Aronson Elliot - Psychologia i życie.rtf

(10466 KB) Pobierz
E

E. Aronson i inni

  "Psychologia i życie

Wyd 21996

 

 

  "Psychologia i życie" jest popularnie ujętym wykładem psychologii.

Przeznaczona jest w zasadzie dla osób studiujących tę dziedzinę wiedzy, ale

polecamy ją wszystkim, którzy chcieliby wiedzieć, dlaczego w określonych

sytuacjach człowiek działa tak, a nie inaczej; jaki wpływ na to mają jego

cechy biologiczne, a jaki - szeroko rozumiane otoczenie. Kim jesteśmy -

"dziećmi natury" czy "dziećmi środowiska społecznego"? Czym jest choroba

psychiczna? Jak można modyfikować zachowanie człowieka? Dlaczego tak łatwo

stajemy się marionetkami w cudzych rękach? Jakie prawa rządzą życiem

społeczności, a jakie powinny nim rządzić?

  Autorzy książki starają się rzetelnie i wyczerpująco odpowiedzieć na te

pytania. Informacjom teoretycznym i szczegółowym opisom badań naukowych

towarzyszą liczne "przykłady z życia", anegdoty, cytaty z literatury

pięknej oraz wskazówki, jak można wykorzystać wiedzę psychologiczną w

różnorodnych dziedzinach i sferach naszej działalnci.

 

  Od Wydawcy

 

 

  "Istnieje oczywiście mnóstwo innych przykładów, które moglibyśmy

przytoczyć, a które świadczą o możliwościach wykorzystania psychologii dla

dobra ludzi i społeczeństwa (...) Niektórzy psychologowie pracują nad

podniesieniem poziomu moralnego strażników więziennych i więźniów, podczas

gdy inni badają elementy składające się na te doznania, jakie przede

wszystkim należoby zapewnić dzieciom w tworzonych obecnie ośrodkach

opieki nad dzieckiem (najpoważniejszy eksperyment speczny lat

siedemdziesiątych). Niektórzy próbują odkryć sposoby przezwyciężania

poczucia nieśmiałci i osamotnienia, podczas gdy ich koledzy starają się

ustalić, co jest podstawą trwałego zaangażowania i więzi uczuciowych (...).

Jesteśmy obecnie świadkami ciekawego łączenia się naukowego poszukiwania

wiedzy, odkrywania prawidłowości i porządku zjawisk, z humanistycznym

dążeniem do zrozumienia i akceptacji innych ludzi oraz osiągnięcia

osobistego spełnienia. Nie ma żadnych powodów, aby nowoczesna psychologia

nie mogła realizować obu tych celów".

 

  (z Epilogu)

 

 

  Wiedzy nabywa się czytając książki, lecz wiedzę najpotrzebniejszą -

znajomość świata - zdobywa się czytając w żywych ludziach i studiując

wszystkie ich wydania.

  Lord Chesterfield "Letters to His Son", 16 marca 1752 (wyd. pol. "Sztuka

  szczęśliwego życia w społeczności")

 

  Z frontu badań:

  Elliot Aronson "University of California, Santa Cruz"

  Albert Bandura "Stanford University"

  John D. |Bonvillian "Vassar College"

  Robert Buckhout "Brooklyn College, C.U.N.Y".

  Ruth S. |Day "Hale University"

  Jane Elliot "Riceville. Iowa, Public School"

  Christiana Maslach "University of California, Berkeley"

  Richard E. Nisbett "University of Michigan"

  Erik Peper "San Francisco State University"

  David L. "Rosenhan Stanford University"

  Martin E. P. Seligman "University of Pennsylvania"

  Philip Teitelbaum "University of Illinois"

 

 

  Przedmowa do wydaniaŃ

  polskiego

 

 

  Wizja psychologii, któ znajdujemy w "Psychologii i życiu", odbiega od

klasycznego obrazu tej nauki. Jest to raczej przedstawienie psychologii

jako sztuki rozwiązywania ludzkich problemów niż jako nauki, której celem

jest skrzętne zbieranie poszczególnych faktów i ostrożne formułowanie

uogólnień. Złoność zagadnień, których rozwiązania oczekuje się od

psychologów, sprawia, że niezwykle trudno jest precyzyjnie określić

przedmiot psychologii oraz metody jego badania, toteż autorzy "Psychologii

i życia" nawet nie próbują tego uczynić. Dzięki temu polski Czytelnik styka

się z bogatym, niezwykle różnorodnym materiałem, ale jednocześnie, ze

względu na zawarte w nim realia, może odnieść wrażenie, iż omawiane

problemy są przede wszystkim problemami społeczeństwa amerykańskiego.

  Warto się więc zastanowić, czy sprawy poruszane przez Zimbardo są istotne

wnież dla polskiego społeczeństwa lat osiemdziesiątych oraz czy

proponowane sposoby ich rozwiązania nie budzątpliwości.

  Można się zgodzić, że różne formy dehumanizacji stosunków międzyludzkich,

wynikające z frustracji ważnych potrzeb, z życia w zatłoczonych miastach, z

narażenia na błędy grupowego myślenia i natrętne oddziaływania propagandy

także naszymi problemami. Według Zimbardo, ważnym sposobem ich

rozwiązywania jest humanizacja społeczeństwa osiągana poprzez wnikliwe

badania przeż i doznań innych ludzi, między innymi podczas różnego

rodzaju treningów uwrażliwiających, a także eksperymentów społecznych. W

rozdziale 13 jest na przykład szczegółowo opisany eksperyment,

przeprowadzony przez |nauczycielkę, którego celem było pokazanie dzieciom,

jak łatwo powstają uprzedzenia i jakie są ich konsekwencje. Eksperyment ten

był bardzo ryzykowny - dzieci łatwo i szczerze uwierzyły, że ludzie o

niebieskich oczach są "gorsi". Autorce tego badania udało się jednak tak

pokierować sytuacją, że dzieci wyniosły z niej wyraźne korzyści społeczne,

mimo krótkotrwałego doznawania intensywnych, przykrych przeż,

wynikających z przeświadczenia o swej "niższości". Powodzenie tego typu

przedsięwzięć wymaga jednak wysokiej kultury psychologicznej i

pedagogicznej od osoby, która je podejmuje i systemu społecznego, który

jednostkom i grupom uczestniczącym w tego rodzaju eksperymentach zapewnia

poczucie dużego bezpieczeństwa osobistego. Nie sądzimy, aby w naszej

obecnej rzeczywistości oba te warunki były spełnione.

  Autorzy "Psychologii i życia" twierdzą, iż jest to książka w równej

mierze o życiu, jak i psychologii. Naszym zdaniem, należoby jednak

uprzedzić Czytelnika, iż jest to książka o życiu cowieka rozpatrywanym

przede wszystkim z perspektywy psychologii społecznej. Punktem wyjścia

zawartych w niej rozważ raczej codzienne sprawy niż teoretyczne

problemy psychologii, a Autorzy są psychologami społecznymi, nic więc

dziwnego, iż w książce uwzględnione są przede wszystkim społeczne aspekty

funkcjonowania ludzi. Przejawia się to zarówno w bardziej szczegółowym

przedstawieniu zagadnień tradycyjnie zaliczanych do psychologii społecznej,

jak i w jednostronnym (z punktu widzenia tylko tej dyscypliny)

interpretowaniu niektórych zjawisk. Znalazło to swój wyraz przede wszystkim

w podejściu do problemów zdrowia psychicznego i zaburzeń psychicznych.

Autorzy krytykują medyczny model choroby psychicznej zakładając, iż choroba

"tkwi" w pacjencie. Sami natomiast przyjmują, iż "szaleństwo" jest wytworem

interakcji danej jednostki z jej środowiskiem społecznym, jej konieczności

przystosowywania się do konfliktowych wymagań środowiska, nierozsądnych

norm i patologicznych stosunków panujących w rodzinie, w szkole czy w

pracy. Przedstawiając rozliczne dowody potwierdzające taką interpretację,

Autorzy niemal zupełnie pomijają spotykane w literaturze dane świadczące o

biologicznym podłu zaburzeń psychicznych. O dominacji psychospołecznego

punktu widzenia na życie człowieka świadczy też pewna powierzchowność

prezentacji badań i rozstrzygnięć empirycznych dotyczących fizjologicznych

podstaw przeż i zachowań jednostki (por. Rozdział).

  Obok przejawów jednostronnej interpretacji znajdujemy w książce liczne

przykłady szerokiego i wszechstronnego wyjaśnienia zachowania człowieka.

Szczególnie wyraźne jest to przy prezentacji różnych teorii osobowości

(Rozdział 10Ď). Autorzy poddając jedno i to samo zachowanie interpretacji w

różnych systemach kategorii, w bardzo atrakcyjny sposób zwracają uwagę

Czytelnika na różnorodność możliwych jego przyczyn.

  "Psychologia i życie" jest przykładem dzieła, które ukazuje podstawowe

dylematy psychologów uprawiających tę dyscyplinę. Oprócz problemów z

selekcją pytań badawczych i doborem trafnych i rzetelnych metod, muszą oni

jeszcze brać pod uwagę niebagatelne kwestie natury etycznej.

  W wielu opisach badań prezentowanych przez Zimbardo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin