zbs34.pdf

(4563 KB) Pobierz
Microsoft Word - ZBS 34.doc
Nie da siħ! Rozkþad rozkþadu cyklicznego Polaczek bis?
Ukazuje siĨ od 2002 roku
ISSN 1896-4079
niezaleŇny dwumiesiħcznik poĻwiħcony kolei na Mazowszu STYCZEı Ï LUTY 2008 Nr 1 (34)
Czy na
Mazowszu
powstanie
totalny
monopol
kolejowy?
415740740.004.png
2 Z B i ieg i iem Szyn Nr 1 (34)
KONTROLA
Struzik nie chce kontroli
Z koıcem paŅdziernika 2007 r. komisja rewizyjna Sejmiku Wojewdztwa
Mazowieckiego miaþa zakoıczyę kontrolħ dziaþaı zarzĢdu wojewdztwa
mazowieckiego w zakresie nadzoru nad spþkĢ Koleje Mazowieckie. Impulsem dla
przeprowadzenia tej kontroli byþo wyjĻcie na jaw 43-milionowego dþugu Kolei
Mazowieckich wobec spþki PKP Przewozy Regionalne za dzierŇawħ taboru.
Kontrola nie zakoıczyþa siħ w przewidzianym terminie, gdyŇ Adam Struzik,
marszaþek wojewdztwa mazowieckiego, pisemnie odmwiþ udostħpnienia
dokumentw. Argumentowaþ to tym, Ňe sejmik nie posiada uprawnieı kontrolnych
w stosunku do spþek, w ktrych samorzĢd posiada udziaþy.
Î Marszaþek nie powoþaþ siħ na ekspertyzy, jedynie na przepisy prawa, jednak
bþħdnie przyjĢþ, Ňe komisja kontroluje spþkħ, podczas gdy zgodnie z uchwaþĢ
sejmiku komisja ma kontrolowaę zarzĢd wojewdztwa w zakresie wykonywania
praw udziaþowych w spþce, czyli wsplnika, a to nie jest to samo Î wyjaĻnia Olga
ýyjak, radna sejmiku wojewdztwa i przewodniczĢca zespoþu kontrolnego.
Termin zakoıczenia kontroli zostaþ przesuniħty na koniec grudnia 2007 r. (KT)
WYRíŏNIENIE
Nagroda za 10 tysiħcy zþ
Prezes Kolei Mazowieckich Halina Sekita
z nagrodĢ áMazowiecka firma roku 2007Ñ
LUDZIE
Twarz Kolei
Mazowieckich
odeszþa do
konkurencji
Kierowniczka pociĢgu, ktra w
2005 r. jako twarz Kolei
Mazowieckich trafiþa na okþadki
czasopism kolejowych Î najpierw
we wrzeĻniu na okþadkħ áZ
Biegiem SzynÑ, a miesiĢc pŅniej
na okþadkħ pierwszego numeru
miesiħcznika spþki Koleje
Mazowieckie áMojej KoleiÑ Î
zmieniþa pracodawcħ. Nadal
pracuje jako kierowniczka pociĢgu,
tyle Ňe obecnie w Szybkiej Kolei
Miejskiej. (KT)
Î 17 listopada 2007 r. odbyþa siħ uroczysta gala
wrħczenia nagrd laureatom konkursu áMazowiecka
Firma Roku 2007Ñ. Spþka Koleje Mazowieckie
zajħþa trzecie miejsce w kategorii Transport,
Spedycja, Motoryzacja Î informuje Donata
Nowakowska, rzecznik prasowy spþki.
Wbrew pozorom nagroda ta nie cieszy siħ duŇa
renomĢ. Poszczeglne firmy same bowiem zgþaszajĢ
siħ do ákonkursuÑ, a warunkiem otrzymania nagrody
jest zapþacenie 10 126 zþ organizatorom Î
ZwiĢzkowi Pracodawcw Warszawy i Mazowsza
oraz firmie Europa 2000 Consulting.
Ponadto ocena firm biorĢcych udziaþ w
árywalizacjiÑ nie opiera siħ na wskaŅnikach
ekonomicznych (takich jak zysk, przychody, wzrost
liczby miejsc pracy czy poziom inwestycji), lecz na
nastħpujĢcych niemierzalnych Î a wiħc þatwych do
manipulowania Î cechach: przygotowanie kadry
zarzĢdzajĢcej, otrzymane nagrody i wyrŇnienia,
aktywnoĻę w Ļrodowisku przedsiħbiorcw,
przestrzeganie zasad etycznych w biznesie,
referencje klientw, finansowanie celw
spoþecznych. (KT, fot. Koleje Mazowieckie)
TABOR
SprzedaŇ EN57 tuŇ przed dymisjĢ
SamorzĢd wojewdztwa mazowieckiego wykupuje 184 elektryczne jednostki
trakcyjne EN57, ktre Î choę stanowiþy podstawħ parku taborowego Kolei
Mazowieckich i kursowaþy w Ňþto-zielonych barwach tego przewoŅnika Î do tej
pory byþy dzierŇawione od spþki PKP Przewozy Regionalne. W efekcie takiej
sytuacji kaŇda modernizacja czy wiħksza naprawa jednostek musiaþa byę
uzgadniana z wþaĻcicielem. Î Wojewdztwo inwestowaþo w nie swj majĢtek Î
dodaje marszaþek wojewdztwa mazowieckiego Adam Struzik. 9 listopada 2007 r.
Ministerstwo Skarbu Paıstwa wydaþo zgodħ na sprzedaŇ pociĢgw.
Zanim to jednak nastĢpiþo, przez trzy lata istnienia Kolei Mazowieckich
akcjonariusze tej spþki Î samorzĢd wojewdztwa oraz PKP Przewozy Regionalne
Î nie mogli dojĻę do porozumienia odnoĻnie sposobu przekazania taboru.
PoczĢtkowo rozwaŇano przekazanie taboru do Kolei Mazowieckich bezpþatnym
aportem Î jako wkþadu spþki PKP Przewozy Regionalne do mazowieckiego
przedsiħbiorstwa. Nastħpnie wþaĻciciel zespoþw trakcyjnych zaczĢþ skþaniaę siħ
ku koncepcji sprzedaŇy tych pociĢgw. RwnoczeĻnie PKP Przewozy Regionalne
stale naliczaþy Kolejom Mazowieckich opþaty za dzierŇawħ taboru, ktrej Koleje
Mazowieckie, nawiasem mwiĢc, nie regulowaþy. Î Decyzja o zakupie koıczy nasz
spr Î deklaruje Adam Struzik.
Î W historii spþki jest to najwaŇniejsze wydarzenie Î ocenia Waldemar
Kuliıski, dyrektor generalny urzħdu marszaþkowskiego i przewodniczĢcy rady
nadzorczej Kolei Mazowieckich. Î To przeþamuje barierħ mentalnĢ, Ňe kolejĢ w
Polsce zajmujĢ siħ tylko PKP i jej spþki crki Î stwierdziþ wczesny minister
skarbu Wojciech Jasiıski, ktry zgodħ na sprzedaŇ zespoþw trakcyjnych Kolejom
Mazowieckim wydaþ tydzieı przed swoim odejĻciem z rzĢdu. (Maciej Kozþowski)
TABOR
Zakaz dla EW60
Skþad EW60 na stacji Warszawa Rembertw
DecyzjĢ Kolei Mazowieckich dwa elektryczne
zespoþy trakcyjne EW60, na ktre samorzĢd
wojewdztwa mazowieckiego wydaþ 9,8 mln zþ,
mogĢ kursowaę wyþĢcznie na dwch trasach:
Warszawa Î Otwock oraz Warszawa Î Skierniewice,
czyli jedynie na 104 km z 957 km zelektryfikowanej
sieci obsþugiwanej przez Koleje Mazowieckie.
PrzyczynĢ tej decyzji jest to, Ňe na innych liniach
pasaŇerowie mieli duŇe trudnoĻci z bezpiecznym
wysiadaniem z pociĢgw EW60 Î problem ten
dotyczy miħdzy innymi obsþugi peronw na
zmodernizowanych w ostatnich latach liniach
kolejowych z Warszawy do ýowicza i Siedlec. (KT)
NA OKþADCE: PociĢg Szybkiej Kolei Miejskiej na przystanku Warszawa Wola Grzybowska. Fot. (KT)
415740740.005.png
Nr 1 (34) Z B i ieg i iem Szyn 3
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Polaczek bis?
Ʊ PUNKT WIDZENIA
áKatastrofalna sytuacja
w strefie taborowejÑ
Czy niepowodzenia przewoŎnika Arriva PCC
mogī umocniġ pozycjİ spĀki
PKP Przewozy Regionalne?
Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
W tle jego poprzednik Î Jerzy Polaczek.
Ministrem infrastruktury w rzĢdzie Donalda Tuska zostaþ Cezary
Grabarczyk. Byþa to doĻę zaskakujĢca nominacja Î z tego wzglħdu, Ňe w
ágabinecie cieniÑ Platformy Obywatelskiej za infrastrukturħ odpowiadaþ
inny polityk: opolski poseþ Tadeusz Jarmuziewicz (on ostatecznie zostaþ
wiceministrem). Grabarczyk dotychczas zajmowaþ siħ wymiarem
sprawiedliwoĻci Î w minionej kadencji byþ przewodniczĢcym sejmowej
komisji sprawiedliwoĻci i praw czþowieka oraz komisji nadzwyczajnej
ds. zmian w kodyfikacjach. Ponadto reprezentowaþ posþw w Krajowej
Radzie SĢdownictwa.
Media uznaþy jednak, Ňe powoþanie prawnika Cezarego Grabarczyka
na szefa resortu infrastruktury nie jest zþym pomysþem. áFakt, Ňe jest
prawnikiem moŇe okazaę siħ atutem. OprzyrzĢdowanie prawne jest dziĻ
tym, co hamuje rozwj infrastruktury bardziej niŇ brak Ļrodkw, gdyŇ
pieniĢdze akurat sĢÑ Î pisaþa w tygodniku áPolitykaÑ Janina Paradowska.
Tak siħ jednak skþada, Ňe atutem prawniczego wyksztaþcenia mgþ siħ
rwnieŇ pochwalię poprzednik Cezarego Grabarczyka. Jerzy Polaczek Î
przez minione dwa lata minister transportu z ramienia Prawa i
SprawiedliwoĻci Î ukoıczyþ prawo na Uniwersytecie ĺlĢskim oraz odbyþ
aplikacjħ radcowskĢ.
Cezary Grabarczyk w zakresie kolei chce byę naĻladowcĢ polityki
Jerzego Polaczka. Nowy minister zamierza bowiem kontynuowaę proces
usamorzĢdowienia spþki PKP Przewozy Regionalne. Grabarczyk
zapowiedziaþ, Ňe bħdzie przekonywaþ marszaþkw wojewdztw do
przejħcia udziaþw w tej spþce. (KT, fot. Ministerstwo Transportu)
Komentuje RYSZARD PIECH,
redaktor portalu TransInfo.pl:
Na chwilħ obecnĢ nie da siħ jednoznacznie wyrokowaę jak
przeþoŇĢ siħ obecne niepowodzenia Arriva PCC, poniewaŇ
wszystko zaleŇy od dziaþaı jakie zostanĢ pojħte w najbliŇszym
okresie. Musimy pamiħtaę, Ňe kontrakt zostaþ podpisany na
trzy lata, a sytuacja moŇe siħ diametralnie zmienię w
przeciĢgu kilku tygodni. JuŇ na chwilħ obecnĢ pasaŇerowie
chwalĢ odmienne podejĻcie konduktorw, ktrzy z
uprzejmoĻciĢ obsþugujĢ pasaŇerw. Niestety katastrofalnie
objawiþa siħ sytuacja w strefie taborowej.
Caþa ta sytuacja przypomina start przewoŅnikw
towarowych, ktrzy przez lata natrafiali na blokady ze strony
Urzħdu Transportu Kolejowego przy uzyskiwaniu Ļwiadectw
dopuszczenia do ruchu dla swoich lokomotyw. Podobnie
dzieje siħ teraz z Arriva PCC, ktre chcĢ uzyskaę
dopuszczenie dla swoich wagonw motorowych
pochodzĢcych z Danii. NaleŇy podkreĻlię, Ňe pojazdy te sĢ
znacznie nowoczeĻniejsze od sprowadzanych wczeĻniej z
Niemiec i nie powinny budzię zastrzeŇeı technicznych.
Dlatego moŇe zastanawiaę opŅnienie ze strony UTK.
Problemem staþa siħ rwnieŇ sprawnoĻę szynobusw
pozostawionych przez PKP.
Ewentualne powodzenie lub niepowodzenie Arriva PCC
przeþoŇy siħ bezpoĻrednio na osþabienie lub umocnienie
pozycji PKP PR. NaleŇy pamiħtaę, Ňe juŇ kilka lat temu
wojewdztwo ĻlĢskie ogþosiþo przetarg na obsþugħ linii Bytom
Î Gliwice, ktre zakoıczyþo siħ niepowodzeniem z powodu
braku ofert i podpisaniem umowy ramowej z PKP PR na piħę
lat. JeŇeli Arriva PCC nie poprawi szybko sytuacji taborowej
moŇna siħ spodziewaę, Ňe pozycja PKP PR ulegnie
umocnieniu.
KONTROLA
NIK potwierdza nasze zarzuty
W tekĻcie áJest jak jestÑ (áZ Biegiem SzynÑ nr 33, listopad-grudzieı
2007), opisujĢcym sytuacjħ w Oddziale PKP Dworce Kolejowe
zwrciliĻmy uwagħ na niewydolnĢ strukturħ organizacyjnĢ tej jednostki.
Pþtora miesiĢca pŅniej Î 20 grudnia 2007 r. Î NajwyŇsza Izba Kontroli
opublikowaþa raport, w ktrym kontrolerzy zwrcili uwagħ na ten sam
problem, rwnieŇ podajĢc skrajny przykþad Rejonu Dworcw
Kolejowych w Krakowie. (KT)
Ʊ GÿOSY
áZ BIEGIEM SZYNÑ: áWe znaki daje siħ struktura organizacyjna
Oddziaþu Dworce Kolejowe, ktry dzieli siħ na szeĻę zupeþnie
nieproporcjonalnych rejonw dworcw kolejowych: w Gdaısku,
Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie oraz we Wrocþawiu. I tak
przykþadowo rejon wrocþawski zarzĢdza tylko szeĻcioma dworcami,
podczas gdy rejon warszawski ma w swojej gestii aŇ 22 obiekty. Co
wiħcej, rejon katowicki obejmuje 11 dworcw z obszaru wyþĢcznie jednego
wojewdztwa, a rejon krakowski zarzĢdza oĻmioma dworcami na
terenie aŇ czterech wojewdztw: maþopolskiego,
podkarpackiego, Ļwiħtokrzyskiego oraz lubelskiegoÑ
áKomunikacja to nie tylko drogi. Poczta Polska i
nowoczesna kolej powinna Ļwiadczyę o sile i sprawnoĻci
paıstwa. DziĻ sytuacja daleka jest od ideaþuÑ
Donald Tusk, prezes rady ministrw, w swoim expose
áSpþka musi byę dobrze zarzĢdzana i dobrze
nadzorowana przez samorzĢd Mazowsza.
A z tym sĢ problemyÑ
Janusz Piechociıski, poseþ PSL,
w áGazecie WyborczejÑ o Kolejach Mazowieckich
NAJWYņSZA IZBA KONTROLI: áZbyt maþa byþa, w ocenie NIK,
czħstotliwoĻę wizytowania nadzorowanych dworcw przez zarzĢdcw i
administratorw. W skrajnym przypadku stwierdzono, Ňe zarzĢdca
Rejonu Dworcw Kolejowych w Krakowie wizytowaþ
nadzorowane dworce, zlokalizowane na terenie czterech
wojewdztw (maþopolskiego, podkarpackiego, Ļwiħtokrzyskiego i
lubelskiego), z czħstotliwoĻciĢ jedynie 1-3 razy w miesiĢcuÑ
áNajpierw niech siħ skoıczĢ remonty torw, potem
moŇemy myĻleę o nowych pasaŇerachÑ
Halina Sekita, prezes Kolei Mazowieckich,
w áRzeczpospolitejÑ
415740740.006.png 415740740.007.png 415740740.001.png
4 Z B i ieg i iem Szyn Nr 1 (34)
9 listopada 2007 r. przedsiħbiorstwo Trakcja Polska-PKRE otrzymaþo
nagrodħ áLider Transportu SzynowegoÑ za ákompleksowe usþugi w
zakresie modernizacji linii kolejowych w systemie ,projektuj i budujÓ
z zachowaniem ciĢgþoĻci ruchu na liniach modernizowanych przy
minimalizacji uciĢŇliwoĻci dla pasaŇerwÑ.
Dokþadnie tego samego dnia Piotr Dyczkowski z Trakcji Polskiej-
PKRE wraz z Jerzym Janeczkiem, zastħpcĢ dyrektora warszawskiego
oddziaþu regionalnego spþki PKP Polskie Linie Kolejowe, oraz
Grzegorzem Kuciıskim, czþonkiem zarzĢdu Kolei Mazowieckich ds.
przewozw i promocji, poinformowali o rozpoczħciu robt torowych
na stacji Warszawa Wschodnia.
Przebudowa ukþadu torowego stacji Warszawa Wschodnia
obejmuje poþĢczenie podmiejskich torw linii Ļrednicowej z liniĢ
wylotowĢ w kierunku Gdaıska Î tak by moŇliwy staþ siħ przejazd z
Warszawy ĺrdmieĻcie przez Warszawħ WschodniĢ w kierunku
Legionowa. Przebudowa ta prowadzona jest z myĻlĢ o stworzeniu
poþĢczenia kolejowego miħdzy lotniskami na warszawskim Okħciu
oraz w Modlinie. Przebudowa, choę w praktyce oznaczaþa budowħ
piħciu nowych rozjazdw wraz z automatykĢ i sieciĢ trakcyjnĢ,
trwaþa przez prawie miesiĢc Î od 12 listopada do 8 grudnia. I przez
ten czas wywoþaþa duŇe zmiany w ruchu kolejowym Î czħĻę
pociĢgw podmiejskich kursowaþa dalekobieŇnĢ nitkĢ linii
Ļrednicowej, inne koıczyþy bieg przed wjazdem na liniħ ĻrednicowĢ,
a wiele miaþo zmienione godziny kursowania.
Piotr Dyczkowski, kierownik budowy z wykonujĢcego prace
przedsiħbiorstwa Trakcja Polska-PKRE, dosadnie wyjaĻniaþ, Ňe
przebudowa na stacji Warszawa Wschodnia po prostu musi tyle trwaę
i nie jest moŇliwe prowadzenie prac etapami, np. jedynie w
weekendy. Î Tego po prostu nie da siħ zrobię w weekendy. Ten
harmonogram, jaki jest przyjħty, jest jedyny,
jest okrojony, jeŇeli chodzi o czasokres. I
naprawdħ nie moŇna tego zrobię z samolotu.
Kazimierz Peryt, rzecznik prasowy
warszawskiego oddziaþu regionalnego spþki
PKP Polskie Linie Kolejowe, na þamach
áGazety WyborczejÑ dodawaþ, Ňe prace trzeba
byþo prowadzię aŇ miesiĢc. Î Bo sĢ
prowadzone obok czynnych torw. W dodatku
trwajĢ nie tylko w dzieı, ale teŇ od pþnocy do
4 rano. Wtedy sĢ wywoŇone i przywoŇone
materiaþy. I nie da siħ tam wpuĻcię ogromnej
liczby robotnikw, bo przy takim ruchu mogliby
wpaĻę pod pociĢg.
Innego zdania jest Stanisþaw Biega z
Centrum ZrwnowaŇonego Transportu. Î
Roboty torowe na dworcu Wschodnim w
Warszawie sĢ klinicznym przykþadem
caþkowitego braku profesjonalizmu spþki
PKP Polskie Linie Kolejowe. Na kaŇdej normalnej sieci kolei w
Europie, nie tylko tej zachodniej, zabudowa kilku rozjazdw na jednej
z najwaŇniejszych linii w kraju spowodowaþaby zamkniħcie ruchu
najwyŇej na jeden-dwa weekendy Î uwaŇa Biega i podaje konkretny
przykþad analogicznych prac prowadzonych w Niemczech. Î Miħdzy
Augsburgiem i Olching do koıca 2010 r. istniejĢca linia dwutorowa
ma zostaę zdublowana dodatkowymi dwoma torami. W ostatnich
miesiĢcach zrobiono odcinek 7 km nowej pary torw i teraz zostanie
na nie przeþoŇony caþy ruch. Czyli zakres bardzo podobny jak na
dworcu Wschodnim Î na dwch koıcach trzeba wpiĢę siħ z nowymi
rozjazdami oraz przebudowaę sygnalizacjħ i sieę trakcyjnĢ.
Zamkniħcie ma trwaę 60 godzin Î informuje Stanisþaw Biega.
Jacek Nowak, dyrektor warszawskiego oddziaþu spþki PKP
Polskie Linie Kolejowe, zgadza siħ, Ňe miħdzy PolskĢ i innymi
krajami istnieje spory dystans. Przede wszystkim dlatego, Ňe PKP
Polskie Linie Kolejowe Î jak sam przyznaje Nowak Î nie stawiajĢ
wykonawcom warunku jak najkrtszego tempa realizacji robt. Î
Firmy budowlane, ktre wsplnie z nami realizujĢ modernizacjħ
szlakw kolejowych, to w wiħkszoĻci przedsiħbiorstwa polskie, po
latach zastoju odbudowujĢce swj potencjaþ produkcyjny. W
wiħkszoĻci sĢ to maþe firmy, tworzĢce w momencie przystĢpienia do
robt konsorcja 5 Î 10 firm z bardzo ograniczonym potencjaþem
produkcyjnym Î mwi Nowak i dodaje, Ňe sytuacja moŇe poprawię
siħ po szerokim wejĻciu na polski rynek firm zagranicznych: Î
Przedsiħbiorstwa zagraniczne, ktre niewĢtpliwie zamierzajĢ
realizowaę w Polsce w latach 2007-2013 ogromne kontrakty
finansowane ze Ļrodkw UE, dadzĢ nam moŇliwoĻę egzekwowania
nowej jakoĻci i tempa robt.
Tak siħ jednak skþada, Ňe spþka PKP Polskie Linie Kolejowe juŇ
ma problemy z egzekwowaniem terminowego wykonawstwa wĻrd
zagranicznych kooperantw. Niemiecka firma Schweerbau,
prowadzĢca prace na odcinku Warszawa Wileıska Î Woþomin, miaþa
zakoıczyę roboty 8 grudnia 2007 r., a ostatecznie dwukrotnie
przesuwaþa termin przekazania wyremontowanego szlaku Î najpierw
na 18, a nastħpnie na 21 grudnia.
Choę spþka PKP Polskie Linie Kolejowe zarzuca polskim
wykonawcom brak umiejħtnoĻci sprostania Ļwiatowym standardom,
sama rwnieŇ nie potrafi im podoþaę. O tym, Ňe 12 listopada
rozpocznĢ siħ prace na stacji Warszawa Wschodnia, poinformowaþa
przewoŅnikw dopiero 29 paŅdziernika. Î Na normalnej kolei o tym,
kiedy bħdĢ roboty torowe, wszyscy zainteresowani wiedzieliby nawet
pþ roku wczeĻniej Î uwaŇa Stanisþaw Biega.
Z jakimikolwiek informacjami wstrzymywaþy siħ takŇe Koleje
Mazowieckie, ktre akcjħ ostrzegajĢcĢ przed zmianami w rozkþadzie
jazdy, spowodowanymi rozpoczynajĢcĢ siħ 12 listopada przebudowĢ,
rozpoczħþy dopiero po poþudniu w piĢtek 9 listopada Î zaledwie trzy
dni przed momentem wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu
pociĢgw. Stanisþaw Biega zwraca uwagħ, Ňe odpowiedzialnoĻę za tħ
sytuacjħ przede wszystkim ponoszĢ PKP Polskie Linie Kolejowe. Î
Ostateczny rozkþad jazdy pociĢgw zostaþ przygotowany przez PKP
PLK dopiero 9 listopada, a wiħc cztery dni po terminie, kiedy
przewoŅnik powinien zgodnie z zapisami prawa przewozowego
ogþosię to pasaŇerom.
Ale z drugiej strony Koleje Mazowieckie od 29 paŅdziernika aŇ do
9 listopada wstrzymywaþy siħ z
opublikowaniem choęby oglnego
ostrzeŇenia dla pasaŇerw, aby
wstħpnie przygotowali siħ na
zmiany. Î Koleje Mazowieckie nie
zdoþaþy do poniedziaþku rano dobrze
poinformowaę nawet wszystkich
swoich pracownikw, a co tu mwię
o pasaŇerach Î komentuje Biega.
Efektem tego milczenia Kolei
Mazowieckich byþa powszechna
irytacja pasaŇerw. TysiĢce
podrŇnych byþo bowiem
kompletnie zaskoczonych, Ňe ich
pociĢg odjeŇdŇa o innej porze,
niespodziewanie wczeĻniej koıczy
swj bieg lub omija przystanki na
linii Ļrednicowej. Ktry to juŇ raz?
Karol Trammer
Budowa piİciu rozjazdw
na miesiīc zdezorganizowaĀa
ruch kolejowy w Warszawie
áNie moŇna tego zrobię z samolotuÑ Î Piotr Dyczkowski
z Trakcji Polskiej-PKRE prezentuje harmonogram prac
na stacji Warszawa Wschodnia. (Fot. KT x 2)
Nie da siħ!
415740740.002.png
Nr 1 (34) Z B i ieg i iem Szyn 5
Czy na Mazowszu powstanie totalny monopol kolejowy?
Szybka Kolej Mazowiecka?
Marszaþek wojewdztwa mazowieckiego Adam Struzik chce zmian
w organizacji przewozw kolejowych na terenie Warszawy i okolic.
Jego zdaniem na stoþecznych torach nie ma miejsca dla dwch
przewoŅnikw Î Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej.
Î PowinniĻmy podzielię siħ rolami. SamorzĢd wojewdztwa powinien
skoncentrowaę siħ na transporcie kolejowym, a wþadze miasta na
tramwajach, metrze i autobusach Î mwi Adam Struzik. Î JesteĻmy
zainteresowani przejħciem peþnej odpowiedzialnoĻci za kolej w
aglomeracji. Czy uda mu siħ przekonaę wþadze Warszawy do tej
koncepcji?
Co dalej z SKM?
Leszek Ruta, dyrektor warszawskiego ZarzĢdu Transportu
Miejskiego, juŇ rok temu deklarowaþ swoje poparcie dla wwczas
bardzo luŅnej koncepcji wþĢczenia Szybkiej Kolei Miejskiej w
strukturħ Kolei Mazowieckich. Î Ratusz musi zdecydowaę, czy SKM
bħdzie siħ rozwijaę samodzielnie, czy dojdzie do jej poþĢczenia z
Kolejami Mazowieckimi. Ja jestem za tym drugim rozwiĢzaniem Î
stwierdziþ Ruta w rozmowie z áGazetĢ WyborczĢÑ w grudniu 2006 r.
W miħdzyczasie pracownicy ZarzĢdu Transportu Miejskiego
zaczħli jednak dostrzegaę dobre strony obecnego ksztaþtu organizacji
kolei w stolicy. Swoje zdanie zmieniþ nawet Leszek Ruta. Î Bħdħ
odradzaþ pani prezydent mechanicznĢ likwidacjħ SKM Î tak w
wypowiedzi dla áRzeczpospolitejÑ w listopadzie 2007 r. szef ZTM
zareagowaþ na propozycjħ marszaþka Adama Struzika.
DziaþajĢca niezaleŇnie od Kolei Mazowieckich Szybka Kolej
Miejska staþa siħ nawet orħŇem we wciĢŇ przedþuŇajĢcych siħ
negocjacjach z mazowieckim przewoŅnikiem odnoĻnie
wprowadzenia wsplnego biletu na caþĢ aglomeracjħ warszawskĢ. Î
JeĻli kolejarze siħ na niego nie zgodzĢ, bħdziemy intensywnie
rozwijali konkurencyjnĢ dla nich SzybkĢ Kolej MiejskĢ Î stwierdziþ w
sierpniu 2007 r. na þamach áRzeczpospolitejÑ Michaþ DĢbrowski z
ZarzĢdu Transportu Miejskiego.
DziĻ DĢbrowski w rozmowie z dwumiesiħcznikiem áZ Biegiem
SzynÑ dodaje: Î Istnienie konkurencji przewaŇnie dziaþa stymulujĢco
na przewoŅnikw i jest korzystne na pasaŇerw. Konkurencja wcale
jednak nie musi oznaczaę zaŇartej walki. Î Wspþpraca miasta i
samorzĢdu wojewdztwa moŇe dobrze przebiegaę w ramach
wspþistnienia Kolei Mazowieckich i SKM. MyĻlħ, Ňe sĢ tematy,
ktrymi powinniĻmy siħ zajĢę wsplnie, jak na przykþad koordynacja
rozkþadw obu przewoŅnikw, czy rozwijanie wsplnego biletu na
caþĢ aglomeracjħ warszawskĢ Î mwi Michaþ DĢbrowski.
Apetyt roĻnie w miarħ jedzenia
Propozycja marszaþka wojewdztwa mazowieckiego, ktrej co
prawda wþadze Warszawy jak na razie nie przyjħþy z entuzjazmem,
ukazuje dĢŇenie samorzĢdu wojewdzkiego do stworzenia w regionie
monopolu kolejowego. SamorzĢd przejĢþ udziaþy juŇ w dwch
spþkach kolejowych, realizujĢcych przewozy na terenie
wojewdztwa mazowieckiego.
27 wrzeĻnia 2007 r. Polskie Koleje Paıstwowe pozbyþy siħ swoich
udziaþw w Warszawskiej Kolei Dojazdowej i jej wiħkszoĻciowym
udziaþowcem staþ siħ samorzĢd wojewdztwa mazowieckiego.
Wþadze Mazowsza posiadajĢ w tej spþce 73% udziaþw (pozostaþe
27% udziaþw jest podzielone pomiħdzy szeĻę samorzĢdw
lokalnych leŇĢcych wzdþuŇ linii WKD).
RwnoczeĻnie samorzĢd wojewdztwa konsekwentnie umacnia
swojĢ pozycjħ w spþce Koleje Mazowieckie. Na przeþomie 2004 i
2005 r., gdy przewoŅnik ten rozpoczynaþ dziaþalnoĻę, jego struktura
wþaĻcicielska przedstawiaþa siħ nastħpujĢco: 51% udziaþw naleŇaþo
do samorzĢdu, a 49% do spþki PKP Przewozy Regionalne. W
czerwcu 2007 r. wyszþo na jaw, Ňe samorzĢd zwiħkszyþ swj pakiet
udziaþw w Kolejach Mazowieckich do 95%. Na temat zmian w
podziale udziaþw nie ukazaþa siħ oficjalna informacja. Co ciekawe,
zmiana w strukturze wþaĻcicielskiej Kolei Mazowieckich zaskoczyþa
nawet szarĢ eminencjħ na polskiej kolei Î senatora Stanisþawa
Koguta, byþego szefa sekcji krajowej kolejarzy NSZZ áSolidarnoĻęÑ.
Î Kiedy i na czyje polecenie nastĢpiþo przewþaszczenie 44%
udziaþw, bħdĢcych wþasnoĻciĢ spþki PKP Przewozy Regionalne, na
rzecz wojewdztwa mazowieckiego? Dlaczego nastĢpiþo to w sposb
tajny, bo fakt przekazania udziaþw zostaþ ujawniony dopiero po kilku
miesiĢcach Î Stanisþaw Kogut publicznie pytaþ wczesnego ministra
transportu Jerzego Polaczka.
W listopadzie 2007 r. Î pod sam koniec rzĢdw Prawa i
SprawiedliwoĻci Î Ministerstwo Skarbu Paıstwa wyraziþo zgodħ na
sprzedaŇ samorzĢdowi wojewdztwa mazowieckiego naleŇĢcych do
spþki PKP Przewozy Regionalne 5% udziaþw w Kolejach
Mazowieckich. Oznacza to, Ňe samorzĢd staje siħ wyþĢcznym
wþaĻcicielem mazowieckiego przewoŅnika.
Apetyt roĻnie w miarħ jedzenia. Marszaþek wojewdztwa
mazowieckiego, po uzyskaniu wiħkszoĻciowego pakietu udziaþw w
Warszawskiej Kolei Dojazdowej, a nastħpnie po objħciu 100%
udziaþw w Kolejach Mazowieckich, chciaþby przejĢę dziaþajĢcĢ w
aglomeracji warszawskiej SzybkĢ KolejĢ MiejskĢ, obecnie naleŇĢcĢ
do miasta stoþecznego Warszawy oraz dwch miejskich
przedsiħbiorstw: Metra Warszawskiego i Tramwajw Warszawskich.
Wrzesieı 2005 r. Inauguracja Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
Czy dni tego przewoŅnika sĢ policzone?
Totalny monopol?
Koncepcja przejħcia Szybkiej Kolei Miejskiej jasno pokazuje, Ňe
wþadze wojewdztwa dĢŇĢ do zastĢpienia jednego monopolu drugim.
Oglnopolski monopol Polskich Kolei Paıstwowych miaþby na
Mazowszu zostaę zastĢpiony regionalnym monopolem
przewoŅnikw naleŇĢcych do samorzĢdu wojewdztwa
mazowieckiego Î na razie Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej
Kolei Dojazdowej. Gdyby jednak, zgodnie ze scenariuszem Adama
Struzika, do tego konglomeratu doþĢczyþa Szybka Kolej Miejska, to
obsþuga wszystkich poþĢczeı regionalnych i aglomeracyjnych na
Mazowszu de facto zostaþaby zmonopolizowana przez jeden
podmiot. Przed czterema laty kolejowym monopolistĢ w regionie
byþy Polskie Koleje Paıstwowe. Teraz moŇe nim zostaę samorzĢd
wojewdztwa mazowieckiego. To wbrew pozorom stanowi istotnĢ
rŇnicħ.
Kiedy Polskie Koleje Paıstwowe sĢ monopolistĢ, odpowiadajĢ
jedynie za realizacjħ przewozw, a organizacja i nadzr pozostajĢ w
gestii samorzĢdw wojewdztw. Natomiast gdy monopolistĢ na
rynku przewozw kolejowych staje siħ samorzĢd, wwczas tworzy
siħ monopol totalny: w gestii samorzĢdu znajduje siħ bowiem nie
tylko realizacja przewozw, ale rwnoczeĻnie ich organizacja.
Oznacza to, Ňe samorzĢd Î jako organizator przewozw Î ustala
reguþy i standardy Ļwiadczenia usþug, nadzoruje ich jakoĻę, a
rwnoczeĻnie Î jako przewoŅnik Î sam te usþugi Ļwiadczy.
Problem totalnego monopolu, czyli zlecania usþug publicznych
samemu sobie, sprowadza siħ do tego, Ňe urzħdnicy majĢ znacznie
silniejszĢ skþonnoĻę do samozadowolenia niŇ do samokontroli.
Karol Trammer
Fot. (KT)
415740740.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin