Polska gmina wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego.pdf

(2085 KB) Pobierz
Polska gmina wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego
Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Tomasz Frontczak
Polska gmina wobec wyzwa
społeczeństwa informacyjnego
ń
Praca magisterska napisana pod kierunkiem
prof. dr hab. Ewy Małuszyńskiej
Wydział: Zarządzania
Kierunek: Stosunki Międzynarodowe
Specjalność: Studia Europejskie
Poznań 2003
„Cywilizacja, którą zbudujemy, zbliżając się do XXI wieku, nie będzie cywilizacją materialną,
symbolizowaną przez ogromne konstrukcje, ale będzie cywilizacją informacyjną [...] opartą na
niewidocznych dla oka systemach, mocy ukrytej w miniaturowych elementach i potędze
ludzkiego rozumu.”
Masuda Yoneji, „Computopia”
II
Wstęp
1
1. Społeczeństwo informacyjne
3
1.1. Społeczeństwo informacyjne - próba definicji
4
1.2. Internet - podstawowe narzędzie społeczeństwa informacyjnego
7
1.3. Społeczeństwo informacyjne - szanse i zagrożenia
8
2. Koncepcje i działania rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej
i w Polsce
10
2.1 Europejska a amerykańska koncepcja społeczeństwa informacyjnego 10
2.2. Inicjatywy Wspólnot Europejskich, służące budowie społeczeństwa informacyjnego 11
2.2.1 Od Raport Bangemanna do inicjatywy eEurope 2002
12
2.2.2 Inicjatywa " e Europe - An Information Society for All"
15
2.2.3. Inne inicjatywy, programy i projekty wspólnotowe
20
2.3. Społeczeństwo informacyjne w Polsce
16
2.3.1. Dokumenty programowe rozwoju społeczeństwa informacyjnego w
Polsce
22
2.3.2. Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska
24
2.3.3. Źródła finansowanie strategii ePolska 26
2.3.4. „Wrota Polski” – prace projektowe budowy rządowego systemu e-Government 28
3. Stan rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na tle Unii Europejskiej.
30
3.1. Stan rozwoju infrastruktury dostępu
31
3.2. Stan rozwoju e-usług publicznych w Polsce
35
3.2.1. Metodologia badań rozwoju e-usług
36
3.2.2. Wyniki badań rozwoju e-usług publicznych w Polsce.
37
3.3. Statystyki rozwoju Internetu samorządowego
40
4. Wdrożenie internetowego serwisu samorządowego - obowiązki i możliwości
42
4.1. Biuletyn Informacji Publicznej
43
4.1.1. Rodzaje udostępnianych treści i wytyczne projektowe
43
4.1.2. Obowiązujące terminy wdrożenia Biuletynu
46
4.1.3. Wady i zalety Biuletynu
46
4.2. Dostępność do informacji w serwisach samorządowych
49
4.2.1. Drogi dotarcia do informacji w Internecie
49
4.2.2. Rola wyszukiwarek internetowych i pułapki z nimi związane
50
III
4.3. Serwis samorządowy - interakcja i transakcja.
53
4.3.1. Integracja systemów e-administracji
54
4.3.2. Zdalna obsługa petenta - przykład serwisu www.sopot.pl
57
5. Ocena funkcji informacyjnej wybranych serwisów
59
5.1. Metoda oceny funkcji informacyjnej serwisów samorządowych
60
5.2. Ocena dostępności poszczególnych serwisów
64
5.3. Końcowa ocena funkcji informacyjnej i wnioski
68
Wnioski końcowe - zakończenie
71
Aneks
73
Załącznik 1 - Przegląd obecnych inicjatyw związanych z informatyzacją w Polsce
73
Załącznik 2 - Raport: Administracja publiczna w sieci 2002 - wyciąg kryteriów oceny 77
Bibliografia
82
Spis rysunków i tabel
84
IV
Wstęp
Świat znajduję się u progu nowej ery. Stara era, gdzie rządziła elektryczność i przemysł
stalowo-mechaniczny odchodzi powoli w zapomnienie. Wkraczamy w nowy okres – okres
społeczeństwa informacyjnego.
Czym jest społeczeństwo informacyjne? To nowy typ społeczeństwa, kształtujący się w
krajach postindustrialnych, w których rozwój nowych technologii osiągnął najszybsze tempo.
Społeczeństwo informacyjne nie tylko posiada rozwinięte środki przetwarzania informacji i
komunikowania, lecz środki te są podstawą tworzenia dochodu narodowego i dostarczają źródła
utrzymania większości społeczeństwa. Kluczowe znaczenie w gospodarce odgrywa produkt
cyfrowy i usługa cyfrowa. Podstawowy zasób to wiedza, powstała na skutek przetworzenia
zbioru informacji.
Krajom, którym nie uda się sprostać wyzwaniom związanymi z przemianami, może
grozić zepchnięcie na margines. Z drugiej jednak strony można upatrywać w tych przemianach
szansy. Dotyczy to w równej mierze państw Unii Europejskiej, jak i Polski. Przyszłość leży w
rozwoju gospodarki bazującej na wiedzy.
W marcu 2000 r. kraje Unii Europejskiej podjęły decyzję o realizacji strategicznego
planu "eEurope", intensyfikującego rozwój społeczeństwa informacyjnego poprzez inwestycje
w: technologie komunikacji i informacji, wspieranie współpracy gospodarki i nauki, tworzenie
systemów informacji publicznej oraz powszechną edukację społeczeństw. Perspektywa przyjęcia
Polski do Unii Europejskiej w roku 2004, a także przyjęcie dokumentu "Strategia informatyzacji
Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska " wymagają podjęcia zintensyfikowanych działań na
każdym poziomie, począwszy na rządowym, kończąc na lokalnym. Duże zadanie stoi również
przed polskimi gminami. To właśnie jednostki terytorialne, miejsce najczęstszego kontaktu
przeciętnego człowieka z władzą, odgrywają istotną rolę w stymulowaniu rozwój społeczeństwa
informacyjnego. Sama gmina może w ten sposób bardzo wiele zyskać.
Tezą tej pracy jest stwierdzenie, że wyzwania społeczeństwa informacyjnego przed jakim
stoi Polska, dodatkowo w świetle przyszłego członkostwa w UE, nie mogą być w żaden sposób
zbagatelizowane. Drogi są dwie: marginalizacja znaczenia Polski w świecie lub jej aktywne
włączenie się w budowanie nowej, postindustrialnej ery społeczeństwa informacyjnego. Istotną
rolę w tym procesie może odegrać jednostka terytorialna, jaką jest gmina.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin