S��w kilka na temat kostkowania =) Nasza lewa r�ka (u prawor�cznych) ma do dyspozycji mn�stwo technik: podciagi, wibrata, legato, fla�olety itp. Wydawa� by si� mog�o, �e prawa r�ka ma tylko kostkowa� r�wno i b�dzie dobrze. Niestety jak to na gitarze bywa - nie jest tak �atwo i istnieje kilka ciekawych (pewnie znanych wi�kszo�ci z Was) technik kostkowania. 1.) Alternate picking (kostkowanie naprzemienne Podstawowy arsena� w d�oni gitarzysty. Kostkujemy zawsze zaczynaj�c od kostkowania w d� i wygl�da to tak: d� g�ra d� g�ra d� g�ra Skala C-dur ^ - kostkowanie w d� V - kostkowanie do g�ry ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ E|---------------------------------7-8---------- B|----------------------------8-10-------------- G|---------------------7-9-10------------------- D|--------------7-9-10-------------------------- A|-------7-8-10--------------------------------- E|--8-10---------------------------------------- 1 i 2 i 3 i 4 i Specjalnie wypisa�em odliczanie taktu, bo wida�, �e w "alternate picking" ka�de uderzenie w d� przypada na siln� cz�� taktu. To jest g��wna zaleta - czytanie rytmu kostk�. Czytanie rytmu: V V V V V ^ V ^ V E|----------------------------------- B|----------------------------------- G|----------------------------------- D|----------------------------------- A|----------------------------------- E|-0----0----0----0----0--1--0--1--0- Za��my, �e ka�de "0" (d�wi�k E) jest grane jako �wier�nuta (czyli na ka�de uderzenie metronomu). Kostkujemy je wszystkie w d�. Jak mi�dzy uderzeniami w d� wprowadzimy uderzenia od do�u to automatycznie gramy �semki. W ten sam spos�b mo�na czyta� rytmy z szesnastkami, wtedy ka�d� �wier�nut� i �semk� uderzamy z g�ry, a wszystkie szesnastki b�d� gdzie� pomi�dzy. Drug� specyficzn� cech� tego kostkowania jest bardzo r�wnomierne brzmienie - d�wi�ki s� �adnie od siebie oddzielone. 2.) Sweep Picking Ten typo kostkowania u�ywany jest najcz�ciej do szybkich rockowo-metalowych przebieg�w po pasa�ach akord�w. Ruch kostki polega na zje�d�aniu po strunach w d� i w g�r�. Lewa r�ka natomiast dba o to, �eby tlumi� d�wi�ki tu� po ich wydobyciu. ^ ^ ^ ^ ^ V ^ V V V V V E|-----------7-10-10-7--------------- B|---------8-----------8------------- G|-------7---------------7----------- D|-----9-------------------9--------- A|--10-----------------------10------ E|----------------------------------- Bardzo efektowna technika. Dzi�ki niej mo�na �atwo robi� bardzo szybkie przebiegi po du�ych interwa�ach. Przy wysokim tempie daje wra�enie "p�ywania" d�wi�k�w. 3.) Economy Picking Jest to technika ��cz�ca w sobie sweep i alternate. Graj�c na jednej strunie zawsze kostkujemy naprzemiennie, jednak podczas przechodzenia na inne struny kostkujemy w kierunku przej�cia: Skala C-dur ^ V ^ V ^ ^ V ^ ^ V ^ ^ V ^ V E|---------------------------------7-8---------- B|----------------------------8-10-------------- G|---------------------7-9-10------------------- D|--------------7-9-10-------------------------- A|-------7-8-10--------------------------------- E|--8-10---------------------------------------- 1 i 2 i 3 i 4 i Dzi�ki tej technice o wiele szybciej mo�emy gra�. W kostkowaniu naprzemiennym, �eby zachowa� konsekwentnie ruch "d� g�ra d� g�ra" czasem trzeba do�� niewygodnie przechodzic na inne struny. Economy picking bardzo minimalizuje i u�atwia ruch kostki. Szybko�� i p�ynno�� tej techniki troche przypomina granie legato. Jednak nie jest tak kolorowo, bo wida�, �e kostkuj�c ekonomicznie tracimy mo�liwo�� czytania rytmu kostk�. Og�lnie w tej technice trudniej jest zachowa� r�wny rytm i wymaga ci�kich �wicze� z metronomem. 4.) Hybrid Picking Kostkowanie hybrydowe to po��czenie grania kostk� wraz z gr� palcami. Szczeg�lnie przydatne w zagrywkach country (chicken picking) oraz w jazzie do grania czterod�wi�k�w: �-�rodkowy; S-serdeczny; M-ma�y M M S S � M ^ � ^ V � S E|---------------------------- B|---5-5-----5---------------- G|---4-4-----4---------------- D|---5-5---5------------------ A|-3---3-3-------------------- E|---------------------------- Przy tej technice s� zazwyczaj dwa problemy: - niezale�ny ruch kostki w d� i w g�r� razem z wydobywaniem d�wi�k�w palcami - r�nica w g�o�no�ci d�wi�k�w wydobywanych kostk� i palcami Ta technika �wietnie si� nadaje w miejscach, gdzie nie mo�emy wydobyc akordu jednym poci�gni�ciem kostki lub chcemy uzyska� charakterystyczne "palcowe" brzmienie bez chowania kostki w r�ce podczas grania. Nie ma jednej najlepszej metody kostkowania. Zazwyczaj dobrze jest mie� szeroki wachlarz techniczny i dobiera� styl do swoich potrzeb. W internecie jest mn�stwo dobrych �wicze� na ka�dy rodzaj kostkowania, wi�c wystarczy poszuka�. W przysz�o�ci pewnie b�d� umieszcza� r�ne �wiczenia na kostkowanie pomi�dzy zagadnieniami teoretycznymi :)
Michau25