PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC LISTOPAD 4 - LATKI
TEMATY TYGODNIOWE:
I. PRZYGOTOWANIA LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY
II. JESIENNY SPACER Z WIEWIÓRKĄ
III. ULICA RUCHLIWA NIEBEZPIECZNA BYWA
IV. DOOKOŁA WSZĘDZIE SZARO
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej, projekcie autorskim „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona Praca z książką dla dzieci „ABC czterolatka” część 1.
- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w pracach codziennych rodziny;
- poznanie sposobów przygotowania się ludzi i zwierząt do zimy;
- poznawanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku – wiewiórka; nazwa, wygląd, sposób odżywiania się i poruszania, przygotowanie do zimy;
- rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych wzbogacających słownik dziecka oraz doskonalących mowę komunikatywną;
- poznanie w zabawach elementarnych przepisów ruchu drogowego, reagowanie na umowne znaki;
- wzbogacenie wiedzy na temat znaków drogowych regulujących ruch uliczny; (przygotowanie makiety ruchu ulicznego);
- prowadzenie zabaw integrujących grupę oraz rozwijających empatię, wrażliwość, życzliwość, budowanie więzi między dziećmi opartych na wzajemnej akceptacji i szacunku;
- poznanie charakterystycznych cech późnej jesieni - rozwijanie umiejętności określania zjawisk atmosferycznych i pogody;
- rozwijanie u dzieci wrażliwości i sprzyjanie ich twórczym działaniom poprzez obserwację jesiennej szarugi;
- zaznajomienie z prostymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie: opady deszczu, wiatr, kałuże, błoto, mrok;
- prowadzenie z dziećmi doświadczeń z wodą; poznanie właściwości wody;
- prowadzenie zabaw i ćwiczeń przygotowujących dzieci do pisania i czytania.
Czwartek (1.11.2007) Święto Zmarłych
Piątek (2.11.2007)
- zajęcia ruchowe i muzyczne w grupach łączonych.
Poniedziałek (5.11.2007)
Temat: Jak ludzie szykują zapasy na zimowe czasy ? (aktywność umysłowa, muzyczno-ruchowa)
- na podstawie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni” przybliżenie dzieciom tematyki związanej z przygotowywaniem się ludzi do zimy - gromadzenie zapasów; zapoznanie dzieci z różnymi sposobami przygotowywania zapasów: kompoty, dżemy, soki, kiszenie kapusty, itd. wprowadzenie do globalnego czytania zwrotu „zimowe zapasy”; karta pracy - uzupełnianie, kolorowanie;
- ćwiczenia rytmiczne przy akompaniamencie pianina - prawidłowa reakcja ruchem na zmianę rytmu; ćwiczenia słuchowe „Skąd dochodzi śpiew?”; wprowadzenie piosenki „Zapasy na zimę” do słów i muzyki R.Majewskiego; rozmowa na temat treści piosenki, zabawa integracyjna „Czary – mary”.
Wtorek (6.11.2007)
Temat: Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów ! (aktywność umysłowa , ruchowa)
- na podstawie zabawy matematycznej „Gromadzimy zapasy” wprowadzenie liczebnika głównego - cztery; samodzielne operowanie liczmanami w zakresie trzech elementów, przeliczanie zapasów; dokładanie po jednym elemencie na każdą półkę; zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry cztery; zabawa ruchowa kończąca się utworzeniem kół czteroosobowych; karta pracy - dorysowywanie czwartego brakującego elementu na kartce (półka z zapasami);
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z woreczkami;
- zabawy z papierem – zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru).
Środa (7.11.2007)
Las i jego mieszkańcy. (aktywność umysłowa, muzyczno - ruchowa)
- zabawa dydaktyczna „Jakie zwierzęta żyją w lesie”?” wyszukiwanie wśród obrazków ze zwierzętami tych, które żyją w lesie; omówienie ich charakterystycznych cech oraz sposobów przygotowywania się do zimy; zabawa „Dziupla wiewiórki” z wykorzystaniem kół do ćwiczeń – porównywanie dziupli do figury geometrycznej „koło”, praca z podręcznikiem s.18;
- zabawa „Leśne echo” – ćwiczenia fonacyjne; wypowiadanie nazw zwierząt od szeptu do jak najgłośniej; improwizacje ruchowe – naśladowanie zwierząt leśnych: reagowanie na zmiany tempa; wysłuchanie piosenki „Wiewióreczka”; przypomnienie słów i melodii piosenki „Zapasy na zimę” - śpiew grupowy z jednoczesnym zaakcentowaniem taktu klaśnięciem w dłonie;
Czwartek (8.11.2007)
Co robią zwierzęta leśne przed zimą. (aktywność umysłowa, ruchowa)
- inscenizacja treści opowiadania H. Zdzitowieckiej „Przygody Kosmatka””; zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowywania się zwierząt do zimy: wiewiórki, niedźwiedzia, jeża - zapadanie w sen zimowy, gromadzenie zapasów, zmiana futra; utrwalenie nazw zwierząt, wyglądu, sposobu poruszania się i przygotowania się do nowej pory roku - zimy; zabawa w teatr - samodzielne doświadczenia dzieci z wykorzystaniem sylwet zwierząt; karta pracy – rozpoznawanie zwierząt leśnych i domowych;
- zabawa ruchowa z elementem skoku „Zajączki” oraz orientacyjno - porządkowa „Wiewiórki do dziupli”;
Piątek (9.11.2007)
Sen zimowy jest dla Misia bardzo zdrowy. (aktywność umysłowa, muzyczno-ruchowa)
- zabawa ortofoniczna „Kto obudził misia?”; ćwiczenia przodu i tyłu języka przez naśladowanie chrapania na zgłoskach „chrrr”, oraz „mniam”,”mlask”, uważne słuchanie objaśnień; wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Miś”; przypomnienie o zwyczajach leśnych zwierząt;
- zabawa ruchowo – rytmiczna „Zbudź się misiu”; wyrabianie poczucia rytmicznego w takcie dwumiarowym; opowieść ruchowa do piosenki „Wiewióreczka” – odzwierciedlenie ruchem treści piosenki; rozwijanie dziecięcej ekspresji twórczej;
- ćwiczenia wg P. Dennisona – Słoń, Kapturek myśliciela, energetyczne ziewanie, pozycja Cook’a.
Wiewióreczka ruda oczkiem sobie mruga.
- zestaw ćwiczeń porannych nr 1 wg I. Wlaźnik;
- teatrzyk kukiełkowy „Spotkanie z wiewiórką”; zapoznanie z wyglądem, środowiskiem i sposobem życia wiewiórki – robienie zapasów na zimę, zmiana futra, przygotowanie dziupli; aktywny udział dzieci – przywitanie się z wiewiórką, zaproszenie do zabawy; rozmowa wiewiórki z dziećmi, odpowiadanie na pytania; zabawa ortofoniczna na zgłoskach: hop – hop, skik – skik, hyc – hyc;
- karta pracy – dorysowywanie wiewiórce wąsów oraz orzeszków, wypełnianie kolorem;
- zestaw ćwiczeń ruchowych nr 4 wg H. Trawińskiej str. 41.
Owoce leśne dla wiewiórki.
- zabawa materiałem przyrodniczym; zbieranie porozrzucanych owoców (kasztanów, żołędzi, orzechów) i segregowanie ich do odpowiednich pojemników;
- utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie jednego i dwóch elementów na podstawie wiersza B. Forma „Spotkanie z wiewiórką”; wprowadzenie pojęcia „para” w zabawie „Zwierzęta do pary” oraz zabawy ruchowej „Dwu tańczyć się zachciało”; karta pracy – dorysowywanie brakujących elementów do pary: jednego orzeszka, jednego kasztana, jednego żołędzia;
- zabawa ruchowa z elementami skłonu „Zbieramy orzechy” oraz elementami podskoku „Wiewiórki do dziupli”.
Wesoły taniec z wiewiórką.
- słuchanie piosenki „Ruda wiewióreczka” zabawa ruchowo – rytmiczna do piosenki; wyklaskiwanie rytmu piosenki oraz wystukiwanie o podłogę, ćwiczenia ruchowe – marsz z unoszeniem kolan, bieg na palcach, skoki w pozycji podpartego przysiadu; zabawa ruchowo - naśladowcza z wykorzystaniem krążków „Wiewiórki do dziupli”; spokojny marsz po obwodzie koła z jednoczesnym klaskaniem w dłonie – cicho i głośno;
- ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie melodii znanych piosenek; utrwalenie piosenki „Kolczasty jeż”, „Piosenka na chłodne dni”;
- wysłuchanie opowiadania „Przygody Kosmatka” z wykorzystaniem sylwetek do manipulowania przez dzieci.
Rude futerko wiewiórki.
- oglądanie ilustracji w czasopismach i albumach przyrodniczych – wyszukiwanie ilustracji z wiewiórką; określanie rudego koloru jej futra;
- wypełnianie kształtu wiewiórki różnorodnym materiałem plastycznym – bibuła, plastelina, wycinanka; samodzielny dobór materiałów; zwrócenie uwagi dzieci umiejętne wypełnianie określonej powierzchni; doskonalenie sprawności manualnej ręki; budzenie radości z wykonanej pracy, wystawa prac w holu przedszkola;
- zabawa ruchowa z elementami skłonu „Zbieramy orzechy” oraz elementami podskoku „Wiewiórki do dziupli”
- składanie obrazka z części „Wiewiórka i jej dziupla” – doskonalenie spostrzegawczości dzieci; wzbogacenie słownika dzieci o nowe wyrazy – dziupla, spiżarnia.
Leśna Jesień. (aktywność plastyczna, ruchowa)
- zabawa gramatyczna „Spacer po lesie” – próby mówienia o urokach lasu jesienią, przeżytych wydarzeniach podczas jesiennych spacerów, dzielenie się spostrzeżeniami; rozpoznawanie nazw drzew oraz zwierząt leśnych sposobem migawkowym;
- malowanie farbami plakatowymi na temat „Las” zainspirowane oglądaniem świerku w ogrodzie przedszkolnym; próby malowania drzew iglastych, utrwalenie znajomości podstawowych barw; umiejętne trzymanie pędzla; wypełnianie całej powierzchni kartki; zachowanie czystości w miejscu pracy;
- zabawa ruchowa do muzyki (metodą R. Labana) „Taniec liści” oraz nauka tańca niemieckiego „Brzoza”.
Poniedziałek (19.11.2007)
Umiem lepiej niż rodzice chodzić pieszo przez ulicę.
- rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego problemów z poruszaniem się po ulicy; wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest ulica? Zabawa dydaktyczna „Kolory sygnalizatora świetlnego” – układanie kół wg wzoru, reagowanie w zabawie na dźwięk i kolor; zabawa „Jaki to znak?” - rozpoznawanie wybranych znaków drogowych i porównywanie ich kształtów z figurami geometrycznymi; odgadywanie zagadek dźwiękowych „Odgłosy ulicy”; taniec „Samochody” do muzyki z płyty CD;
- zabawa rytmiczno - ruchowa „Na ulicy”; szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; ćwiczenia lekkiego biegu do przodu i cofania się w wolnym tempie; sprawne ustawianie się na zbiórkę po usłyszeniu sygnału muzycznego; słuchanie piosenki „Uliczne sygnały” – omówienie treści piosenki, nauka I zwrotki.
Wtorek (20.11.2007)
Wesołe znaki.
- wysłuchanie piosenki „Być kierowcą”, montowanie na płaszczyźnie z rozsypanki geometrycznej, wyszukiwanie figury geometrycznej płaskiej -,koło, rozpoznawanie przedmiotów w kształcie koła, układanie z mozaiki kompozycji płaskich, zabawa ruchowa „Samochody”, karta pracy;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem woreczków,
- zabawa integrująca „Złota kula”
Środa (21.11.2007)
Listopadowy spacer po parku.
- zabawa słownikowa „Na jakiej mieszkasz ulicy?” próba określania swojego adresu; doskonalenie pamięci dzieci, ćwiczenia w zapamiętaniu swojego adresu zamieszkania;
- nabywanie umiejętności bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola podczas spaceru; przestrzeganie zasad przechodzenia przez jezdnię; przyzwyczajanie dzieci do codziennego pobytu na dworze bez względu na porę roku; zabawa badawcza „Zasypianie drzewa” – opadanie wszystkich liści, wsłuchiwanie się poprzez przytulanie do drzewa; porównywanie grubości pnia drzewa – obejmowanie drzew;
- ćwiczenia ruchów naprzemiennych; aktywizowanie półkul mózgowych do równoczesnej pracy.
Czwartek (22.11.2007)
Żyjemy bezpieczniej.
- zabawa rytmiczna przy akompaniamencie pianina „Kolorowe kółka” kształcenie orientacji przestrzennej, ćwiczenia ustawiania w rozsypce i w kołach z wykorzystaniem sygnałów słownych i muzycznych, przypomnienie piosenki „Uliczne sygnały” nauka drugiej zwrotki i refrenu, taniec „Motor gigant” przy muzyce z płyty CD;
- zapoznanie dzieci z publikacją „Bezpieczne miasto”, omówienie zagrożeń możliwych w najbliższym otoczeniu, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych sytuacjach, przypomnienie podstawowych zasad bezpieczeństwa.
- zabawa według metody Ruchu Rozwijającego „Mostek” (w parach) i „Tunel” (w grupie).
Piątek (23.11.2007)
Zagadkowe znaki drogowe.
- zapoznanie dzieci z wierszem W. Ścisłowskiego „Poznaj znaki”; wzbogacenie wiedzy na temat znaków drogowych, kształcenie spostrzegawczości wzrokowej;
- wykonanie znaków drogowych z wykorzystaniem tektury; bibuły, kleju, nożyczek; umiejętne przygotowanie bibułkowych kulek do wypełnienia określonej płaszczyzny, dobór odpowiednich kolorów; właściwe posługiwanie się klejem; budzenie radości z efektów samodzielnej pracy; prace porządkowe po skończonej pracy, rozpoznawanie i nazywanie znaków przez dzieci; wdrażanie do ładu i porządku w najbliższym otoczeniu;
- zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” oraz orientacyjno – porządkowa „Przejście przez ulicę”.
Poniedziałek (26.11.2007)
Zabawa z Listopadem.
- nauka wiersza T. Kobylaka na pamięć „Zabawa z listopadem”, omówienie treści, próby określania nastroju utworów, wykorzystanie fragmentów do ćwiczeń ortofonicznych, próby deklamowania z zastosowaniem modulacji głosu;
- zabawa inscenizowana do słów piosenki ”Jeż”, zapoznanie z nowa zabawą, z rolami, zachęcanie do podejmowania ról w zabawie, słuchanie akustycznych odgłosów zjawisk atmosferycznych.
Wtorek (27.11.2007)
Podobne i takie same.
- zabawa dydaktyczna „Taki sam jak…”, poznanie i posługiwanie się określeniami dotyczącymi równości przedmiotów np. „Taki sam jak…” poprzez polecenia” „Weź taką samą piłkę jak…” lub „Przynieś taką samą jak ta”. Uzupełnianie kart pracy podręcznika;
- ...
amelia551