Scenariusz zajęć przedszkolnych w grupie dzieci młodszych.
Temat: Pory roku
Przebieg:
1. Przedstawienie tego samego widoku o różnych porach roku (załącznik nr 1).Rozmowa z dziećmi:
- Co łączy te wszystkie obrazki?
- Czym się między sobą różnią?
- Co przedstawiają te obrazki, czy wiecie o czym dziś będziemy rozmawiać?
Dzieci oglądają obrazki, wspólnie opowiadają co się na nich znajduje.
2. Tablica z podziałem na pory roku i miesiące. Nauczyciel prosi jedno z dzieci i wypowiada nazwę pory roku np. jesień. Zadaniem dziecka jest wybrać spośród obrazków przedstawiający wypowiedzianą porę roku (załącznik nr 2). Następnie wszystkie dzieci powtarzają za nauczycielem nazwę danej pory roku i przypadające jej miesiące. Kolejne dzieci wybierają kolejne obrazki. Na zakończenie nauczyciel wskazuje obrazki, a dzieci same wypowiadają kolejne pory roku.
3. Na tablicy widnieje tabelka z nazwami pór roku i porozrzucane zdania. Kartoniki ze zdaniami zawierają informacje charakterystyczne dla każdej z pór roku. Dzieci wspólnie z nauczycielem uporządkowują tabelkę, w taki sposób, aby była zgodna z prawdą.
Wiosna
Lato
Jesień
Zima
Oto przykładowe zdania:
Rośliny budzą się do życia.
Na drzewach rozwijają się pąki kwiatowe.
Pojawiają się pierwsze kwiaty.
Wiele zwierząt budzi się z zimowego snu.
Wróciły ptaki, które zimą odleciały do ciepłych krajów.
Łąki zaczynają się zazieleniać.
Słychać piękny śpiew ptaków, większość z nich przygotowuje się do składania jaj.
Na polach trwają żniwa.
Dni są bardzo długie.
Trzeba nosić okulary przeciwsłoneczne i czapkę ochronną.
Można jeść pyszne lody owocowe.
Zwierzęta mają pokarmu pod dostatkiem.
Z drzew można zrywać dojrzałe owoce.
Nie chodzimy do szkoły, mamy wakacje.
Można się kąpać w jeziorze lub morzu.
Jest bardzo gorąco i można się opalać.
Zwierzęta gromadzą w swoich „domach” zapasy pokarmu.
Liście na drzewach zmieniają swoją barwę, po czym spadają na ziemię.
Ssaki zmieniają swoje futro na gęstsze.
Większość ptaków odlatuje do ciepłych krajów w poszukiwaniu pożywienia.
Często pada deszcz.
Nosimy kalosze i parasole.
Chodzimy do lasu na grzyby.
Wiele zwierząt zapada w sen zimowy.
Można lepić bałwana.
Jeździmy na sankach, nartach, łyżwach.
Pada śnieg.
Nosimy grube kurtki, czapki i szaliki.
Robimy dla ptaków karmniki.
Przychodzi do nas Święty Mikołaj.
4. Wybieramy 4 dzieci. Każde z nich zakłada strój charakterystyczny dla danej pory roku. Dzieci wchodzą pojedynczo w odpowiedniej kolejności. Nauczyciel opowiada zagadkę (załącznik nr 2), dzieci zaś muszą odgadnąć o jakiej porze roku mowa.
5. Piosenka pt. Rok na karuzeli (załącznik nr 3). Nauka piosenki lub refrenu. Dzieci przebrane za pory roku tworzą małe kółeczko. Na zewnątrz pozostałe dzieci tworzą wielkie koło. Dzieci mogą zamiast tańczyć w kółeczkach przygrywać na różnych instrumentach, jedynie pory roku tańczą w rytm melodii piosenki. /Piosenka znajduje się w folderze: Piosenki/
6. Praca plastyczna – wspólne wykonanie kalendarza pór roku. Na dużym białym kartonowym kole dzieci przyklejają kolejno trzy kolorowe ćwiartki, podczas gdy czwarta pozostaje biała. Każda ćwiartka symbolizuje porę roku: zielona – wiosna, żółta – lato, czerwona – jesień, biała – zima. Dzieci losują karteczki z nazwami pór roku oraz charakterystyczne dla każdej z nich obrazki (załącznik nr 4) i przyklejają w odpowiednim miejscu na kalendarzu. Następnie nauczyciel w środek koła wbija patyczek i umieszcza w kąciku przyrody.
7. Zakończenie zajęć. Wspólne śpiewanie piosenki pt. Rok na karuzeli.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Gdy bociany przylatują,
jaką porę nam zwiastują?
na łące bawią się dzieci.
Kwitną kwiaty wokoło
i wszystkim jest wesoło
i jabłka i gruszki w koszyku,
a w zamian dostaje od dzieci
z kolorowych liści bukiecik.
tę porę roku lubimy też.
Bo można ulepić bałwana
i jeździć na nartach od rana.
Załącznik nr 3
rok się kręci wesoło.
Karuzeli nic nie wstrzyma:
wiosna, lato, jesień, zima.
Powiedz mi, którą z nich
mamy właśnie dziś.
A zimą, a zimą,
pod śniegową pierzyną,
zasnął pola i miasteczka,
a my po niej na saneczkach.
Raz i dwa, raz i dwa
póki zima trwa.
A gdy śnieg stopnieje wokół,
jaką mamy porę roku?
Po łąkach, po drzewach,
wiosna kwiaty rozsiewa,
do pomocy słońce woła,
coraz więcej barw dokoła.
póki wiosna trwa.
A gdy wszystko już wyrośnie,
jaka pora jest po wiośnie?
Ptak śpiewa, ptak śpiewa,
wszystko latem dojrzewa,
szkoła cicho odpoczywa,
a na polach wielkie żniwa.
póki lato trwa.
A gdy lato chłód przegoni,
jaka pora przyjdzie po nim?
martak166