Space Empires V-Instrukcja.pdf

(395 KB) Pobierz
SE5 Manual Inside_PL4
90828759.016.png
SPACE EMPIRES V
INSTRUKCJA
90828759.017.png
I ZANIM ROZPOCZNIESZ
Wymagania sprz´towe
AbyÊ móg∏ zagraç w Space Empires V, Twój komputer musi spe∏niaç nast´pujàce wymagania:
• Procesor Pentium lub lepszy
• Karta graficzna i monitor wyÊwietlajàce rozdzielczoÊç 1024 x 768
• Karta graficzna wyÊwietlajàca 16-bitowe kolory (rekomendowane: 24 bity)
• 128 megabajtów pami´ci
• 300 megabajtów wolnego miejsca na dysku
• DirectX 8.0 lub nowszy
System
Windows 98, 2000, NT, XP lub ME.
Instalacja
Aby rozpoczàç gr´, musisz zainstalowaç Space Empires V na dysku twardym. Wystarczy, ˝e uruchomisz plik setup.exe (chyba ˝e plik
instalacyjny ma innà nazw´), a zostaniesz przeprowadzony przez proces instalacji. JeÊli instalujesz gr´ z p∏yty CD, plik ten zostanie
uruchomiony automatycznie po w∏o˝eniu p∏yty do czytnika.
Dodatkowa dokumentacja
Dodatkowà dokumentacj´ znajdziesz na stronach www.strategyfirst.com i www.malfador.com.
Instalacja DirectX
JeÊli na Twoim komputerze jest ju˝ zainstalowany DirectX 8.0 lub nowszy, mo˝esz pominàç ten krok. JeÊli instalujesz gr´ z p∏yty CD,
DirectX znajdziesz w katalogu „directx”. Aby go zainstalowaç, uruchom plik setup.exe. JeÊli nie posiadasz p∏yty z grà, wejdê na stron´
www.microsoft.com i Êciàgnij najnowszy pakiet instalacyjny DirectX.
WSZECHÂWIAT
Uk∏ady planetarne
Uk∏ady planetarne, czy uk∏ady s∏oneczne, to miejsca w kosmosie, gdzie wokó∏ gwiazdy orbitujà inne
cia∏a niebieskie, takie jak planety, asteroidy, mg∏awice i punkty skokowe. Zazwyczaj w centrum uk∏adu
znajduje si´ gwiazda, która tworzy niesamowità studni´ grawitacyjnà, utrzymujàcà pozosta∏e cia∏a
niebieskie na orbicie. Uk∏ad planetarny mo˝e mieç w centrum wi´cej ni˝ jednà gwiazd´. Ze wzgl´du na
jego rozmiar, odleg∏oÊci w kosmosie mierzy si´ w sekundach Êwietlnych (sÊ) – jest to odleg∏oÊç, jakà
pokonuje Êwiat∏o w ciàgu jednej sekundy.
Czasami gwiazda mo˝e stworzyç osobliwoÊç kwantowà znanà jako czarna dziura. Czarna dziura przyciàgnie i zniszczy wszystkie obiekty
w uk∏adzie s∏onecznym. Uwa˝aj, bo mogà one stanowiç zagro˝enie nawigacyjne.
Kiedy gwiazda si´ zestarzeje, wybuchnie, niszczàc wszystkie obiekty znajdujàce si´ w danym uk∏adzie planetarnym. Utworzy wówczas
mg∏awic´, która sprawi, ˝e w uk∏adzie nastanà warunki przypominajàce sztorm.
Gwiazdy
Gwiazdy to olbrzymie kule ognia znajdujàce si´ w centrum uk∏adu planetarnego. Ich rozmiar tworzy
grawitacj´, która utrzymuje ca∏y uk∏ad. Zachodzàca w ich jàdrach fuzja zapewnia Êwiat∏o i energi´, która
wype∏nia ca∏y uk∏ad planetarny. Gwiazdy majà ró˝ne rozmiary, wiek i kolor. Sà one „silnikami”, które
nap´dzajà ˝ycie w ca∏ym uk∏adzie.
Planety
Kiedy w uk∏adzie planetarnym zbierajà si´ gazy, grawitacja kondensuje je, tworzàc wielkie cia∏a fizyczne.
Tak powstajà planety. Sà one skategoryzowane wed∏ug Êrodowiska panujàcego na ich powierzchni
- dzielimy je na skalne, lodowe i gazowe. Planeta skalna sk∏ada si´ g∏ównie ze zwartej materii i jest
najcz´Êciej wyst´pujàcym typem. Planeta lodowa le˝y daleko od gwiazdy, a na jej powierzchni panuje
wyjàtkowo niska temperatura. Gazowy olbrzym to bardzo du˝a planeta, z∏o˝ona g∏ównie z g´stych gazów
pokrywajàcych jej stosunkowo niewielkà powierzchni´.
Planety to jedyne miejsca, w których mogà zamieszkiwaç rasy (tworzàc kolonie na ich powierzchni). Na poczàtku gry mo˝esz
kolonizowaç wy∏àcznie planety tego samego rodzaju, co Twoja planeta macierzysta.
Burze
Mg∏awice i burze to pola gwiezdnego gazu, które mo˝na cz´sto spotkaç w uk∏adach planetarnych.
Podczas burzy majà miejsce silne wy∏adowania energetyczne, które majà szkodliwy wp∏yw na Twoje
statki. Mg∏awice cz´sto blokujà czujniki.
SZYBKI START
Space Empires V to bardzo z∏o˝ona gra. Dlatego zapewniliÊmy Ci zarówno samouczek, jak i szczegó∏owà instrukcj´. Opanowanie gry
mo˝e wymagaç troch´ czasu i cierpliwoÊci. JeÊli chcesz rozpoczàç samouczek, z menu g∏ównego wybierz „Samouczek”. Wiemy jednak,
˝e niektórzy chcà od razu rzuciç si´ w kosmicznà przestrzeƒ. Dlatego dowiesz si´, jak szybko zanurzyç si´ w Êwiecie gry.
Z menu g∏ównego wybierz Szybki Start. Pojawi si´ ekran wyboru imperium. Kliknij imperium, które chcesz poprowadziç, i wybierz
„Rozpocznij gr´". Space Empires V stworzy galaktyk´ i rozpocznie gr´. Powodzenia.
JeÊli chcesz szybko nauczyç si´ graç, przejdê do nast´pnego rozdzia∏u.
2
3
90828759.018.png 90828759.019.png 90828759.001.png 90828759.002.png 90828759.003.png
Punkty skokowe
Punkt skokowy to miejsce w uk∏adzie planetarnym, gdzie os∏abiona jest struktura samego kosmosu.
Dzi´ki silnym polom energetycznym statki mogà przelatywaç przez t´ „dziur´” w kosmosie, natychmiast
przenoszàc si´ do drugiego uk∏adu w dowolnej cz´Êci kwadrantu. Do powstania punktu skokowego
niezb´dna jest studnia grawitacyjna, którà mo˝na napotkaç na kraw´dzi uk∏adu planetarnego.
W Space Empires V b´dziesz podró˝owa∏ od jednego uk∏adu do drugiego poprzez ∏àczàce je punkty
skokowe. Wystarczy, ˝e Twój statek osiàgnie horyzont zdarzeƒ punktu, a wygeneruje wystarczajàcà
iloÊç energii, by przez niego przelecieç. Twoje okr´ty wlecà w punkt znajdujàcy si´ w jednym uk∏adzie
i wylecà przez po∏àczony punkt w drugim uk∏adzie. Mapa kwadrantu wyÊwietla wszystkie znane Ci uk∏ady i po∏àczenia mi´dzy nimi.
Miny
Miny to ma∏e, bezza∏ogowe pojazdy kosmiczne wyposa˝one w g∏owice. Zazwyczaj sà niewykrywalne dla
normalnych czujników i ulegajà detonacji, gdy w pobli˝u przeleci statek wroga.
Miny nale˝à do kategorii Jednostki. Sà to mniejsze pojazdy, które mogà byç trzymane w ∏adowniach
statków lub na planetach.
MyÊliwce
MyÊliwce to ma∏e, jednoosobowe pojazdy kosmiczne. Sà szybsze od normalnych statków,
wi´c wykorzystuje si´ je do przeÊcigni´cia i zaatakowania wrogów.
MyÊliwce nale˝à do kategorii Jednostki. Sà to mniejsze pojazdy, które mogà byç trzymane w ∏adowniach
statków lub na planetach.
Pasy asteroid
Asteroidy to ma∏e od∏amki planetarnego gruzu, które unoszà si´ w kosmosie. Zazwyczaj zbierajà si´
w rozleg∏e pola, które orbitujà w uk∏adzie planetarnym. Bywajà one dobrym êród∏em surowców
lub rzadkich rud. W Space Empires V mo˝esz prowadziç zdalne prace wydobywcze na asteroidach
oraz ukrywaç poÊród nich swoje statki.
Desantowce
Desantowce to ma∏e pojazdy zrzucane na powierzchni´ planet, które s∏u˝à do podbijania kolonii wroga.
Desantowce nale˝à do kategorii Jednostki. Sà to mniejsze pojazdy, które mogà byç trzymane
w ∏adowniach statków lub na planetach.
Bazy
Stacje kosmiczne i bazy to stacjonarne struktury kosmiczne wykorzystywane do naprawiania statków
i obrony. Bazy bronià planet, naprawiajà statki, uzupe∏niajà na nich zasoby i cz´sto s∏u˝à jako centra
handlowe. Ze wzgl´du na olbrzymi rozmiar sà nieruchome.
Platformy broni
Platformy broni to du˝e gniazda broni, rozstawiane na powierzchni planet w celu prowadzenia ostrza∏u
w kosmos. Pe∏nià one kluczowà rol´ w obronie planet, poniewa˝ zapewniajà koloniom broƒ zdolnà
do ostrzeliwania orbitujàcych okr´tów (jest to broƒ podobnego kalibru).
Platformy broni nale˝à do kategorii Jednostki. Sà to mniejsze pojazdy, które mogà byç trzymane
w ∏adowniach statków lub na planetach.
Drony
Drony to ma∏e, bezza∏ogowe pojazdy kosmiczne, które nakierowujà si´ na cel, niszczàc go. Sà podobne
do olbrzymich pocisków kierowanych, lecz steruje nimi komputer. Mogà przemierzyç liczne uk∏ady
planetarne. Drony sà szczególnie przydatne przy przekraczaniu punktów skokowych. Warto puÊciç je
przodem, by zniszczy∏y obroƒców kryjàcych si´ po drugiej stronie.
Drony nale˝à do kategorii Jednostki. Sà to mniejsze pojazdy, które mogà byç trzymane w ∏adowniach
statków lub na planetach.
Statki
Statki kosmiczne stosowane sà przez rasy jako pojazdy transportowe. Wszystkie wykorzystujà jakàÊ
form´ nap´du i mogà podró˝owaç pomi´dzy uk∏adami za poÊrednictwem punktów skokowych.
Wi´kszoÊç statków jest wyposa˝ona w szereg broni i systemów obronnych.
Satelity
Satelity to ma∏e, bezza∏ogowe platformy kosmiczne, które mogà byç wyposa˝one w czujniki i broƒ.
Zazwyczaj sà ustawione tak, by skanowa∏y lub automatycznie otwiera∏y ogieƒ do statków wroga.
Satelity nale˝à do kategorii Jednostki. Sà to mniejsze pojazdy, które mogà byç trzymane w ∏adowniach
statków lub na planetach.
KOLONIE
Kolonie to planety zasiedlone przez jakieÊ imperium. Te osady z czasem przekszta∏cajà si´ w miasta, a˝ w koƒcu stajà si´ wielkimi
Êwiatami przemys∏owymi. Kolonie to si∏a nap´dowa imperium. To one zapewniajà surowce i struktury, które je podtrzymujà.
4
5
90828759.004.png 90828759.005.png 90828759.006.png 90828759.007.png 90828759.008.png 90828759.009.png 90828759.010.png 90828759.011.png 90828759.012.png 90828759.013.png 90828759.014.png
Kolonizacja
Na poczàtku gry mo˝esz kolonizowaç wy∏àcznie planety tego samego rodzaju, co Twoja planeta macierzysta. Odkrywajàc nowe
technologie, b´dziesz potrafi∏ kolonizowaç pozosta∏e rodzaje planet. Kolejnym wa˝nym czynnikiem jest atmosfera. Twoja rasa najlepiej
rozwija si´ na planetach posiadajàcych takà samà atmosfer´, co planeta macierzysta (potrafi ona oddychaç w∏aÊnie w takiej
atmosferze). Chocia˝ mo˝esz kolonizowaç planety o innej atmosferze, Twoja rasa b´dzie musia∏a zbudowaç na nich kopu∏y
umo˝liwiajàce oddychanie. Kopu∏y powstajà automatycznie podczas kolonizacji, ograniczajàc przestrzeƒ mieszkalnà o oko∏o jednà
czwartà. To oznacza, ˝e takie planety mogà pomieÊciç mniej budynków i zasobów.
Kolonizacja to prosty proces. Wystarczy, ˝e zbudujesz kolonizator, za∏adujesz ludnoÊç na pok∏ad i wyÊlesz go na nowà planet´.
Podczas tworzenia nowej osady kolonizator zostanie rozmontowany i przerobiony na surowce. ZawartoÊç ∏adowni statku (wliczajàc
w to ludnoÊç) zostanie umieszczona w ∏adowni planety. Najwa˝niejszym elementem kolonizatora jest modu∏ kolonizacyjny.
Jest to specjalny komponent, zawierajàcy wszystkie materia∏y niezb´dne do stworzenia osady. Ka˝dy modu∏ jest przypisany
do konkretnego rodzaju planet – skalnych, lodowych lub gazowych.
Rodzaj
Fizyczny typ planety. Rozró˝niamy trzy rodzaje planet – skalne, gazowe i lodowe. Tworzenie kolonii na ka˝dym z nich wymaga innej technologii.
Na poczàtku gry znasz tylko technologi´ niezb´dnà do zasiedlenia planet tego samego rodzaju, co Twoja planeta macierzysta. JeÊli chcesz
kolonizowaç inne planety, musisz opracowaç odpowiednià technologi´.
Rozmiar
Planety majà ró˝ne rozmiary – od malutkich po olbrzymie. Rozmiar planety wp∏ywa na iloÊç ludnoÊci, zasobów i budynków, jakie jest ona w stanie
pomieÊciç.
Atmosfera
Spotykamy nast´pujàce typy atmosfery: tlen, wodór, dwutlenek w´gla, metan i brak. Ka˝da rasa mo˝e oddychaç tylko w jednym z wymienionych
rodzajów. JeÊli rasa nie jest w stanie oddychaç w danej atmosferze, kolonia musi zostaç okryta kopu∏à. Takie siedlisko mo˝e pomieÊciç zaledwie
cz´Êç ludnoÊci.
Warunki
Sà to warunki otoczenia, jakie panujà na planecie. Bywajà one ró˝ne – od mi∏ych po zabójcze. OkreÊlajà, jak trudno ˝yje si´ na danej planecie.
Im bardziej sà niesprzyjajàce, tym bardziej nieszcz´Êliwi stanà si´ Twoi poddani i tym wolniej b´dà si´ rozmna˝aç.
Warunki sà rozbite na trzy szczegó∏owe kryteria – promieniowanie, grawitacja oraz temperatura. Pierwsze kryterium to poziom promieniowania
emitowanego przez pobliskie gwiazdy, które dociera do powierzchni planety. Grawitacja liczona jest w ‘g’ – 1 g to przyciàganie panujàce
na powierzchni Ziemi. Im wi´ksza jest planeta, tym silniejsza grawitacja. Na temperatur´ wp∏ywa odleg∏oÊç mi´dzy planetà a jej gwiazdà.
˚ycie na planecie utrudnia wysokie promieniowanie, skrajnie wysoka lub niska grawitacja oraz skrajnie wysokie lub niskie temperatury.
WartoÊç
Jest to wzgl´dna wartoÊç mineralna, organiczna i radioaktywna planety. Podczas normalnej gry b´dzie ona wyra˝ona w procentach.
Jest to modyfikator dodawany do iloÊci surowców wydobywanych na planecie. Z∏o˝a na planetach sà niewyczerpalne.
W rozgrywce z ograniczonà liczbà surowców wartoÊcià planety b´dzie iloÊç dost´pnych na niej surowców. W miar´ wydobywania danego surowca,
liczba ta b´dzie maleç.
Populacja
Populacja to grupa istot zamieszkujàcych planet´. To ona stanowi si∏´ roboczà pracujàcà w fabrykach. Populacja jest opisana za pomocà
nast´pujàcych statystyk: rozmna˝anie, zadowolenie, migracja oraz lojalnoÊç.
Rozmna˝anie to wskaênik, który pokazuje, ile ludzi rodzi si´ co roku. Wp∏ywajà na to warunki panujàce na planecie oraz zadowolenie ludnoÊci.
Zadowolenie jest wskaênikiem nastrojów panujàcych wÊród Twoich poddanych. JeÊli ludnoÊç stanie si´ szcz´Êliwa, planeta otrzyma premi´
do produkcji. JeÊli b´dzie nieszcz´Êliwa, produktywnoÊç spadnie. JeÊli niezadowolenie wzroÊnie na tyle, by Twoja populacja wszcz´∏a bunt, dana
planeta nie wygeneruje ˝adnych surowców. Na zadowolenie wp∏ywajà warunki panujàce na planecie oraz z∏e wydarzenia, które majà miejsce w jej
pobli˝u. Spadnie ono, jeÊli w uk∏adzie planetarnym pojawià si´ si∏y wroga, ale wzroÊnie, gdy b´dziesz zwyci´˝a∏.
Migracja to liczba osób, które co roku przenoszà si´ do innych nale˝àcych do Ciebie kolonii. Pozwala ona rozprowadzaç poddanych z planet o wysokiej
populacji do tych, które sà mniej zaludnione. Wp∏ywajà na nià warunki panujàce na planecie oraz zadowolenie ludnoÊci.
LojalnoÊç pokazuje stopieƒ przywiàzania poddanych. Twoja rasa zawsze b´dzie w stu procentach lojalna, lecz inne mogà nie byç tak
oddane (szczególnie rasy przez Ciebie podbite). Im ni˝sza lojalnoÊç, tym wi´ksze ryzyko, ˝e ludnoÊç zacznie si´ buntowaç przeciwko
Twojemu imperium. Mo˝esz wymusiç lojalnoÊç, utrzymujàc statki na orbicie planety i jednostki naziemne na jej powierzchni.
Populacja danej planety mo˝e sk∏adaç si´ z wielu ras. JeÊli chocia˝ jedna z nich nie jest w stanie oddychaç w jej atmosferze, kolonia
zostanie okryta kopu∏à.
Budynki
G∏ównà rolà planet jest umacnianie bazy przemys∏owej Twojego imperium. Budynki to olbrzymie fabryki, które generujà surowce
i zapewniajà planetom nowe mo˝liwoÊci. Po wybudowaniu nie da si´ ich przemieÊciç. W tych kompleksach pracuje ludnoÊç danej
planety, wi´c zadowolenie pracowników i ich liczebnoÊç majà wp∏yw na produktywnoÊç budynków. Ka˝da z kolonii mo˝e pomieÊciç
ograniczonà iloÊç budynków, zale˝nà od rozmiarów planety i tego, czy jest ona nakryta kopu∏à, czy nie.
Aby Twoje imperium mog∏o otrzymaç wydobyte na danej planecie surowce, w jej uk∏adzie s∏onecznym musi znajdowaç si´ przynajmniej
jeden port kosmiczny.
¸adunek
Ka˝da planeta mo˝e te˝ pomieÊciç pewnà iloÊç ∏adunku. Sk∏adajà si´ naƒ dowolne jednostki, zasoby, amunicja lub populacja.
¸adunek mo˝na przenosiç z orbitujàcych nad planetà statków i odwrotnie. Jednostki mogà byç tworzone na danej planecie – zostajà
one wtedy umieszczone w jej magazynach.
ZdolnoÊci
ZdolnoÊci planety to modyfikatory lub specjalne w∏aÊciwoÊci, które majà na nià wp∏yw. Liczba ludnoÊci mo˝e zapewniç premiowe
modyfikatory do wydajnoÊci budynków. To samo dotyczy zadowolenia – im wy˝szy jest ten wskaênik, tym wi´kszà premi´ do
wydobycia surowców otrzyma planeta. Ponadto, rasa, do której nale˝y planeta, mo˝e mieç cechy rasowe, które tak˝e na nià wp∏ywajà.
Budowa
Ka˝da planeta, na której znajduje si´ kolonia (oraz populacja), mo˝e tworzyç nowe obiekty. Mogà to byç nowe budynki, jednostki
lub ich modernizacje. Aby planeta mog∏a budowaç statki w kosmosie, musi posiadaç stoczni´ kosmicznà. Planeta mo˝e budowaç tylko
jednà rzecz jednoczeÊnie. Zostanie ona umieszczona w kolejce budowy. Jest to lista rzeczy, które zostanà po kolei stworzone w tej
kolonii. Wykorzystane do budowy surowce pochodzà z puli surowców imperium.
6
7
90828759.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin