Zapoznanie z grzybami jadalnymi: borowik, maślak, kurka i niejadalnymi ( trującymi ): muchomor czerwony, muchomor plamisty.
CEL POŚREDNI ( temat zajęcia ): Poznaję jesienne dary lasu – grzyby na podstawie ilustracji i tekstu H. Zdzitowieckiej „Na grzyby” – rozwijanie mowy i myślenia.
OBSZAR EDUKACYJNY : Poznawanie i rozumienie siebie i świata.
TREŚCI: Poznawanie przyrody.
CELE OPERACYJNE: - Wie, że grzyby dzielą się na jadalne i niejadalne – trujące;
- Rozpoznaje borowika, maślaka. kurkę, muchomora czerwonego, muchomora plamistego;
- Słucha opowiadania i potrafi wypowiedzieć się na jego temat;
- Segreguje grzyby według gatunku;
- Składa obrazek z części;
-
POMOCE: plakat lasu, nagranie leśnej muzyki, ilustracje grzybów, pacynka Gucio, buźki smutna i wesoła, muzyka do tańca, szablony grzybów do zabawy ruchowej, przestrzenne grzyby – szydełkowane, obrazki do składania, plastelina, makieta lasu, magnetofon;
LITERATURA: H. Zdzitowiecka „Na grzyby”,
C. Hannaford „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł”,
I. Dudzińska „Metodyka wychowania w przedszkolu”.
PRZEBIEG:
1. Podanie rodzicom celu spotkania. Podczas trwania zajęci rodzice lepią poznawane przez dzieci grzyby z plasteliny.
2. Powitanie rodziców, dzieci i nauczyciela – zabawa z pedagogiki zabawy – „Zacieśnianie kręgu”.
3. Powitanie siebie nawzajem – ćwiczenia naprzemienne – rozwijanie obydwu półkul mózgowych ( element metody Dannisona ).
4. Wysłuchanie fragmentu muzyki z kasety „Dźwięki natury –leśny poranek” – podanie odpowiedzi na pytanie „gdzie zaprowadziła nas muzyka?” (do lasu).
5. Zabawa z elementem metody Dennisona – krążenie szyją „Oglądamy las” – rozwijanie umiejętności uczenia się ( ćw. Na przekraczanie linii środka).
6. Opowiadanie Gucia na podstawie tekstu „Na grzyby”.
7. Omówienie treści opowiadania – wyciągnięcie wniosków – grzyby dzielimy na jadalne i niejadalne – trujące.
8. Zabawa ruchowa „Zbieramy grzyby” – dzieci tańczą do słyszanej muzyki na przerwę zatrzymują się przy grzybie (rodzice z szablonami grzybów) jadalnym.
9. Segregowanie grzybów (przestrzennych) przyniesionych przez Gucia:
- ćw. gałek ocznych wodzenie za grzybkiem – element metody Dennisona;
- podział grzybów według gatunku.
10. Praca indywidualna przy stolikach – składanie grzybów w całość – ocena czy jest on jadalny czy niejadalny za pomocą buźki uśmiechniętej i smutnej.
11. Ocena pracy dzieci przez rodziców, umieszczenie grzybów wykonanych przez rodziców na makiecie lasu.
12. Omówienie zajęcia z rodzicami.
diran