Tierney Elizabeth - Doskonalenie międzyludzkiej komunikacji.doc

(380 KB) Pobierz
SCAN-dal.prv.pl

ELIZABETH TIERNEY

 

 

 

Doskonalenie komunikacji międzyludzkiej na 101 sposobów

 

(101 Ways to Better Communication.)

 

 

(tłumaczył Marek Gasiński)


Wstęp

Właśnie w tym momencie na całym świecie ludzie zajęci są prowadzeniem interesów. W chwili, gdy czytasz tę stronę odbywają się tysiące spotkań handlowych. Pracownicy firm wysyłają faksy, redagują korespondencję elektroniczną, otwierają listy, czytają sprawozdania, sporządzają notatki służbowe, rozmawiają z kolegami, przemawiają na konferencjach lub też gawędzą przy kawie lub herbatce. Komunikując się, dokonują przekazu informacji, a komunikacja ta stanowi krwiobieg organizacji gospodarczych. Mimo iż ciągle musimy komunikować się z innymi osobami, to jednak większość z nas nie została do tego celu należycie przygotowana. Zatem każdy z nas może udoskonalić swoje umiejętności.

Niniejsza książka proponuje Doskonalenie komunikacji międzyludzkiej na 101 sposobów. Napisano ją dla ludzi biznesu rozumiejących, jak istotne znaczenie dla ich osobistego sukcesu, a także sukcesu ich firm, ma skuteczna komunikacja. Mimo iż każdy z proponowanych 101 sposobów dotyczy innego aspektu komunikowania się, najwięcej możemy skorzystać, jeśli rozważymy je łącznie.

Gdy czytasz tę książkę, inni ludzie biznesu są - być może -akurat zajęci dyskusją nad swoimi zadaniami, celami, stratami, zyskami, kosztami ogólnymi przedsiębiorstwa, polityką handlową, budżetami, pożyczkami, promocjami, planami strategicznymi, rozwojem produktu, szkoleniem, rekrutacją personelu, technologią, redukcją wymiarów wyrobów, przejęciami firm, globalną konkurencją, spotkaniami towarzyskimi w biurze, rozmieszczaniem biurek, przerwami na kawę lub zaopatrzeniem biura. Wyobraź sobie, jakie mogą być następstwa, jeśli nie jesteś w stanie zrozumieć, o czym się mówi w salach narad, w biurach lub też przy stole w czasie przerwy obiadowej. Wyobraź sobie konsekwencje niezrozumienia Twojego punktu widzenia przez Twoich kolegów lub też niemożności przedstawienia przez nich własnego stanowiska. Gdy zawodzi komunikacja, nawet w takich przypadkach, jak zamawianie papieru do kopiarek czy też tworzenie długoterminowych planów zatrudnienia, zawsze prowadzi to do zamieszania. Rozważmy zatem metody osiągania pomyślnie j szych rezultatów.

Część pierwsza: Komunikacja międzyludzka

- uwagi ogólne

Podczas gdy druga część niniejszej książki zawiera analizę określonych typów komunikacji międzyludzkiej część pierwsza poświęcona jest pogłębieniu rozumienia ogólnych zasad komunikowania się. Proponuje ona rozmaite sposoby opanowania problematyki komunikacji poprzez analizę zasad, teorii, organizacji, języka, postaw i zachowań.

Większość z nas traktuje proces komunikowania się jako coś oczywistego. Są ku temu powody. Przecież robiliśmy to w ciągu całego naszego życia: w domu, w sklepie, w autobusie, na lotnisku, w biurze lub w szkole. Aczkolwiek komunikujemy się cały czas, to nie zawsze udaje nam się to robić z powodzeniem. Że jest to prawdą, możemy sądzić na podstawie tego, jak często słyszymy lub używamy zdań w rodzaju:

„Co rozumiesz przez...?"

„Sądziłem, że powiedziałeś..."

„Czy mógłbyś wyjaśnić ostatnią kwestię?"

„Czy na zebraniu nie stwierdziłeś, że Ty...?"

„Ależ przypuszczałem, że proponujesz..."

„Przepraszam, źle zrozumiałem".

Każde z tych zdań sugeruje, że zawiodła komunikacja, co w każdym biurze stanowi sytuację niepożądaną. Co zatem możesz uczynić, by zminimalizować ten problem?

I

Korzyści płynące z bardziej efektywnej komunikacji

Zacznijmy naszą dyskusję od rozważenia korzyści, jakie zapewnia bardziej efektywne komunikowanie się. Wyjaśnijmy najpierw znaczenie dwóch słów powszechnie używanych w tekście książki: audytorium oraz wiadomość. Audytorium odnosi się do jednej, tysięcy lub więcej osób, z którymi się komunikujesz. Wiadomość odnosić się będzie do idei lub myśli, którą pragniesz podzielić się z Twoim audytorium. Jedną wiadomością może być, na przykład, „dzień dobry", a inną Twoje roczne sprawozdanie dla udziałowców. Zacznijmy więc naszą dyskusję mając na uwadze przyjętą interpretację słów: audytorium i wiadomość.

Sposób l

Oszczędzaj zasoby

Nieskuteczna komunikacja prowadzi do straty czasu i pieniędzy, odbija się na morale personelu oraz wydajności. Z drugiej strony efektywna komunikacja międzyludzka jest źródłem oszczędności czasu i pieniędzy oraz ma korzystny wpływ na ludzi. Rozważmy następujący scenariusz:

W środę Frank obiecuje Loraine, że dopilnuje, by Gary przesłał jej kopię poufnego sprawozdania. Zawiera ono dane które mają być wykorzystane w jej piątkowej prezentacji. Jednak zapomniał powiedzieć Gary'emu, by dostarczył jej sprawozdanie

Jaki jest tego skutek?

Gdy Loraine nie otrzyma sprawozdania, będzie musiała zadzwonić do Franka lub Gary'ego prosząc o jego dostarczenie. Jeśli najpierw zadzwoni do Franka, to prawdopodobnie powie on, że przeprasza i natychmiast go prześle. Jeśli zadzwoni najpierw do Gary'ego, może on nie orientować się, o co jej chodzi. Loraine dalej oczekuje na dane ze sprawozdania, a jej praca ulega opóźnieniu. Gary jest zakłopotany. Ponieważ nie rozmawiał z Frankiem, nie jest pewien, czy Loraine ma prawo dostępu do poufnego dokumentu. Jak z tej sytuacji wybrnąć? Gary musi zatelefonować lub wysłać e-mail do Franka, następnie do Loraine, i z kolei Frank do Loraine. Priorytety ulegają zmianie. Praca zostaje wstrzymana lub przerwana - a wszystko z powodu drobnego zaniedbania w komunikacji międzyludzkiej. Gary jest zakłopotany i zirytowany. Loraine jest zła, sfrustrowana i pod silną presją. Frank ma poczucie winy.

W działalności przedsiębiorstw ciągle spotykamy się z podobnymi scenariuszami. Jesteśmy ludźmi i popełniamy błędy. Wyobraźmy sobie, że każdemu z nas tylko raz dziennie nie udało się dokładnie porozumieć tylko z jednym spośród naszych licznych kolegów. Pomnóżmy te niepowodzenia przez tysiące wzajemnych kontaktów. Skutki owych niedociągnięć lub zakłóceń mogą przyprawić o zawrót głowy. W konsekwencji niezmiennie prowadzi to do odłożenia na później tego, co planowaliśmy zrobić przychodząc rano do pracy. Zostajemy natomiast zaabsorbowani wyjaśnianiem cudzych wiadomości, sprawozdań, notatek, dokumentów lub rozmów telefonicznych.

Dokonajmy zmiany w pierwotnym scenariuszu. Frank poprosił Gary'ego o przesłanie sprawozdania Loraine i Gary rzeczywiście to zrobił. Jednakże po przekazaniu sprawozdania Gary zauważył błąd w tabeli, na stronie 12 - przestawienie niektórych liczb. Co teraz? Czekają nas dodatkowe rozmowy telefoniczne i dalszy wzrost frustracji. Znowu trzeba przepraszać, dokonać korekt, wykonać kopie, odebrać błędne sprawozdania, napisać pisma przewodnie, rozesłać nowe wersje dokumentu oraz przeprowadzić rozmowy wyjaśniające pomyłkę - a wszystko to jest bardzo czasochłonne.

Przypomnij sobie własne doświadczenia:

• Czy kiedykolwiek musiałeś dwukrotnie czytać notatkę, gdyż po pierwszym czytaniu nie mogłeś uchwycić jej sensu?

• Czy kiedykolwiek musiałeś czytać notatkę na głos, starając się ją zrozumieć?

• Czy kiedykolwiek musiałeś dzwonić do kolegów, aby dowiedzieć się, czy zrozumieli, o czym była mowa na zebraniu?

• Czy kiedykolwiek otrzymałeś uzupełniającą notatkę służbową z wyjaśnieniami do poprzedniej?

• Czy kiedykolwiek musiałeś uczestniczyć w nieplanowanym zebraniu zwołanym w celu wyjaśnienia informacji przekazanych w notatce służbowej?

Jeśli odpowiedziałeś „tak" na którekolwiek z powyższych pytań, to już wiesz, jak szkodliwa jest wadliwa komunikacja międzyludzka. Sprawniejsza komunikacja pozwoliłaby uniknąć tych problemów. Zamiast tracić czas na wyjaśnianie, przepraszanie, poszukiwanie zagubionych sprawozdań, kopiowanie, niszczenie papieru lub zbędne rozmowy telefoniczne, mógłbyś się skoncentrować na tym, co zaplanowałeś zrobić po przyjściu do pracy.

Niesprawne komunikowanie się powoduje, że ludzie czują się niepewnie, są zagniewani, zdezorientowani,  zażenowani, roz goryczeni, sfrustrowani lub upokorzeni. Są to koszty ludzkie. Uważniejszy sposób komunikowania się pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie Twoich zasobów.

Sposób 2

Bądź zrozumiały

Prowadzenie przedsiębiorstwa polega między innymi na oddziaływaniu na ludzi. Aby osiągnąć powodzenie, trzeba być zrozumiałym. Na przykład:

• zwracając pracownikowi uwagę na spóźnienie - zachęcasz go do zmiany postępowania;

• dokonując prezentacji potencjalnym klientom - starasz się ich przekonać, że Twoje zalecenia odpowiadają na ich potrzeby;

• sporządzając sprawozdanie z wykonania zadań - informujesz inne osoby, co zaszło w pewnym okresie oraz wyjaśniasz, dlaczego określone działania były właściwe.

Sprawozdania roczne, notatki wewnątrzbiurowe, faksy, poczta elektroniczna, pogawędki, spotkania pracowników stanowią naturalną okazję do przekonywania. Dlatego też powinniśmy jasno przedstawiać sprawy.

Im bardziej jesteśmy precyzyjni, tym dokładniejsza staje się nasza komunikacja międzyludzka. Twoje audytorium lepiej zrozumie Twój zamiar i będzie w stanie lepiej reagować na Twoje wiadomości. Audytorium poczuje się pewniej wiedząc, że wykonuje to, czego od niego oczekujesz.

Czy kiedykolwiek czytałeś notatkę służbową, która była przyczyną nieporozumienia z powodu braku daty, miejsca i czasu

zebrania? Gdyby wiadomość była dokładniejsza, sprawy potoczyłyby się sprawniej. Wiedziałbyś, jakie były oczekiwania.

Jasność wiadomości umożliwia wykonywanie obowiązków bez zadawania zbędnych pytań, niepewności oraz domysłów. Lepsze komunikowanie się umożliwi Ci zrozumiałe wyrażenie Twoich idei za pierwszym razem, uwalniając od konieczności trzy-lub czterokrotnego uściślania Twojej wiadomości w celu jasnego sprecyzowania stanowiska.
 

Sposób 3

Bądź wiarygodny i profesjonalny

Osoby, które skutecznie się komunikują oszczędzają swoje zasoby, umożliwiają innym zrozumienie zakresu ich obowiązków oraz są wiarygodne i profesjonalne. Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się otrzymać od przełożonych polecenie pracy nad projektem bez podania jakichkolwiek wyjaśnień, czego się od Ciebie oczekuje? Istota sprawy polega na tym, że gdy znasz cel oraz parametry zadania, wiesz, od czego zacząć. Również łatwiej pracuje się z kimś bezpośrednim i dobrze zorganizowanym. Jak już wspomnieliśmy, mniej stresująca jest sytuacja, gdy znamy czas, datę, miejsce i przedmiot następnego zebrania, niż ciągłe wezwania na niezapowiedziane spotkania.

Jesteśmy wdzięczni menedżerom, którzy - jako osoby rozważnie przekazujące informacje - potrafią zaplanować i przemyśleć zadania; ich wrażliwość na zaangażowanie innych osób jest źródłem ich poważania. Pomyśl o swoich kolegach. Których z nich uważasz za najbardziej profesjonalnych? Jaki wpływ na Twoją opinię ma ich styl komunikowania się? Ci, których podziwiamy, zazwyczaj są dobrymi słuchaczami; osobami myślącymi, grzecznymi, dobrze zorganizowanymi, zrozumiałymi i trafiającymi w sedno sprawy.

Jako profesjonaliści nie lubimy tracić czasu. Nasze decyzje uzależniamy od czynnika czasu. Na przykład, gdy mamy do przeczytania kilka sprawozdań, zazwyczaj zaczynamy od tych, które są zredagowane jasno i zwięźle. Dlaczego? Ponieważ takie sprawozdania wymagają tylko jednorazowego czytania, podczas gdy dokumenty źle napisane mogą wymagać dwu- lub wielokrotnego czytania.

Akceptujemy zebrania dobrze prowadzone i dobrze zorganizowane. Niechętnie uczestniczymy w innych. Źródłem frustracji nie jest przedmiot zebrania, lecz niekończące się dyskusje nie na temat.

Doceniamy osoby, które zwięźle trafiają w sedno zagadnienia, w przeciwieństwie do innych, którzy krążą wokół tematu przez 35 minut lub dłużej. Kolejność, w jakiej odpowiadamy na telefony nie zawsze wynika z naszej znajomości priorytetu ich ważności. Dzwonimy częściowo kierując się doświadczeniem z poprzednich rozmów.

Dokonujemy oceny, kto jest wiarygodny i profesjonalny. Od innych również oczekujemy szacunku.
Sposób 4

Używaj właściwych kanałów komunikacji

Porozumiewać się możemy na różne sposoby. Jednakże, w określonej sytuacji jeden ze sposobów może być bardziej efektywny od innych. Czasem lepiej jest porozmawiać niż napisać:

• w pewnych sytuacjach rozważniejsze jest przeprowadzenie rozmowy telefonicznej, aniżeli przesłanie faksu;

• osobista rozmowa może się okazać skuteczniejsza niż rozmowa telefoniczna;

• sporządzenie notatki może być bardziej celowe niż zwołanie zebrania;

• bezpośredni kontakt osobisty na zebraniu może wywołać silniejszy efekt niż wiadomość przesłana listownie lub pocztą elektroniczną;

• odręczna notatka może być skuteczniejsza niż napisana na maszynie, gdyż może być odebrana w sposób bardziej osobisty;

• powierzenie komuś innemu prowadzenia zebrania lub przygotowania porządku jego obrad może umożliwić innym zajęcie się sprawą.

Osoby, które potrafią dobrze się komunikować są wyczulone na niuanse różnych kanałów przekazu informacji. Podejmują trafne decyzje odnośnie najwłaściwszych dla danej sytuacji wyborów z punktu widzenia zaangażowanych osób. Jakie czynniki decydują o wyborze? Na Twoje decyzje może mieć wpływ odległość, pilność sprawy, poufność, wzajemny stosunek, polityka, złożoność lub koszt. Czy mając na względzie kanały komunikacji:

• wysłałbyś notatkę służbową do personelu powiadamiając o pożarze w pokoju fotokopiarek?

• wysłałbyś korespondencję pocztą elektroniczną do swojego podwładnego, by go poinformować, że jest zbędnym pracownikiem?

• zwołałbyś zebranie kierowników wydziałów, aby ogłosić, że podczas weekendu przeprowadzone ma być malowanie stołówki dla personelu?

• wysłałbyś list do zagranicznego dystrybutora z informacją, że produkt ma niebezpieczną wadę?

Osoby, które nieskutecznie się komunikują nie zawsze rozpoznają wszystkie dostępne możliwości. Czasami używają niewłaściwych. Osoby takie zawsze kontaktują się korespondencyjnie albo zawsze telefonują. Przekazują wiadomość raczej w formę pogłoski zamiast formalnego oświadczenia. Raczej zwlekają, niż się spieszą. Tworzą protokoły tam, gdzie ich nie powinno być. Polecają swoim zastępcom wykonanie tego, co należy do ich menedżerskich obowiązków. Takie decyzje mają wpływ na organizację. Osoby lepiej radzące sobie z komunikacją skutecznie korzystają z kanałów przekazu informacji.

 

II

Podstawowe zasady

U podstaw skutecznego komunikowania się leżą trzy zasady. Po pierwsze, powinieneś zdać sobie sprawę ze znaczenia, jakie ma ocena Twoich aktualnych stosunków lub związków; które chciałbyś nawiązać prowadząc firmę. Po drugie, powinieneś uświadomić sobie, że będziesz musiał podejmować decyzje dotyczące komunikowania się. Po trzecie, powinieneś uznać znaczenie, jakie ma ćwiczenie swoich umiejętności.

Sposób 5

Oceniaj wzajemne relacje

Prowadzenie przedsiębiorstw pociąga za sobą nawiązywanie i utrzymywanie wzajemnych relacji. Osoby skuteczne w komunikacji znają wagę swoich stosunków z audytorium. Stosunki nawiązuje się na krótką metę lub też podtrzymuje się przez długi okres. Zechcesz, być może, pozbyć się kłopotliwych stosunków, jak np. z koleżką w Twoim dziale, który nie wykonuje poleceń. Zawsze, gdy komunikujesz się, pomyśl o związkach łączących Cię z audytorium. Zadaj sobie pytanie, co starasz się osiągnąć. Czy pragniesz przekonać nowego klienta? Wpłynąć na starego klienta? Przeszkolić nowego pracownika? Doradzić partnerowi na wyższym stanowisku? Uspokoić niezadowolonego klienta?

Sposób, w jaki porozumiewasz się z tymi ludźmi ma wpływ na stosunki z nimi. Pamiętaj o tym, że dobre lub bezmyślne traktowanie ludzi ma swoje konsekwencje. Jak byś się czuł:

• gdyby kazano Ci czekać 20 minut, mimo że przybyłeś na czas na zebranie?

• gdybyś musiał rozmawiać z kimś, kto przy rozmowie telefonicznej żuje gumę lub też daje Ci odczuć, że przerywasz prywatną rozmowę?

• gdybyś zgłosił na zebraniu propozycje i nikt nie zareagował na Twoje pomysły?

• gdybyś miał kolegę, który zawsze bez pożegnania odkłada słuchawkę?

• gdybyś musiał stać, podczas gdy wszyscy obecni w pokoju siedzą?

Od sposobu komunikowania się zależy, czy ludzie czują się ważnymi czy też lekceważonymi. Od Ciebie zależy, czy ludzie czują się dobrze czy źle. I nie zapominaj o tym, że ludzie dzielą się swoimi doświadczeniami. Unieszczęśliwieni klienci dzielą się swoim nieszczęściem z innymi klientami. Sfrustrowani klienci opowiadają innym klientom o swoim gniewie i rozczarowaniu. Odrzuceni kandydaci kojarzą swoje doświadczenia z Twoimi produktami lub usługami. Zniechęceni pracownicy dzielą się swoimi żalami. Zdegustowani nabywcy nie powrócą już nigdy.

Dlatego też czy to w rozmowie telefonicznej, czy przy redagowaniu listu lub notatki, czy też nawiązując bezpośrednią rozmowę, miej na uwadze, w jaki sposób styl Twojego komunikowania się wpływa na Twoje obecne stosunki oraz stosunki, jakie chciałbyś nawiązać. Zwracając się do swojego przełożonego czy zarządu, rozmawiając z sekretarką, bądź też gońcem, pamiętaj o konsekwencjach Twojego stylu.

Przypomnij sobie, jakie miałeś stosunki z klientami i kolegami. Rozważ, jaki wpływ na Twoje stosunki służbowe miał ich styl komunikowania się.

Sposób 6 Podejmuj decyzje

Zanim przekażesz wiadomość poświęć trochę czasu na zebranie informacji niezbędnych dla podjęcia właściwej decyzji. Zbyt często się zdarza, że najpierw działamy, a dopiero potem myślimy. Niech Twoim zwyczajem stanie się stawianie sobie pewnych podstawowych pytań. Sprawdzone i wypróbowane pytania to: kto, co, dlaczego, kiedy i jak?

Kto? Zadaj sobie pytanie, z kim się komunikujesz. Dowiedz się, jaki jest przekrój demograficzny Twojego audytorium. Posiadanie takich danych pomoże wskazać najlepszy sposób przekazu Twojej wiadomości. Jeśli to istotne, postaraj się zdobyć informacje dotyczące wieku, płci, wykształcenia, narodowości, tytułów zawodowych oraz stosunku audytorium do Ciebie i innych obecnych osób. Znajomość swojego audytorium pomoże Ci w wyborze słownictwa, sposobu podejścia do tematu lub analogii. Czy zbyt dokładne wyjaśnianie nie obraża ich inteligencji? Czy nie będzie to wypowiedź wykraczająca poza ich zdolność pojmowania? Albo też, czy będziesz omawiał kwestie im znane?

Co? Zastanów się, jakie wiadomości chcesz przekazać. Następnie zdecyduj, jaki zakres informacji jest wystarczający do sprecyzowania kwestii, którą chcesz przedstawić. Zdecyduj, jakie materiały pomocnicze lub szczegóły należy przedstawić, by zapewnić audytorium zrozumienie tematu.

Dlaczego? Zastanów się, dlaczego przekazujesz to, co mówisz, rysujesz lub piszesz. Określ swoją motywację. Czy jakieś wydarzenie nie spowodowało konieczności szybkiej zmiany planu lub polityki? Czy przewidujesz pewne kłopoty z powodu zatrudnienia dodatkowego personelu? Czy wystąpiły pewne problemy w dostosowaniu zagadnień kadrowych do nowego podejścia w zakresie nadzoru i zarządzania? Czy zachęcasz do myślenia lub nagradzasz myślenie w kategoriach interesu przedsiębiorstwa? Czy udzielasz porady komuś, kto z powodu choroby był nieobecny?

Kiedy? Zadaj sobie pytanie, jaką mamy porę dnia, który dzień tygodnia lub porę roku. Zdecyduj, jaki wpływ na Twoją wiadomość może mieć kwestia czasu. Czy ludzie mogą być pod presją z uwagi na koniec kwartału? Czy jesteśmy tuż przed wakacjami lub przed dorocznym walnym zgromadzeniem? Ludzie reagują w różny sposób w różnych momentach.

Jak? Zastanów się, w jaki sposób powinieneś przekazać to, co masz do zakomunikowania. Zdecyduj, jaka metoda w danej sytuacji i wobec określonych osób jest najlepsza. Czy szybkość przekazu wiadomości jest istotna? Czy podstawowe znaczenie ma bezpośredni kontakt twarzą w twarz lub werbalny? Czy potrzebna jest pełna dokumentacja? Czy odległość jest liczącym się czynnikiem? Czy najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa przy kawie, czy też formalne zebranie byłoby lepsze?

Osoby, które komunikują się skutecznie zastanawiają się nad sytuacją i podejmują właściwe decyzje zanim rozpoczną przekazywanie wiadomości.

Sposób 7

Ćwicz swoje umiejętności

Sportowcy i muzycy ciągle ćwiczą. Ludzie biznesu także powinni to robić. Poprzez ćwiczenie rozwijasz swoją umiejętność komunikowania się.

• Jeśli często redagujesz listy do korespondencji elektronicznej, dowiedz się, co można, a czego nie można wykonać skutecznie przy użyciu komputera.

• Czy lepsze są krótkie teksty, czy długie?

• Czy łatwiej się czyta litery duże i małe, czy wszystkie duże?

• Jeśli często dokonujesz prezentacji i przemawiasz, rozwijaj swoje zdolności oratorskie.

• Jeśli często redagujesz sprawozdania i notatki, skoncentruj się na swojej umiejętności pisania.

• Jeśli dokonujesz ocen, przeprowadzasz wywiady lub udzielasz porad, skoncentruj się na doskonaleniu techniki przesłuchań i zadawania pytań.

Ponieważ nielicznych z nas uczy się pisania technicznych sprawozdań lub przeprowadzania handlowych prezentacji, zastanów się, czy nie byłoby pożądane odbycie kursów lub przestudiowanie odpowiednich książek. Bądź samokrytyczny. W miarę coraz lepszego poznawania samego siebie pracuj nad ograniczaniem swoich słabych stron i rozwijaniem swoich umiejętności.

III

Komunikacja międzyludzka - teoria

Opierając się na teorii leżącej u podstaw procesu komunikowania się, możesz poddać analizie swoje codzienne kontakty. Takie podejście jest jednym z najlepszych sposobów doskonalenia Twoich zdolności komunikowania się. Teoria opisuje w abstrakcyjnych pojęciach, jak funkcjonuje komunikacja międzyludzka. Opisuje ona, co w rzeczywistości podlega przekazowi w trakcie komunikowania się. Proces zaczyna się od wiadomości, którą chcesz przekazać swojemu audytorium. Audytorium odbiera ją, reaguje na nią i ewentualnie przekazuje Ci swoją reakcję. Odpowiedź ta może znowu wywołać nową wiadomość, ta znów kolejną itd.

Sposób 8

Sformułuj wiadomość

Co to jest wiadomość? Jak już teraz wiemy, może to być myśl, idea, odczucie. Pierwszym krokiem jest stworzenie wiadomości, którą chcesz się podzielić z kimś innym.

• Wiadomość może być tak nieskomplikowana, jak pozdrowienie - „cześć" bądź wyznanie - „kocham Cię".

• Wiadomość może mieć charakter bezpośredni, jak ostrzeżenie w przejściu podziemnym - „uwaga na kanał".

• Wiadomość może mieć złożoną formę, np. szereg zaleceń odnośnie restrukturyzacji Twojej firmy.

• Wiadomość może być obszerna - np. 250-stronicowe sprawozdanie, 30-minutowe wystąpienie.

Wiadomością jest to, co chcemy przekazać jednej, kilku lub bardzo wielu osobom.

Sposób 9

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin