Obserwacja wstępna grupa „PSZCZÓŁKI”
Grupa liczy 25 dzieci 5-letnich. Jedno z dzieci dołączyło do grupy od września, ale po dwóch miesiącach widać, że dziewczynka zaadaptowała się do zasad życia w grupie. Początkowo miała trudności z akceptacją niektórych dzieci ale po rozmowie i jasnym określeniu zasad współdziałania w grupie dziewczynka zmieniła swe dotychczasowe uprzedzenia i bawi się ze wszystkimi dziećmi.
Nadal trudności sprawia Jakub P., chociaż widać, że poczynił pewne postępy w stosowaniu się do norm obowiązujących w grupie, to jednak jest przyczyną wielu konfliktów w trakcie swobodnej działalności zabawowej.
1. Rozwijanie sprawności manualnej
- usamodzielnianie w czynnościach codziennych
- stwarzanie okazji do podejmowania swobodnej działalności artystycznej
- malowanie farbami, pisakami, kredkami
- modelowanie z plasteliny
- wydzieranie i wycinanie z gazet i kolorowego papieru figur geometrycznych i innych form
- rysowanie przez kalkę oraz obrysowywanie szablonów
- nawlekanie korali
- przewlekanie sznurówek przez otwory
2. Zaburzenia lateralizacji
- ćwiczenie koordynacji ruchowej całego ciała
- zabawy ćwiczące orientację przestrzenną
- ćwiczenia sprawności manualnej jw.
3. Fragmentaryczne zaburzenia funkcji poznawczych
· Zaburzenia percepcji słuchowej
- ćwiczenia ortofoniczne i artykulacyjne
- zabawy w echo sylabowe i wyrazowe
- zabawy rytmiczne
- nauka prostych rymowanek
· Zaburzenia rozwoju mowy i myślenia
- bogacenie słownika dziecięcego poprzez czytanie wierszyków i krótkich opowiadań
- zabawy twórcze
- zabawy w teatrzyk
- wymyślanie dalszego ciągu podanej historyjki
- objaśnianie i obserwowanie zjawisk otaczającego świata
- rozwijanie umiejętności kojarzenia zjawisk oraz związków przyczynowo skutkowych
- zachęcanie do wypowiedzi na temat ilustracji i wysłuchanego tekstu
- zwracanie uwagi na poprawność gramatyczną wypowiedzi
- zabawy w rymy, zdrobnienia, przeciwieństwa, tworzenie liczby mnogiej wyrazów
- dzielenie się przeżyciami
- zachęcanie do stawiania pytań
- gry i zabawy z regułami
- zabawy z elementami klasyfikacji przedmiotów wg różnych cech
4. Dysharmonia rozwoju emocjonalnego
- Stwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania
- Stymulowanie do prawidłowego budowania własnego wizerunku
- Stwarzanie sytuacji gwarantujących odnoszenie sukcesu w zabawie
ewunia64