Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Styczeń 2010
Zadania:
1. Rozumienie potrzeby opiekowania się i dokarmiania zwierząt zimą; poznanie pracy leśniczego w okresie zimy, jej roli i znaczenia dla zwierząt leśnych.
2. Budzenie zainteresowania życiem ptaków w okresie zimy – kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt.
3. Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw zabaw na śniegu i lodzie.
4. Kształtowanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowo-naśladowcze na świeżym powietrzu.
Tematyka: Co robią zwierzęta zimą? ( 4-8.01.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
III – 3
V- 3, 4
VI - 5
XII - 3
- Uświadomienie konieczności dokarmiania ptaków zimą.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej „Przyjaciel zza okna” ilustrowanego obrazkami, rozmowa z dziećmi o treści utworu; podkreślenie znaczenia dokarmiania ptaków zimujących w naszym kraju.
- Wyjście do ogrodu przedszkolnego, celem wystawienia karmika dla ptaków oraz pozostawienie dla nich pożywienia przez dzieci.
- Zabawy orientacyjno-porządkowe: „Ptaszki do domków”; „Zwierzęta do domków”- wyrabianie szybkiej reakcji na umówiony sygnał. (zajęcia na świeżym powietrzu). Rozmowa na temat zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw na świeżym powietrzu.
- Uważnie słucha opowiadania.
- Wypowiada się na temat jego treści.
- Wspólnie z nauczycielem dokarmia ptaki.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych odbywających się na świeżym powietrzu.
- Potrafi reagować na umówiony sygnał.
2.
I - 2
V – 3, 4
VIII – 1, 2
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
- Obserwacja ptaków w pobliskim parku.
- Słuchanie piosenki „Wróbelki zimą”- rozmowa na temat piosenki; określenie jego tempa i nastroju;
- Zabawy rytmiczne przy poznanej piosence, ilustrowanie ruchem piosenki;
- Spacer w pobliżu przedszkola; zachęcenie do obserwowania ptaków znajdujących się w najbliższej okolicy; prawidłowe nazywanie ich; szukanie na śniegu ptasich śladów; dokarmianie ptaków: ziarnami, okruszkami, kawałeczków słoniny na sznurkach.
- Potrafi słuchać i wypowiadać się na temat poznanej piosenki.
- Ilustruje piosenkę ruchem.
- Dostrzega piękno zimowego krajobrazu.
- Naśladuje odgłosy ptaków.
3.
IX – 2
- Poszerzanie doświadczeń plastycznych.
- Utrwalenie umiejętności tworzenia koła i przemieszczania się po jego okręgu.
- Zabawy plastyczne ”Nasze ptaszki”- wykonanie z kół przestrzennych ptaszków techniką origami; oglądanie powstałych ptaków, nadawanie im imion; zorganizowanie wystawy w kąciku dla rodziców.
- Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Stary niedźwiedź”, „Balonik”; „Ptaszki w karmnikach”; „Wróbelki i kot”- utrwalenie umiejętności tworzenia koła.
- Wykonuje formę przestrzenną techniką orgiami.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych.
- Potrafi stanąć w kole i przemieszczać się po jego okręgu.
4.
III - 3
IV – 2
XIII – 1
XIV - 2
- Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie trzech.
Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Ptaszki i kot”:
- Opowiadanie nauczyciela „Na podwórku” ilustrowanego sylwetami, rozmowa z dziećmi na temat jego treści: Jakie zwierzę znalazło się pod karmnikiem?; Co zrobił kot?;
Co zrobiły ptaszki?;
- Ćwiczenia w liczeniu w zakresie trzech; segregowanie sylwet ptaków według koloru oraz dopasowywanie ich do odpowiednich karmników.
-Wypowiada się na temat treści utworu.
- Liczy w zakresie trzech.
- Segreguje sylwety ptaków według koloru.
- Potrafi dopasować ptaki do odpowiednich karmników.
5.
XII – 1
XIV – 2
XII – 1, 3
- Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt żyjących w lesie.
- Rozwijanie sprawności ruchowej na świeżym powietrzu.
- Pokaz obrazków przedstawiających zwierzęta żyjące w lesie; nazywanie ich przez dzieci;
- Słuchanie opowiadania B. Formy „Sarenka w zimie”- rozmowa na temat sposobów pomagania ptakom i leśnym zwierzętom w przetrwaniu zimy; wyjaśnienie, na czym polega praca leśnika zimą, zwrócenie uwagi na sposoby opiekowania się zwierzętami.
- Zabawy ruchowo-naśladowcze na świeżym powietrzu: „Ptaszki szukają jedzenia”; „Ostrożne koty”; „Saneczki”.
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta na obrazkach.
- Wie, jak należy dbać zimą o leśne zwierzęta.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
1. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną – kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków.
3. Zachęcenie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Zachęcenie do składania życzeń w Dniu Babci i Dziadka.
2. Rozwijanie muzykalności dzieci poprzez przygotowanie programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Tematyka: Święto babci i dziadka. ( 18-22.01.2010)
I -1
...
amelia551