Ekspresja rysunkowa odzwierciedla percepcję w kategoriach własnych schematów poznawczych i motywów, i w takim rozumieniu jest projekcją. W wypowiedzi rysunkowej dziecko dostarcza informacji o więziach emocjonalnych z poszczególnymi członkami rodziny, o spostrzeganym znaczeniu każdej postaci, o swoim widzeniu konfliktu w rodzinie i wiążących się z nim lękach. Rysunek jest w większym lub mniejszym stopniu przekazem z poziomu nieświadomości. Rozmowa z dzieckiem na temat rysunku dostarcza natomiast informacji dotyczących jawnego, świadomego obrazu rodziny.
Cz. 1.
Arkusz papieru formaty: A-4. Ołówek lub kredki.
Instrukcja: Narysuj rodzinę, jaką chcesz.
Cz. 2
Rozmowa:
· Opowiedz mi o rodzinie, którą narysowałeś. Co to za rodzina?
· Pokaż, kogo narysowałeś na swoim rysunku. Jak oni się nazywają?
· Kto w tej rodzinie jest najbardziej miły? Dlaczego?
· Kto w tej rodzinie jest najmniej miły? Dlaczego?
· Komu w tej rodzinie jest najlepiej, jest najbardziej szczęśliwy? Dlaczego?
· Komu w tej rodzinie jest najgorzej, jest najmniej szczęśliwy? Dlaczego?
· Czy chciałbyś coś zmienić w tej rodzinie?
· Dlaczego nie narysowałeś……..?
ANALIZA. KRYTERIA
· KOLEJNOŚĆ RYSOWANIA POSTACI
· RELATYWNA WIELKOŚĆ RYSOWANYCH POSTACI (WYRAŹNE POWIĘKSZENIU LUB POMNIEJSZENIE)
· ZDOBIENIE POSTACI
· USYTUOWANIE POSTACI WZGLĘDEM SIEBIE
· POMINIĘCIE POSTACI
· POJAWIENIE SIĘ DUŻEGO DOMINUJĄCEGO NA RYSUNKU OBIEKTU, ROZDZIELAJĄCEGO RODZINĘ
· POJAWIENIE SIĘ NA RYSUNKU MAŁEGO DZIECKA NIEOBECNEGO W RZECZYWISTEJ RODZINIE
Wskaźniki emocjonalne
· Kolory: szarości, czerń - czerwień, jasne czyste barwy;
· Sposób rysowania: siła linii;
· Treść: przedmioty martwe, zwierzęta, agresja, podkreślanie różnic seksualnych;
· Rysowanie postaci ludzkiej: wielkość, niekompletność, bezruch, wielkość,
· Usytuowanie głównej postaci: centralne, górne, dolne;
· Powtarzające się elementy: silnie zaznaczone podłoże, wiatr,
· Czas rysowania;
· Poprawianie rysunku.
luxia11