Półroczna analiza pracy wychowawczo.doc

(70 KB) Pobierz
Półroczna analiza pracy wychowawczo-dydaktycznej

Sprawozdanie z analizy pracy wychowawczo-dydaktycznej

w pierwszym półroczu

w grupie dzieci 3-letnich „Motylki”

 

 

 

We wrześniu 2007 r. prace z grupą dzieci 3-letnich objęły nauczycielki: Marlena Kuśmierczyk oraz Anna Maćkiewicz. Grupa ta liczy 25 dzieci:11 chłopców i 14 dziewczynek. Wszystkie dzieci z wyjątkiem trojga (Amelka, Igor, Iwo) oraz dziećmi uczęszczającymi uprzednio do żłobka (Oliwia O., Jakub O., Kasia S., Martyn R.,Wojtek Ż., Hania. P, Damian K., Klaudia B) miały wcześniej kontaktu z przedszkolem. Był to dla nich przełomowy moment: obce miejsce, kontakt z dużą grupą dzieci a zamiast mamy i taty panie nauczycielki. W grudniu dołączył do nas nowy chłopiec –Radek na miejsce Emilki, która została wypisana przez mamę z powodu częstych chorób.

Swoją prace planowałyśmy w oparciu o" Programie Wychowania Przedszkolnego XXI Wieku ABC...", zgodnie z podstawą programową w pięciu obszarach edukacyjnych; interpretując treści programowe wg potrzeb i zainteresowań dzieci oraz ich możliwości. Innowacją w naszych działaniach jest zainteresowanie dzieci literami, co staramy się wcielać zgodnie z założeniami opracowanego przez nas programu edukacyjnego ”W świecie literek”.

Dotychczas starałyśmy się wprowadzać dzieci w przedszkolny świat dzięki

następującym tematyką wiodącym:    

 

1)     POZNAJEMY NASZE PRZEDSZKOLE

2)     „JA W PRZEDSZKOLU”

3)     „DBAMY O CZYSTOŚĆ”

4)     „LUBIMY SMACZNE OWOCE”                                                 

5)     „JABŁUSZKO RUMIANE, ZŁOCISTA GRUSZECZKA”

6)     „ A W OGRODZIE JEŻYK ŚPI”

7)     „ KOLOROWE LIŚCIE”

8)     „ LUBIMY WARZYWA”

9)     „JEST CHŁODNO, DESZCZYK PADA, UBIERAM SIĘ CIEPLEJ”-

10) „BAWIMY SIĘ WSPÓLNIE”

11) ŻYCIE LEŚNYCH ZWIERZĄT”

12) „NA ŚWIĘTA ZAPRASZAMY JODEŁKĘ ZIELONA”

13) „ TO JUŻ ZIMA”

14) „W MIKOŁAJKOWYM NASTROJU”

15) „MOJA BABCIA I MÓJ DZIADEK”

16) „NASI SKRZYDLACI PRZYJACIELE”

 

 

Dzięki ww tematykom wiodącym dzieci:

 

 

Ø      Zapoznały się z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji; zwróciły uwagę na ubieranie się odpowiednio do pogody i aktualnej pory roku;

    -dostrzegły zmiany zabarwienia liści, określały ich kolory,

    – posługiwały się nazwami drzew owocowych i ich owoców;

    -rozróżniały i nazywały popularne warzywa (np.: pomidor, ogórek, burak,

       cebula, marchewka...),

    – rozpoznawały owoce i warzywa na podstawie zmysłu dotyku i smaku posługując

      się określeniami słodkie, kwaśne, twarde, soczyste;

Ø      Doskonaliły umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych:

    – prób samodzielnego zakładania i zdejmowania ubrań oraz butów,

    – wieszania ubrań na swoich miejscach w szatni przedszkolnej

Ø      Kształtowały nawyk dbania o czystość osobistą:

  –umiejętność prawidłowego mycia rąk,

  – rozumienie potrzeby mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami,

  – samodzielnego korzystanie z toalety;

Ø      Rozwijały umiejętność określania pogody:

– obserwowania zmieniających się warunków pogodowych,

– poprawnego nazywania zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku; poznały określenia pogody tj: deszcz, śnieg, wiatr, mróz

Ø      Wzbogacały zasób słownictwa

– poprzez swobodne rozmowy indywidualne oraz grupowe,

– wypowiadanie się na dowolne tematy w czasie zabaw, rozmów indywidualnych z nauczycielem

- stosowanie i rozumienie znaczenie słów określających położenie przedmiotów względem siebie: za, pod, obok, wysoko, nisko;

Ø      Poszerzyły wiadomości dotyczące zwierząt tj jeż, wiewiórka, sikorka, niedźwiedź, wróbel ;

– poprawne nazywały zwierzęta żyjące w naturalnych środowisku,

– zwracały uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, zdobywania pożywienia;

– rozpoznawały ślady pozostawiane na śniegu przez ludzi,

– dokarmiły zwierzęta pozostające na swobodzie,

Ø      Poznały własne możliwości:

– uczestniczyły w zabawach i grach zespołowych, dających możliwości obserwowania siebie

na tle innych i budowania obrazu własnego ja

Ø      Zapoznawały się ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi świąt np.: Boże Narodzenie,

–aktywnie uczestniczyły w przygotowaniach przedświątecznych,

– wykonywały prezenty i dekoracji Świąteczne

Rozwijały zainteresowania plastyczno-konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych technik plastycznych;

Ø      Uczestniczyły w obchodach świąt o charakterze rodzinnym, takich jak: Dzień babci, Dzień dziadka

– prezentowały własne umiejętności(krótkie piosenki, wiersze, inscenizacje...)

-czynnie uczestniczyły w zabawach dydaktycznych i ruchowych;

- utrwaliły znajomość pojęcia liczb w zakresie trzech poprzez porównywanie zbiorów;

– nabyły umiejętności formowania koła wiązanego z próbą poruszania się w jedną stronę

 

 

 

W ramach współpracy z rodzicami na bieżąco prowadzimy tablicę informacyjną dzięki której rodzice uzyskują informację na temat zadań wychowawczo-dydaktycznych

i planowanych działań na dany miesiąc. W tym semestrze odbyły się również 3 uroczystości z udziałem rodziców oraz dziadków;

Ø            W październiku-„Pasowanie na przedszkolaka”- dzieci miały okazję zaprezentować swoje pierwsze przedszkolne umiejętności,recytowały wspólnie krótkie wierszyki, śpiewały z zapałem poznane piosenki oraz chwaliły się na forum rodziców swoimi umiejętnościami z zakresu samoobsługi. Nagrodą dla wszystkich było wręczenie dyplomu oraz orderu z rąk pani dyrektor;

Ø                       W grudniu odbyła się„Wigilia z rodzicami” -Zaproszeni rodzice mieli okazje obejrzeć inscenizację w wykonaniu swoich pociech. Dzieci natomiast z ciekawością spoglądały w drzwi oczekując upragnionego gościa św.Mikołaja. W jego obecności wszystkie z zapałem wcieliły się w poszczególnie przypisane role, śpiewały kolędy oraz piosenki o tematyce świątecznej. Każde z przejęciem i zadowoleniem odebrało na koniec swój upragniony prezent, nie zapominając o magicznym słowie: dziękuję. Wspólny poczęstunek był okazją do lepszego poznania zarówno dzieci jak i rodziców;

Ø                       W styczniu w naszej grupie odbyła się natomiast uroczystość z okazji

       „Dnia babci i dziadka”-z udziałem kochanych babć i drogich dziadków;

        Było to niezwykłe przeżycie zarówno dla dzieci jak i zaproszonych gości. Niejedna łza popłynęła ze szczęścia po policzkach naszych drogich seniorów, którzy nie potrafili opanować wzruszenia na widok występujących w akademii wnucząt. Na zakończenie przedstawienia każde dziecko wręczyło swoim bliskim własnoręcznie wykonany prezent. Podziękowaniom i przytulaniom nie było końca.

 

W pierwszym półroczu starałyśmy się głównie wprowadzać wiele zabaw i zajęć mających na celu zintegrowanie dzieci, ucząc jednocześnie współdziałania, doprowadzania zaczętych działań do końca, wytworzenia miłej, przyjaznej atmosfery. Ponadto kładłyśmy szczególny nacisk na doskonalenie samoobsługi(zakładanie kapci, czapki, butów, jedzenie, mycie się ) oraz przestrzegania ustalonych norm i zasad. Wspólnie z rodzicami oraz dziećmi opracowałyśmy system kar i nagród. Niezastąpiona okazała się tablica z kropkami. Dzieci wspólnie z nami ustaliły, za jakie przewinienia otrzymują karę(upomnienie słowne lub czarną kropkę a za jakie nagrodę (słowna pochwałą na forum grupy i złota kropkę).Na tablicy mają okazję do szukania wizytówki ze swoim imieniem i sprawdzenia ilości oraz koloru kropek;

Dużo pracy poświęciłyśmy na wdrażanie dzieci do słuchania czytanych głośno bajek oraz ćwiczeń narządów mowy. Niezastąpione okazały się zabawy kontaktowo-naśladowcze, ortofoniczne; Dzieci uczyły się cierpliwego oczekiwania na swoją kolej, szanowania cudzej pracy, przestrzegania ładu i porządku w sali, odpowiedniego zachowania się przy stole.

W ramach realizacji programu edukacyjnego „ W świecie literek” podjęłyśmy następujące działania:

- we wrześniu:

- Inicjację ( wtajemniczenie), w drugim tygodniu pobytu dzieci w przedszkolu- (dzieci nieobecne w pierwszych dniach powrotu do przedszkola) – dziecko w indywidualnym kontakcie otrzymywało kopertę ze „swoimi literkami”, nauczycielki wg instrukcji I. Majchrzak wprowadzały dziecko w tajniki liter.3- latek otrzymywał kopertę z literami swojego imienia: jedną do domu, druga przeznaczoną do pracy indywidualnej w przedszkolu.

W drugiej połowie września nauczycielki umieściły imienne wizytówki dzieci na ścianach sali, powyżej dziecięcych główek- od tej pory sprawdzanie obecności odbywa się przez wskazywanie swoich „literek”. Prace plastyczne podpisywane zostają teraz imiennymi wizytówkami, które dzieci wybierają samodzielnie spośród innych leżących na stoliku.

Każde z dzieci rozpoznaje szafkę w szatni po imiennej wizytówce, odkłada ubranka na swoją półkę. W małych grupkach i w pracy z całą grupą przeprowadzałyśmy zabawy logopedyczne usprawniające narządy mowy( w ranku, w trakcie zajęć z dominacją treści umuzykalniających i in., w trakcie zabaw poprzedzających posiłki)

-w październiku

- Następnym etapem było umieszczenie wizytówek dzieci na oparciach krzesełek, każde dziecko zajmuje swoje miejsce na krzesełku podczas sprawdzania listy obecności w przedszkolu i zajmowania miejsca przy stoliku.

Podczas zmiany położenia wizytówek na ścianie, dziecko dostrzega zmianę i wskazuje swoje imię. Dzieci, które zapamiętały wygląd swoich wizytówek odczytują pokazywane przez nauczycielkę wizytówki - swojej bądź swoich rówieśników.

Podczas uroczystości przedszkolnej „Pasowanie na przedszkolaka” dzieci zaprezentowały umiejętności odszukiwania swojej wizytówki wśród innych na stoliku , dziewczynki i chłopcy umieszczali odszukaną wizytówkę w koszyczku oznaczonym piktogramami: dziewczynka- chłopiec. Praca indywidualna w małych grupkach polegała na układaniu literek w celu otrzymania swojego imienia oraz porównywaniu z wzorem na kopercie.( zdolne dzieci nazywały ułożone literki).

-w listopadzie kontynuowano ćwiczenia jak we wcześniejszych miesiącach. Ponadto odbyło się

spotkanie logopedy z rodzicami. Pani logopeda wygłosiła prelekcja nt. „ Rozwój mowy dziecka 3- letniego” i pokazała rodzicom proste ćwiczenia usprawniających narządy nowy.

W pracy indywidualnej z wyk. wizytówek naściennych oraz kopert do pracy indywidualnej

zachęcałyśmy dzieci do nazywania literek w imiennych wizytówkach. Zdolne dzieci wskazywały takie same literki w imieniu swoim i innych dzieci.

Wszystkie z zapałem uczestniczyły w zabawach usprawniających analizator wzrokowy- polegających na zapamiętaniu ułożonych w szeregu przedmiotów i zabawek, odgadywaniu, jaką zabawkę schował nauczyciel.(4- 5 elementów), składaniu puzzli.

-w grudniu i styczniu

 

Wprowadziłyśmy elementy gimnastyki mózgu P. Denisona - ruchy naprzemienne w małych grupkach i w zajęciach z całą grupą. W siadzie skrzyżnym dziecko kładzie dłonie na ramionach i dotyka lewym łokciem prawego kolana, można próbować powtórzyć to samo, kiedy dziecko stoi w małym rozkroku.

Duże zainteresowanie wzbudziła zabawa prezent od Mikołaja – dziecko odszukiwało i odczytywało, dla kogo przeznaczony jest prezent.

Wiele radości sprawiły dzieciom zabawy tropiące, typu „ Kto zostawił tu swoje literki?”

z imionami naklejonymi na śladach stóp...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin