III. Wiosna w błękitnej sukience.doc

(48 KB) Pobierz
III

III. Wiosna w błękitnej sukience

 

Cele ogólne:              Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, charakterystycznych dla przedwiośnia i wiosny – topnienie śniegu, opady deszczu, coraz wyższe temperatury.  Poznawanie zwiastunów wiosny.              

 

Lp.

Zadania edukacyjne

Cele operacyjne

Zakres edukacji

Uwagi

1.

Poznawanie zwiastunów wiosny na podstawie opowiadania A. Galicy – „Chomik szuka wiosny”. Odpowiedzi dzieci dotyczące tekstu opowiadania. Wskazanie oznak wiosny na ilustracjach. Słuchanie zagadek słownych dotyczących wiosny.

 

- słucha uważnie opowiadania,

- wymieni zwiastuny wiosny pojawiające się w opowiadaniu,

- odpowiada na pytania nauczyciela,

- rozwiązuje zagadki słowne

Myślę, mówię, czytam…

Ja i przyroda

Tekst opowiadania, ilustracje zwiastunów wiosny

2.

Ćwiczenia gimnastyczne metodą twórczą (W. Sherborne) – zestaw X opracowany przez R. Gałuszkę. – Kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz umiejętność dzielenia przestrzeni i nawiązywania kontaktu z innymi.

 

- swobodnie porusza się w przestrzeni,

- zna możliwości swojego ciała,

- nawiązuje kontakt z innymi dziećmi podczas ćwiczeń,

- starannie wykonuje polecenia nauczyciela,

Sprawność ruchowa

Miejsce: sala z dywanem

3.

„Wiosenna mandala” – malowanie wzorów w układzie zamkniętym flamastrami. Dostrzeganie regularności wzorów w układzie kołowym.

 

- starannie koloruje mandalę z zachowaniem konturów,

- dostrzega regularność powtarzających się wzorów,

 

Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania

Mandale do pokolorowania

4.

Segregujemy wiosenne tulipany wg długości, koloru. Posługiwanie się określeniami: krótsze - dłuższe, wyższe – niższe. Nazywanie kolorów, porównywanie tulipanów, zwrócenie uwagi na różnice w ich wyglądzie.

- segreguje tulipany wg określonych kryteriów,

- rozumie znaczenie pojęć: krótszy – dłuższy, wyższy – niższy,

- poprawnie stosuje określenia,

 

Moje pierwsze doświadczenie z matematyką

Sylwety tulipanów

5.

Słuchanie piosenki „Świeci słoneczko” – rozmowa n/t piosenki, zwrócenie uwagi na jej pogodny charakter. Próby wspólnego zaśpiewania fragmentów piosenki. Improwizacja ruchowa piosenki z użyciem kolorowych chust. Zabawa słuchowa „Słońce i deszcz” – reagowanie na melodie i wykonanie odpowiednich czynności.

- słucha piosenki,

- próbuje powtórzyć fragmenty piosenki,

- trafnie wypowiada się na temat jej charakteru,

- improwizuje ruchem tekst piosenki za pomocą kolorowej chusty,

- reaguje na melodię i wykonuje ustaloną wcześniej czynność,

Ja i sztuka - muzyka

Nagranie piosenki „Świeci słoneczko”, kolorowe chusty

6.

„Wiosna i ptaki” – słuchanie nagrań różnych odgłosów ptaków, próby określania „Czyj to głos?”. Oglądanie ilustracji ptaków powracających do naszego kraju na wiosnę. Zabawy ortofoniczne – naśladowanie głosów ptaków. Czytanie globalne wyrazów: jaskółka, bocian.

- rozpoznaje odgłosy ptaków,

- wskazuje odpowiednie ilustracja,

- wie jakie ptaki powracają na wiosnę do Polski,

- naśladuje odgłosy ptaków,

 

Myślę, mówię, czytam…

Ja i przyroda

Nagrania odgłosów ptaków, ilustracje

7.

„Bociek na łące” wykonanie pracy plastycznej z kolorowej bibuły:

·         naklejenie sylwety bociana,

·         przygotowanie paseczków z bibuły do ozdobienia boćka i łąki,

·         wystawa prac,

 

- sprawnie posługuje się klejem, nożyczkami,

- samodzielnie komponuje obrazek,

- zachowuje porządek w miejscu pracy,

 

Ja i sztuka - plastyka

Kolorowe kartki, bibuła, sylwety bociana

8.

„Zabawy z Marzanną” – wyjaśnienie co to jest za postać i jaki obrzęd ludowy jest z nią związany. Wspólne przygotowanie Marzanny ze słomy i kolorowej bibuły. Wspólne zabawy na placu przedszkolnym pod hasłem „Żegnamy zimę – witamy wiosnę!”.

 

- wie co to za postać,

- zna obrzęd topienia Marzanny,

- współpracuje z innymi podczas wykonywania Marzanny,

- zgodnie bawi się z innymi,

Myślę, mówię, czytam…

 

Bibuła, słoma, ilustracje przedstawiające obrzęd topienia Marzanny

9.

Zestaw Ćwiczeń porannych nr XXVI wg K. Wlaźnik – ćwiczenia usprawniające mięśnie ramion, ćwiczenia wyprostne, zabawa z elementem czworakowania.

- sprawne wykonywanie ćwiczeń,

- reagowanie na sygnał i polecenia nauczyciela,

Sprawność ruchowa

 

 

 

 

 

Literatura:              „Pięciolatek. Bawię się i uczę” Przewodnik metodyczny – red. W. Żaba – Żabińska, C. Cyrański                                                       

                            „Moje 5 – lat. Scenariusze zajęć muzyczno – ruchowych – E. Konarska, Cz. Cyrański

                            Publikacje zamieszczone w Internecie.

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin