1
I. Założenia wstępne.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach wprowadzania reformy przygotowało akty prawne wprowadzające nowoczesny sposób nauczania. Są to przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. nr 14, poz. 128 z późn. zm.) oraz w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. nr 14, poz. 129 z późn. zm.), a także w sprawie warunków i trybu dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego (Dz.U. nr 14, poz. 130 z późn. zm.). W dokumentach tych wprowadzono m.in. ścieżki edukacyjne o charakterze wychowawczo - dydaktycznym, a wśród nich edukację czytelniczą i medialną. Podstawa programowa to wprowadzająca obowiązuje od 1 września 1999r.
Program ten jest przeznaczony do realizacji w klasach IV – VI szkoły podstawowej. Koordynatorem ścieżki jest nauczyciel bibliotekarz, z którym współpracują pozostali nauczyciele, wprowadzając określone treści nauczania do swoich programów wychowawczych czy przedmiotowych.
Główną ideą programu jest odejście od encyklopedycznego przekazu wiadomości na rzecz integracji wiedzy i umiejętności oraz ich praktycznego wykorzystywania w codziennym życiu. Uwzględnia on obowiązujące w Szkole Podstawowej w Rzepedzi dokumenty regulujące życie szkoły. Wspiera również wszechstronny rozwój ucznia m.in. poprzez:
· poszukiwanie twórczych sposobów rozwiązywania problemów;
· aktywizowanie uczniów w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności;
· przygotowanie do funkcjonowania we współczesnym świecie poprzez wykształcenie: sprawności myślenia – kojarzenia, wnioskowania, obserwacji zjawisk i ich analizy, kreatywność, a także umiejętności współpracy, obowiązkowości, odpowiedzialności za powierzone zadania, rzetelności, zaradności, wytrwałości, obsługi narzędzi medialnych, tworzenia komunikatów medialnych.
Edukacja czytelnicza i medialna powinna być realizowana przez wszystkich nauczycieli w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, gdyż jedynie ich współpraca i współdziałanie są gwarantem osiągnięcia założeń podstawy programowej, spełnienia oczekiwań edukacyjnych uczniów i ich rodziców.
EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA
Cele edukacyjne:
1. Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
2. Przygotowanie do odbioru informacji rozpowszechnianych przez media.
3. Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania ze środków masowej komunikacji (telewizji, komputerów, prasy itp.).
4. Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej.
Zadania szkoły:
1. Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych z uwzględnieniem indywidualnych uzdolnień uczniów.
2. Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych.
3. Kształcenie i utrwalanie nawyków kulturalnego obcowania z książką i innymi nośnikami informacji.
4. Przygotowanie do odróżniania fikcji od rzeczywistości w przekazach medialnych.
5. Wprowadzanie w świat mediów oraz podstawowe sposoby i procesy komunikowania się ludzi. Przygotowanie do rozpoznawania różnych komunikatów medialnych i rozumienia języka mediów.
6. Wprowadzenie do samodzielnego posługiwania się narzędziami medialnymi.
Treści nauczania:
1. Dzieje pisma, książki, prasy i przekazów medialnych.
2. Wydawnictwa informacyjne, literatura popularnonaukowa, czasopisma dziecięce i młodzieżowe.
3. Katalogi, kartoteki, zautomatyzowany system wyszukiwania danych.
4. Proces porozumiewania się, jego składniki i kontekst społeczny.
5. Komunikacja werbalna i niewerbalna, bezpośrednia i medialna.
6. Rodzaje mediów, ich istota i zasady funkcjonowania.
7. Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych i multimedialnych.
8. Podstawowe elementy języka poszczególnych rodzajów mediów. Rodzaje i gatunki przekazów medialnych.
9. Teatr jako źródło przekazów medialnych.
10. Wydarzenia z życia osobistego i społecznego jako inspiracja do samodzielnych rejestracji i twórczości medialnej.
11. Selektywność doboru informacji w środkach masowego przekazu. Stronniczość przekazu.
12. Informacja czy perswazja? Jawne i niejawne funkcje środków masowej komunikacji we współczesnym społeczeństwie informacyjnym.
Osiągnięcia:
1. Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokajania potrzeb poznawczych.
2. Umiejętność poszukiwania i wykorzystywania informacji z encyklopedii, słowników, innych wydawnictw i dokumentów pozaksiążkowych (medialnych).
3. Umiejętność wyszukiwania materiałów na określony temat za pomocą katalogów i kartotek.
4. Rozpoznawanie elementów języka mediów w różnych rodzajach komunikatów.
5. Rozróżnianie komunikatów przedstawiających rzeczywistość realną i fikcję.
6. Rozróżnianie między obiektywną relacją a komentarzem.
7. Posługiwanie się podstawowymi urządzeniami medialnymi.
8. Umiejętność krytycznej analizy wartości oferty mediów i dokonywania właściwego wyboru w korzystaniu ze środków masowej komunikacji.
II. Struktura programu.
1. Cele nadrzędne:
Cele ogólne działań edukacyjnych i wychowawczych programu są zgodne z podstawą programową. Do nich należą:
a. Przygotowanie uczniów do samokształcenia poprzez wyrabianie nawyku korzystania z różnych źródeł informacji i mediów oraz umiejętności ich wyszukiwania.
b. Kształcenie umiejętności skutecznego komunikowania się oraz odbioru informacji z różnych źródeł.
c. Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w odbiorze mediów, również jako źródła wzorów zachowań i postaw uczniów.
d. Kształtowanie postawy szacunku do dziedzictwa kulturowego.
2. Cele szczegółowe:
Realizacja programu edukacji czytelniczej i medialnej umożliwia realizacją następujących celów kształcenia i wychowania:
a. Kształcenie umiejętności korzystania ze zbiorów i narzędzi informacji biblioteki szkolnej i bibliotek publicznych.
b. Kształcenie umiejętności świadomego korzystania z oferty mediów: telewizji, prasy, kin, teatrów, muzeów, Internetu itp.
c. Wzbogacenie słownictwa związanego z problematyką środków masowego przekazu.
d. Zapoznanie z funkcją reklamy i specyfiką przekazów medialnych.
e. Wzbogacenie wiedzy na temat historii i teorii komunikacji międzyludzkiej w aspekcie dziedzictwa kulturowego.
f. Kształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami medialnymi oraz rozpoznawania podstawowych elementów poszczególnych rodzajów mediów w różnych rodzajach komunikatów.
Realizacja poszczególnych celów kształcenia i wychowania odbywa się na poziomach klasy IV, V i VI.
W trakcie realizacji programu ścieżki uczniowie nabywają umiejętności korzystania ze
Zbiorów i narzędzi informacji biblioteki szkolnej. Uczą się świadomie korzystać z oferty mediów: telewizji, prasy, kina, teatru, muzeum itp. oraz wzbogacają słownictwo związane z problematyką środków masowego przekazu. Poznają funkcje reklamy, specyfikę przekazów medialnych. Wzbogacają swoja wiedzę na temat historii i teorii komunikacji międzyludzkiej
w aspekcie dziedzictwa kulturowego. Uczą się posługiwania podstawowymi narzędziami medialnymi oraz rozpoznawania podstawowych elementów poszczególnych rodzajów mediów w różnych rodzajach komunikatów.
Program edukacji czytelniczej ma charakter:
Ø spiralny- jest kontynuacją treści nauczania z I etapu kształcenia;
Ø podmiotowy- cele edukacyjne są związane bezpośrednio z osobą ucznia, jego zainteresowaniami i uzdolnieniami;
Ø funkcjonalny- treści nauczania podporządkowane są kształceniu umiejętności: poszukiwania, samodzielnego wyboru informacji i jej przetwarzania, samokształcenia;
Ø czynnościowy- uczeń pracuje twórczo, wykazuje się uzdolnieniami i określonymi sprawnościami, a przy tym nabywa lub poszerza swoją wiedzę i kształci umiejętności;
Ø program uwzględnia zasadę integracji treści nauczania- treści edukacji czytelniczej i medialnej są istotnym elementem przy realizacji treści programowych innych przedmiotów: języka polskiego, historii i społeczeństwa,
informatyki, muzyki czy plastyki.
3. Proponowany rozkład materiału
Przedmiot
Cel z Podstawy programowej:
Treści programowe:
Terminy i pojęcia:
Temat
Przewidywane osiągnięcia
Proponowane metody realizacji
KLASA IV
Język polski
Kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych prywatnych i publicznych, a zwłaszcza ważnych dla życia w państwie demokratycznym i obywatelskim; rozwijanie zainteresowania uczniów językiem jako składnikiem dziedzictwa kulturowego.
Proces porozumiewania się.
Nadawca, odbiorca, komunikacja, komunikat, komunikat społeczny, cel wypowiedzi.
W jaki sposób porozumiewamy
się?
Uczeń zna:
- strukturę komunikatu (nadawca-komunikat-odbiorca),
- sposoby komunikacji między ludźmi,
- pojęcie informacja.
Uczeń rozumie:
- różnicę między komunikacją bezpośrednią i pośrednią.
Uczeń potrafi:
- zbudować jasny komunikat w zależności od potrzeb adresata.
Postawy:
-uświadomienie znaczenia dbałości o kulturę języka,
- uwrażliwienie na piękno języka.
Pogadanka, rozwiązywanie zadań problemowych.
Godzina wychowawcza
Kształtowanie umiejętności dostrzegania elementów języka komunikacji niewerbalnej. Świadome ich stosowanie w procesie
komunikowania.
Komunikacja werbalna i niewerbalna. Rodzaje komunikacji niewerbalnej. Kultura komunikowania się.
Jak przekazujemy sobie wiadomości?
- elementy komunikacji niewerbalnej (mimika, gest, język ciała, wygląd, ubiór),
- wymienić rodzaje komunikacji, określić ich treść,
- wytłumaczyć, jaką rolę w procesie komunikacji odgrywają gesty oraz mimika.
- uwrażliwienie na kulturę wyrażania swoich opinii oraz stanów emocjonalnych.
Pogadanka,
drama.
evi84