III. Wiosna w błękitnej sukience
Cele ogólne: Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, charakterystycznych dla przedwiośnia i wiosny – topnienie śniegu, opady deszczu, coraz wyższe temperatury. Poznawanie zwiastunów wiosny.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Poznawanie zwiastunów wiosny na podstawie opowiadania A. Galicy – „Chomik szuka wiosny”. Odpowiedzi dzieci dotyczące tekstu opowiadania. Wskazanie oznak wiosny na ilustracjach. Słuchanie zagadek słownych dotyczących wiosny.
- słucha uważnie opowiadania,
- wymieni zwiastuny wiosny pojawiające się w opowiadaniu,
- odpowiada na pytania nauczyciela,
- rozwiązuje zagadki słowne
Myślę, mówię, czytam…
Ja i przyroda
Tekst opowiadania, ilustracje zwiastunów wiosny
2.
Ćwiczenia gimnastyczne metodą twórczą (W. Sherborne) – zestaw X opracowany przez R. Gałuszkę. – Kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz umiejętność dzielenia przestrzeni i nawiązywania kontaktu z innymi.
- swobodnie porusza się w przestrzeni,
- zna możliwości swojego ciała,
- nawiązuje kontakt z innymi dziećmi podczas ćwiczeń,
- starannie wykonuje polecenia nauczyciela,
Sprawność ruchowa
Miejsce: sala z dywanem
3.
„Wiosenna mandala” – malowanie wzorów w układzie zamkniętym flamastrami. Dostrzeganie regularności wzorów w układzie kołowym.
- starannie koloruje mandalę z zachowaniem konturów,
- dostrzega regularność powtarzających się wzorów,
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
Mandale do pokolorowania
4.
Segregujemy wiosenne tulipany wg długości, koloru. Posługiwanie się określeniami: krótsze - dłuższe, wyższe – niższe. Nazywanie kolorów, porównywanie tulipanów, zwrócenie uwagi na różnice w ich wyglądzie.
- segreguje tulipany wg określonych kryteriów,
- rozumie znaczenie pojęć: krótszy – dłuższy, wyższy – niższy,
- poprawnie stosuje określenia,
Moje pierwsze doświadczenie z matematyką
Sylwety tulipanów
5.
Słuchanie piosenki „Świeci słoneczko” – rozmowa n/t piosenki, zwrócenie uwagi na jej pogodny charakter. Próby wspólnego zaśpiewania fragmentów piosenki. Improwizacja ruchowa piosenki z użyciem kolorowych chust. Zabawa słuchowa „Słońce i deszcz” – reagowanie na melodie i wykonanie odpowiednich czynności.
- słucha piosenki,
- próbuje powtórzyć fragmenty piosenki,
- trafnie wypowiada się na temat jej charakteru,
- improwizuje ruchem tekst piosenki za pomocą kolorowej chusty,
- reaguje na melodię i wykonuje ustaloną wcześniej czynność,
Ja i sztuka - muzyka
Nagranie piosenki „Świeci słoneczko”, kolorowe chusty
6.
„Wiosna i ptaki” – słuchanie nagrań różnych odgłosów ptaków, próby określania „Czyj to głos?”. Oglądanie ilustracji ptaków powracających do naszego kraju na wiosnę. Zabawy ortofoniczne – naśladowanie głosów ptaków. Czytanie globalne wyrazów: jaskółka, bocian.
- rozpoznaje odgłosy ptaków,
- wskazuje odpowiednie ilustracja,
- wie jakie ptaki powracają na wiosnę do Polski,
- naśladuje odgłosy ptaków,
Nagrania odgłosów ptaków, ilustracje
7.
„Bociek na łące” – wykonanie pracy plastycznej z kolorowej bibuły:
· naklejenie sylwety bociana,
· przygotowanie paseczków z bibuły do ozdobienia boćka i łąki,
· wystawa prac,
- sprawnie posługuje się klejem, nożyczkami,
- samodzielnie komponuje obrazek,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
Ja i sztuka - plastyka
Kolorowe kartki, bibuła, sylwety bociana
8.
„Zabawy z Marzanną” – wyjaśnienie co to jest za postać i jaki obrzęd ludowy jest z nią związany. Wspólne przygotowanie Marzanny ze słomy i kolorowej bibuły. Wspólne zabawy na placu przedszkolnym pod hasłem „Żegnamy zimę – witamy wiosnę!”.
- wie co to za postać,
- zna obrzęd topienia Marzanny,
- współpracuje z innymi podczas wykonywania Marzanny,
- zgodnie bawi się z innymi,
Bibuła, słoma, ilustracje przedstawiające obrzęd topienia Marzanny
9.
Zestaw Ćwiczeń porannych nr XXVI wg K. Wlaźnik – ćwiczenia usprawniające mięśnie ramion, ćwiczenia wyprostne, zabawa z elementem czworakowania.
- sprawne wykonywanie ćwiczeń,
- reagowanie na sygnał i polecenia nauczyciela,
Literatura: „Pięciolatek. Bawię się i uczę” Przewodnik metodyczny – red. W. Żaba – Żabińska, C. Cyrański
„Moje 5 – lat. Scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych – E. Konarska, Cz. Cyrański
Publikacje zamieszczone w Internecie.
2
irinka123