Terapia książką - program biblioterapeutyczny.doc

(140 KB) Pobierz
TERAPIA KSIĄŻKĄ

 

 

 

TERAPIA  KSIĄŻKĄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM

BIBLIOTERAPEUTYCZNY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 

                                                                     

mgr Małgorzata Skałka

mgr Bożena Rendaszka

 

 

 

 

 

 

 

 

ROK SZKOLNY   2004/2005

 

Wstęp

 

Pojęcie biblioterapia wywodzi się z dwóch wyrazów greckich: biblion, co oznacza książkę, i therapeo - leczę. Biblioterapia opiera się głównie na wykorzystywaniu terapeutycznych wartości literatury, która dostarcza bodźców do rozwoju emocjonalnego dziecka, przyczynia się do wzbogacenia wyobraźni, rozszerza zakres spostrzeżeń i pojęć oraz dostarcza doznań zastępczych, istotnych zarówno dla osób zdrowych, jak i chorych. Czytanie lub szerzej - czytelnictwo - przyczynia się do kształcenia postaw, wzbogacania słownictwa, przyrostu wiedzy. Może być także inspiracją różnych przejawów aktywności intelektualnej (dyskusji, recytacji, działalności plastycznej itp.) albo tylko formą rekreacji.

 

Wprowadzenie

 

Program „Terapia książką” adresowany jest do uczniów II i III klasy szkoły podstawowej, którzy wykazują negatywny stosunek do czytania, ale mieszczą się w normie intelektualnej. Na realizację  programu przewidziano dwanaście 45 minutowych spotkań w ramach jednego semestru.

Nauczyciel prowadzący - bibliotekarz - posiada wystarczającą wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki oraz ukończył dwa stopnie kursu doskonalącego z zakresu biblioterapii, organizowane przez Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne, posiada więc właściwe kwalifikacje do prowadzenia tego typu działań na terenie biblioteki szkolnej.

Program będzie obejmował zajęcia warsztatowe poświęcone negatywnemu stosunkowi do książki i czytania. Zajęcia będą polegały na zabawach terapeutycznych wzbogaconych dyskusjami dotyczącymi problemu. Elementem szczególnym jest to, iż nie jest on programem nauczania, a jedynie programem terapeutycznym, mającym na celu zmianę postawy wobec wyżej wymienionego problemu lub zapobiegającym tworzeniu się niewłaściwych postaw. Program nie rozwiązuje problemów, ma jedynie za zadanie zmianę niewłaściwych postaw wobec nich i to jest jego głównym celem.

Jest to program profilaktyczny realizowany w ramach godzin bibliotecznych (bez uruchomienia środków finansowych), a jego specyfiką jest dobrowolny udział w zajęciach oraz brak jakichkolwiek form oceny wobec uczestników.

Program został przygotowany przez mgr Małgorzatę Skałkę i mgr Bożenę Rendaszkę, nauczycieli mianowanych.

 

Cele programu terapeutycznego

 

Głównym celem programu jest zmiana postawy wobec problemu, jakim jest negatywny stosunek do książki i czytania. Cele szczegółowe, wynikające z realizacji tego zamierzenia, to:

-         rozbudzanie zainteresowania tekstem,

-         wywołanie przyjemnych skojarzeń związanych z procesem czytania,

-         kształtowanie empatii i wrażliwości,

-         rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,

-         tworzenie klimatu bezpieczeństwa i zaufania w grupie.

 

Treści programu terapeutycznego

 

Treści realizowane w ramach programu  umożliwiają  zmianę niewłaściwej postawy wobec wyżej wymienionego problemu oraz przedstawiają atrakcyjniejsze dla uczniów rozwiązania.

 

Procedury osiągania szczegółowych celów

 

Realizacja programu będzie się opierała głównie o metody warsztatowe, takie jak: techniki dramowe, „burza mózgów”, praca z tekstem, „drzewo decyzyjne” i inne metody aktywizujące. Podstawowymi środkami dydaktycznymi będą fragmenty tekstów literackich, filmów, kasety z nagraniami muzycznymi (szczegółowe środki wypisane są w scenariuszach zajęć).

 

Opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny

 

Po zrealizowaniu zajęć objętych programem uczeń powinien zmienić swoją niewłaściwą postawę wobec problemu negatywnego stosunku do książki i czytania. Narzędziem sprawdzającym efekty terapeutyczne będą kwestionariusze postaw wobec problemu oraz kwestionariusze sprawdzające nastrój (Aneks nr 1 i 2).

 

Omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych na jakich została oparta koncepcja programu

 

Program biblioterapeutyczny jest zgodny z założeniami Programu Wychowawczego Szkoły oraz z „Podstawą programową kształcenia ogólnego”.

 

Schemat scenariusza zajęć biblioterapeutycznych

 

1.    Temat zajęć

2.    Cele

3.    Warunki techniczne*

a)    liczba uczestników (10-12 osób)

b)    wiek uczestników (8-9 lat)

c)    czas trwania zajęć (cykl obejmuje dwanaście 45-minutowych spotkań)

4.    Treści przekazywane

5.    Metody nauczania (praktyczne, aktywizujące)*

6.    Formy realizacji (warsztat)*

7.    Środki dydaktyczne

8.    Literatura wykorzystana do zajęć

9.    Przebieg zajęć

10.           Narzędzia sprawdzające efekty biblioterapeutyczne**

 

 

*  Warunki techniczne oraz metody i formy realizacji są  stałe dla całego cyklu zajęć

** Narzędzie sprawdzające efekty biblioterapeutyczne (w tym przypadku „buźki”) jest stałe od spotkania 2. do 11., z wyjątkiem spotkań 1 i 12, które są wzbogacone o kwestionariusz postaw

 

Scenariusz zajęć nr 1, 2

 

Temat: Ja jestem ja, a ty kim jesteś? - integracja

Cele:

-         lepsze poznanie się w grupie

-         akceptacja

-         tworzenie atmosfery bezpieczeństwa

Treści przekazywane:

-         relacja z grupą

-         nawiązywanie kontaktów koleżeńskich

-         akceptacja prowadzącego zajęcia

Środki:

-         narzędzia diagnostyczne  („buźki”, kwestionariusz postaw - Aneks nr 1 i 2)

-         naklejki z imionami

-         arkusz papieru, na którym spisujemy kontrakt, kredki

-         rekwizyty bajkowe

-         tekst - „Bajka o czterech braciach” (Aneks nr 3)

Literatura:

Irena Borecka, Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.

Maria Molicka, Bajkoterapia, Poznań 2002.

 

Przebieg zajęć:

 

1.     Przedstawienie się uczestników

- „Uwaga poszukuje się ...” - prowadzący wywołuje uczestników, dając każdemu naklejkę z imieniem, którą można przykleić do ubrania

2.     Sprawdzenie nastroju („buźki”)

3.     Kwestionariusz postaw

4.     Kontrakt z grupą - siedząc w kręgu ustalamy kontrakt, pod którym wszyscy się podpisujemy, np. mówimy w swoim imieniu; nie krytykujemy innych; nie przerywamy osobie mówiącej; po zajęciach razem porządkujemy salę; jeśli nie chcemy, nie musimy brać udziału w zabawie itp.

5.     Zabawy integracyjne

a)     „pociąg” - w zabawie bierze udział troje dzieci; osoby będące na przedzie i w środku mają zamknięte oczy (to „wagoniki”), natomiast dziecko znajdujące się na końcu to maszynista, prowadzący pociąg z otwartymi oczami, który  przekazuje dotykiem „informacje” o kierunku poruszania się - po przejściu każdej z ról uczestnicy dzielą się wrażeniami (w której roli czuli się najlepiej)

b)    „drzewko szczęścia” - przyczepiamy kolorowe baloniki, w których znajdują się karteczki z niedokończonymi zdaniami (np. najbardziej lubię, gdy ...;  mój ulubiony przedmiot to ....; moje hobby to ...; uśmiecham się, gdy widzę ... itd.), dzieci podchodzą parami, wyjmują karteczki i jako pierwsze odpowiadają na pytania, zaś po nich robią to pozostali uczestnicy 

c)     „kramik z pomysłami” - dzieci odgadują, z jaką książką związane są pokazywane rekwizyty (np. pluszowy tygrysek - „Kubuś Puchatek”; gumowa kaczuszka - „Kaczka Dziwaczka”, „Brzydkie Kaczątko”; smok - „Szewczyk Dratewka”)

6.     Przeczytanie „Bajki o czterech braciach” oraz rozmowa - jacy jesteśmy?

7.     Zakończenie („buźki”)

Scenariusz zajęć nr 3

 

Temat: Świetnie sobie radzę! - ćwiczenie techniki czytania

Cele:

-         usprawnienie techniki czytania

-         zmiana postawy wobec książki i czytania

-         ćwiczenia usprawniające technikę czytania

Środki dydaktyczne:

-         „rozsypanka wyrazowa” (Aneks nr 4)

-         tekst wiersza „Na straganie” (Aneks nr 5)

-         zagadki warzywne (Aneks nr 6)

-         kartki, długopisy

-         materiały potrzebne do wykonania książeczki (papier kolorowy, tektura, nożyczki, klej, mazaki) 

Literatura:

I. Borecka, Biblioterapia w szkole podstawowej, Wałbrzych 2002.

J. Griesbeck, Zabawy dla grup, Kielce 2003.

 

Przebieg zajęć:

 

1.     „Buźki”

2.     Zabawy aktywizujące

a)     „rozsypanka” - dzieci układają tytuły książek z rozsypanych wyrazów, następnie sprawdzają, kto ile tytułów ułożył

b)    „zwierzęta z bajek” - dzieci odgadują, w jakich bajkach występują wymieniane zwierzęta, np.

Wilk - Czerwony kapturek

Kot - Kot w butach

Gołębie - Kopciuszek itd.

3.     Czytanie wiersza „Na straganie” przez prowadzącego

a)  czytanie wiersza z podziałem na role

b)  „zagadki warzywne” (czytają dzieci)

c)     „gotowanie zupy jarzynowej” - dzieci wykonują wspólnie nietypową książeczkę, a powstały w ten sposób „garnek z warzywami” eksponują na gazetce

4.     Zakończenie („buźki”)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz zajęć nr 4,5

 

Temat: Byłaś, jesteś, będziesz... - biblioterapia reminiscencyjna

Cele:

-         ustalenie przyczyn niechęci do czytania

-         uświadomienie dzieciom, że czytanie może być formą zabawy

-         wspomnienie pierwszej książki

Środki dydaktyczne:

-         tekst „Moje pierwsze spotkanie z książką”

-         kartki papieru, kredki, klej, nożyczki, szpilki

Literatura:

I. Borecka, Biblioterapia w szkole podstawowej, Wałbrzych 2002.

 

Przebieg zajęć:

 

1.     „Buźki”

2.     „Moje pierwsze spotkanie z książką” wg I. Boreckiej

a)     Prowadzący prosi, aby dzieci zajęły wygodną pozycję w kręgu, zamknęły oczy, wsłuchały się w muzykę (np. fragmenty „Ogrodów w deszczu” Debbussy’ego lub „Opowieści lasku wiedeńskiego” J. Straussa) i przypomniały sobie swoją pierwszą książkę.

* - jeden pełny cykl oddechowy (wdech - wydech)

Dziś odbędziemy wspólnie podróż w przeszłość* Podróż w wyobraźni* Uważnie wsłuchuj się w moje słowa i pozwól pracować pamięci i wyobraźni* Przypomnij sobie siebie sprzed lat *** Zapamiętaj wszystko to, co sobie przypomnisz** Zwróć uwagę na sygnały twojego ciała*** Staraj się oczyma wyobraźni zobaczyć moment, kiedy to sam, po raz pierwszy, samodzielnie przeczytałeś książkę*** Zobacz, że trzymasz w ręku tę książkę* Dokładnie ją sobie obejrzyj*** Poczuj jej wagę**, zapach** Zobacz kolor okładki, obejrzyj ilustracje** zwróć uwagę na jej tytuł**** Czy to książka z biblioteki?** Może prezent od jakiejś ważnej dla ciebie osoby?*** Zapamiętaj co czujesz, kiedy wspominasz swoje pierwsze czytanie?**** A teraz spróbuj podzielić się swoimi wspomnieniami i wrażeniami** Powiedz o swoich uczuciach. Jakie były teraz, kiedy zobaczyłeś swoją pierwszą, samodzielnie przeczytaną książkę?* Czy różniły się od tamtych sprzed lat? - uczestnicy dzielą się wrażeniami

b)    Zmiana podkładu muzycznego - fragmenty „Dziadka do orzechów” - prowadzący zaprasza uczestników do wyłożonych na podłodze, połączonych ze sobą w długą „wstęgę”, arkuszy szarego papieru.

Podejdź do leżących tu arkuszy papieru*** Przypomnij sobie jakiegoś bohatera literackiego, którym chciałeś lub chciałbyś być**** Może to być jakaś postać, o której czytałeś sam lub czytał ci ktoś* nawet dawno temu*** Narysuj ją w dowolnie wybranym miejscu tej „wstęgi” (przeznaczamy na to tyle czasu, ile uczestnicy zajęć potrzebują do zakończenia pracy, następnie wyciszamy muzykę) A teraz obejrzyj rysunki kolegów**** Może ty też znasz te postaci?** Co ci się w nich podoba?** Co podobało ci się w rysowanej przez ciebie postaci?****

- zabawa „wspólna bajka”, czyli łańcuszek zdań - pierwsze dziecko pokazuje swój obrazek i zaczyna opowieść, inne dodaje kilka zdań, prezentując swoją pracę itd.

3.     Rozmowa kierowana na temat budowy książki

4.     Praca nad wykonaniem wspólnej książeczki (podział na grupy, przydzielenie zadań):

I   - wykonanie okładki  

II  - wykonanie strony tytułowej zawierającej autorów, ilustratorów i tytuł bajki     

III - krótki tekst do ilustracji, numeracja stron

5. Wyeksponowanie książeczki na gazetce

6. Zakończenie („buźki”)

Scenariusz zajęć nr 6,7

 

Temat: Zosia-Samosia - samodzielne czytanie

Cele:

-         zmiana negatywnego stosunku do czytania

-         ukazanie wartości książki i czytania

-         ćwiczenia w samodzielnym czytaniu ze zrozumieniem

Środki dydaktyczne:

-         fragment książki pt. „Matylda” R. Dahla (Aneks nr 7)

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin