topguitar-1112-2007_prs_custom_se_sh.pdf

(302 KB) Pobierz
678357073 UNPDF
TOP TESTY
GITARA ElEkTRYczNA
Robert Gliński
Paul Reed Smith
SE Custom Semi-Hollow
Paul Reed Smith – magiczne
trzy słowa będące dla wielu
gitarzystów odpowiednikiem
„Świętego Graala” w całej
przestrzeni gitarowej.
Instrumenty sygnowane logo
PRS goszczą na muzycznym
firmamencie od ponad 25
lat. Szczęśliwcy, którzy mieli
możliwość poznać bliżej walory
instrumentów tej legendarnej
marki, wiedzą, że obcując z tymi
nietuzinkowymi gitarami, za
każdym razem doznać mogą
niezapomnianych wrażeń.
Niestety, z reguły są to produkty
skierowane do muzyków,
(co tu dużo mówić) ostro
zapracowanych, obecnych na
listach płac ścisłej ekstraklasy
muzycznej... Tak czy inaczej,
mając do czynienia z najwyższą
jakością, wspartą arsenałem
najbardziej wyszukanych
rozwiązań konstrukcyjnych,
trzeba zdawać sobie sprawę, że
za tę niewątpliwą przyjemność
trzeba będzie słono zapłacić.
Szczęśliwymtrafem,istniejemożliwośćzaopatrzenia
sięwbudżetowąwersjęniedoścignionychoryginałów,
proponowanychprzezproducenta.JesttoseriaSEpro-
dukowananaDalekimWschodzie.Powiemszczerze,że
stykającsięzwielomaegzemplarzamitejseriitrudnomó-
wićjedynieosubstytucieoryginału–trzebaprzyznać,że
producentzaoferowałnamznaczniewięcej.
wpływanapodjęciedecyzjioposiadaniudoskonałegowy-
sokiegomodeluczyteżbudżetowegojegoodpowiednika.
Niemacodłużejdywagować–magiaPRS-adziałaiposia-
danietakowegowswymarsenalezpewnościąnobilituje.
DziękiseriiSE,produktyPRS-azdecydowanieposzerzają
spektrumodbiorców.
Gitaraposiadakonstrukcjęset-in,cooznacza,żeszyj-
kazostaławklejonawkorpusnawysokościXXIprogu,
cojeststandardemwprzypadkuPRS-azdwoma„wcię-
ciami”.Tradycyjniekorpuswykonanyzostałzmahoniu
idziękibardzoprecyzyjnemuklejeniutrudnoustalić,zilu
kawałkówjestonwykonany,adoskonałewręczpokrycie
kryjącymczarnymlakieremjeszczebardziejmojedocieka-
nieutrudniło.
Konstrukcja semi-hollow polega na wydrążeniu
korpusuwewnątrziutworzenietymsamymkomórrezo-
nansowychznaczniewpływającychnacharakterijakość
brzmienia.Jednazkomórzostałaotwartazapomocąwy-
cięciapłytygórnejwkształciezakrzywionegoostrza.Pły-
tawierzchniatodwakawałkiregularnegoklonufalistego
sklejonezesobąpośrodku(flamemapletop).
Uwagęzwracanaturalnybindingdookołakorpusu
będącyniebarwionączęściąklonowejnakładki(!),atakże
niewielkaczarno-białatrójwarstwowapłytkaochronna,
umieszczonawdolnejczęścikorpusuponiżejprzetwor-
ników.Dziękitakimwłaśnierozwiązaniompotęgujesię
wrażenieobcowaniaześwietnymi,prostymi,naturalnymi
rozwiązaniamikonstrukcyjnymi.
Mahoniowygryfzostałwykonanyprawdopodobnie
zjednegokawałkadrewna,jednakzpowodupokrycia
czarnymlakieremtrudnotostwierdzić.Mogęjedynieza -
znaczyć,żewtejsamejseriiSEzprzezroczystymlakierem
stosowanesąkonstrukcjejednoczęściowegryfu.Rozwią-
zanietakiezpewnościąwpływanazwiększenietrwałości
iodpornościnawszelkiemechaniczneuszkodzenia.Wpa-
lisandrowejpodstrunnicyomenzurze25cali,niezmiernie
precyzyjnienabito22progitypuJumbo.Progisąbardzo
Budowa
Dostarczony do testu egzemplarz znajdował się
wsolidnymmiękkimpokrowcubędącymnawyposażeniu
instrumentu.Jużwpierwszymkontakciewzrokowymdo-
znajemyprzemiłegouczuciaobcowaniazczymśwyjątko-
wym.Gitarajestwmoimulubionymkolorze„BlueMateo”,
apięknanakładkazwzorzystegoklonunawierzchukor-
pusudopełniajejdostojnegowyrazu.
JakowielkizwolennikmodelispodznakuPRS-a,
(iszczęśliwyposiadaczjednegozeznaczniejszychmodeli)
muszęprzyznać,żeteninstrumentzrobiłnamnieolbrzy-
miewrażenie.Jakjużwspomniałemwewstępie,seriaSE
maswójrodowódwkoreańskiejmanufakturzePaulReed
Smithaijestdokładnymodpowiednikiemmodeliserii
„MadeinUSA”.Wzwiązkuzczęstąmożliwościąkonfron-
tacjiwalorówegzemplarzyamerykańskichzichkoreań-
skimiodpowiednikamiprzyznam,żemamdosyćwyraźny
poglądnaistotneróżnicewjakościwykonaniatychinstru-
mentów.Krótkomówiąc–sąonewidoczneinamacalne,
jednakżetrudnozapomniećoprzepaścicenowejdzielącej
obarodzajetychinstrumentów,tazkoleiwistotnysposób
116 TOP GUITAR k N R 1 3 k LISTOPAD/GRUDZIEŃ 2007
678357073.002.png
GITARA ElEkTRYczNA
dobrzeukształtowane(fazowane)iniewystająpozakra-
wędźgryfu.Naniesiononaniejmarkerywkształcieksięży-
cawnowiuzmasyperłowejośrednicy7mm.Wartodo-
dać,żepodstrunnicaznakomicieprezentujesięzcałością
formygryfuwiściemagicznysposóboddzielającsięod
czernilakierukryjącegocałąjegodolnąpowierzchnię.
Nagłówceznajdująsięzamkniętekluczeolejowefir-
myPRSwukładzie2x3,anajejwierzchuumiejscowiono
maskownicęwylotuprętaregulującegoorazestetycznie
wykonanąnazwęmodelu.Osprzętjestchromowany–do-
tyczytocałegohardware’u,czylizaczepówdopaska,klu-
czy,jakrównieżstałegomostka(PRSdesignedstoptail),
który,niestety,jakwwiększościmodeliSEnieposiada
możliwościindywidualnejregulacjimenzuryposzczegól-
nychstrun,możnajedyniezapomocąsprytnieukrytych
śrubimbusowychregulowaćmenzuręcałościąkonstrukcji
mostka.Powiemkrótko–zracjibardzodokładniewykona-
nejmenzuryrzadkokiedytakierozwiązanieniejestsku-
teczne.
Osadzonewkremowychramkachdwahumbuckery
(PRSdesignedhumbuckingpickups)działająnawspól-
nymtorzeregulacyjnym–volumeitone,niestety–nie
uwzględnionowkonstrukcjiukładuelektronicznego,jakże
atrakcyjnejmożliwościsplitcoilswitching,czylirozłącze-
niacewekpickupów.Takierozwiązaniejestmożliwetyl-
koiwyłączniewówczas,gdywgitarzesązainstalowane
przetwornikizwyprowadzonymiczteremaprzewodami.
Abyustalićtęcechę,odkręciłemztyłupłytkęmaskującą
izajrzałemwgłąbukładuelektronicznego.Niestety,hum -
buckeryzastosowanetutajposiadająrozwiązaniedwużyło-
we.
Całościukładuelektronicznegodopełniatrójpozycyj-
nyprzełącznikumieszczonywsąsiedztwiepotencjometru
barwytonu.Montażukładuelektronicznegojestbardzo
solidnyiuporządkowany,jakprzystałonazawodowyin-
strument.
Na główce znajdują się zamknięte klucze olejowe firmy PRS w układzie 2 x 3, a na
jej wierzchu umiejscowiono maskownicę wylotu pręta regulującego oraz estetycz-
nie wykonaną nazwę modelu. Osprzęt jest chromowany.
k TOP GUITAR
117
678357073.003.png 678357073.004.png
TOP TESTY
GITARA ElEkTRYczNA
Wrażenia z gry
Kontaktmanualnytocałapaletabardzoprzyjemnych
doznań.Wspaniaławręczmoimzdaniemergonomicz-
nakonstrukcjagitarypowoduje,żeznakomicie„leży”
wdłoniach,zarównopodczasgrywpozycjistojącej,jak
isiedzącej.Znakomitewyważenie,świetnymoimzdaniem,
jaknajbardziejklasycznyprzekrójgryfuiniewielkawaga
–tozpewnościązdecydowaneatutytejkonstrukcji,decy-
dująceowspaniałychwarunkachgry.
Gitarabezpodłączania„nasucho”jestbardzogłoś-
naiposiadaczytelnyrezonans,potęgowanypoprzeznie-
typowemocowaniestrunowiniętychnamostku.Codo
rezonansu–komorywydrążonewkorpusiezwiększają
jegozakres,apopodłączeniuzpewnościąwpłynietona
zasóbskładowychalikwotówdźwięku,aleotymponiżej.
Gitaranasuchobrzmibardzoperkusyjniezdługimczytel-
nymsustainem.Pomimocienkichstrun(set:9-42),dzięki
idealnejakcji,zarównopodczasakompaniamentów,jak
równieżgrysolowejbrzmiwyraźnie,zcharakterystycznym
klangiem.Jegointonacjasprawdziłasiębezingerowania
wmenzuręinstrumentu.Bardzodobrzewykonanapod-
strunnicazpewnościązaoszczędzinamwizytwpracowni
lutniczej,dopracowaneprogiorazichkońcówkiprzyjemnie
współpracujązdłoniąpodczasszybkichzmianpozycji.
Dosprawdzeniawalorówbrzmieniowychużyłemlam-
powegocombaRiveraFandango100.Popodłączeniudo
wzmacniaczagitarabrzmiałabardzociepłoiwyjątkowo
plastyczniezarównonakanaleczystymiprzesterowanym,
charakterystycznysoundzpewnościąjestzaletązastoso-
waniakomórwkorpusiegitaryzgodniezzasadamikon-
strukcjitypusemi-hollow.Zapewnewiążesięztymrów-
nieżobecnośćszerokiejgamyskładowychharmonicznych
pośredniozwiązanazklonowymtopemzastosowanym
wpłyciewierzchniejinstrumentu.Pomimoużytegowkon-
strukcjimahoniuzmiękczającegoiniecozaciemniającego
brzmienie(mahończynijecieplejszymiprzyjemniejszym
dlaucha),gitaramazupełniewystarczającąilośćgórnego
pasma,dziękiczemunicnietracizeswejczytelności.
Klasycznewswejbudowieprzetwornikinieposiadają
silnegosygnału,comożeniecozmartwićamatorówzo-
rientowanychnacięższerejonybrzmienia.Przetwornikite
pozwalająjednaknacharakterystycznyoddechzestrony
użytegowkonstrukcjidrewna,powodującwierneoddanie
charakterugitary,czyliwydobyciewszystkichtychcech
instrumentutakbardzoodróżniającychgoodcałejreszty
jemupodobnych.Wszelkieingerencjewtenbardzouda -
nyzestawpickupówpoddałbymgłębszejindywidualnej
refleksji.Generalniebrzmienietrudnoskierowaćwstronę
jakiegośokreślonegomodelugitarynp.GibsonczyFender
lubjeszczecośinnego,otóżwydajemisię,żetojestwłaś-
niemodelowebrzmieniePRS-ów–bezmakijażu,klarowne
isoczyste.Pojedynczehumbuckerynaczystychbrzmie-
niachzaskakująklarownościąiwyrazistymklangiem,na-
tomiastwspółpracaprzetwornikówzesobąpowodowała
wmoimodczuciudoskonałewrażenietakbardzoposzuki-
wanegociepłego„grubegoszkiełka”–brzmieniaokrągłe-
gowokolicachnieśmiertelnegovintage...Bardzociekawy
klangmocnegosinglaisłabszegohumbuckera,obecny
jestrównieżpodczasgrynabarwachprzesterowanych.
Niewielkisygnałprzetwornikówwynagradzająalikwoty
iskładoweharmoniczneobecnewcałejskaliinstrumentu,
aniewielkipoziomszumówjestłatwoprzyswajalny.Klu-
czezastosowanewkonstrukcjidobrzeutrzymywałystrój
nawetprzybardzosilnympodciąganiustrun.Korzystną
byłabyzpewnościązmianastrunnagrubsze,couczyni
intonacjęstabilniejsząizarazemwzbogacibrzmienie.
Testowany model posiada wykończenie
Blue Mateo, z przepięknym rysem klo-
nowych fali płyty wierzchniej. całość
gitary pokryta jest utwardzanym bez-
barwnym lakierem poliuretanowym.
testowanegoinstrumentu,jegokonstrukcjaitypsemi-hol-
lowadresujągodokonkretnegoodbiorcy,zorientowanego
nakonkretnewalorybrzmienioweoferowaneprzezten
właśniemodel.Miękkie,plastyczne,zasobnewalikwoty
brzmieniezpewnościąznajdziezastosowaniewstylistyce
rockowej,bluesowej,jakrównieżjazzowej.Wysokajakość
wykonaniaidącawparzeznaderatrakcyjnącenązpew-
nościązostaniedocenionaprzezmłodychadeptówgitary,
jakrównieżprofesjonalistów,chociażcidrudzyzpewnoś-
ciązdecydująsięnaamerykańskioryginał.
t g
PLUSY I MINUSY
+ doskonały design
+ świetne brzmienie
+ bardzo dobre materiały użyte w konstrukcji
+ jakość wykonania
+ cena (!)
Podsumowanie
Wszelkiedyskusjenatematwyższościmodeliame-
rykańskichnadichdalekowschodnimikrewniakamimają
senstylkowtedy,gdyniebierzemypoduwagęzasobności
portfela.FirmaPRSwseriiSEzaoferowałanamszereg
świetnychinstrumentówwdostępnejcenie.Charakter
- brak możliwości indywidualnej regulacji men-
zury poszczególnych strun (ważne przy dłużej
używanych, gorzej strojących strunach)
Cena:
2 770 zł
Dane techniczne:
Korpus: typ semi-hollow, mahoń, double cutaway
– podwójne wcięcie
Płyta wierzchnia: klon wzorzysty
Szyjka: mahoniowa, wklejana w korpus
– długość czynna strun 25”
Podstrunnica:
palisander z markerami w kształcie księżyca
Progi: 22
Klucze: PRS zamknięte
Mostek: stały PRS designed stoptail
Elektronika: pasywna,
2 humbuckery PRS designed humbucking pickups
Potencjometry: vol., ton., 3-pozycyjny przełącznik,
Kolor: Natural, Blue Matteo
Akcesoria: pokrowiec
Dostarczony do testu egzemplarz
znajdował się w solidnym miękkim
pokrowcu będącym na wyposażeniu
instrumentu.
Sprzęt dostarczył:
FX Music Group
42-200 Częstochowa
ul. Kopernika 10 / 12
tel./fax: (034) 374 06 46
Biuro Handlowe:
ul. Piłsudzkiego 53
22-400 Zamość
tel.: (084) 643 92 46
www.fxmusic.pl
Producent:
www.prsguitars.com
118 TOP GUITAR k N R 1 3 k LISTOPAD/GRUDZIEŃ 2007
678357073.005.png 678357073.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin