Jesienne ubrania. Cele operacyjne: I Wiadomości Kategoria A - zapamiętywanie wiadomości. Uczeń potrafi:
· rozpoznać i nazwać elementy ubioru,
· pisać liczby dwucyfrowe oraz wyróżnić w nich rząd jedności i rząd dziesiątek,
Kategoria B - zrozumienie wiadomości. Uczeń potrafi:
· sformułować pytania, na które odpowiada rzeczownik,
· klasyfikować ubrania dla dziewcząt i chłopców,
· uzasadnić przeznaczenie ubioru,
· porządkować pełne dziesiątki wzrastająco,
II Umiejętności Kategoria C - stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. Uczeń umie:
· dobrać elementy ubioru dla dziewczynki i dla chłopca zgodnie z warunkami atmosferycznymi,
· klasyfikować rzeczowniki według liczby,
· dodawać liczby jednocyfrowe do pełnych dziesiątek w zakresie 100,
· porządkować liczby dwucyfrowe wzrastająco.
Metody pracy:
· oglądowa
· słowna
· praktycznego działania
· metody i techniki aktywizujące
Zasady nauczania:
· poglądowości
· łączenia teorii z praktyką
· stopniowania trudności
· indywidualizacji
· trwałości wiedzy
Formy pracy:
· w grupach
· indywidualizacji w ramach pracy równym frontem
Środki dydaktyczne:
· różnorodne ubrania,
· karty pracy,
· symbole grup,
· szary papier,
· przybory malarskie,
· fartuszki ochronne.
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wstępne 1. Powitanie "iskierką radości". 2. Zaznaczenie obecności (lista obecności, karta pracy). 3. Samorzutne wypowiedzi uczniów na temat swego stanu emocjonalnego. 4. Ćwiczenia kalendarzowe (tablica, karta pracy). 5. Określenie stanu pogody (kalendarz pogody).
II. Przeróbka umysłowa 1. Rozmowa wprowadzająca temat zajęć:
· Jaka pora roku jest obecnie?
· W jaki sposób ludzie przygotowują się do przetrwania chłodów?
2. Ustalenie i zapisanie tematu (karta pracy). 3. Prezentowanie i nazywanie elementów swego ubioru wierzchniego przez chętnych uczniów. Praca w grupach: 4. Wybieranie spośród dostępnych elementów jesiennego stroju ubrań dla dziewczynki - (grupa I) oraz dla chłopca - (grupa II). 5. Prezentowanie i uzasadnianie dokonanych wyborów przez przedstawicieli grup. 6. Czytanie opowiadania i podkreślanie w nim nazw garderoby (karty pracy 1). 7. Pisanie nazw ubrań na tablicach przez obydwie grupy. 8. Stwierdzanie podobieństw i różnic. Praca samodzielna: 9. Wpisywanie podkreślonych nazw rzeczy w odpowiednie miejsca tabeli (karta pracy2). 10. Pisanie kolejnych pełnych dziesiątek (karta pracy 3). 11. Dodawanie liczb jednocyfrowych do pełnych dziesiątek w zakresie 100 (karta pracy4). 12. Szeregowanie otrzymanych wyników wzrastająco (karta pracy 5). 13. Kolorowanie elementów ubioru chłopca (przez chłopców) oraz dziewczynki (przez dziewczęta) (karta pracy 6).
III. Ekspresja Praca w grupach: 1. Odrysowanie sylwetki człowieka na szarym papierze (chętne dziecko z każdego zespołu). 2. Malowanie farbami plakatowymi jesiennego stroju. 3. Prezentowanie efektów pracy grupowej. 4. Sprzątanie miejsca pracy.
IV. Zajęcia końcowe 1. Podsumowanie wiadomości. 2. Omówienie sposobu wykonania zadania domowego (karta pracy 3). 3. Samoocena pracy i zachowania przez dzieci. 4. Pożegnanie: stajemy w kręgu, trzymając się za ręce, kolejno mówimy komplement osobie stojącej z prawej strony.
diran