pedagogika porownawcza - definicja ksztalcenia ustawicznego wg UE, porownanie z polska def., porownanie w liczbach.doc

(30 KB) Pobierz

DEFINICJA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO WG KOMISJI UNII EUROPEJSKIEJ

Kształcenie ustawiczne (lifelong learning) – uczenie się od fazy przedszkolnej do późnej emerytalnej, włączając w to całe spektrum uczenia się formalnego (w szkołach i innych placówkach systemu edukacji), pozaformalnego (w instytucjach poza systemem edukacji) i nieformalnego (naturalnego). Powinno się ono odnosić do wszelkiej, trwającej przez całe życie, aktywności uczenia się, mającej na celu rozwój wiedzy, kompetencji i umiejętności w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej oraz zorientowanej na zatrudnienie. Zasadniczym odniesieniem w tym względzie powinna być osoba jako podmiot uczenia się, co podkreślić ma znaczenie prawdziwej równości szans i jakości w procesie uczenia się.” 

 

RÓŻNICE MIĘDZY POLSKĄ DEFINICJĄ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO A DEFINICJĄ UE

Polska definicja kształcenia ustawicznego zawężona jest do doskonalenia zawodowego i oświaty dorosłych. Nie ujmuje w  pojęciu uczenia się od najmłodszych lat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W KRAJACH UE I POLSCE  - PORÓWNANIE  „W LICZBACH”

 

KRAJE UE

POLSKA

 

odsetek ludzi pracujących,

którzy dokształcają się

 

 

20%

- co 5 zatrudniony

 

8-10%

- co 10-12 zatrudniony

 

odsetek ludzi uczestniczących w edukacji ustawicznej

 

 

31 %

 

19%

 

liczba godzin szkoleń w formach zorganizowanych (np.: w firmach)

 

 

 

50-70h rocznie

 

 

2h rocznie

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin