SURDOPEDAGOGIKA
Metoda migowa
1. czy klasyczny język migowy można utożsamiać z narodowym językiem migowym? Porównaj.
Nie należy posługiwać się tymi zwrotami jak synonimami, gdyż te dwa języki różnią się pod wieloma względami. Klasyczny język migowy nie posiada w odróżnieniu od miganego fleksji. Klasyczny język migowy posiada własną strukturę gramatyczną o charakterze pozycyjno-przestrzennym, a język migany wykorzystuje zasady gramatyczne istniejące w danym języku narodowym. Klasyczny język migowy składa się jedynie ze znaków migowych, natomiast językowi migowemu narodowemu towarzyszy zawsze język mówiony.
2. co składa się na system językowo-migowy?
· Język mówiony – głośna i wyraźna mowa;
· Język migany – migana odmiana języka narodowego, znaki migowe o tej samej treści co mowa i przekazywane równolegle z nią;
· Elementy prozodyczne wypowiedzi – mimika, gesty wtrącone, organizacja przestrzenna wypowiedzi w języku żganym oraz zachowania kinetyczne;
Metoda oralna
3. wyjaśnij krótko w jaki sposób przebiega odczytywanie mowy z ust.
Odczytywanie mowy z ust nie przebiega w sposób analityczny – głoska po głosce, lecz w sposób syntetyczny – odbiorca rejestruje i analizuje nie obrazy artykulacyjne poszczególnych głosek, lecz przebiegi przestrzenno-czasowe zestawów artykulacyjnych składających się na cale słowa
4. jakie czynniki związane z nadawcą i odbiorcą tekstu wpływają na skuteczność odczytywania mowy z ust?
· czynniki związane z nadawcą:
- cechy anatomiczne i charakterystyczne twarzy (deformacja, tiki, wąsy itp.)
- mimika twarzy i gestykulacja
- wyrazistość i naturalność artykulacji
- tempo artykulacji
- dykcja i natężenie dźwięku (jeśli odbiór mowy jest wspierany słuchem)
- stosowanie środków pomocniczych (fonogesty, alfabet palcowy itp.)
· czynniki związane z odbiorcą:
- sprawność spostrzegania wzrokowego (ostrość i męczliwość wzroku)
- odpowiednio bogate słownictwo bierne (odczytywać z ust można wyłącznie znany wyraz)
- doświadczenie w porozumieniu się
- możliwość odbioru słuchowego
- elastyczność myślenia i szybkość kojarzenia
5. jakie czynniki związane ze środowiskiem i tekstem wpływają na skuteczność odczytywania mowy z ust?
· czynniki związane z tektem:
- operowanie znanym słownictwem
- konstruowanie poprawnych i krótkich zdań
- orientacja w temacie rozmowy i trzymanie się tematu przez nadawcę
- współdziałanie osoby niesłyszącej w akcie komunikacyjnym (zadawanie pytań wtrąconych dla potwierdzenia odbieranych informacji itp.)
· czynniki związane ze środowiskiem:
- oświetlenie twarzy osoby mówiącej
- odległość (najlepsza jest do 1,50m)
- liczba rozmówców (najlepiej rozmawia się z 1 osoba)
- istnienie czynników rozpraszających (np. włączony telewizor)
Metoda słuchowa
· stosuje się u osób niedosłyszących, umiarkowanie niedosłyszących i ciężko niedosłyszących, ale nie całkowicie głuchych;
· rehabilitacje zaczyna się jak najwcześniej, tuż po rozpoznaniu – diagnozie;
· wymagany jest aparat słuchowy;
· najczęściej pobudzany ośrodek zmysłu – słuch
· forma pracy:
- rozmowa prezentująca – bierność dziecka;
- rozmowa antycypująca – aktywność dziecka prowokacja do działania;
· podstawa pracy – wielokrotne powtarzanie;
· zasady:
- optymalne wzmacnianie dźwięku
o indywidualne aparaty słuchowe;
o ważne jest nauczenie dziecka zgłaszania zaburzeń w funkcjonowaniu aparatu;
- unisensoryczny charakter;
- częste momenty uwagi słuchowej – świadomego odbioru dźwięków;
- włączenie wszystkich członków grupy – grupa niezbyt liczna;
- motywacja – unikanie negatywnych uwag;
- postępowanie całościowe
- wiodąca rola mowy
o głośność wypowiedzi;
o rola odgłosów otoczenia;
o stopniowe likwidowanie punktów orientacyjnych – wyłączanie wzorku na rzecz słuchu;
Metoda daktylna
6. co to są fonogesty i jak jest ich istota?
· Fonogesty – umowne ruchy dowolnej ręki sharmonizowane z głośnym i wyraźnym mówieniem na specjalnych zasadach, których celem jest ułatwienie dziecku z uszkodzonym słuchem rozumienia wypowiedzi dzięki lepszemu rozpoznawaniu jej elementów;
· Istota – pozwalają rozróżnić sylaby, między którymi nie można dostrzec różnic obserwując ruchy narządów mowy;
7. wymień zasady stosowania fonogestów. Opisz jedną z nich.
· Zasada dobrych warunków odbioru;
· Zasada całościowego rozumienia wypowiedzi;
· Zasada długotrwałego i stałego używania fonogestów przez całe najbliższe środowisko;
· Zasada pobudzania do mówienia;
· Zasada kształtowania umiejętności analizowania wypowiedzi;
· Zasada niewprowadzania jednocześnie z fonogestami innych manualnych środków porozumiewania się;
8. czy i dlaczego fonogesty mogą być używane bez mówienia?
Fonogesty nie mogą być używane bez mówienia i nie zastępują wypowiedzi ustnej, lecz przeciwnie – pomagają dziecku skupić uwagę na ustach osoby mówiącej i rozpoznawać wzrokiem to, czego nie potrafi rozpoznać słuchem, wspomagają słuchanie i odczytywanie z ust uzupełniając wypowiedź wskazówkami manualnymi;
Alfabet palcowy
9. czym się różni alfabet palcowy od daktylografii?
Daktylografia jest to forma porozumiewania się oparta na odpowiednim ułożeniu palców jednej lub obydwu dłoni, alfabet palcowy z kolei jest elementem składowym daktylografii.
10. do czego służy alfabet palcowy?
· do przekazywania niektórych imion własnych (dla których nie istnieje znak migowy lub jest nieznany mówiącemu),
· do przekazywania skrótów wyrazowych (akronimów) np.: mgr, wg, PKP,
· do przekazywania przedrostków i przyrostków np.: poszukac,
· jako integralny element złożonego znaku ideograficznego (przykładowo w polskim języku migowym daktylograficzne „u” w znaku umowa),
· w sytuacji gdy spotyka się 2 podobnie brzmiące wyrazy (np.: uchwalać uchwale – jeden z nich przekazuje się daktylograficznie),
· do przekazywania homonimu w znaczeniu nieadekwatnym do dosłownego znaczenia danego wyrazu (np. przelać w znaczeniu przepływu środków finansowych),
· dla podkreślenia znaczenia wyrazu w treści wypowiedzi;
Metoda kombinowana i komunikacja totalna
11. wykaż różnice między totalną komunikacją a metodą kombinowaną.
· Totalna komunikacja – metoda porozumiewania się za pomocą wszystkich dostępnych środków:
- ekspresja słowna – mowa;
- wzrokowa percepcja mowy – odczytywanie z ust, pamięć wzrokowa, pamięć ruchowa;
- słuchowa percepcja mowy – trening słuchowy, wychowanie słuchowe;
- systemy językowo-migowe – język migowy, mimika, pantomimika;
- systemy ustno-ręczne – daktylografia, fonogesty;
· Metoda kombinowana – celowy, świadomie wypracowany sposób nauczania z wykorzystaniem elementów z czterech podstawowych metod, stosowanych w procesie dydaktycznym rozwijania mowy dzieci głuchych:
- oralnej,
- słuchowej,
- daktylnej,
- migowej;
12. dokonaj krótkiej charakterystyki celów metody kombinowanej.
· Możliwość wyboru określonej metody nauczania zgodnie z poziomem percepcyjnym i umysłowym dziecka;
· Stymulowanie ekspresji werbalnej dziecka z wadą słuchu za pomocą środków wspomagających ten proces;
· Wykorzystanie jej w określonych celach i zadaniach procesu dydaktycznego;
· Integrowanie osób z wadą słuchu nie tylko ze środowiskiem ludzi słyszących, ale także przygotowanie ich w zakresie porozumiewania się w środowisku ludzi niesłyszących;
13. jakie znasz sposoby łączenia metod nauczania osób głuchych (m. kombinowana)?
Wychowanie słuchowe i terapia mowy
14. wykaż zależności między stopniem ubytku słuchu a komunikacją.
Metody pracy
Stopień ubytku słuchu
Komunikacja
Nauczyciel
komunikator
uczeń
odbiorca
Nadawca
słuchowa
20-40 dB
Osoba niedosłysząca
Forma werbalna
Odbiór słuchowy
40-70 dB
Osoba umiarkowanie niedosłysząca
Odbiór słuchowy;
Odbiór słuchowo-wzrokowy
Słuchowa;
Słuchowo-oralna;
Oralno-słuchowa
Oralna;
70-100 dB
Ciężki niedosłuch
Forma werbalna;
Forma pozawerbalna;
Ich kombinacje;
Odbiór słuchowo-wzrokowy;
Migowa;
Daktylna;
Pow. 100 dB
Odbiór wzrokowy;
Odbiór wzrokowo-słuchowy
eutty