DEFINICJA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO WG KOMISJI UNII EUROPEJSKIEJ
Kształcenie ustawiczne (lifelong learning) –„ uczenie się od fazy przedszkolnej do późnej emerytalnej, włączając w to całe spektrum uczenia się formalnego (w szkołach i innych placówkach systemu edukacji), pozaformalnego (w instytucjach poza systemem edukacji) i nieformalnego (naturalnego). Powinno się ono odnosić do wszelkiej, trwającej przez całe życie, aktywności uczenia się, mającej na celu rozwój wiedzy, kompetencji i umiejętności w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej oraz zorientowanej na zatrudnienie. Zasadniczym odniesieniem w tym względzie powinna być osoba jako podmiot uczenia się, co podkreślić ma znaczenie prawdziwej równości szans i jakości w procesie uczenia się.”
RÓŻNICE MIĘDZY POLSKĄ DEFINICJĄ KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO A DEFINICJĄ UE
Polska definicja kształcenia ustawicznego zawężona jest do doskonalenia zawodowego i oświaty dorosłych. Nie ujmuje w pojęciu uczenia się od najmłodszych lat.
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W KRAJACH UE I POLSCE - PORÓWNANIE „W LICZBACH”
KRAJE UE
POLSKA
odsetek ludzi pracujących,
którzy dokształcają się
20%
- co 5 zatrudniony
8-10%
- co 10-12 zatrudniony
odsetek ludzi uczestniczących w edukacji ustawicznej
31 %
19%
liczba godzin szkoleń w formach zorganizowanych (np.: w firmach)
50-70h rocznie
2h rocznie
klejarka