Program działania grupy wsparcia - Nie jestem sam.doc

(50 KB) Pobierz
„Omnes wolunt sunt beati”

Grupa wsparcia

„Nie jestem sam”



 

 

 

 

Omnes wolunt sunt beati”

Wszyscy ludzie chcą być szczęśliwi

                                                                                                                        św. Augustyn

 

 

 

 

Jako wychowawca internatu SOSW od wielu lat obserwuję losy wychowanków, którzy po ukończeniu szkoły i usamodzielnieniu się mozolnie trudzą się z realiami życia, jakie zastali z chwilą wejścia w dorosłe, odpowiedzialne życie. Ten fakt jest mi nader bliski, bowiem dwukrotnie byłem opiekunem prawnym i opiekunem usamodzielnienia podopiecznych. Doświadczyłem jak ów moment przechodzenia w inny, dorosły świat wpływa na sferę psychofizyczną wychowanków i staje się dla nich sytuacją graniczną. Mając bagaż upośledzenia, brak doświadczenia miłości w rodzinie, brak dotknięcia pozytywnych wzorców i postaw rodzicielskich, niosąc olbrzymi bagaż negatywnych przeżyć, w tym najważniejszym momencie życiowym jakim jest proces usamodzielnienia potrzebne jest im wielkie wsparcie i towarzyszenie w każdej sferze życia.

Wszyscy ludzie chcą być szczęśliwi, to dążenie jest zakodowane w każdym człowieku. Aby stało się ono także udziałem wychowanków internatu SOSW, zrodził się pomysł utworzenia grupy wsparcia wychowanków usamodzielnionych i usamodzielniających się. Wspólne cykliczne spotkania  oparte na dobranej tematyce dotyczącej okresu przed,                 w trakcie i po procesie  usamodzielnienia się, przez obcowanie wychowanków usamodzielnionych z usamodzielniającymi się,  poparte dzieleniem się doświadczeniami i pomocą między jedną i drugą grupą staję się najlepszym stymulatorem do wzajemnej aktywizacji życiowej i niezbędnym panaceum na ciosy od życia i  chwile zwątpienia w lepszą przyszłość.

Ogromnie ważną rolę jaką będzie odgrywać grupa dla każdego z jej uczestników stanie się obszar profilaktyki uzależnień. W tej materii ważnym wydaje się wyposażenie młodzieży w wiedzę i doświadczenia, które pomogą im lepiej radzić sobie w potencjalnie trudnych oraz sprzyjających sięganiu po używki doświadczeniach życiowych. Ten  fakt w odniesieniu do trudniejszego startu życiowego związanego z poszukiwaniem pracy i wyposażenia wychowanków w niezbędne atrybuty do jej rzetelnego wykonywania staje się wielkim wyzwaniem w socjalizację wychowanków.

 

                                    

 

„Nie jestem sam”

 

 

1. Adresat:              Program jest adresowany do wychowanków usamodzielnionych i usamodzielniających z internatu przy Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym  w Tychach.

2. Prowadzący:              Wychowawca internatu: mgr Krzysztof Sobiegraj

2. Wiek:              Powyżej 18 roku życia.

3. Płeć:                         Chłopcy i dziewczęta.

4. Upośledzenie:              Lekkie, umiarkowane

5. Czas trwania:              Raz w miesiącu począwszy od  grudnia 2005 r.

6. Ilość osób:              Jednorazowo do 12 wychowanków

7. Miejsce realizacji:    Internat SOSW w Tychach

8. Cele:             

 

-        wychowanek zapozna się z aktami prawnymi regulującymi proces usamodzielnienia się wychowanków z  Ośrodków Szkolno-Wychowawczych w tym Specjalnych

-        wychowanek będzie potrafił wskazać kroki jakie należy podjąć przed, w trakcie i po zakończeniu procesu usamodzielnienia

-        wychowanek będzie potrafił wskazać instytucje z którymi należy współpracować przed, w trakcie i po zakończeniu procesu usamodzielnienia

-        wychowanek będzie potrafił wskazać własne przywileje i obowiązki płynące z ustaw o usamodzielnieniu i pomocy na kontynuację nauki

-        wychowanek będzie potrafił zreferować rolę opiekuna usamodzielnienia w procesie usamodzielnienia wychowanka

-        wychowanek świadom powagi procesu usamodzielnienia  będzie potrafił aktywnie współpracować z opiekunem usamodzielnienia i instytucjami

-        wychowanek będzie potrafił dzielić się własnymi spostrzeżeniami, przeżyciami i przemyśleniami z innymi uczestnikami grupy

-        wychowanek będzie potrafił asertywnie przyjąć pomoc i uwagi od innych uczestników grupy

-        wychowanek będzie potrafił wskazać wpływ uzależnień na proces poszukiwania pracy i jej rzetelnego wykonywania

 

 

Rozwój duchowy

Samodoskonalenie





                       Obudzenie                                                                                Samoakceptacja            



                              nadziei

 

 

Nauczanie wyrażania                                                                                             Osiągniecie akceptacji

         Myśli i uczuć                                                                                                     własnej inności 





                                                                                                                   przez ogół

 

                                                       Działania                                          pokonanie zahamowań



          Rozwijanie                            



                              Samopomocowe                            w kontaktach







  zaradności życiowej                                                                                                                         z ludźmi

,

 

Przełamanie samotności                                                                                             Wydobycie z depresji

            i izolacji

 

                              

                                     Zainteresowanie sprawami           Zdobycie umiejętności

                                                         Innych                                     pomagania

 



Wzięcie odpowiedzialności za siebie

 

                                                      Zdobywanie                        zmiana poczucia własnej wartości



                                                                                                                          (ocalenie, odzyskanie)

 

                          bycie zainspirowanym                                                           dzielenie się wspólnym

                                                                                                                 brzemieniem

 

 

              mobilizowanie              Umocnienie              zmiana

            gniewu                                                                                                                          zachowania

 

                    zmniejszanie                                                                                       odsłanianie się

             poczucia osamotnienia

 

                                           wzmacnianie sił                                   mobilizowanie się

 

                                                                  dzielenie się odpowiedzialnością

                                                                                  za grupę

 

 

 

 

 

 

9. Tematyka:

 





















Tematyka zajęć zaproponowana wychowankom w oparciu o własne doświadczenia i przemyślenia oraz rozmowy z wychowankami usamodzielnionymi. W przyszłości zostanie poszerzona o nowe propozycje uczestników grupy, jak również o nowe pojawiające się horyzonty działalności grupy wsparcia

 

-         

Istota grupy wsparcia

-          Akty prawne warunkujące proces usamodzielnienia

-          Instytucje prawnie zobligowane do prowadzenia procesu usamodzielnienia wychowanków ze Specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych

-          Rola opiekuna usamodzielnienia w procesie usamodzielnienia

-          Po co otrzymuje pomoc pieniężną na kontynuację nauki?

-          Osobista kreatywność przed, w trakcie i po procesie usamodzielnienia się

-          Moje nałogi i cechy charakteru w odniesieniu do zjawiska pracy zarobkowej

-          Związki koleżeńskie i przyjaźnie w dorosłym życiu

-          Odnalezienia miejsca w grupie społecznej

-          Moja przyszłość

             

Przewidywane efekty: spotkania wychowanków usamodzielnionych z usamodzielnionymi będą z jednej strony teoretyczną i praktyczną nauką realiów życiowych, a drugiej strony, doświadczeniem sensu i odpowiedzialności za własne życie przez pryzmat losów rówieśników. Wspólne przebywanie i przezywanie siebie nawzajem na różnych płaszczyznach istoty ludzkiej przez dzielenie się sobą, jest podstawą działań samopomocowych i umocnienia, a więc w konsekwencji szukania  w pełni poczucia jakości życia przez szeroko pojętą działalność grupy.

 

 

Ewaluacja : ankieta oceniająca celowość i efektywność pracy grupy wsparcia

 

 

mgr Krzysztof Sobiegraj

Magister resocjalizacji, studia ukończone na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w 1998 r.                    Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej – oligofrenopedagogiki ukończone na Uniwersytecie Śląskim Filia w Cieszynie w 2001 r. 

Kurs instruktora sportu i piłki nożnej ukończony na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach w 2003 r.

Ukończone szkolenia z zakresu pedagogiki zabawy w latach 1999 - 2002.

Sympatyk sportu, szczególnie piłki nożnej. Od wielu lat jest zawodnikiem amatorskiej drużyny piłki nożnej Tyskich Browarów Książęcych.

Maluje akwarelą, samouk – dwie wystawy.

 

 

Uwagi i wnioski:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin