Zestaw cwiczen gimnastycz konspekt.doc

(19 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH PROWADZONYCH NOWATORSKĄ METOD

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

PROWADZONYCH METODĄ KNIESSÓW.

 

                                                                           Autor: mgr Barbara Goździewska

                                                                           Przedszkole 24 P-ń os B.Chrobrego 104

   

      Zachęcam wszystkie moje koleżanki do korzystania z nowoczesnej metody Kniessów.

Ma ona ma na celu kształtowanie i rozwój kultury fizycznej dziecka poprzez ruch, muzykę, zastosowanie oryginalnych przyborów. Ćwiczenia odbywają się tutaj na wszystkich grupach mięśniowych z uwzględnieniem automasażu. Jednocześnie uwrażliwia się małe dziecko na piękno muzyki klasycznej.

Poniżej proponuję przykładowy scenariusz takiego zajęcia:

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

1)     przybory i instrumenty wykonane wcześniej przez dzieci (można wykorzystać surowce wtórne tj. gazety, puszki, kapsle, sznurek)

-          miotełki bibułkowe, gazetowe

-          kołatki kapslowe

-          grzechotki puszkowe

-          woreczki z grochem

-          wstążki

    

2)     utwory muzyczne: ( interpretacja muzyczna „Marek i Wacek”)

-          F. Chopin „Etiuda E-dur”

-          E. Grieg „Pieśń Solvejgi“

-          T. Bądarzewska „Modlitwa Dziewicy“

-          F. Schubert „Moment Musical”

  

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

Zajęcie przeprowadzamy w dwóch etapach:

Etap I- nauczyciel dokonuje pokazu całego zestawu ćwiczeń gimnastycznych, po czym omawia ćwiczenia z dziećmi

Etap II- dzieci wykonują ćwiczenia wraz z nauczycielką, bez jakiejkolwiek ingerencji z jej strony
 

Zestaw ćwiczeń wprowadzających przy utworze F. Chopina- „Etiuda E-dur”

z wykorzystaniem miotełek bibułkowych.

Cel:

-rozwój umiejętności koncentracji, uwagi, równowagi, ćw. kończyn górnych, rozluźnienie

i usprawnienie stawów

Dzieci na dywanie, w kole, w siadzie na piętach wykonują łagodne, płynne ruchy rękoma

w rytm muzyki z lekkim potrząsaniem miotełkami. Łagodne skłony w przód i w tył

z uniesionymi rękoma. Unoszenie rąk do góry i na dół na przemian. Skłony w klęku w bok. Zataczanie kół z wyprostowanymi rękoma. Łagodne kołysanie- powtórka 2x

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń rozgrzewających przy utworze E. Griega „Pieśń Solvejgi” z wykorzystaniem kołatek kapslowych i grzechotek puszkowych.

Cel:

-rozwój motoryki całego ciała, koordynacja ruchu z rytmem muzycznym, uspr. mięśni kończyn dolnych i górnych.

Dzieci w kole, w siadzie na piętach- siadają na piętach i powstają z rytmicznym potrząsaniem puszek. Przysiady w staniu z równoczesnym wyciąganiem ramion w górę i w dół. Marsz

w miejscu z rękoma uniesionymi do góry i rytmicznym potrząsaniem. Skłony raz do jednej raz do drugiej nogi. Pajac w bok, wypady rąk i nóg. Szybki podskoki z rytmicznym uderzaniem kołatek kapslowych, krążenie ramion, szybkie podskoki, krążenie ramion, przysiad. Zmiana przyborów- ćwiczenia z puszkami jak na początku tego zestawu.

 

Zestaw ćwiczeń uspokajających przy utworze T. Bądarzewskiej –„Modlitwa Dziewicy” z wykorzystaniem kolorowych wstążek i woreczków z grochem.

Cel:

- ogólne uspokojenie i wyciszenie organizmu, rozwijanie umiejętności wykonywania automasażu.

Dzieci w kole, w siadzie na piętach. Oklepywanie rytmiczne woreczkami z grochem zewnętrznej i wewnętrznej strony rąk, głowy, karku, klatki piersiowej, brzucha. Płynne ruchy w staniu z wstążkami, unoszenie i opuszczanie rąk, krążenie wokół własnej osi.

Pod koniec oklepywanie się woreczkami jak na początku.

 

LIKWIDACJA ZAJĘCIA:

Odkładanie przyborów na wyznaczone miejsce w sali.

Zaproponowanie dzieciom wykonania ćwiczeń wg pomysłu jednego z dzieci.

Jeśli propozycja zostaje przyjęta- wysłuchanie utworu F. Schuberta- „Moment Musical”

i zastanowienie się nad wyborem przyboru.

Wykonywanie ćwiczeń prowadzonych przez jedno z dzieci.

Podczas trwania utworu dzieci prowadzące mogą się zmieniać.

 

 

UWAGI:

-          ćwiczenia wykonywane są dwoma rękoma jednocześnie

-          nie jest istotna kolejność wykonywania ruchów czy skłonów na lewo lub na prawo

-          ważne jest usprawnianie obu stron ciała

-          dzieci ćwiczą w strojach gimnastycznych, boso

 

    Metoda Kniessów jest moją ulubioną metodą z zakresu ćwiczeń ruchowych. Można ją stosować w różnych sytuacjach życia przedszkolnego np. ćwiczenia poranne, zestawy ćw. gimnastycznych, zabawa w ogródku, zajęcia otwarte z rodzicami, spotkania międzyoddziałowe i wiele innych.

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin