Karta pracy.pdf
(
1452 KB
)
Pobierz
Zabawy i æwiczenia na materiale s³ownym
Ć
WICZENIA I ZABAWY SŁUCHU FONEMATYCZNEGO NA
MATERIALE SŁOWNYM (BEZLITEROWYM)
Materiały opracowały: mgr Bo
Ŝ
ena Kołodziej i mgr Beata Pagacz
Ć
w.1
„Co mam przywieźć?”
Osoba dorosła lub wybrane dziecko zwraca się do któregoś ucznia:
Jad
ę
do.....
(wymienia nazwę miejscowości).
Co mam przywie
źć
?
Dziecko zapytane
ma tak odpowiedzieć, aby jego odpowiedź była na tę samą głoskę, jak nazywa
się miejscowość, np. z
P
oznania-
p
ralkę, z
R
adomia –
r
ower
Ć
w.2
Nauka piosenki z wykorzystaniem piktogramów
BUM TA RI RI
LUBIĘ PODRÓśE
I LEŚNYCH KWIATÓW WOŃ
ZIELONE WZGÓRZA
I MORSKIEJ WODY TOŃ
GDY ZAPADA ZMROK
CIEPŁY KOMINKA BLASK
Ć
w.3
Uporządkuj ilustracje według liczby głosek
Ć
w.4
Rebusy fonetyczne
Utwórz nowy wyraz z głosek końcowych nazw obrazków i pokaŜ rozwiązanie
sosierka
Rozwi
ą
zaniem jest ostatni obrazek
Ć
w.5
Czarodziej
Czarodziej pozbawił pierwszej głoski imion dzieci. Odgadnij imiona:
(M)
arta
(R)
obert
(Z)
osia
(M)
arcin
Ć
w.6
Jakie słowo jest zaszyfrowane
Słowo
sto
zostało zastąpione klaśnięciem w dłonie. Nauczyciel dodaje inne
cząstki wyrazu. Dziecko odszyfrowuje cały wyraz:
(p)
odłoga
(m)
archew
lica,
krotka,
pa,
noga,
lik,
łek,
cia
,
mia
,
pa
rałka,
matolog,
ki
warzyszenie, kapu
, gu
wnie,
i, ku
sz
li
wnie, Biały
k, pro
,
icie
Ć
w.7
Czytanie paronimów wyrazowych (wyraz tworzą sylaby otwarte)
Na stoliku układamy 6-8 klocków (kredek, patyczków, małych zabawek).
Polecamy dzieciom, by ułoŜyły słowo
kosa
(moŜe być jakiekolwiek inne).
Dzieci muszą wybrać cztery klocki/kredki (kaŜda głoska – jeden klocek).
Dziecko musi mie
ć
mo
Ŝ
liwo
ść
wyboru, st
ą
d dzieciom dajemy wi
ę
cej pomocy, ni
Ŝ
potrzeba do
ć
wiczenia.
k o s a
Dzieci nie pracuj
ą
z literami. Bawi
ą
si
ę
tylko klockami.
Uwaga: mog
ą
to by
ć
przedmioty:
(r)
adio
(s)
amolot
Odsuń na bok
s
i w to miejsce włóŜ głoskę
r.
Przeczytaj (
za ka
Ŝ
dym razem
dziecko odczytuje powstały wyraz).
OdłóŜ
o
i wstaw w to miejsce
u.
Za kaŜdym
razem mówimy, co dziecko odkłada i co dodaje. PoniŜej łańcuch słów:
ko
s
a – ko
r
a – k
u
ra –
r
ura –
b
ura – bu
d
a –ruda –r
a
da –
l
ada-
w
ada-w
o
da –
m
oda –
s
oda –so
w
a –
m
owa – mo
j
a
Inny łańcuch wyrazowy:
tama-mama-masa-kasa-kara-kura-kora-nora-noga-naga-
waga-maga-mała-myła-tyła-ryła-była-bała
Ć
w.8
PomóŜ uzupełnić wierszyk – zagadkę imionami
Posłuchajcie moi mili,
aby
ś
cie mi uwierzyli:
Trzy siostrzyczki si
ę
zgubiły
i imiona pomyliły.
Ale my im pomo
Ŝ
emy,
ich imiona odgadniemy.
Słowo „ALO” w tył czytamy,
imi
ę
................otrzymamy.
Dodajemy „J” przed „OLA”
I powstaje imi
ę
........... .
Dwa imiona s
ą
, a trzecie?
My
ś
lcie, my
ś
lcie, a znajdziecie.
Gdy dodamy „T” przed „OLA”,
trzecie imi
ę
zabrzmi ......... .
Plik z chomika:
Wiciu9116
Inne pliki z tego folderu:
ZDROWE PRZEDSZKOLE (00).jpg
(2436 KB)
81.jpg
(29 KB)
Czapki górnicze.doc
(188 KB)
6.doc
(61 KB)
1 (30).JPG
(137 KB)
Inne foldery tego chomika:
- W przedszkolu nie wolno mieć zabawek do bawienia się w strzelanie
Bajeczki na cyferki
Bajki dla dzieci
bal karnawałowy
Ćwiczenia z Mel B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin