Konspekt zajęcia hospitowanego w dn. 19.02.2010
Temat zajęcia: „Jak poznajemy świat?” – zabawy badawcze
Cele: Zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych rozwijających zmysły. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej oraz koncentracji uwagi.
Metody: oglądowa-demonstracja,
słowna- zagadki, wypowiedzi dzieci,
czynna- zadań stawianych do wykonania
Formy: grupowa
Pomoce: zagadki, płyta CD, obrazki przedstawiające narządy zmysłów, napisy do globalnego czytania, fiolki z różnymi zapachami, pojemniki, sól, cukier, kwasek cytrynowy, pudełko , przedmioty do odgadywania , obrazki(różnice), karty pracy.
PRZEBIEG
Wstęp
Zagadki
*Każdy go ma i ty i ja, *Ludzie je mają z obu stron głowy
Jest nawet u taty a zając ma je wyżej
I wąchasz nim kwiaty (nos) i jeszcze nimi strzyże (uszy)
*Z przedmiotu na przedmiot
biegają, biegają.
Dzień cały w ruchu
spoczynku nie znają.
Gdy zapada nocka,
nad lasem, nad rzeką
i one odpoczną ,przykryte powieką (oczy)
Część główna
1) „Co to są zmysły?”- wprowadzenie do tematu na podstawie obrazków. Zapoznanie ze się z określeniem ”zmysły”. Uświadomienie , że każdy z nas posiada zmysły. Wiązanie poszczególnego obrazka z danym zmysłem. Całościowe rozpoznawanie napisów pod obrazkami.
2)Zabawa „Czyj to głos?”
Wybrane dziecko staje tyłem do grupy, inne dziecko kończy rozpoczęte przez n-la zdanie:
- jestem wesoły(a), kiedy….
- bardzo lubię , kiedy w przedszkolu…
- cieszę się , gdy…
- jest mi przykro, kiedy…
- nie lubię, kiedy…
Dziecko stojące tyłem ma za zadnie odgadnąć do kogo należy głos. Na zakończenie zabawy pytamy: Dzięki jakiemu zmysłowi rozpoznały głos?
3)Zabawa „Czarodziejski worek”
N-l wkłada do woreczka przedmioty o różnej fakturze(futerko, gąbka, pumeks...). Dzieci mają za zadanie określić jaki jest dany przedmiot w dotyku. Na koniec określają za pomocą jakiego zmysłu udało im się określić cechy przedmiotów.
4)Zabawa ”Znajdź różnice”
N-l odsłania obrazek na tablicy. Dzieci przypatrują mu się chwilę uważnie. Następnie n-l odsłania drugi obrazek(różniący się od pierwszego kilkoma szczegółami). Zadaniem dzieci jest porównanie obu obrazków , wymienienie różnic między nimi i określenie za pomocą jakiego zmysłu zauważyły różnice.
5)Zabawa” Co tak pachnie?”
N-la kropi waciki olejkiem cytrynowym, pomarańczowym, perfumami, octem, zmywaczem do paznokci( wcześniej daje dzieciom te płyny do powąchania). Dzieci wąchając waciki , odgadują czym zostały pokropione. Określają za pomocą jakiego zmysłu mogły to rozpoznać.
6) Zabawa „Jaki to smak?”
N-l przygotowuje 3 pojemniczki w których znajduje się sól, cukier i kwasek cytrynowy rozrobione z wodą(pod spodem znajdują się oznaczenia tych produktów). Dzieci przed zabawą określają jaki smak będzie miał roztwór w danym kubeczku. Chętne dzieci , próbują smak z jednego z pojemników, rozpoznają go a następnie sprawdzają podpis pod kubeczkiem czy prawidłowo odgadły. Określają za pomocą jakiego zmysłu rozpoznały zawartość pojemników.
7)Zabawa ruchowa z pokazywaniem do piosenki „Różne minki”.
8)Ćwiczenie graficzne” Które zmysły pomagają rozpoznać daną rzecz?”( z uwzględnieniem stopnia trudności dla 5 i 6-latków)
Zakończenie zajęcia
Opracowała: L. K.
katarzyna.kwasnicka7