JESIENNE DRZEWA 02.11.2010 – 05.11.2010 Dostrzeganie w krajobrazie zmian związanych z wartościami jesieni; estetycznymi, charakterystycznymi dla aktualnej pory roku
Podstawa programowa
Sytuacje edukacyjne tworzone
przez nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko :
Środki dydaktyczne
Źródło
5-3,
3-1,4-2,
13-1,
3-4,4-1,
9-1,
8-1,2,3
14-3,
3-1,14-2,
5-1,
4-2,14-2,
3-3,
14-2,
3-1,2,14-2,
4-1,
1-3,14-1,
3-4
10-1,
6-5,
1-2,2-5,
1-1,
1-2,
2-4,5
2-1,
2-3,
2-2,
4-3,5-4,11-1,
12-2,
2-4,
Zestaw zabaw ruchowych nr 3.
Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Dębowe licie”
Wydzieranka z kolorowego papieru ”Nasze jesienne drzewka”
Zabawy z wykorzystaniem piosenki „Kolorowe listki”
Wielozmysłowe poznawanie liści przyniesionych przez nauczyciela.
Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na listki trzymane za ogonki
Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej- składanie w całość papierowych lici pociętych na części
Ćwiczenia ruchowo –graficzno- naśladowcze –„Drzewa na wietrze”
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość- „Ukryte listki”
Zabawa słowna „Co jest na obrazku?”
Zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego(kasztanów, patyczków, liści).
Ćwiczenia plastyczne ”Jesienny szal”
Zabawa rozwijająca umiejętność współdziałania w parze – „Nie podepcz liści”
Zabawy konstrukcyjne mozaiką geometryczną.
Zabawa ruchowa z elem. podskoku „Wróbelki”
Zabawy dowolne
Zabawy swobodne.
Zabawy według zainteresowań
Kulturalne żegnanie się z panią
Rozmowy swobodne w kącikach zainteresowań.
Leżakowanie
Czynności pielęgnacyjne - mycie rąk .
Mycie zębów.
Korzystanie z toalety
Spożywanie posiłków
Spacer po osiedlu.
Ubieramy się na spacer
Ćwiczy refleks reagowania, orientacji i odróżniania i zapamiętywania poleceń.
Rozwijanie umiejętności liczenia do trzech, utrwala poznane kolory, porównuje długość i szerokość, nabywa umiejętność posługiwania się tymi określeniami.
Poznaje części składowe drzewa, rozwija sprawność manualną, drze papier gazetowy na paski różnej długości, wspólnie z innymi dziećmi układa z nich sylwetę drzewa.
Rozwija umiejętność rozpoznawania dźwięków wysokich i niskich, rozwijanie poczucie rytmu, poznaje nazwy i brzmienie wybranych instrumentów perkusyjnych
Ogląda, zwraca uwagę na kształt, kolorystykę, fakturę, wielkość, dotyka, wącha, próbuje określić zapach.
Ćwiczy długość wydechu, poszerza pojemność płuc.
Składa obrazki, wyszukuje części podobne, pasujące do siebie, skupia się na zadaniu.
Słucha nagrania szumu drzew, próbuje rozpoznać odgłosy, naśladuje ruchem rąk gałęzie drzew poruszane wiatrem.
Szuka schowanych listków, stara się zapamiętać , w jakich miejscach były ukryte.
Omawia treść ilustracji, wyszukuje elementy.
Układa wzór ułożony przez nauczyciela i kompozycji według własnych pomysłów.
Nazywa powstałe prace.
Stempluje stemplami wykonanymi przez nauczyciela z ziemniaków na rysunkach szala kolorowe listki, tworzy dowolne kompozycje.
Spaceruje z zamknięty mi oczami prowadzone przez inne dziecko, nabiera zaufania do kolegów.
Manipuluje figurami geometrycznymi bez konieczności nazywania ich
Zgina i prostuje kolana, podrywa stopy z podłoża.
Współdecyduje o wyborze zabawek i zabaw
Przestrzega ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
Wdraża się do słuchania i rozumienia jasnych, zrozumiałych treści i poleceń przekazywanych przez nauczycielkę
Stosuje formy grzecznościowe w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy)
Dzieli się swoimi przeżyciami z domu i przedszkola.
Składa ubrania przed leżakowaniem
Dba o higienę, mycie rąk zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
Uczymy się korzystać ze szczoteczki do mycia zębów.
Spuszcza wodę w toalecie, próbuje samodzielnie podciągać odzież
Prawidłowo posługuje się łyżką
Ogląda drzewa znajdujące się w bliskim otoczeniu, nazywa je, poznaje zjawisko usychania liści
Zakłada ubrania i buty
Sylweta gałązki dębu, kartonowe sylwety.
Gazety, klej, papier kolorowy.
Płyta Cd – zbiór własny, obrazki instrumentów
Liście
j.w
pocięte wzory liści
Nagrania odgłosów
Kartonowe wzory liści
Przedszkole trzylatka, s.11
Materiał przyrodniczy
Stemple z ziemniaków, poduszki z tuszem
Mozaika geometryczna
Mamla