side Chain
w bramce szumów (mo¿e to byæ kompresor
z funkcj¹ bramki szumów, wa¿ne by mia³
wejœcie SC). Na wejœcie bramki szumów
podajemy sygna³ basu, a z jej wyjœcie ³¹-
czymy z wolnym kana³em miksera. Na wyj-
œciu miksera otrzymujemy zmiksowany sy-
gna³ stopy i bramkowanego ni¹ basu. T³u-
mikami w obu kana³ach miksera ustawia-
my odpowiednie proporcje miêdzy stop¹
a basem, a regulatorami bramki szumów
ustawiamy g³êbokoœæ bramkowania.
2.
Bas.
3.
G³ówne brzmienia typu „pad” (klawisze
lub gitara rytmiczna).
4.
Pozosta³e partie solowe (gitary solowe/po-
zosta³e klawisze itp.).
5.
Partie chwilowe (wejœcia blach/efekty itp.).
Perkusja. Kilka wa¿nych „odczuæ”,
o których pamiêtajcie podczas pracy nad
brzmieniem perkusji:
Brzmienie perkusji musi pasowaæ do cha-
rakteru piosenki.
Poszczególne sk³adniki perkusji powinny
„siê kleiæ” i brzmieæ jak jeden zestaw –
zw³aszcza stopa i werbel powinny brzmieæ
jak gdyby naturalnie do siebie pasowa³y.
W nagraniu pop perkusja powinna brzmieæ
solidnie i mocno, i mieæ du¿o energii.
Timing perkusji mo¿e byæ „luŸny”, ale nig-
dy „niedba³y”. Od tego instrumentu zale¿y
wasze postrzeganie rytmu piosenki.
Perkusja musi brzmieæ na tyle mocno, ¿e-
byœcie mogli poczuæ rytm, ale bez wysuwa-
nia siê przed resztê piosenki.
Perkusja powinna mieæ zmienn¹ dynami-
kê w trakcie piosenki i nie powinna byæ mo-
notonna. Mo¿ecie to uzyskaæ za pomoc¹
subtelnych ruchów t³umikami.
6.
Przeszkadzajki.
7.
Wokale.
8.
Chórki.
Zwykle przejdziecie powy¿sz¹ listê kilka ra-
zy, a potem:
1.
Zaprogramujecie wyciszenia na œcie¿kach.
2.
Byæ mo¿e skompresujecie ca³y miks
(ostro¿nie).
3.
Doszlifujecie ustawienia suwaków.
4.
Zgracie do stereo.
5.
Pójdziecie spaæ, zostawiaj¹c wszystko nie-
naruszone.
6.
Sprawdzicie wszystko nastêpnego ranka.
Czasami mo¿ecie zastosowaæ korekcjê do
ca³ego miksu, ale naprawdê powinniœcie wy-
kazaæ du¿¹ ostro¿noœæ podczas miksowania.
Zawsze mo¿na to zrobiæ innego dnia, kiedy
30
Estrada i Studio • lipiec 2003
419620742.001.png 419620742.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin