Instal 05_08.pdf

(14134 KB) Pobierz
677406553 UNPDF
JAKOŚĆ WYKONANIA
WODOMIERZY
ROZLICZANIE KOSZTÓW
ZUŻYCIA CIEPŁA
– W PRZYPADKU
PRZEWYMIAROWANYCH
GRZEJNIKÓW
– REFERAT Z 1936 R.
OBLICZANIE UKŁADÓW
CYRKULACJI CIEPŁEJ WODY
SYSTEM ZAOPATRZENIA
W WODĘ I JEGO
NIEZAWODNOŚĆ
PROCES KOAGULACJI W SUW
CZANIEC
TRWAŁOŚĆ SYSTEMÓW
RUROWYCH Z TWORZYW
SZTUCZNYCH
USTALANIE OPŁAT ZA WODY
OPADOWE
677406553.006.png
677406553.007.png
Odkryj nowe horyzonty
ze spektrofotometrem Pharo
• Nowoczesne wykonanie
• Prosta, intuicyjna obsługa
• Pomiar stężenia, absorbancji, transmitancji – również na kilku
długościach fali
• Automatyczne rozpoznawanie metod pomiarowych
• Łatwe wprowadzanie nowych metod poprzez złącze USB
• Rozbudowane funkcje kontroli metod pomiarowych
• Możliwość sprawdzenia absorbancji, długości fali,
rozdzielczości aparatu w oparciu o zapamiętane wzorce
• Wewnętrzny timer
Merck Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 178
02-486 Warszawa
tel. (022) 53 59 770, fax (022) 53 59 945
e-mail: dzial.handlowy@merck.pl
www.merck.pl
677406553.008.png 677406553.009.png 677406553.001.png
5
(284)
2008
czasopismo recenzowane
www.informacjainstal.com.pl
POMIAR I ROZLICZANIE ZUŻYCIA
MEDIÓW
Wojciech Koral
Błędy wskazań wodomierzy wynikające z jakości ich wykona-
nia – studium przypadku
Errors of water meters metrology caused by low quality of used
materials – case study
Marek Płuciennik
Czy norma PN-EN 12831 może być powodem zaostrzenia się
problemu błędnego określania wartości zużycia ciepła na
podstawie wskazań nagrzejnikowych podzielników kosztów
ogrzewania zainstalowanych na przewymiarowanych grzejnikach
Does the standard PN- EN 12831 may be the cause of
increased problem of incorrect amount of heat consumption
determination, based on indication of radiators cost
calculators', located at oversized radiators?
H. Makowski
Mierzenie ciepła w ogrzewaniach centralnych i podział
kosztów między użytkowników
59
Lidia Bartkiewicz
Dane pochodzące z monitoringu dla potrzeb ustalania opłat za
wody opadowe
Data derived from monitoring to determine fees for rainwater
8
10
3
RUBRYKI STAŁE
Rozmowy INSTAL-u
Rozmowa z Prezesem Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
Stanisławem Drzewieckim
Rozmowa z Prezesem MINOL Wolfgangiem Stein
Powiedzieli nam
Nowe książki
Pytania i odpowiedzi Centrum Informacji o Instalacjach z Miedzi
12
5
27
37
58
Przegląd prawny
15
64
Dyskusja
Tam byliśmy
III Międzynarodowa Konferencja z wystawą i pokazami
NO – DIG POLAND 2008
65
INSTALACJE WODOCIĄGOWE
Kazimierz Żarski
Komputerowe wspomaganie obliczania układów cyrkulacji
ciepłej wody
Computer aided methods for dimensioning of hot domestic
water circulation system
24
66
75
Wiadomości
Odeszli od nas
OFERTA
Oœrodek Informacji TECHNIKA INSTALACYJNA W BUDOWNICTWIE, wydaw-
ca miesiêcznika INSTAL, przygotowa³ now¹, wyspecjalizowan¹ ofertê dla producen-
tów i dostawców wyrobów stosowanych przy budowie sieci i instalacji w budynkach,
a tak¿e dla inwestorów, projektantów i wykonawców systemów instalacyjnych.
We wspó³pracy z gronem doœwiadczonych ekspertów z poszczególnych spe-
cjalnoœci instalacyjnych, takich jak: ciep³ownictwo, ogrzewnictwo, wodoci¹gi, ka-
nalizacja, wentylacja, klimatyzacja i ochrona powietrza, sieci i instalacje gazowe
(w tym autorów publikacji w miesiêczniku INSTAL), oraz specjalistów z zakresu
prawa budowlanego, oferujemy Pañstwu opracowywanie szczegó³owych informa-
cji, adresowanych do konkretnych przypadków, z którymi spotyka siê dostawca,
projektant i wykonawca systemów instalacyjnych.
Przyk³adami takich problemów mog¹ byæ:
1. Wprowadzenie do obrotu i stosowania w budownictwie wyrobu i ustalenie
w³aœciwego w danym przypadku dokumentu odniesienia, z którym potwier-
dzana jest zgodnoœæ wyrobu, oraz sposobu potwierdzania zgodnoœci.
2. Oznakowanie wyrobu przy wprowadzaniu go do obrotu i stosowania w bu-
downictwie znakiem C€ i znakiem budowlanym.
3. Obowi¹zek ustalania wp³ywu instalacji na œrodowisko (kiedy, na jakiej pod-
stawie, sposób oceny i wymagane dokumenty).
4. Poprawne zastosowanie materia³ów (tworzywa sztuczne, miedŸ, stale sto-
powe) w instalacjach c.o., cw i gazów technicznych oraz medycznych.
5. Rozliczanie kosztów zakupionego ciep³a i wody na poszczególnych u¿ytkow-
ników lokali w budynku.
6. Odstêpstwo od warunków technicznych, jakim powinny odpowiadaæ budyn-
ki – jak je uzasadniæ, jak i u kogo uzyskaæ na to zgodê.
7. Stosowanie Polskich Norm (PN-EN) i mo¿liwoœæ stosowania norm innych krajów.
8. Ocena energetyczna budynku, lokalu lub czêœci budynku stanowi¹cej samo-
dzieln¹ ca³oœæ techniczno u¿ytkow¹. Kiedy jest wymagana i komu nale¿y po-
wierzyæ jej wykonanie?
Chcemy pomóc Pañstwu w tych przypadkach, kiedy ogólnodostêpne przepisy,
informatory i publikacje oka¿¹ siê niewystarczaj¹ce do rozwi¹zania konkretnego pro-
blemu. Oferujemy sporz¹dzenie dla ka¿dego przypadku, na obustronnie uzgodnio-
nych warunkach, specjalnego raportu, zawieraj¹cego rozwi¹zanie postawionego pro-
blemu, z zachowaniem poufnoœci udostêpnionych nam w tym celu danych.
Podejmuj¹c tê inicjatywê chcemy czêœciowo wype³niæ lukê, wynikaj¹c¹ z bra-
ku opiniotwórczej dzia³alnoœci nieistniej¹cego od roku Centralnego Oœrodka
Badawczo–Rozwojowego Techniki Instalacyjnej INSTAL.
tel./fax: (022) 843 77 71, e-mail: redakcja@informacjainstal.com.pl
28
WODOCIĄGI I KANALIZACJA
Ewa Łasińska, Tadeusz Sapiego
Powyżej średniej – CBW „Unitex” Spółka z o. o. wybrane
realizacje miejskich stacji uzdatniania wody w latach
2003 – 2007
Above average – selected references of municipal water treatment
plants carried out by CBW UNITEX Sp. z o.o. in 2003-2007
Tomasz Sowiński
Innowacyjne sita przelewowe
The innovation of the Romag high-performance CSO screen RSW
Paweł Jurczyk
Pompy z ATEXem
Pumps with ATEX
Barbara Tchórzewska-Cieślak, Radosław Cieślak
Sterowanie i wizualizacja pracy podsystemu ujmowania
i pompowania wody
Control and visualisation of water intake and pumping
subsystem operating
Jacek Koć
Zagospodarowanie komunalnych osadów ściekowych po
1 stycznia 2013 roku
Utilisation of sewage sludge after 01.01.2013
Elżbieta Rzepka, Ivo Ambrož
Systemy napowietrzania drobno, średnio
i grubopęcherzykowego Fortex AGS
AME AERATION SYSTEMS fine – bubble and medium – bubble
aeration diffusers with a flexible membrane
Izabela Zimoch
Optymalizacja procesu koagulacji w SUW Czaniec
Optimization of coagulation process in WTP Czaniec
Ziemowit Suligowski, Adam Bolt, Mariola Błajet
Wpływ warunków posadowienia na trwałość rurociągów
z tworzyw sztucznych
Influence of installation condition in durability of plastic pipeline
30
34
38
42
44
46
50
677406553.002.png 677406553.003.png
 
R ozmowy INSTAL-u
Rozmowa z Prezesem Izby
Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
Stanisławem Drzewieckim
Jak Pan ocenia obecną kondycję
krajowych przedsiębiorstw branży
wod-kan?
No cóż, tak jak w każdej branży, tak
i w naszej, kondycja firm jest zróżnicowa-
na. Są znakomicie rozwijające się przed-
siębiorstwa i te rozwijające się wolniej.
Działające na terenie Polski, przedsiębior-
stwa wodociągowo-kanalizacyjne funkcjo-
nują w różnych formach organizacyjno –
prawnych: od prowadzenia działalności
bezpośrednio przez wydziały i pracowni-
ków urzędów gmin, poprzez zakłady bu-
dżetowe, gospodarstwa pomocnicze, spół-
ki cywilne i spółki wodne do spółek kapita-
łowych włącznie. Prawie 70% przedsię-
biorstw wodociągowych stanowią jednostki
lub są jednostkami samorządu terytorialne-
go. Spółki cywilne i handlowe z udziałem
kapitału zagranicznego i krajowego pry-
watnego oraz osoby fizyczne stanowią
w naszej branży zaledwie 14%. Rozpiętość
form organizacyjno – prawnych rzutuje na
kondycję branży jako całości.
Na kondycję przedsiębiorstw wod –
kan, o czym też należy pamiętać, w dużym
stopniu wpływają władze samorządowe
dążące do minimalizacji cen za wodę i ście-
ki. Często samorządy odmawiają zgody na
nieznaczne choćby podwyżki, co uniemoż-
liwia terminowe wprowadzenie właściwych
taryf. Taryfy natomiast winny być utrzyma-
ne na takim poziomie, który gwarantuje sfi-
nansowanie wszystkich wydatków firm wod
-kan, w tym kosztów utrzymania, rozwoju,
modernizacji i inwestycji.
Nie możemy zapominać, że firmy wod
– kan były niedoinwestowane przez wiele
lat i teraz te zaległości musimy nadrobić,
aby odzyskać czyste i zdrowe środowisko
naturalne, by podpisane przez Polskę zo-
bowiązania wykonać i to w ściśle wyzna-
czonym przez UE czasie. Jesteśmy, jako
kraj, 60 lat spóźnieni w stosunku do rozwi-
niętych krajów Europy, a bez wspólnie po-
niesionych kosztów, postęp nigdy i nigdzie
nie jest możliwy.
Rentowność przedsiębiorstw wod.–
kan. kształtuje się na poziomie około 3%.
To nie jest dużo (można by właściwie po-
wiedzieć, że działają one non profit), ale
są to zyski konieczne, by przedsiębiorstwa
mogły inwestować, zaciągać kredyty, roz-
wijać się zapewniając społeczeństwu wy-
soki standard życia, zdrowie i czyste śro-
dowisko. Ciągle przecież wiele gospo-
darstw domowych pozbawionych jest ka-
nalizacji, w wielu miastach i gminach wo-
da płynie azbestowymi rurami, brakuje
nowoczesnych oczyszczalni, stacji uzdat-
niania wody. Te przedsięwzięcia kosztują,
a płacimy my wszyscy, którzy korzystamy
z wody, kanalizacji…
ludzi. Rozporządzenie związane jest z im-
plementacją Dyrektywy 98/83/WE Rady
z dnia 3 listopada 1998r. Dyrektywa na-
kazuje spełnić bardzo wyśrubowane nor-
my dotyczące jakości wody. Rok 2008 jest
pierwszym rokiem sprawozdawczym, któ-
ry wykaże braki w spełnieniu w/w Dyrek-
tywy. Skutki? Najpierw pewnie upomnie-
nie, a następnie nałożenie przez UE bar-
dzo wysokich kar na Polskę. W liście do
Pana Premiera, zgłosiliśmy potrzebę stwo-
rzenia międzyresortowego zespołu specja-
listów, który podjąłby się, uwzględniając
bogate doświadczenie wodociągowców
w tym zakresie, wypracowania programu
dla kraju. Powołany zespół mógłby, zda-
niem Izby, dobrze reprezentować Polskę
w pracach nad trwającą właśnie rewizją
w/w Dyrektywy oraz uzyskać odstępstwa
i dłuższe okresy przejściowe dla naszego
kraju.
W najbliższym czasie Izba będzie się
zajmowała również problemem osadów
ściekowych. W drugim dniu Targów
„WOD – KAN” 28 maja 2008 r. organizu-
jemy konferencję „Problemy osadów ście-
kowych – konieczne rozwiązania”. Będzie-
my próbowali znaleźć odpowiedzi na py-
tanie – co zrobić, by skutecznie pozbywać
się tego balastu, jakim są rosnące ilości
osadów ściekowych. Dla ilustracji powiem,
że w 2014 r. wytworzymy ich dwa razy
więcej niż w roku 2000. Krajowy Program
Gospodarki Odpadami przewiduje, że
składowanie osadów będzie dominować,
a przeróbka termiczna obejmie zaledwie
8%. Ile uda się kompostować i przeznaczyć
na cele rolnicze – tego nie powie nikt.
A składowanie to przecież tylko odkłada-
nie rosnącego problemu na później z nie-
przyjemnymi dla środowiska konsekwen-
cjami. Zapowiadana dyrektywa ograniczy
zapewne czas składowania osadów do mi-
nimum. Co zatem robić byśmy nie utopili
się w błocie osadowym? Korzystając z po-
mocy praktyków (współpraca ze Stowarzy-
szeniem Eksploatatorów Obiektów Gospo-
darki Wodno – Ściekowej) dokonamy oce-
ny rzeczywistej skali i charakteru problemu,
ocenimy przydatność w polskich warun-
kach rozwiązań technicznych. Rozważa-
jąc, z udziałem przedstawicieli ministerstw,
instytucji państwowych i samorządowych,
Jakie najważniejsze zadania stoją
przed Izbą do wykonania w najbliż-
szym czasie?
Działania Izby są działaniami plano-
wymi i zawarte zostały w opracowanej
cztery lata temu „Strategii dla IGWP”, ale
w związku z bardzo dynamicznie rozwija-
jącą się branżą i zmieniającym jej otocze-
niem zewnętrznym, zmieniły się także
priorytety sektorowe. Konieczna jest więc
aktualizacja „Strategii…” uwzględniająca
zaistniałe zmiany. Takie propozycje przed-
stawimy naszym członkom podczas majo-
wego spotkania.
Istotnym obecnie problemem jest po-
święcenie szczególnej uwagi sprawom ja-
kości wody. Nie ma na poziomie rządu
strategii dotyczącej tego problemu. Jest
i funkcjonuje Krajowy Program Oczysz-
czania Ścieków Komunalnych (wymaga
również aktualizacji), woda takiego pro-
gramu nie ma. Nie ma takiego programu
dla osadów ściekowych. A problem jest.
Izba Gospodarcza „Wodociągi Pol-
skie” jako reprezentant branży wodocią-
gowo – kanalizacyjnej zgłosiła potrzebę
podjęcia przez rząd inicjatywy stworzenia
krajowego programu dotyczącego zaopa-
trzenia w wodę mieszkańców całej Polski.
Widzimy bowiem problem związany z re-
alizacją Rozporządzenia Ministra Zdro-
wia z 29 marca 2007 r. w sprawie jakości
wody przeznaczonej do spożycia przez
www.informacjainstal.com.pl
5/2008
3
677406553.004.png 677406553.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin