Edyta Węglewska
KONSPEKT LEKCJI Z PIŁKI KOSZYKOWEJ
TEMAT: Ćwiczenia ukierunkowane na prace RR w kozłowaniu.
DATA: 24.04.2009
KLASA: V LICZBA ĆWICZĄCYCH: 16
PŁĘĆ ĆWICZĄCYCH: mieszaną
MIEJSCE ĆWICZEŃ: hala sportowa
KSZTAŁTOWANIE:
Umiejętności: uczeń próbuje kozłować piłkę PR i LR w różnych pozycjach;
Motoryczność: kształtowanie koordynacji ruchowej poprzez różnorodne ćw. z piłkami;
Wiadomości: uczeń posiada informacje na temat boiska i tablic do koszykówki;
AKCENTY WYCHOWAWCZE: uczeń uczy się współdziałania w grupie oraz poszanowanie przeciwnika w grze (fair play)
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: piłki koszykowe, szarfy
Tok lekcji
Nazwa i opis ćwiczenia
Czas
Uwagi
Organizacyjno - metodyczne
Część wstępna
1. Ćwiczenia porządkowo- dyscyplinujące,
2. Gra ożywiająca
3. Ćwiczenia kształtujące wolne
Ćw. RR
Ćw. NN
Ćw. T
Ćw. RR i NN łącznie;
Ćw. T;
Ćw. NN;
Ćw. RR;
Ćw. NN podskoki;
Część główna
1. Zabawa lub gra, ewentualnie ćwiczenia udoskonalające elementy gry drużynowej
2. Gra lub zabawa drużynowa
Część końcowa
1. Ćwiczenia korektywne
2. Zabawa o charakterze uspokajającym
3. Ćwiczenia porządkowo - wychowawcze
Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa, umotywowanie uczniów do ćwiczeń;
„Zaczarowany berek” Wyznaczone dziecko próbuje schwytać pozostałych. Uciekające dzieci mogą się uchronić, jeśli posiadają w tym momencie piłkę podaną od partnerów. Po schwytaniu następuje zmiana berka.
PW – w marszu (a następnie w truchcie lub w biegu) dookoła sali z jednoczesnym kozłowaniem:
a) wznos RR w górę z pogłębieniem;
b) wymach RR w bok;
c) krążenia nadgarstków;
d) co trzeci krok ugięcie NN do przysiadu;
e) krążenie bioder z jednoczesnym przekładaniem piłki wokół tułowia;
f) wymach N w górę z przełożeniem piłki pod N, zmiana N;
PW – ustawienie w dwóch rzędach naprzeciwko siebie; odległość ok. 2 m; piłka w RR;
a) krążenie T w prawo i w lewo z pogłębieniem;
b) skip A w miejscu z dotknięciem piłki kolanem;
PW – stanie w rozkroku, uczniowie plecami do siebie, jedna piłka w RR uczestnika:
a) głęboki skręt T w jedna stronę i podanie piłki współćwiczącemu
PW – stanie w rozkroku, uczniowie twarzami do siebie, piłka leży z boku:
a) wyskok w górę i klaśnięcie w ręce partnera;
Pokaz i objaśnienie dotyczące kozłowania piłki w piłce koszykowej.
Ćwiczenia ukierunkowane:
a) kozłowanie w miejscu, piłki na wysokość pasa PR;
b) j.w. LR;
c) wykonanie przysiadu z równoczesnym kozłowaniem piłki PR;
d) j.w. LR;
e) kozłowanie w różnych pozycjach: w klęku, w siadzie, w leżeniu, itd. PR i LR;
f) j.w. ale z równoczesnym przejściem z jednej pozycji do drugiej;
g) kozłowanie w ruchu – kilka kroków w przód i w tył;
h) j.w. w truchcie;
i) kozłowanie w ruchu – kilka kroków w przód i w tył ze zmiana R kozłującej;
j) j.w. w truchcie;
„Wybijanka” – ćwiczący poruszają się w różnych kierunkach cały czas kozłując piłkę, starają się wybijać piłkę innym ćwiczącym. Uczeń, któremu wybito piłkę wykonuje 5 przysiadów i schodzi z boiska.
Gra drużynowa w zespołach sześcioosobowych. Egzekwować przepis błąd kroków.
Klęk podparty, wypchnięcie klatki piersiowej do przodu z uniesieniem wysoko głowy – wytrzymanie. Następnie schowanie głowy miedzy RR z jednoczesnym wypchnięciem pleców do tyłu.
„Pisanie literek” Dzieci rysują na plecach drugiej osoby z pary, litery lub tez cyfry pokazane przez nauczyciela. Zadaniem drugiej osoby jest jej odgadniecie.
Zbiórka, omówienie lekcje, ocenienie wyróżniających się uczniów, pożegnanie klasy
9 min
1 min
3 min
5 min
30 min
6 min
2 min
W dwuszeregu zbiórka! Kolejno odlicz!
N
x x x x x x
Dzieci w rozsypce, berek oznaczony szarfą.
x x x x
x x N x x x
Każde ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela i rozliczone w takcie na 4
Ustawienie na obwodzie koła, a następnie podział na dwa rzędy – naprzeciwko siebie.
x x x x x
x x
x N x
x x x x x x N
Dzieci w rozsypce. Należy zwrócić uwagę, aby każdy uczeń miał odpowiednio dużo miejsca.
x x x
Należy wyznaczy wielkość boiska. Zwrócić uwagę na kozłowanie obiema rękoma.
Jedna drużyna oznaczona szarfami. Należy wyznaczyć wielkość boiska.
Ustawienie w szachownicy;
Należy wcześniej przygotować odpowiednie kartki. Po kilku próbach zmiana ról w parach.
Uczniowie sprzątają przybory. Ustawienie jak na początku.
W dwuszeregu zbiórka! Czołem!
edzia1303