Przykładowe kierunki oddziaływania rewalidacyjnego poprzez:
· ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowej,
· ćwiczenia rozwijające zaradność i wiarę we własne siły,
· ćwiczenia usprawniające umiejętności rachunkowe w zadaniach praktycznych z życia codziennego,
· ćwiczenia rozwijające procesy myślenia-wykrywanie różnic i podobieństw, analiza i synteza, klasyfikowanie i uogólnianie,
· ćwiczenia wdrażające do rzetelnej pracy własnej,
· ćwiczenia kształtujące umiejętność planowania,
· ćwiczenia koncentracji uwagi,
· ćwiczenia pamięci mechanicznej,
· ćwiczenia kształtujące pozytywną samoocenę oraz umiarkowany samokrytycyzm,
· ćwiczenia rozładowujące napięcia emocjonalne,
· ćwiczenia kształtujące umiejętność współpracy w grupie,
· ćwiczenia pamięci mechanicznej kształtujące umiejętność i sprawność samodzielnego wykonywania operacji rachunkowych,
· ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową i spostrzegawczość,
· ćwiczenia sprawności manualnej,
· ćwiczenia pojęć czasowo-przestrzennych,
· ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
· ćwiczenia usprawniające myślenie głównie w oparciu o materiał konkretowi-obrazowy,
· ćwiczenia rozwijające zdolności wnioskowania i różnicowania arytmetycznego poprzez proste rebusy, gry logiczne, zagadki matematyczne czy rozwiązywanie prostych zadań tekstowych,
· ćwiczenia z zakresu czytania tekstu ze zrozumieniem, wyboru odpowiednich terminów i pojęć do opisu zjawisk i sytuacji życiowych,
· ćwiczenia rozwijające samodzielność,
· ćwiczenia doskonalące i rozwijające mowę i inne sposoby efektywnego komunikowania się, ćwiczenia usprawniające różnicowanie i klasyfikowanie cech przedmiotów, barwy, kształtu i wielkości,
· ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową i słuchową,
· ćwiczenia korygujące niepożądane społecznie zachowania, zaburzenia emocjonalne,
· ćwiczenia umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej w konkretnych sytuacjach życiowych-posługiwanie się pieniędzmi, kalendarzem, zegarem, jednostkami miar itp.
Cele kształcenia:
· kształtowanie u uczniów niepełnosprawnych zdolności różnych procesów poznawczych, logicznego myślenia i wnioskowania,
· rozwijanie i doskonalenie zmysłów,
· ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
· ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej,
· rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej,
· rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej,
· kształtowanie sprawności rachunkowej,
· ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej,
· kształtowanie umiejętności planowania,
· wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
· korygowanie niepożądanych społecznie zachowań,
· rozładowywanie napięć emocjonalnych poprzez ćwiczenia relaksacyjne,
· kształtowanie wyobraźni przestrzennej przy zagadnieniach związanych z zawodem stolarz-tapicer,
· rozwijanie zaradności życiowej,
· rozwijanie i doskonalenie mowy i innych systemów efektywnego komunikowania się w różnych sytuacjach,
· rozwijanie procesów myślenia, np.: wykrywanie różnic i podobieństw, analiza i synteza, klasyfikowanie, uogólnianie, kształtowanie pojęć,
· kształtowanie rozumienia podstawowych pojęć matematycznych, opanowanie umiejętności objętych programem,
· kształtowanie umiejętności zastosowania wiedzy matematycznej w konkretnych realnych sytuacjach życiowych i czynnościach praktycznych (np. analiza informacji prasowych dotyczących różnych zagadnień gospodarczych, ekonomicznych, posługiwanie się pieniędzmi, kalendarzem, zegarem, jednostkami miar itp.)
· wdrażanie uczniów do rzetelnej pracy własnej i współdziałania w zespole,
· kształtowanie u uczniów takich cech, jak: koncentracja uwagi, wytrwałość w przezwyciężaniu trudności, staranność, cierpliwość-cech z punktu widzenia pracy z dziećmi niepełnosprawnymi warunkującymi powodzenie w ich realizacji,
· naturalna integracja nauczania matematyki z życiem codziennym uczniów (w rodzinie, w społeczeństwie) oraz z kształceniem zawodowym i przyszłą pracą zawodową-wdrażanie uczniów do zastosowania wiedzy matematycznej do opisywania i interpretowania problemów ekonomicznych (np. związanych z oprocentowaniem wkładów, kredytami, opodatkowaniem, wystawianiem faktur VAT, budową budżetu domowego czy planowaniem wydatków),
· kształtowanie postaw: pracowitość, uczciwość, współpraca i współdziałanie w grupie, koleżeńskość, przedsiębiorczość, systematyczność, dokładność, tolerancyjność.
maksiulo