Stephen King - Mroczna wieza 04.txt

(1452 KB) Pobierz
STEPHEN KING
MROCZNA WIEŻA IV
CZARNOKSIĘŻNIK I KRYSZTAŁ

STRESZCZENIE
  Czarnoksiężnik i kryształ to czwarty tom długiej opowieci,
zainspirowanej poematem Roberta Browninga Sir Roland pod
Mrocznš Wieżš stanšł.
  Pierwszy tom pt. Roland opowiada o tym, jak rewolwerowiec
z Gilead ciga i dogania Waltera, człowieka w czerni, który
udawał przyjaciela jego ojca, w rzeczywistoci jednak służył
wielkiemu czarodziejowi Martenowi. Dopadnięcie Waltera,
niebędšcego w pełni człowiekiem, nie jest celem Rolanda,
lecz jedynie rodkiem prowadzšcym do celu  Roland próbuje dotrzeć do Mrocznej Wieży. Jest przekonany, że tam
będzie mógł powstrzymać proces destrukcji wiata Poredniego, a może nawet odwrócić go.
  Roland z Gilead jest kim w rodzaju rycerza  ostatniego
z rycerzy  a Mroczna Wieża to jego obsesja. Wiemy, że
tylko dla niej żyje. Dowiadujemy się o przedwczesnej inicjacji
Rolanda, sprowokowanej przez Martena, który uwiódł jego
matkę. Marten spodziewał się, że Roland nie przetrzyma
próby i zostanie wysłany na zachód", na zawsze pozbawiony
szansy na przejęcie rewolwerów ojca. Chłopiec jednak rujnuje
plany czarodzieja i przechodzi próbę walki, przede wszystkim
dzięki mšdremu wyborowi broni.
  Dowiadujemy się także, że wiat Rolanda jest powišzany
z naszym w jaki ważny i straszny sposób. Po raz pierwszy
orientujemy się w tym, gdy na pustyni, w opuszczonej stacji
na trasie dyliżansów, rewolwerowiec spotyka Jake'a, chłopca
mieszkajšcego w Nowym Jorku w 1977 roku. Między tym
wiatem a naszym istniejš drzwi; takimi drzwiami może być
mierć, a Jake trafia do wiata Poredniego włanie przez
mierć; popchnięty wpada pod samochód i ginie pod jego
kołami na Czterdziestej Trzeciej Ulicy. Popchnšł go mężczyzna nazwiskiem Jack Mort... tylko że w mózgu Morta krył się
i kierował jego rękš stary wróg Rolanda, Walter.
  Nim Rolandowi uda się dopać Waltera, Jake ginie ponownie, tym razem dlatego, że rewolwerowiec, postawiony przed
okrutnym wyborem: życie symbolicznego syna lub Mroczna
Wieża, wybiera Wieżę. Jake spada w przepać, a jego ostatnie
słowa brzmiš: Id więc. Sš inne wiaty niż ten".
  Do spotkania Waltera i Rolanda dochodzi nad Morzem
Zachodnim. W czasie długiej, nocnej rozmowy człowiek
w czerni przepowiada Rolandowi przyszłoć za pomocš dziwnej talii kart tarota. Zwraca jego uwagę na trzy z nich: Więnia,
Władczynię Mroku i mierć (lecz jeszcze nie dla ciebie,
rewolwerowcze).
  Tom drugi, Powołanie Trójki rozpoczyna się na brzegu
Morza Zachodniego. Rewolwerowiec budzi się z długiego
snu po rozmowie z Walterem i widzi, że umarł on dawno
i jego zetlałe koci zmieszały się z innymi, zalegajšcymi dookoła. Wyczerpany Roland zaatakowany zostaje przez zgłodniałe homarokoszmary i poważnie ranny: traci wskazujšcy
i rodkowy palec prawej ręki. Homarokoszmary sš jadowite;
ruszajšc w drogę wzdłuż brzegu Morza Zachodniego, rewolwerowiec jest ciężko chory, prawdopodobnie umierajšcy.
  W czasie tej wędrówki Roland napotyka stojšce na plaży drzwi.
Otwierajš się one na Nowy Jork w trzech różnych niegdy".
Z1987 roku Roland powołuje Eddiego Deana, Więnia, niewolnika heroiny, z 1964 Odette Susannah Holmes, kobietę, która
straciła obie nogi w wypadku w metrze... tylko że nie był to
wypadek. Jest ona prawdziwš Władczyniš Mroku; w duszy tej
zaangażowanej społecznie zamożnej Murzynki ukrywa się druga
osobowoć  gwałtowna, wciekła i sprytna Detta Walker. Gdy
zostaje powołana, jej pierwszš mylš jest zabić Rolanda i Eddiego.
Między tymi dwoma niegdy", w 1977 roku, Roland wchodzi w zdeprawowany, chory mózg Jacka Morta, który skrzywdził Odettę dwukrotnie. Człowiek w czerni powiedział:
mierć, lecz jeszcze nie dla ciebie, rewolwerowcze". Mort
nie jest także przepowiedzianym przez Waltera trzecim".
Roland zapobiega zamordowaniu Jake'a Chambersa, którego
w innym niegdy Mort wepchnšł pod samochód, a wkrótce
potem sam Mort ginie pod kołami wagonu metra, w którym
w 1959 roku straciła nogi Odetta. Szalony umysł Morta nie
zostaje powołany do wiata Poredniego, a Roland myli:
któż chciałby mieć przy sobie kogo takiego?".
   Za bunt przeciw przepowiedzianej przyszłoci trzeba jednak
zapłacić; płaci się za wszystko, prawda? Ka, robaki  powiedziałby pewnie dawny nauczyciel Rolanda, Cort  jest jak
wielkie koło, toczšce się bez najmniejszej przerwy. Nie stawajcie
przed nim, kiedy się toczy, bo zmiażdży wasze głupie łby i tchórzliwe serduszka.
   Roland sšdzi, że powołał troje w Eddiem i Odetcie, ponieważ Odetta jest podwójnš osobowociš, lecz kiedy zmienia
się ona w Susannah (przede wszystkim dzięki miłoci i odwadze Eddiego), rewolwerowiec orientuje się, że zaszła pomyłka. Cierpienie sprawiajš mu także powracajšce wspomnienia
Jake'a i pamięć jego słów o dwóch wiatach. Jaka częć
umysłu rewolwerowca wie, że chłopca nigdy nie było! Zapobiegajšc wepchnięciu Jake'a pod samochód, który miał go
zabić, Roland stworzył paradoks czasowy, doprowadzajšcy go
powoli do szaleństwa. A w naszym wiecie paradoks ten powoli
doprowadza do szaleństwa Jake'a.
  Ziemie jałowe, trzeci tom serii, rozpoczyna się tym włanie
paradoksem. Po zabiciu gigantycznego niedwiedzia imieniem
Mir (tak nazywali go dawni ludzie, którzy panicznie się go
bali) lub Shardik (tak nazywali go Wielcy Dawni, którzy go
zbudowali... albowiem niedwied ten okazuje się cyborgiem)
Roland, Eddie i Susannah, cofajšc się jego ladem, odkrywajš
cieżkę Promienia. Istnieje szeć Promieni łšczšcych dwana-
cie portali wyznaczajšcych granice wiata Poredniego.
W miejscu, gdzie się krzyżujš, w centrum wiata Rolanda i 
być może  wszystkich innych wiatów, według najgłębszego
11

przekonania rewolwerowca i jego przyjaciół, stoi Mroczna
Wieża, do której tak uparcie dšżš.
  Eddie i Susannah nie sš już więniami w wiecie Porednim.
Zakochani w sobie, na dobrej drodze do zostania rewolwerow-
cami, stali się pełnoprawnymi uczestnikami wyprawy Rolanda
i z własnej woli towarzyszš mu w drodze wzdłuż cieżki
Promienia.
  Niedaleko Bramy Niedwiedzia, w mówišcym kręgu, para-
doks czasowy zostaje rozwišzany przez powołanie prawdzi-
wego trzeciego. Pod koniec niebezpiecznego rytuału, podczas
którego Eddie, Susannah, Roland i Jake zachowujš się z ho-
norem i pamiętajš oblicza ojców, do wiata Poredniego
powraca Jake. Wkrótce czwórka bohaterów zmienia się w pišt-
kę; chłopiec zaprzyjania się z billy-bumblerem. Bumblery,
przypominajšce krzyżówkę borsuka, szopa i psa, potrafiš
mówić, a raczej naladować ludzkš mowę. Jake nazywa swego
przyjaciela Ejem.
  Pištka wędrowców kieruje się w stronę Ludu, wielkiego
zrujnowanego miasta, w którym zdegenerowani potomkowie
dwóch frakcji, Młodych i Siwych, walczš ze sobš, nie pojmujšc
już o co i dlaczego. Przed dotarciem do miasta trafiajš do
miasteczka River Crossing. Mieszkajšcy tam starzy ludzie
rozpoznajš w Rolandzie rycerza, rewolwerowca będšcego
reliktem dawnych czasów nim wiat poszedł naprzód", i ze
czciš przyjmujš go wraz z jego przyjaciółmi. W rozmowie
opowiadajš pielgrzymom o pocišgu jednoszynowym, który,
być może, w dalszym cišgu jedzi z miasta Lud, przez ziemie
jałowe, ku Mrocznej Wieży.
  Jake'a informacja ta przeraża, ale nie zaskakuje. Tuż przed
powrotem do wiata Poredniego, w Nowym Jorku, w księga-
rni będšcej własnociš mężczyzny o nieprzypadkowym być
może nazwisku Calvin Tower (Wieża) chłopiec kupił dwie
ksišżki: Zagadeczki! Łamigłówki dla wszystkich!, z wydartymi
rozwišzaniami, i Charliego Puf-Puf, przeznaczonš dla dzieci
historyjkę o pocišgu. Pozornie jest to zabawna opowieć, ale
Jake wyczuwa, że w Charliem nie ma nic zabawnego, że budzi
strach, Roland za wie co nader niepokojšcego: w Wysokiej
Mowie jego wiata słowo char oznacza mierć.
12
  
Ciotka Talitha, matrona populacji River Crossing, daje
Rolandowi srebrny krzyżyk na łańcuszku i wędrowcy ruszajš
swojš drogš. Przed Ludem natykajš się na strzaskany samolot
z naszego wiata, niemiecki myliwiec z lat trzydziestych. Za
sterami pozostały zwłoki potężnie zbudowanego pilota, naj-
prawdopodobniej legendarnego, na pół mitycznego bandyty
Davida Quicka.
  Podczas przekraczania rzeki Send po walšcym się mocie
Jake i Ej omal nie ginš. Wypadek ten rozprasza uwagę Rolan-
da, Eddiego i Susannah, co sprawia, że cała pištka osaczona
zostaje przez chorego (i miertelnie niebezpiecznego) bandytę,
Gashera, który porywa Jake'a i prowadzi go do podziemnej
kryjówki ostatniego wodza Siwych, Tik-Taka. Jego prawdziwe
nazwisko brzmi Andrew Quick; jest on prawnukiem Davida
Quicka, pilota, który próbował wylšdować pod miastem sa-
molotem z innego wiata.
  Roland i Ej ruszajš tropem Jake'a, a Eddie i Susannah
znajdujš Kolebkę Ludu i budzš upionego Blaine'a Mono.
Blaine jest ostatnim pozostajšcym ponad ziemiš narzędziem
wielkiego podziemnego systemu komputerowego miasta Lud.
Interesujš go wyłšcznie zagadki. Obiecuje zawieć wędrowców
aż do ostatniej stacji trasy, jeli rozwišżš zadane przez niego
zagadki. Informuje ich też, że jeli nie rozwišżš, będš w stanie
podjšć tylko jednš podróż: do polany u kresu drogi. Innymi
słowy, obiecuje im mierć, i to nie samotnš, ma bowiem zamiar
uwolnić miercionony gaz paraliżujšcy, który zabije wszystkich
przebywajšcych w miecie: Młodych, Siwych i rewolwerowców.
  Roland uwalnia Jake'a. Pozostawia Andrew Quicka mar-
twego, tyle że... Andrew Quick żyje. Półlepy, ze strasznš
ranš głowy, uratowany zostaje przez mężczyznę nazywajšcego
samego siebie Richardem Fanninem oraz Wiecznym Przyby-
szem, przed którym Walter ostrzegał Rolanda.
  Roland i Jake spotykajš się z Eddiem i Susannah w Kolebce
Ludu. Susannah z pomocš tej suki" Detty Walker rozwišzuje
zagadkę wymylonš przez sztucznš inteligencję. Wędrowcy
wchodzš na pokład Blaine'a, z koniecznoci ignorujšc przera-
żaj...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin