Załozenia psychologii poznawczej.doc

(110 KB) Pobierz
1

 

1.      Założenia psychologii pozn.

-dopływające do człowieka informacje nie mogą być przez niego w pełni wytwarzanie, umysł cechuje ograniczona pojemność. Musimy selekcjonować informacje

-człowiek przetwarza informacje za pomocą określonych strategii, wybór odpowiedniej strategii dokonuje się pod kontrolą świadomości. Po ich uruchomieniu funkcjonuje poza świadomością, kontrola może być przywrócona

-strategie poznawcze po wielokrotnym wykorzystaniu mogą stworzyć stabilne, odrębne struktury poznawcze

-poszczególne części umysłu człowieka tworzą pewien względnie spójny system działający w zorganizowany sposób. Istotna role w tym systemie odgrywają procesy kontroli.

-system poznawczy człowieka ma charakter wielopoziomowy. Ta sama informacja może być różnie reprezentowana na różnych poziomach

-przetwarzanie informacji na każdym poz. zależne jest od oddziaływań kontekstu

-poszczególne poziomy przetwarzania informacji są ze sobą powiązane

-procesy pozn. Człow. mają zawsze charakter aktywny

 

SPOSTRZEGANIE

2.      podst. epistemologiczne stanowiska wobec procesu SPOSTRZEGANIA. Najbliższe współczesnej koncepcji postrzegania.

-spostrzeganie daje nam dokładny obraz świata. Świat jest takim, jaki widzimy, nie obejmuje ta teoria złudzeń i halucynacji]

-nie spostrzegamy świata zewnętrznego, jedyne, co jest nam bezpośrednio dane to procesy poznawcze

-domyślamy się na podstawie własnych procesów psychicznych analizując spostrzeżenia

-człowiek aktywnie konstruuje obraz świata posługując się danymi dostarczonymi przez narządy zmysłów, posługuje się informacjami z pamięci i tymi, które są rezultatem jego własnej aktywności i są wydobyte z pamięci (najbardziej popularna we współczesnej psychologii poznawczej)

 

3.Klasyczne teorie spostrzegania:

wstep: teorie rozróżniają wrażenia od wyobrażeń, wrażenie to najprostszy proces psychiczny, to, co spostrzegamy( barwa, kształt). Spostrzeżenie to suma wrażeń.

a)      teoria asocjanistyczna (atomistyczna) Wund, Tishner: asocjaniści uważali ze pierwsze są wrażenia, dopiero z nich powstaje spostrzeżenie. Wrażenia łączą się na mocy kojarzenia. Prawa kojarzenia sformułował Arystoteles i są to: styczność w czasie, w przestrzeni, podobieństwo, kontrast. Suma wrażeń zawsze powinna dawać to samo spostrzeżenie, ale ten sam wzór wrażeń może być za każdym razem inaczej odebrany.

b)      Teoria postaciowa spostrz. (Strukturalizm) Wertheimer, Lewin : oni uważali ze pierwsze pojawia się spostrzeżenie a wrażenia wyodrębniają się później na podstawie analizy i są wtórne. Bardzo ważnymi w tej teorii są: figura i tło. Bliskość przestrzenna, wspólna droga, podobieństwo, jednolita zasada budowy, zgodność z chwilowym nastawieniem, ubiegłe doświadczenia decydują o tym, co uznamy za tło, a co za całość, czyli figurę.

c)       Teoria Hebba (bechiawioralna ) Hebb uważał, że wrzenia są wynikiem aktywności naszych receptorów i są niezależne od spostrzeżeń. Spostrzeżenie jest wynikiem działania procesów pośredniczących. im więcej doświadczeń tym szybciej dokonuje się spostrzeżenie, same wrażenia nie są dostępne naszej świadomości, dopiero spostrzeżenia docierają do mózgu

 

4.Proces SPOSTZREGANIA I JEGO FAZY

Proces spostrzegania to tworzenie reprezentacji przedmiotu na podstawie informacji otrzymanych z narządów zmysłowych i zawartych w pamięci.

Bodziec dystalny(bodziec zewnętrzny)àbodziec proksymalny(obraz powstający na siatkówce)à wrażenie ( cechy bodźca zakodowane w impulsachà spostrzeżenie(odkodowywanie imp.nerw. i połączenie ich w całość.

Fazy proc.spostrz.:

1.rejestracja sensoryczna-pobudzone detektory cech, zmiana bodźca zewn na impuls nerwowy

2.ocena emocjonalna: od dróg czuciowych odchodzą kolaterale dążące do struktur podkorowych gdzie następuje pierwotna ocena emocjonalna.

3.       Rozpoznanie treści bodźca( ocena semantyczna): określana jest kategoria, do której należy bodziec. Następuje porównanie z kategoriami już istniejącymi w pamięci. Ten proces ma charakter sekwencyjny

4.       faza oceny znaczenia metaforycznego. Dodatkowe procesy wnioskowania odwołujące się do naszego indywidualnego systemu nie zawsze występuje

 

5.PAMIĘC SENSORYCZNA JEJ CHARAKTER I ROLE

Pamięć sensoryczna (UTM) pozwala przechowywać informacje przkeazane przez narządy zmysłowe tak długo aż nie zostaną zebrane wszystkie informacje związane z danym obiektem. Rejestruje tylko fizyczne cechy przedmiotu, pomijając jego znaczenie. Daje ciągłość spostrzegania i możliwość wykonania operacji na materiale sensorycznym( wyodrębnienie cech)

 

6.DETEKTORY CECH- to zespoły komórek nerwowych wyspecjalizowanych w odbieraniu, rejestrowaniu określonych funkcji przedmiotów. Tworzą one impuls nerwowy. Charakterystyczna jest dla nich habituacja: Obniżenie się wrażliwości komórek nerwowych na jednostajny bodziec

 

7. PROCES SPOSTRZEGANIA JAKO PROCES ROZPOZNAWANIA I KATEGORYZACJI

Istotą spostrzegania jest rozpoznanie. Rozpoznanie to określenie, do jakiej kategorii należy informacja. Proces trwa w czasie, porównuje zakodowane w pamięci długotrwałej informacje z impulsem (odkodowuje dzięki pamięci). Dochodzi do konfrontacji danych sesnosrycznych z pamięciowymi.

 

8. GOTOWOŚC PERCEPCYJNA I JEJ DETERMINANTY

Gotowość percepcyjna to stan organizmu, który warunkuje to, co będzie spostrzegane, to łatwość zastosowania określonej kategorii pamięciowej do danego materiału. To gotowość schematów poznawczych uzależniona od czynników:

1.czynniki zewnętrzne-

a)częstość uprzednich doświadczeń (tworzy efekt primingu).( Jeśli prezentujemy jakiś bodziec tuz przed bodźcem, który będzie za chwile rozpoznawany to będzie on znaczenie szybciej rozpoznany niż gdyby nie był uprzednio zaprezentowany. Priming może być odpowiedni bądź nie odpowiedni nieodpowiedni.

b) konsekwencje społeczne-  wyższą gotowością percepcyjna charakteryzują się te kategorie, które są wykorzystywane przez innych ludzi.

2. Czynniki wewnętrzne ( zw. Są z wen organizacją systemu kategorii wykorzystywanych w trakcie spostrzegania)

a)      Monopol- liczba kategorii wykorzystywanych przez jednostkę(, jeśli mamy nie wiele kategorii postrzegania to ich monopol jest duży

b)      Integracja poznawcza systemów kategorii- im silniej powiązane są ze sobą kategorie tym wyższa będzie ich gotowość

c)       Konsekwencje motywacyjne- kategorie, które są związane z realizowanymi przesz człowieka celami wykazują większa gotowość niż kategorie obojętne

9. ZJAWISKO OBRONNOŚCI PERCEPCYJNEJ I JEGO ZNACZENIE DLA PROC. POSTRZEGANIA

Polega na tym, że nie dochodzi do sformułowania spostrzeżenia, bo zostało ono emocjonalnie rozpoznane jako złe. Obronność percepcyjna jest przejawem orientacji emocjonalnej zagrażającego jednostce. Badania wykazały ze niezależnie od rozpoznania bodźca występowało jego rozpoznanie emocjonalne.

 

10.KONSTRUKCYJNY CHARAKTER SPOSTZRZEGANIA W/G NEISSERA

Neisser uważa, że spostrzeganie ma charakter cykliczny i jest czynnością ciągłą, której trudno wyróżnić początek czy koniec. Równoprawne części cyklu to pobieranie informacji z otoczenia i ich poszukiwanie. To, co ludzie widza czują zależy od och oczekiwań, czyli antycypacji, dokonują tego na podstawie własnych schematów pamięciowych. Kategorie, czyli schematy pamięciowe kierują naszymi oczami, następnie kierują procesami eksploracji w wyniku tego procesu informacje są pobierane. RYS 1

 

11. Wpływ kontekstu na spostrzeganie:

Są 3 gr.bodżców kontekstowych wpływających na to, co będzie spostrzegane.

a)      Bodźce, które działały przed pojawianiem się spostrzeganego bodźca(kontekst)

b)      Bodźce współkonstektujace

c)       Bodźce występujące po wystąpieniu danego bodźca

Bodźce mogą być Rózie odbierane w zależności od kontekstu, który ułatwia procesy spostrzegania i zmniejsza niepewność, co do poprawnej identyfikacji.

12. POWIDOKI I ICH RODZAJE

powidoki pojawiają się, gdy na nasze zmysły nie działa już bodziec. Rodzaje:

1 pozytywne (przy zamkniętych oczach) dokładnie odzwierciedlają obraz przedstawionego przedmiotu, pojawiają się podczas bezwładności procesów nerwowych są pewną formą pamięci sensorycznej.

2 Negatywne( utrzymują się przez dłuższy czas, przy otwartych oczach stanowią przeciwieństwo lub dopełnienie pierwotnego obrazu).

Dowodzą rozciągnięcia w czasie spostrzegania i używania detektorów cech. Powidoki powstają, bo dana komórka nerwowa po dłuższym odbieraniu bodźca słabiej na niego reaguje i część pobudzenia przekazuje innej komórce.

13.ROLE PROCESU SPOSTRZEGANIA

1.Zbieramy informacje o otoczeniu 2. Dostarcza informacji o przebiegu i wynikach naszego własnego działania 3. Ma charakter kontrolny i korekcyjny

 

WYOBRAŹNIA

 

14. WYOBRAŹNIA-TRADYCYJNE ROZUMIENIE

Wyobrażenia-umysłowe obrazy rzeczywistości, które pojawiają się pod nieobecność jakiejkolwiek rzeczy obiekty są wydobywane z elementów pamięci.

Wyobraźnia-zdolność do tworzenia obrazów przedmiotów, którymi nigdy się nie zetknęliśmy. To pewna przestrzeń, pole do tworzenia wyobrażeń. Wyobrażenia mogą mieć charakter odtwórczy: ejdetyczne (cechują się fotograficzną dokładnością, inaczej pamięć fotograficzna) i twórcze (przedstawianie obiektów wyobraźni, które w rzeczywistości nie istnieją ) w których zawierają się konglomeraty zestawienia tego co widzieliśmy.

Wyobrażenia maja charakter konstruktywny.

 

15. GŁOWNE STANOWISKA OBRAZOWE I ABSTRAKCYJE W TWORZENIU WYOBRAŻEŃ

OBRAZOWE- Kosslym- wyobrażenia przypominają rzeczywiste obrazy, ale są mniej wyraziste. Obiekty mają wielkość, kształt. Wyobrażenia są tworzone za pomocą pierwotnego kodu obrazowego. Poszczególne obrazki tworzą całość -wyobrażenie. Wyróżniamy. 2 Rodzaje reprezentacji: GŁĘBOKA(przechowywane w pamięci trwałej, nie dostępne świadomości)POWIERZCHNIOWA(łatwo dostępna umysłowi, powstają w oku zew.- Quasiobrazy)

ABSTRAKCYJNE -Phylyssyn- reprezentacje umysłowe mają postać sądów, które mają charakter abstrakcyjny, sąd to język myśli. Są to reprezentacje umysłowe używane do tworzenia wyobrażeń, składają się one na reprezentację głęboką. Nie są poddawane analizie poznawczej.

 

16.PAVIO. 4 PODST.STANOWISKA RELACJI MIĘDZY RODZAJEM KODU A REPREZENTACJAMI UMYSŁOWYMI

1.Głębokie kodowanie ma charakter werbalny, pośredniczy język(charakter lingwistyczny)

2.Kodowanie ma charakter niewerbalny, obrazy są podst. do tworzenia wyobrażeń

3.pdst.tworzenia wyobrażeń jest kod w postaci sądów(abstrakcyjne)

4.teoria podwójnego kodowania(oba systemy- werbalny, niewerbalny-są niezależne, lecz wzajemnie powiązane. Następuję analiza sensoryczna.

 

17. WPŁYW WYOBRAŻEŃ NA PROCESY PSYCH. CZŁOWIEKA

1.na pamięć(jeżeli kodujemy inf. werbalne i niewerbalne, to tracąc jedną z nich mamy drugą)

2.na proces rozw. problemów(wyobrażenia uruchamiają proces twórczy, są narzędziami myślenia)

3.na stany emocjonalne(używane podczas relaksacji)

4.na efektywność pracy(wizualizacja sukcesu)

 

UWAGA

18. PODST. FUNKCE UWAGI

-selekcjonowanie bodźców docierających do jednostki(dwie czynności można robić naraz). Rodzaje selekcji: pierwotna(przez narządy zmysłowe), wtórna( w procesach pamięciowych gł. W pamięci trwałej), trzeciorzędna (na poz. reakcji),ma charakter funkcjonalny.

-czujność(uwaga nie tylko oddziela inf. od nieważnych, ale także szuka informacji, które mogą się przydać do rozw. problemu). Rodzaje uwagi: intensywna i ekstensywna

-określa wielkość zasobów potrzebnych do wykonania danej czynności (uwaga decyduje o tym ile energii psychicznej poświęcimy do wykonania czynności)

 

19. FIZJOLOGICZNE MECHANIZMY UWAGI

ODRUCH ORIENTACYJNY receptory skierowane na źródło inf., ułatwia to odbiór bodźców najważniejszych;

INDUKCJA UJEMNA pobudzenie okolic kory mózgowej-jednostka jest mało wrażliwa na dochodzące bodźce;

HABITUACJA zmniejszenie wrażliwości na bodźce monotonne;

MECHANIZM ZW. Z DZIAŁANIEM UKŁ.SIATKOWEGO PNIA MÓZGU wybiórcze pobudzanie różnych miejsc mózgu. W pniu są włókna: pobudzające i hamujące

 

20. Teorie na poziomie percepcji Broadbenta i Treisman

TEORIA UWAGI BROADBENTA: selekcja następuje dopiero po kodowaniu zmysłowym i po przejściu inf. Przez pamięć krótkotrwałą. Selekcja inf. Wynika z istnienia filtru o ograniczonej przepustowości między pamięcią krótkotrwała i trwałą. Informacje, na które nie zwracamy uwagi przechowywane są w systemie poznawczym przez ok.20sek.

TEORIA UWAGI TREISMAN : Proces uwagi zachodzi w 2 fazach, po każdej z nich może nastąpić zatrzymanie przetwarzania informacji i wystąpić specyficzna reakcja. 1faza:jednostka rejestruje właściwości informacji w sposób automatyczny, analizuje właściwości fizyczne.( w tej fazie może nastąpić zatrzymanie analizy i od razu reakcja. 2 faza: jednostka uruchamia uwagę skoncentrowaną, ma ona za zadanie połączenie cech fizycznych w całość i dopiero nadanie znaczenia. W wyniku nadania znaczenia może nastąpić reakcja. Jeśli komunikat jest ważny następuje pełna analiza znaczenia. W tej teorii istotny jest ”słownik wewnętrzny, czyli nasza zebrana wiedza o słowach, jeśli słowo jest w centrum uwagi mamy nieograniczony dostęp do wiedzy o nim. Każde słowo w słowniku ma próg rozpoznania słowa, czyli próg dostępu do słownika. Słowa o dużym progu dostępu zwracają naszą uwagę. Łatwość dostępu zależy od czynników stałych(dł. słowa częstości występowania i wartość) i chwilowych( nastawienie, nastrój, emocje i wymogi aktualnie wykonywanego zadania.

 

21. TEORIA UWAGI NA POZIOMIE REAKCJI

Selekcja trzeciorzędna- procesy selekcji występują w sekwencji przetwarzania informacji późno, dopiero w fazie organizacji i generowania się akcji. Selekcja ma charakter funkcjonalny

 

22 Teorie zasobów uwagi Khanemana

Nasza uwaga ma taką funkcję jak pobieranie informacji. A to ile informacji pobierze zależy od pojemności uwagi. Zasoby zależą od: -trudności zad.(Podczas zad. Łatwych zużywamy mało zasobów i dlatego można robić dwie rzeczy naraz)-poziom pobudzenia organizmu(przy wyższym pobudzeniu dostępna jest wyższa ilość zasobów)-polityka „alokacyjna”(wybieramy, na co będzie zużytkowana nasza uwaga)

 

23 Teoria uwagi S.Di Nuovo

Uwaga ma charakter aktywny. Zaznacza zw. między uwagą,a świadomością. Pole centrum uwagi to treści swiadome. Następne pole uwagi to doświadczenia życiowe, dostępne świadomości. Nastepne to uwaga mimowolna-analiza bez udziału swiadomości. Ostatnie pole uwagi, to zachowania pozauwagowe.

 

24 Co to są dystraktory i jakie są ich rodzaje

To bodźce odwracające uwagę: ZEW.(odgłosy zagłuszajające) WEW.(myśli nieprzyjemne). Efekt rykoszetu: Pewne myśli i obrazy pojawiają się niezależnie od naszej woli, są natrętne i mają charakter nieprzyjemny- im bardziej chcemy je usunąć tym silniej i częściej wracają. Ruminacje – wracamy do pewnych myśli, bo mamy taka potrzebę, poczucie, że musimy coś przemyśleć( inaczej mają charakter intruzyjny.

 

25.Procesy automatyczne i kontrolowane

AUTOMATYCZNE(nie angażują świadomości można wykonać 2 czynności naraz zadania łatwe i znane,wykorzystują proste Pr. Poznawcze:

KONTROLOWANE(angażują świadomość trzeba zakończyć czynność,aby rozpocząć drugą. Zad. nowe i trudne, wykorzystują złożone Pr. Poznawcze)

 

****Omów teorię refleksyjności E.Langer

Wykazała, że refleksyjność ma duże konsekwencje dla zdrowia czł. Kiedy są zaangażowane osobiste interesy danej osoby, to łatwiej wchodzi ona w stan refleksyjności. Traktuje refleksyjność jako cechę osobowości. Człowiek refleksyjny bardziej analizuje i jest mniej podatny na błędy.

 

26.ZJAWISKO UPRZEDZENIA:

Zjawisko związane z uwagą automatyczną polega na ułatwianiu spostrzegania przez odebranie wcześniej jakiegoś innego bodźca. Bodziec może zostać nieuświadomiony, podobnie jak całe zjawisko. Dowodzi to, że bodźce podprogowe nie mogą na nas wpłynąć.

 

27 Podaj i omów cech uwagi

Natężenie uwagi(koncentracja uwagi jak skupia się jednostka na danym bodźcu)

Dynamika uwagi(zależy od ruchliwości Pr. nerwowych)związana z giętkością lub przestrzennością uwagi.

Zakres uwagi(ile mamy zasobów uwagi)selektywność(wyodrębnianie pewnych cech bodźca). Związana z pojemnością pamięci krótkotrwałej

Wybiórczość lub selektywność uwagi- zdolność do wyodrębniania pewnych cech, sygnałów lub bodźców występujących w szerszym niezróżnicowanych w tle.

Stabilność(stosunek natężenia uwagi do dynamiki uwagi) wysoka koncentracja, mała przerzutność dają dużą stabilność

*im większy zakres tym większa stabilność i natężenie uwagi. Cechy uwagi są uwarunkowane przez cechy temperamentalne(wrodzone)

 

PAMIĘĆ

 

28.Pamięć jako ZDOLNOŚĆ(wł. jednostki pozwalająca przechować inf.; pamięć skł. Się ze zdolności specyficznych; możliwe jest ćwiczenie pamięci; pamięć jest skł. Inteligencji.

Jako PROCES(proces psychiczny biorący udział w przechowywaniu inf.; pamięć składa się z faz; możliwe jest ćw. Faz; pamięć jest faza procesu przetwarzania inf.

 

29. Tradycyjne badania nad pamięcią

NURT NEUROPSYCHOLOGICZNY(inf.jest w naszej świadomości jak długo krąży po tym obwodzie)NURT TEORIO-INF.(Mówi o tym,w jaki sposób przechowujemy inf.-bufor operacyjny-operuje się inf.)

 

30. Biologiczne podłoże pamięci

PAMIĘĆ GATUNKOWA(zawiera inf. Dotyczące struktury organizmu, jest przetwarzana- (kod genetyczny)INDIWIDUALNA(zapis doświadczeń czł)SPOŁECZNA(doświadczenia gr.społ - sądy, przekonania) kwas RNA przekazuje takie informacje, które przenoszą ślad pamięciowy.

 

31. fazy procesu pamięciowego

KODOWANIE( rejestrowanie informacji )

ZAPAMIĘTYWANIE (rejestrowane są inf. w pamięci, potrzebna jest koncentracja uwagi i znajomość celu, ważny jest adres informacji, miejsce, w którym coś zostaje zapisany, miejsce te wyznacza nasza ogólna wiedza o świecie. Im większa wiedza ogólna, tym więcej adresów(kontekstów))

PRZECHOWYWANIE (okres przechowywania inf. W pamięci, wraz z czasem zmienia się miejsce w pamięci)

ODTWARZANIE(przywołanie do świadomości inf. Z pamięci)

 

32. CYKLE PAMIĘCIOWE Tulvinga

Mały cykl pamięciowy(ZAPAMIĘTYWANIE- to spostrzeganie fiz. Cecha bodźca i kodowanie spostrzeżenia; PRZECHOWYWANIE- przechowywanie w kodzie charakterystycznym do danego rodzaju pamięci, rekodowanie i przechowywanie kodu rekodowania; WYDOBYWANIE-poszukiwanie inf. W pamięci(bodziec uruchamiający wydobywanie),decyzja(odpowiedz),wprowadzenie odp.do pamięci, zachowanie(raekacja i odp.)

Duży cykl pamięciowy,(gdy zachowanie podlega spostrzeżeniu to cykl zaczyna się od nowa)

 

33 prawo częstości i prawo Foucaulta

Pr.czestości- im więcej razy coś powtarzamy, tym lepiej to zapamiętamy.

Pr. wg Foucaulta-t=kl2, gdy zapamiętany materiał jest obszerny, to czas poświęcony na opanowanie jednego elementu wzrasta szybciej, niż jego objętość.

 

34. przypominanie i rozpoznawanie-to te same procesy?

Są to Procesy odmienne, ale często występują wspólnie gdyż nie tylko rozpoznajemy obiekt, ale również przypominamy sobie fakty z nim związane. Rodzaje zależności między przypominaniem a rozpoznawaniem:

-Nieświadomy plagiat mówi o tym, że przypominanie występuje bez rozpoznania, odtwarzany zbiór informacji w przekonaniu, że jest on naszym oryginalnym wytworem.

-Para amnezja charakteryzuje rozpoznanie bez przypomnienia.

-De ja Vu- coś było już widziane. Rozpoznanie całej sytuacji bez przypomnienia.

-jamais vu- alienacja, coś nigdy nie było widziane, fałszywe rozpoznanie syt.dobrze znanej jako całkowicie nowej.

 

 

35. teorię przypominania Lofusów

Proces przypominania jest Pr. dwufazowym, a jedną z jego faz jest pr. rozpoznawania. Np. Słowa o niskiej częstości szybciej rozpoznajemy, a o wyższej szybciej przypominamy> Ludzie używają różnych sposobów na odszukanie informacji. Czynniki wpływające na rozpoznanie i przypominanie to: częstość słów; uczenie się zamierzone i mimowolne (Zamierzone ma lepszy wynik z przypominaniem, a z rozpoznawaniem i zamierzone i mimowolne ma takie same wyniki.) ; strategie uczenia się ( nadajemy znaczenie, kod semantyczny w przypominaniu, do rozpoznawania nadajemy cechy fizyczne)

 

36.Strukturalne Modele pamięci

ULTRAKRÓTKOTRWAŁA (UTM- pojemność 18 elementów,czas:o,5-2 sek. ścisła ze względu na modalność fonetyczną(mowa),echoliczną(dźwięk),rejestruje fiz. Cechy bodźca)

KRÓTKOTRWAŁA (STM- czas ok.20sek.pojemność 7+/-2,kod ma charakter akustyczny(dźwięk)

TRWAŁA (LTM- nieograniczona pojemność i czas przechowywania, kod oparty na znaczeniu

 

37. Model pamięci krótkotrwałej Sperlinga

Informacje docierają do człowieka przez dane sensoryczne z pamięci ikonicznej i echonicznej.

Następnie następuje rozpoznanie i selekcja informacji nim trafia do pamięci krótkotrwałej. Pamięć krótkotrwała jest magazynem w której może znajdować się 7+-2 informacji. Nowa informacja wypycha jedną ze starych. Zostaje ona zapomniana albo przesunięta do pamięci trwałej.

 

38. 39PAMIĘC OPERACYJNA WG BADDLEYA  I DOWODY ODRĘBNOŚCI PAMIĘCI KRÓTKOTRWAŁEJ I TRWAŁEJ

 

Centralny system wykonawczy, który jest dostępny świadomości dzieli się na pętlę fonologiczną(tzw. głos zew. ,ma dwa składniki. Czas może być przedłużony przez przenoszenie z jednego składnika do drugiego. Kontrolny system artykulacyjny (przechowuje inf. Przez powtarzanie w głowie inf.) i magazyn fonologiczny(przechowuje inf. Krótko przez szept, może być słyszalny przez nas) oraz centralny system składa się z notesu wzrokowo-przestrzennego (materiał w postaci obrazowej tzw. Oko wew.-utrzymywane są w nim informacje).

3 gr. Czynników działające tylko na jedną z pamięci: 1.krzywa pozycyjna- obrazuje największy kłopot z zapamiętywaniem materiału środkowego. 2 Dane fizjologiczne- urazy mogą powodować zaburzenia procesu przenoszenia z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej.  3.kod semantyczny oparty na znaczeniu

Podstawowe właściwości pamięci trwałej-  1.pojemnośc, prawdopodobnie nieograniczona. 2.czas przechowywania praktycznie nieograniczony. 3.kodowanie informacji oparte na ich znaczeniu, sens nadajemy w pamięci operacyjnej.

 

40.PAMIĘC SEMANTYCZNA A EPIZODYCZNA

SEMANTYCZNA(zawiera wiedzę ,która jest niezbędna do posługiwania się słowami i językiem, nie posiada emocji, automatyczne odtwarzanie nie zmienia jej zawartości)EPIZODYCZNA(odtwarzanie danych zmienia zawartość, posiada emocje, gromadzi doświadczenia życiowe, tracimy ja przez urazy, wypadki). Są w niej zapisane formuły i zasady gramatyki. Operacje w pamięci semantycznej: wnioskowanie, aktualizowanie dancych, odtwarzanie informacji następuje automatycznie niezależnie od kontekstu. Odtwarzanie nie zmienia jej zawartości, a w pamięci epizodycznej zmieniają.  Pamiec epizodyczna ma charakter wspomnieniowy, mamy poczucie ciągłości siebie w czasie, odwołuje się ona do czasu. Operacja w tej pamięci: mogą następować zmiany; możemy odtworzyć coś co zapamiętaliśmy a czego nie widzieliśmy jako widzialne, jest zależne od kontekstu, odtwarzanie zmienia stosunek do zapamiętanych zdarzeń. Ma duże znaczenie dla poczucia naszej tożsamości.

 

41 model pamięci semantycznej Collinsa i Quilliana

Węzły to poszczególne pojęcia, a połączenia między nimi to relacje. Każde pojęcie ma pewne cechy i właśc.. Cechy charakteryzują kategorie tylko na danym poziomie ogólności

Zwierze(je,oddycha)>ptak(ma pióra,lata)>kanarek(spiewa,żółty). Najszybciej dostępne cechy bezpośrednio dotyczące pojęcia: pomiar czasu reakcji poznawczej, dowodzi tego jak człowiek porusza się w pamięci semantycznej. Charakteryzuje się byłą ekonomią poznawczą, pojęcia tworzą sieć semantyczną.

 

42 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin