TEMAT LEKCJI: Muzyka epoki średniowiecza i renesansu
KLASA: I APRZEDMIOT: sztuka (muzyka)
NAUCZYCIEL PROWADZACY:
TERMIN: STANDARDY WYMAGAŃ
Uczeń:
· Interpretuje teksty kultury
· Wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury
· Dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury: historyczny, filozoficzny, religijny, plastyczny, muzyczny i wypowiada się na ich temat
· Dostrzega wartości wpisane w teksty kultury
· Analizuje, porównuje, porządkuje i syntezuje informacje zawarte w tekstach kultury
CELE OPERACYJNE
· Omawia genezę chorału gregoriańskiego
· Rozpoznaje muzykę chorałową
· Wymienia cechy muzyki chorałowej
· Wymienia najstarsze zabytki polskiej kultury muzycznej
· Rozpoznaje i analizuje melodię Bogurodzicy i Gaude Mater Polonia
· Rozpoznaje i porównuj pieśni epoki renesansu Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł i Nieście chwałę mocarze z Melodii na psauterz Polski
· Potrafi na podstawie słuchanego utworu wyjaśnić cechy muzyki polifonicznej
METODY I TECHNIKI PRACY:
· aktywizująca
· rozmowa kierowana
· dyskusja
· praca w grupach
· ćwiczeniowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· utwory muzyczne na kasetach lub płytach CD
· wieża audio
· tablice poglądowe
· podręczniki
· karty do pracy samodzielnej lub grupowej
· karty z odpowiedziami TAK lub NIE
CELE OPERACYJNE0panowana wiedza i umiejetności
1. Uczeń omawia genezę chorału gregoriańskiego
Uczeń wie ,że:
o w 313r.zostaje wydany przez cesarza Konstantyna Wielkiego Edykt Mediolański (przyznający chrześcijanom wolność)
o rozpoczyna się rozwój muzyki kościelnej a ośrodkami kultury muzycznej są: kościoły, katedry, klasztory
o kantor pełni ważną rolę muzyka kościelnego, prowadzącego szkołę chóralną i zajęcia muzycznej
o Papież Grzegorz Wielki w VI/VII w (590-604) poleca dokonać wyboru utworów wykonywanych na nabożeństwach i zebrać je w tzw. ANTYFONARZ (śpiewnik kościelny).Zbiór tych pieśni nazwano CHORAŁEM GREGORIAŃSKIM
2. Uczeń rozpoznaje muzykę chorałową
Uczeń rozpoznaje, że:
o utwór śpiewany jest w kościele, katedrze, klasztorze
o utwór wykonuje chór męski
o tekst i wykonanie wskazuje na to ,że jest to pieśń kościelna
o pieśń wykonywana jest w języku łacińskim
3. Uczeń wymienia cechy muzyki chorałowej
Uczeń wie ,że muzyka chorałowa jest:
o jednogłosowa
o ametryczna
o melizmatyczna
4. Uczeń wymienia najstarsze zabytki polskiej kultury muzycznej
Uczeń wie ,że do najstarszych zabytków muzyki polskiej należą:
o Bogurodzica- anonim XIII w
o Gaude Mater Polonia – Wincenty z Kielczy XIII w
5. Uczeń rozpoznaje i analizuje melodię Bogurodzicy i Gaude Mater PoloniaUczeń rozpoznaje i analizuje pieśni:
Bogurodzica
Gaude Mater Polonia
język
polski -staropolski
łacina
rodzaj
religijny, a cappella
wokalny
wykonawca
chór męski
chór mieszany
ilość głosów
1-głosowy
2-głosowy
metryczność
ametryczny
metryczny
melizmatyka
występuje
6. Uczeń rozpoznaje i porównuje pieśni epoki renesansu Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł i Nieście chwałę mocarze z Melodii na psauterz Polski Mikołaj GomółkaUczeń rozpoznaje i porównuje pieśni :
tytuł
Już się zmierzcha
Nieście chwałę mocarze
(1556)
(1580)
autor
Wacława z Szamotuł
Mikołaj Gomółka
wokalny,świecki
wokalny, psalm-uroczysta pieśń religijna
faktura
POLIFONIA
HOMOFONIA
7. Uczeń potrafi na podstawie słuchanego utworu wyjaśnić cechy muzyki polifonicznejUczeń potrafi wyjaśnić, że:
POLIFONIA- to wielogłosowa technika kompozytorska, polegająca na równoczesnym prowadzeniu kilku samodzielnych linii melodycznych czyli każdy głos prowadzi własną, samodzielną melodięHOMOFONIA - jeden z typów techniki kompozytorskiej, eksponujący melodię ( zazwyczaj w najwyższym głosie), której podporządkowane są współbrzmienia harmonicznie pozostałych głosów
PRZEBIEG LEKCJI
1. Przy świetle świec uczniowie wysłuchują fragmentu chorału gregoriańskiego Triadum Sacrum w wykonaniu Chóru Mnichów zakonu cysterskiego z Casamari.
o rozmowa n.t. nastroju i odczuć słuchaczy
o wręczenie kart z odpowiedziami TAK lub NIE, które należy podnieść do góry gdy odpowiedź uważa się za prawidłową i odwrotnie
PYTANIA:
o gdzie śpiewany jest utwór?
o kto wykonuje utwór?
o
o co wskazuje na to, że jest to pieśń religijna?
o w jakim języku wykonywany jest utwór?
PROPONOWANE ODPOWIEDZI DO WYBORU:
o W kościele lub w katedrze
o W małym kameralnym pomieszczeniu, typu klasa lekcyjna
o Solista
o Chór męski
o Skoczny i wesoły rytm
o Tekst i wykonanie przypominające pogłos, echo
o łacina
o język polski
o Odpowiedź na TAK sygnalizowana jest przez podniesienie zielonej karteczki
o Odpowiedź na NIE sygnalizowana jest przez podniesienie czerwonej karteczki
2. Przypomnienie genezy powstania takiego rodzaju pieśni jakim jest chorał gregoriański.Kto, kiedy i w jakim celu ogłosił Edykt Mediolański?Gdzie powstają główne ośrodki muzyki i dlaczego?Kto to jest kantor i jakie były jego zadania?Jaki udział przy powstaniu śpiewnika -ANTYFONARZA miał papież Grzegorz Wielki?
3. Jakie cechy posiada muzyka chorałowa?Zaznacz prawidłową odpowiedź
MUZYKA CHORAŁOWA JEST:JEDNOGŁOSOWAWIELOGŁOSOWAMETRYCZNAAMETRYCZNAMELIZMATYCZNANIEMELIZMATYCZNA
Po zaznaczeniu odpowiedzi sprawdzenie ich prawidłowości i wyjaśnienie pojęć.
4. Dyskusja n.t. Co to jest ZABYTEK?
o czy muzyka może być zabytkiem?
o czy znacie jakieś pieśni, które nazywamy zabytkami?
5. Rozdanie uczniom zapisu nutowego poznanych pieśni średniowiecznych. Zadanie do wykonania indywidualnie - wpisz w brakujących miejscach tytuł pieśni i autora.Gaude, mater Polonia Wincenty z KielczyTu zapis kilku taktów Gaude .mater PoloniaBogurodzicaanonim XIII w / XIV wTu zapis kilku taktów Bogurodzicy
6. Wysłuchanie Bogurodzicy i Gaude Mater Polonia.Praca samodzielna na karteczkach-uzupełnić.Bogurodzica Gaude Mater Poloniajęzykrodzaj utworuwykonawcailość głosówmetrycznośćmelizmatyka
o językpolski -staropolskiłacina
o rodzaj utworureligijny, a cappella ,wokalny religijny, a cappella, wokalny
o wykonawcachór męski chór mieszany
o ilość głosów 1-głosowy 2-głosowy
o metrycznośćametryczny metryczny
o melizmatykawystępuje nie występuje
7. Uczniowie rozpoznają poszczególne elementy i porównują pieśni renesansu.tytułautorrodzajfaktura utworukto wykonujetytułJuż się zmierzcha Nieście chwałę mocarzeautorWacława z Szamotuł Mikołaj Gomółkarodzajwokalny,świecki wokalny, psalm- uroczysta pieśń religijna faktura utworuPOLIFONIA HOMOFONIAkto wykonujechór mieszanychór mieszany
8. Przypomnienie pojęć POLIFONIA to wielogłosowa technika kompozytorska, polegająca na równoczesnym prowadzeniu kilku samodzielnych linii melodycznych czyli każdy głos prowadzi własną, samodzielną melodię HOMOFONIA jeden z typów techniki kompozytorskiej, eksponujący melodię ( zazwyczaj w najwyższym głosie), której podporządkowane są współbrzmienia harmonicznie pozostałych głosów
KARTA PRACY ...................................................... ( imię i nazwisko ucznia)ZADANIE 1 WYBIERZ PRAWIDŁOWĄ ODPOWIEDŹ
· gdzie śpiewany jest utwór?
· kto wykonuje utwór?
· co wskazuje na to, że jest to pieśń religijna?
· w jakim języku wykonywany jest utwór?
o Łacina
o Język polski
ZADANIE 2 UZUPEŁNIJ TEKST BRAKUJACYMI INFORMACJAMI W 313r.Edykt Mediolański (przyznający chrześcijanom wolność)zostaje wydany przez cesarza ...................................... Ośrodkami kultury muzycznej stają się wtedy :Kantor pełni wówczs ważne role np. Papież Grzegorz Wielki w VI/VII w (590-604) poleca dokonać .......................... utworów wykonywanych na nabożeństwach i zebrać je w tzw. ANTYFONARZ (śpiewnik kościelny).Zbiór tych pieśni nazwano............................ ZADANIE 3 WYBIERZ PRAWIDŁOWĄ ODPOWIEDŹ . MUZYKA CHORAŁOWA JEST:
JEDNOGŁOSOWAWIELOGŁOSOWA...
kandr