SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU .doc

(234 KB) Pobierz
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJACEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko: Anna Łojewska

Miejsce pracy: Przedszkole Nr 3 w Jędrzejowie,

Stanowisko: nauczyciel

Opiekun stażu: Renata Fura

Imię i nazwisko dyrektora przedszkola: Marta Smorąg

Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2007

Data zakończenia stażu: 31.05.2010

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

              Jestem nauczycielem przedszkola z ośmioletnim stażem pracy pedagogicznej.                  W Przedszkolu Nr 3 pracuję od trzech lat. Tutaj w roku szkolnym 2007/2008 rozpoczęłam staż na awans zawodowy nauczyciela mianowanego. Prowadziłam łączoną grupę dzieci 4-5 letnich w oddziale 5 godzinnym. W drugim roku trwania stażu pracowałam z najstarszymi dziećmi 5-6 letnimi. Miałam możliwość wprowadzać w świat przedszkolnej przygody                             i fantazji oraz zabawy i nauki najmłodsze - 3 letnie przedszkolaki z grupy „Zajączków”                     w ostatnim roku trwania stażu. Staram się wspólnie z nimi przeżywać radość i satysfakcję                  w podejmowaniu działań.

Odbywanie stażu zostało poprzedzone w miesiącu sierpniu 2007r przeprowadzoną przeze mnie analizą odpowiednich dokumentów prawnych.

¨      Znowelizowanej Karty Nauczyciela

¨      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r                       w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela (Dz. U. z 8 grudnia 2004)

Na ich podstawie oraz po zapoznaniu się z różnymi publikacjami, interpretującymi zasady ubiegania się o kolejne stopnie awansu, przygotowałam i złożyłam w dniu 31 sierpnia 2007r wniosek o rozpoczęcie stażu, który został  pozytywnie rozpatrzony przez Dyrektorkę.

              W miesiącu wrześniu przygotowywałam plan rozwoju zawodowego:

¨      Przeprowadzając analizę własnych umiejętności, kompetencji oraz swoich mocnych i słabych stron

¨      Wyznaczając kierunki dalszego rozwoju.

 

Na podstawie autodiagnozy stwierdziłam, iż jestem nauczycielem rzetelnie realizującym zadania związane z powierzonym mi stanowiskiem, chętnie uczestniczę w doskonaleniu zawodowym, stale doskonalę i wzbogacam swój warsztat pracy.

              Efektem tych przemyśleń było sformułowanie planu rozwoju, uwzględniającego zarówno działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy nauczyciela, jak i zadań służących podniesieniu jakości przedszkola.

              Przez cały okres stażu starannie prowadziłam dokumentację realizacji zadań wynikających z planu rozwoju.

              W miesiącu maju przygotowywałam opracowanie opisujące przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju zawodowego, czego efektem jest to sprawozdanie. Dokonałam również analizy i oceny własnych działań.

 

 

 

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Realizacja zadań umożliwiających spełnienie wymagań kwalifikacyjnych na stopień                     nauczyciela mianowanego

 

 

§ 7 ust. 2 pkt 1

 

„ Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach

 

(Rozporządzenie MENiS z 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Dz. U. Nr 260 poz. 2593, zm. Dz. U. z 2007r., Nr 214, poz. 1580 )

 

POZNANIE PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO

 

 

Staż był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, które zawarłam w planie rozwoju zawodowego. Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam wiedzę                          i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze oraz opiekuńcze. Doskonaliłam znajomość prawa oświatowego, uczestniczyłam w pracach organów placówki, realizowałam zadania edukacyjne i wychowawcze.

Awans zawodowy ma służyć doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela. Aby udoskonalić ten warsztat trzeba wiedzieć jak odbyć ten staż. Punktem wyjścia do sprostania temu wymaganiu powinno być poznanie zasad rządzących awansem. Poznanie procedury awansu zawodowego rozpoczęłam od zaznajomienia się z przepisami prawa oświatowego                  tj. Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego. Dodatkowo starałam się stworzyć własną biblioteczkę aktów prawnych dotyczących awansu a także korzystałam ze wskazówek zamieszczonych przez portale edukacyjne.

 

WSPÓŁPRACA Z OPIEKUNEM STAŻU

 

Kolejnym zadaniem było podjęcie współpracy z opiekunem stażu panią Renatą Furą. Jasno sformułowane zasady współpracy nakreślone zostały we wspólnym kontrakcie. Ustaliłyśmy terminy spotkań, hospitacji i konsultacji. Opracowany przeze mnie projekt planu rozwoju zawodowego przedyskutowałam z opiekunką stażu.

 

Jednym z zadań mających na celu doskonalenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, było prowadzenie zajęć obserwowanych przez opiekuna stażu i dyrektora.                 W obecności opiekuna stażu prowadziłam następujące zajęcia:

¨      Czyje to kontury - Maj 2008

¨      Ruchowe z zastosowaniem przyborów nietypowych: gazety, chusta animacyjna - Czerwiec 2008

¨      Utrwalenie cyfr oraz liczebników porządkowych, tworzenie zbiorów wg podanych cech podczas zabawy dydaktycznej „Pomóż reniferowi” - Grudzień 2008

¨      Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – inscenizacja „W krainie bajek i baśni” połączona z wizytą o. Marka z klasztoru o. Cystersów im. Bł. W. Kadłubka – Kwiecień 2009

¨      Międzyprzedszkolne warsztaty muzyczno-plastyczne „Muzyka Chopina” organizowane w 200 rocznicę urodzin Fryderyka Chopina – Maj 2010r

 

Pani dyrektor obserwowała zajęcia:

¨      Zapoznanie dzieci ze źródłami energii elektrycznej na podstawie obrazków przedstawiających różne elektrownie – Luty 2008

¨      Poznanie zwierząt hodowanych przez człowieka w gospodarstwie wiejskim; podział na ptaki i ssaki - Maj 2009

¨      Ptasie gniazda – porównywanie wielkości, używanie słów największy, średni, najmniejszy. Przeliczanie elementów w zbiorach – Marzec 2010

 

Po przeprowadzonych zajęciach chętnie słuchałam opinii opiekuna oraz korzystałam                 ze wskazówek dotyczących sposobu organizacji zajęć, opracowywania scenariuszy zajęć itp.                Te uwagi okazały się niezwykle cenne, gdyż wyznaczały te obszary mojego działania,                      w których powinnam dokonać korekty.

Równie wartościowe okazały się dla mnie zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli w naszej placówce. Obserwacja ich pozwoliła mi poznać warsztat pracy doświadczonych nauczycieli. Szczególną uwagę zwracałam na stosowane metody, formy pracy, rodzaje środków dydaktycznych, wykorzystanie czasu zajęć, na atmosferę panującą w ich trakcie, a także na stosunek nauczycieli do dzieci. Otrzymałam również cenne wskazówki dotyczące utrzymywania porządku i dyscypliny podczas zajęć. Dowiedziałam się jak należy odpowiednio sterować i modulować głos. Wszystkie nabyte informacje i umiejętności okazały się być bardzo pomocne i w miarę możliwości były wykorzystywane w prowadzonych przeze mnie zajęciach.

 

Miałam okazję obserwować zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu:

¨      Poznajemy bliżej zabytki i ważne miejsca w naszym mieście - Maj 2008

¨      Kształcenie umiejętności czytania i wypowiadania się na podstawie zabaw, wykorzystanie opowiadania A. Bahdaja ,,Malowany ul” - Czerwiec 2008

¨      Wprowadzenie litery „O’ małej i wielkiej, pisanej i drukowanej w oparciu o wyraz podstawowy Ola i osa - Październik 2008

¨      „Czy znasz swoje miasto?” – poznajemy uroki i najważniejsze miejsca w naszym mieście w połączeniu z konkursem o tematyce regionalnej - Kwiecień 2009

¨      „Poznajemy naszą ojczyznę w wierszu i piosence” – Listopad 2009

¨      Konkurs recytatorski „Przedszkolaki recytują ulubione wiersze” z udziałem rodziców – Maj 2009

 

Uczestniczyłam również jako obserwator w  zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli:

¨      „Liczby 1-5 w znaczeniu porządkowym. Wykorzystanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” - Październik 2008

¨      „Poznawanie wyglądu niektórych zwierząt hodowanych przez ludzi. Rozpoznawanie głosów zwierząt z płyty CD” – Maj 2009

¨      „Rozwijanie mowy dziecka podczas wypowiedzi na temat postaci dzieci z różnych narodów – ich wyglądu, zajęć, zabaw” – Czerwiec 2009

DOSKONALENIE WARSZTATU I METOD PRACY PEDAGOGICZNEJ

 

              Swój warsztat pracy doskonalę poprzez opracowywanie na bieżąco planów pracy dydaktyczno – wychowawczej, które chronią mnie od przypadkowości i chaotyczności działania oraz pozwalają ocenić, czy i ewentualnie w jakim stopniu realizuję wyznaczone cele. Według mnie planowanie sprzyja osiąganiu na ogół znacznie lepszych wyników niż praca żywiołowa i chaotyczna. Plany pracy pomogły mi również z dużym wyprzedzeniem zgromadzić potrzebne środki dydaktyczne, które były urozmaiceniem zajęć i przyczyniły się do lepszego zrozumienia przez dzieci przedstawionych problemów.

 

              W pracy z dziećmi staram się wykorzystywać różnorodne metody nauczania:                             W. Sherborne, metodę prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, pedagogikę zabawy, dramę, eksperyment, inscenizację, kolaż, barometr nastroju, smily, aktywne słuchanie muzyki  Metodą Batii Strauss.

 

              Aby urozmaicić zajęcia dydaktyczne opracowuję na bieżąco pomoce dydaktyczne, plansze, czy karty pracy. Z własnych środków zakupiłam wiele płyt ze słuchowiskami i piosenkami dla dzieci. Dbając o wystrój sali uaktualniałam gazetki ścienne, z własnych środków kupiłam listewki i antyramy,  które pozwoliły w sposób estetyczny wyeksponować dyplomy oraz wiele innych środków dydaktycznych uatrakcyjniających kąciki przyrody (sztuczne kwiaty, liście, owoce, warzywa, śnieżynki ze styropianu, styropianowe kule różnej wielkości, chustę animacyjną, ozdoby Bożonarodzeniowe, Wielkanocne) i kącik europejski (konturową mapę europy wykonaną na zamówienie, symbole UE: wieżę Eiffla, żabki, angielski autobus i policję, lalkę hiszpańską, osiołka z Grecji, pizzę itp.).

Pozyskałam sponsora, który wzbogacał sale w zabawki.

              Gromadzenie pomocy dydaktycznych znacznie wzbogaciło mój warsztat pracy,            a tym samym bazę materialną placówki.

 

Na bieżąco prowadziłam również karty obserwacji dzieci z uwzględnieniem arkusza              GE-5, SGS. We wrześniu 2009r w związku z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ORAZ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO opracowałyśmy z koleżankami nowe karty obserwacji dostosowane do zmian.

We wrześniu 2008r samodzielnie opracowałam testy mające na celu sprawdzenie znajomości pojęć z zakresu edukacji środowiskowej dzieci 5 letnich i osobny dla dzieci                    6 letnich. Była to dla mnie forma ewaluacji mich działań dydaktyczno – wychowawczych. Oto tabela przedstawiająca wyniki testów:

 

Znajomość pojęć z zakresu edukacji środowiskowej

 

 

Dzieci 5 letnie

Dzieci 6 letnie

Ogółem

L.P

%

L.P

%

L.P

%

Bardzo dobra

5

45,45

5

38,5

10

41,7

Dobra

5

45,45

5

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin