cwiczenia-zarzadzanie-projektami-.pdf

(333 KB) Pobierz
Zarządzanie projektami - ćwiczenia
Analizainteresariuszy
(Zarz ą dzanieprojektami)
Interesariusze (stakeholderzy) to strony zaanga Ŝ owane w dan ą decyzj ę ,
podmiotyktóremog ą odczuwaćjejskutkiiwpływaćnajejpodejmowanie.
Ćwiczenie: w ramach pracy zespołowej zidentyfikujcie
interesariuszywomawianymprzypadku,analizuj ą cich
oczekiwania i mo Ŝ liwe zachowania. Zaproponujcie
podj ę ciewobecnichokre ś lonychdziała ń .
Oczekiwania
Jak
mo Ŝ e
Jak
mo Ŝ e
Jakie działania
wobec
zagrozić
realizacji?
wspomóc
realizacj ę ?
niego
podj ą ć?
Interesariusz1
Interesariusz2
Interesariusz3
Interesariusz4
Interesariusz5
©KrzysztofKlincewicz
164724027.012.png 164724027.013.png 164724027.014.png
Decyzjepodejmowane
wobecinteresariuszy
(Zarz ą dzanieprojektami)
Interesariusze (stakeholderzy) to strony zaanga Ŝ owane w dan ą decyzj ę ,
podmiotyktóremog ą odczuwaćjejskutkiiwpływaćnajejpodejmowanie.
Ćwiczenie: w ramach pracy zespołowej ustalcie, jakie
decyzjepodj ą ćwobecokre ś lonychinteresariuszy.
Informuj? Konsultuj? Współpracuj? Kontroluj?
Interesariusz1
Interesariusz2
Interesariusz3
Interesariusz4
Interesariusz5
©KrzysztofKlincewicz
164724027.015.png 164724027.001.png 164724027.002.png
Definiowaniecelu
(Zarz ą dzanieprojektami)
Prawidłowozdefiniowanycelpowinienspełniaćkryteria
SMART–toznaczybyć:
S(pecific) okre ś lony
M(easurable) mierzalny
A(ttainable) mo Ŝ liwydoosi ą gni ę cia
R(esultsfocused) zorientowanynawyniki
T(imerelated) ograniczonywczasie
Przykładyniewła ś ciwiezdefiniowanychcelów:
Chc ę byćw Ŝ yciuszcz ęś liwy(S,M,R,T)
Chc ę wci ą gu2latwzi ą ć ś lubimiećdziecko(S)
Chc ę wnajbli Ŝ szejprzyszło ś cizbudowaćnowydom(S,M,T)
Wdro Ŝ onydo23marcaprogramkomputerowypowinienbyćprzyjazny
dlau Ŝ ytkownika(S)
Ćwiczenie:zdefiniujsamodzielnietrzy(fikcyjne?)cele
Celzwi ą zanyzwłasnymkształceniem
Cel zwi ą zany z Ŝ yciem prywatnym (rodzina, mieszkanie, podró Ŝe,
oszcz ę dno ś ciitp.)
Celzwi ą zanyz Ŝ yciemzawodowym(awans,podwy Ŝ ka,wykonaniezada ń
itp.)
Pami ę taj, Ŝ edobrzezdefiniowanycelmusispełniaćwszystkiekryteriaSMART.
Najlepiej,je ś lizawierasi ę wjednymzdaniu.
©KrzysztofKlincewicz
Przykładdobrzezdefiniowanegocelu:
Chc ę do ko ń camarca200.zdaćnapozytywn ą ocen ę resortowy
egzaminMSZzj ę zykatureckiego
164724027.003.png 164724027.004.png 164724027.005.png
Definiowanie wymaga ń
(Zarz ą dzanie projektami)
Prawidłowo zdefiniowany celpowinien spełniać kryteria SMART:S(pecific) określony;
M(easurable) mierzalny; A(ttainable) moŜliwy do osiągnięcia; R(esultsfocused)
zorientowanynawyniki;T(imerelated)ograniczonywczasie
Wymaganiawprojektachlubprocesachzakupowychsąokreślaneanalogicznie
docelów.Precyzyjne(spełniającekryteriaSMART)wymaganiamogąstanowić
jednocześniekryteriaakceptacji.
Ćwiczenie: W ramach pracy zespołowej zdefiniujcie wymagania,
odnoszącesiędozakupukartekświątecznych.KartkizŜyczeniami
będąwysłaneprzedBoŜymNarodzeniemdoorganizacji,zktórymi
współpracujenaszainstytucja.
Określając wymagania, zwróćcie uwagę na następujące aspekty: kartki
standardowe czy drukowane na zamówienie, motyw graficzny, tekst Ŝyczeń,
ewentualnytekstnadruku,czcionka,papier,rozmiar,typdruku,termindostawy,
koszt.
KaŜde wymaganie na liście powinno być jednoznaczne i zrozumiałe dla
postronnegoodbiorcy.PowinnospełniaćkryteriaSMART.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
¨ Krzysztof Klincewicz
164724027.006.png 164724027.007.png 164724027.008.png
Studium przypadku
MOTYLKI
(Zarz ą dzanie projektami)
AgencjareklamowaMotylkitomała,specjalistycznafirmazKopydłowa,zajmująca
się usługami marketingowymi. Firma współpracuje z zaufaną drukarnią i dostawcami
papieruorazgadŜetówizatrudniagrafika,któryprojektujenadrukifirmoweorazskłada
komputerowo materiały promocyjne dla klientów. Jej klienci to głównie lokalne
przedsiębiorstwaprodukcyjne,szkołyiinstytucjesamorządowe.
Firmawygraławłaśnieprzetargnaorganizacjęwysyłkimateriałówinformacyjnych
w ramach marketingu bezpośredniego, rozpisany przez klienta, Urząd Miasta
Kopydłowa.Kontraktzostałjejprzyznanydlatego,ŜezaoferowałanajniŜszącenę(stałą
kwotę 500.000 złotych, obejmującą juŜ materiały), a jednocześnie posiadała dobre
relacjezklientem,którywcześniejkorzystałzjejpomocyprzydrukukalendarzy,broszur
iwizytówek.
Klient uwaŜa, Ŝe firma Motylki dba o jakość i obsługę klientów, sprawdziła się
równieŜ jako kreatywny projektant oraz rzetelny, terminowy wykonawca. Kontrakt
przewiduje dotarcie z materiałami promocyjnymi Urzędu Miasta do 90% firm
chemicznych w Polsce. Urząd miejski chciałby w ten sposób zachęcić te firmy do
inwestowania w nowopowstałym parku technologicznym. Wprowadzono równieŜ karę
umownąwwysokości5%sumyzamówieniazakaŜdydzieńopóźnieniawstosunkudo
określonegoterminudostawy.
FirmaMotylkinierealizowaładotychczaspodobnegoprojektu,planujejednakdo
jegoobsługizatrudnićosobęzdoświadczeniamiwmarketingubezpośrednim.Docelowo
tadziałalnośćmabyćszansąnadywersyfikacjędziałalnościipodniesienierentowności
na coraz bardziej konkurencyjnym cenowo rynku. W realizację projektu ma być
zaangaŜowanych ponadto wszystkie 5 osób, obecnie pracujących w firmie. Jest to
największykontrakt,jakidotychczasrealizowała.
PartneremprzyorganizacjiwysyłkibędziePocztaPolska–firmaMotylkiliczyna
profesjonalne doświadczenie partnera w tym obszarze, ale musi z nim jeszcze
przygotować kalkulację kosztów współpracy. Jednocześnie poszukuje odpowiedniej
bazy danych teleadresowych dla organizacji wysyłki oraz nowego pracownika, który
będziededykowanydoobsługiprojektu.
Pytaniadodyskusji:
Określprzedmiotprojektu
WskaŜmoŜliweproblemywrealizacjiprojektuprzezfirmęMotylki
Zaproponujdziałanianaprawcze
SkomentujprzygotowaniedoprojektuUrzęduMiastaKopydłowa
¨ Krzysztof Klincewicz
164724027.009.png 164724027.010.png 164724027.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin