Arteterapia2.pdf

(2369 KB) Pobierz
Arteterapia wersja ostatnia
Program własny
ARTETERAPIA TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ
Adresat: uczniowie gimnazjum upośledzeni umysłowo w stopniu
umiarkowanym lub znacznym
Przygotowała : mgr Ewa Szatyńska
nauczyciel Zespołu Szkól Specjalnych
W Opolu
2
S PIS TREŚCI
I. Wstęp ............................................................................................................. 3
II. Cele edukacyjne .......................................................................................... 4
III. Procedura osiągania celów ....................................................................... 5
IV. Spodziewane efekty ................................................................................... 6
V. Metody i formy pracy ................................................................................. 7
VI. Treści nauczania ....................................................................................... 8
VII. Kształtowanie umiejętności .................................................................. 10
VIII. Ewaluacja ............................................................................................. 17
IX. Ocena osiągnięć uczniów i arkusz diagnostyczny ................................ 18
X. Przykładowe konspekty zajęć ................................................................. 21
Emocje ..................................................................................................... 22
Dziwny stwór........................................................................................... 24
Tajemnicza jaskinia ................................................................................. 26
Batik......................................................................................................... 28
Ozdoby wielkanocne z masy solnej ........................................................ 31
Mandala ................................................................................................... 34
Odbitka-jesienny liść ............................................................................... 37
Maska karnawałowa z masy papierowej ................................................. 40
Tęcza spełnionych marzeń ...................................................................... 42
Kolaż........................................................................................................ 44
Portret – fotografia .................................................................................. 46
Reportaż – nasza szkoła........................................................................... 48
XI. Bibliografia .............................................................................................. 50
3
W STĘP
Sztuka jest dojrzewaniem, ewolucją,
uniesieniem umożliwiającym wyjście z
ciemności w blask światła
Jerzy Grotowski
Sztuka jest odbiciem ludzkich marzeń, ideałów, wartości i dążeń w niej ujawniają
się uczucia i emocje, jest ona nieodłącznym atrybutem ludzkiej egzystencji i pełni w niej
rolę katharsis .
Termin „arteterapia” pierwszy raz pojawił się w latach czterdziestych XX wieku w
literaturze anglojęzycznej. W polskim piśmiennictwie pojęcie to zaczęło funkcjonować
nieco później i było zamiennie określane jako: „kulturoterapia”, „arteterapia”, „artterapia”,
„artoterapia”, „terapia rysunkiem” itd. Pojęcie „arteterapia” pochodzi od słów: ars – sztuka
i therapeuein – leczenie.
Podstawa programowa w procesie edukacyjnym uznaje prawo osób
niepełnosprawnych do rozwoju we własnym tempie i na miarę własnych możliwości, w
związku z tym edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym opiera się między innymi na indywidualnych programach edukacyjnych.
Tworząc własny program „Arteterapia – terapia przez sztukę” pragnęłam
skonstruować narzędzie, które dzięki szczególnemu działaniu terapeutyczno-
relaksacyjnemu wspomoże proces edukacji ucznia o obniżonej sprawności intelektualnej.
Terapia sztuką ma przyczynić się do ekspansji rozwoju, dojrzałości, ma stanowić siłę
uzdrawiającą, która ukształtuje nowe jakościowo stosunki z otoczeniem.
Program ten poszerzy ofertę terapeutyczną oraz ofertę zajęć plastyki i techniki, a
każdy nauczyciel będzie mógł poszczególne jego fragmenty dostosować do własnego
planu pracy.
4
C ELE EDUKACYJNE
Zgodnie z założeniami podstawy programowej i określonymi w niej ogólnymi
celami edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym wyróżnić należy cele główne oraz szczegółowe, które stanowią istotę działań
arteterapii.
Cele główne programu:
1. Diagnoza , która pozwoli rozpoznać potrzeby emocjonalne, poznawczo-rozwojowe
oraz możliwości manualne u dzieci.
2. Terapia polegająca na wzroście zdolności percepcyjno-poznawczych, socjalizacji,
uzewnętrznieniu przeżyć i doznań, usprawnieniu możliwości ruchowych
3. Relaksacja pozwalająca na odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń,
frustracji i agresji.
Cele szczegółowe:
1. Pobudzenie wszechstronnego rozwoju ucznia.
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych.
3. Stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków
artystycznych.
4. Wyposażenie w niezbędne umiejętności plastyczne oraz wiedzę z tego zakresu.
5. Rozwijanie sprawności manualnej.
6. Podnoszenie poziomu samoakceptacji.
7. Rozładowanie negatywnych napięć, emocji i agresji.
8. Poznanie różnego rodzaju materiałów do wykorzystania w procesie tworzenia.
9. Zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie.
10. Uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem
kontaktów.
5
P ROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW
Osiągnięcie założonego celu będzie możliwe poprzez:
usuwanie barier poznawczo-emocjonalnych utrudniających aktywność
twórczą
rozbudzanie motywacji do działań artystycznych
stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości i tolerancji
poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin plastyki
dostrzeżenie indywidualnych potrzeb oraz predyspozycji ucznia
dostrzeżenie ucznia jako członka grupy i kształtowanie w nim umiejętności
współżycia w grupie
motywowanie do pokonywania trudności pojawiających się w trakcie pracy
stworzenie atrakcyjnego systemu nagradzania
prezentowanie twórczości dziecka w szkole i środowisku
branie udział w konkursach plastycznych
stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości i tolerancji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin