Marketing_metodyczka_Z.doc

(51 KB) Pobierz
PROGRAM NAUCZANIA

Kierunek :                                           TURYSTYKA i REKreacja

Specjalność/specjalizacja:               wszystkie specjalizacje

Rok akademicki                             2003/2004, semestr IV

 

Nazwa przedmiotu :               Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych

 

 

Nauczyciel przedmiotu:               Doc. mgr inż. Andrzej SZAJKIEWICZ

Rok i tryb studiów:                            II rok; zaoczny

Rodzaj zajęć:                                           wykłady oraz ćwiczenia

Wymiar zajęć                                         

                                                        semestr IV   36 godzin

-  wykłady   24 godzin

                                                        -  ćwiczenia 12 godzin

                                                        łącznie 60 godzin

Sposób zaliczenia :                            semestr IV zaliczenie na ocenę

ćwiczenia, zgodnie z regulaminem, zaliczenie na ocenę jako podstawa zaliczenia wykładów na ocenę – programy ćwiczeń i sposób zaliczenia przygotowują prowadzący ćwiczenia do akceptacji nauczyciela przedmiotu

 

Cele kształcenia:

         Zapoznanie z problematyką marketingu w turystyce

         Przedstawienie definicji i podstawowych narzędzi marketingu

         Przeanalizowanie zjawisk marketingu turystycznego w regionie

         Prezentacja możliwości rozwoju produktu turystycznego w regionie i rozwiązań lokalnych

         Umiejętność sprostania konkurencji

         Prezentacja rozwiązań organizacyjnych, stosowanych w przedsięwzięciach gospodarczych w turystyce (zagadnienia promocji, współdziałania sektorów, tworzenie struktur organizacyjnych i gospodarczych)

         Posługiwanie się narzędziami analiz marketingowych

         Promocja, jej techniki i środki

         Umiejętność tworzenia i zarządzania atrakcjami turystycznymi

         Nauczenie przedsiębiorczości i samodzielności w funkcjonowaniu w gospodarce turystycznej oraz sprostaniu konkurencji

         Umiejętność i wiedza o współdziałaniu lokalnym i regionalnym między sektorami publicznym i komercyjnym

         Umiejętność dostosowywania się do oczekiwań rynku - tworzenia nowych atrakcyjnych rynkowo produktów

 

 

 

Zakres materiału:

o                                Wprowadzenie do przedmiotu .Omówienie zasad prowadzenia przedmiotu (wykłady, ćwiczenia, praca własna zaliczenia)

q                                          Wprowadzenie do tematyki marketingu

q                                          Definicje podstawowe

q                        Wprowadzenie do marketingu turystycznego

q                        Znaczenie marketingu w turystyce

q                        Zarządzanie popytem

q                        Zmienne otoczenie zewnętrzne – mody – nabywcy

q                        Motywacje podróżowania i uprawiania turystyki

q                        Marketing „mix”

q                        Fazy życia produktu turystycznego

q                        Segmentacja rynków

q                        Produkt turystyczny – teoria – podstawy

q                        Produkty turystyczne i rekreacyjne

q                        Cena – rola, różnicowanie wobec segmentów i rynków docelowych

q                        Rola menedżerów w marketingu

q                        Badania marketingowe – baza informacyjna – lokalna

q                        Planowanie kampanii marketingowych

q                        Reklama, public relations, marka

q                        Sprzedaż usług - strategie

q                        Formy sprzedaży – kanały sprzedaży

q                        Sprzedaż bezpośrednia – grupowy klient

q                        Marketing miejsca docelowego – lokalny

q                        Marketing miejsca docelowego – zagraniczny, w innym miejscu

q                        Marketing atrakcji turystycznych

q                        Marketing serwisu turystycznego

q                        Strategie marketingowe

q                        Pakietyzownie produktów lokalnych, tworzenie ofert dla różnych segmentów

Podsumowanie – zaliczenie

 

Główne elementy przeprowadzenia ćwiczeń

– praca w podgrupach

oraz przeprowadzenie analiz wybranych produktów, rynków, firm

J                       SWOT

J                       Segmentacja

J                       Pozycjonowanie

 

Literatura obowiązkowa:

  1. Middleton V. T.M., Marketing w turystyce
  2. Kruczek, Raciborski, Turkiewicz Obsługa ruchu turystycznego
  3. Mazurkiewicz L Planowanie marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym PWE 2002
  4. Brigs S, Marketing w turystyce PWE 2003
  5. Gołembski G. Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej Akademia Ekonomiczna, Poznań 1997

6.      Rogers A i Slinn J., Zarządzanie obiektami turystycznymi

  1. Gołembski G. Regionalne aspekty rozwoju turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, WARSZAWA – Poznań 1999

 

Literatura uzupełniająca

  1. Holloway J. Christopher, Podstawy turystyki, PAPT, WARSZAWA 1996
  2. Butowski L., Organizacja turystyki w Polsce, Agencja Promocji Turystyki „Mart”, WARSZAWA 1996

3.      Nesterowicz M. Prawo turystyczne, Wydawnictwo Prawnicze, WARSZAWA 1993

  1. Borne H, Doliński A  Organizacja turystyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, WARSZAWA 1998
  2. Zagajewski A., Poradnik dla organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży, Wydawnictwo ATH, Łódź 1997
  3. Apps R, Fachowa obsługa gości, Jak zadowolić gości, PAPT, WARSZAWA 1996
  4. Apps R, Fachowa obsługa gości, Działalność biura recepcji, PAPT, WARSZAWA 1996
  5. Grabowska Z., Raciborski J, Materiały pomocnicze z zakresu prawa w turystyce Krakowska Szkoła Hotelarska, Kraków 1996
  6. Wprowadzenie do ustawy o usługach turystycznych, UKFiT, WARSZAWA 1998
  7. Barłóg S, Jankowski R., ABC organizatora i wychowawcy placówki wypoczynku dzieci i młodzieży, Polski Dom Wydawniczy „Ławica”, Poznań 1995
  8. Piotrkowski J.P, Informacja turystyczna, Poradnik dla organizatorów szkoleń, PAPT, WARSZAWA 1996
  9. Piotrkowski J.P, Traczyk M, Promocja i informacja turystyczna, AVSI Polska, Instytut Turystyki Oddział w Krakowie Centrum Edukacji Kadr Turystycznych, Kraków 1999
  10. Kierunki aktywizacji gospodarczej przez turystykę na obszarach przygranicznych, mat. konf., Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Starostwo Krośnieńskie, Krosno 2000
  11. Gordon A, Świątecki A., Wandowicz W, Cudze chwalicie..., Wybrane elementy geografii turystycznej Polski, Agencja Wydawniczo-Reklamowa DINO, WARSZAWA 1994
  12. Davidson R., Turystyka, , PAPT, Warszawa 1996
  13. Strategia rozwoju krajowego produktu turystycznego Polski (Problemy statystyki, Raport końcowy, Streszczenie), L & R Consulting & Austrian Tourism Consultants, Warszawa 1997
  14. Turystyka polska 1999, Instytut Turystyki, Warszawa 2000
  15. Bartoszewicz W., Łopaciński K. Ocena bieżącej i przyszłej sytuacji na rynku turystycznym, Instytut Turystyki, Warszawa 2000
  16. Ogólnopolski Informator Turystyczny Infotur, PAPT, Warszawa 1997
  17. Uzdrowiska polskie, Informator, Izba Gospodarcza „Uzdrowiska polskie”, 1999

21.  Perkowski W. Promocja w turystyce czyli jak biura podróży budują zaufanie klientów, Triada Centrum Kształcenia, Warszawa

MiT ORT Z                            1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin