Wypadki i incydenty.PDF
(
248 KB
)
Pobierz
Dz
Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU
1)
z dnia 18 stycznia 2007 r.
w sprawie wypadków i incydentów lotniczych
2)
Na podstawie art. 139 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696, z późn. zm.
3)
) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§
1.
Rozporządzenie określa:
1) sposób działania systemu obowiązkowego zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym i sposób
prowadzenia bazy danych o zdarzeniach lotniczych;
2) szczegółowy sposób postępowania przy badaniu wypadków i incydentów lotniczych;
3) warunki i tryb przekazywania i udostępniania raportów wstępnych i informacji o wypadkach i
incydentach lotniczych;
4) warunki i tryb udostępniania oraz publikowania raportów końcowych i zaleceń Państwowej Komisji
Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej "Komisją";
5) warunki i sposób działania systemu dobrowolnego zgłaszania o zdarzeniach lotniczych, jednostki
lotnictwa cywilnego właściwe do przyjmowania takich poufnych zgłoszeń, sposób zapewnienia
ochrony danych osobowych z tym związanych oraz formę i sposób udostępniania tych informacji;
6) wykaz przykładowych zdarzeń podlegających obowiązkowemu zgłaszaniu;
7) wykaz przykładowych poważnych incydentów lotniczych.
Rozdział 2
Sposób działania systemu obowiązkowego zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym i sposób
prowadzenia bazy danych o zdarzeniach lotniczych
§
2.
1. Zgłoszenie zdarzenia lotniczego może być dokonane przy użyciu każdego dostępnego środka
łączności nie później niż 72 godziny od jego zaistnienia.
______
1)
Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2)
Rozporządzenie niniejsze wdraża dyrektywę Rady Unii Europejskiej 94/56/WE ustanawiającą
podstawowe zasady regulujące postępowanie w dochodzeniu przyczyn wypadków i zdarzeń w
lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. UE L 319 z 12.12.1994, str. 14; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 7, t. 2, str. 224) oraz dyrektywę 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w
sprawie zgłaszania zdarzeń w lotnictwie cywilnym (Dz. Urz. UE L 167 z 04.07.2003, str. 23; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 331).
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz.
708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829.
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
1
Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225
2. Niezależnie od zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dane dotyczące zdarzenia powinny być
przesłane na formularzu dostosowanym do aktualnych wymogów systemu komputerowego,
udostępnianym na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw
transportu, Komisji oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
3. Formularz, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać w szczególności:
1) datę i czas zaistnienia zdarzenia;
2) miejsce zdarzenia;
3) rodzaj i typ statku powietrznego;
4) opis zdarzenia;
5) inne informacje dostępne w chwili dokonywania powiadomienia, mające znaczenie dla badania i
analizy zdarzenia.
4. W przypadku zdarzeń, o których mowa w art. 135 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo
lotnicze, zwanej dalej "ustawą", zgłoszenie o zdarzeniu powinno zawierać w szczególności informacje o
okolicznościach jego zaistnienia, na podstawie których Przewodniczący Państwowej Komisji Badania
Wypadków Lotniczych, zwany dalej "Przewodniczącym Komisji", podejmuje decyzję w sprawie podjęcia
badania tego zdarzenia.
§
3.
1. Komputerową bazę danych systemu obowiązkowego zgłaszania zdarzeń w lotnictwie
cywilnym prowadzi się zgodnie z europejskim centralnym systemem koordynacji powiadamiania o
zdarzeniach w lotnictwie (European Co-ordination Centre for Aviation Incident Reporting Systems -
ECCAIRS).
2. Baza danych, o której mowa w ust. 1, uzupełniana jest na bieżąco na podstawie danych zawartych
w formularzach zawiadomienia o zdarzeniu lotniczym otrzymywanych zgodnie z art. 135a ustawy oraz w
raportach Komisji.
Rozdział 3
Szczegółowy sposób postępowania przy badaniu wypadków i incydentów lotniczych
§
4.
1. Po otrzymaniu zgłoszenia o zaistnieniu zdarzenia lotniczego podlegającego badaniu Komisji,
Przewodniczący Komisji wyznacza spośród członków Komisji kierującego zespołem badawczym oraz, w
porozumieniu z nim, skład tego zespołu.
2. W przypadku niepodjęcia przez Komisję badania zdarzenia lotniczego, Przewodniczący Komisji
informuje o tej decyzji odpowiednio: użytkownika statku powietrznego, państwowy organ zarządzania
ruchem lotniczym albo zarządzającego lotniskiem, w celu podjęcia przez nich badania, oraz wyznacza
spośród członków Komisji osobę nadzorującą to badanie.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, po powiadomieniu o niepodjęciu przez Komisję badania,
podejmują czynności w celu zbadania tego zdarzenia. Do badania stosuje się odpowiednio przepisy § 5, 7-
9, 11, 12 i 19.
§
5.
W skład zespołu badawczego nie może wchodzić osoba, która w jakimkolwiek charakterze
uczestniczyła w zdarzeniu lotniczym, nadzorowała lot lub skok, w którym zdarzenie to nastąpiło, lub
mogła mieć wpływ na jego zaistnienie lub przebieg.
§
6.
Kierujący zespołem badawczym, po przybyciu na miejsce zdarzenia, powiadamia właściwy
miejscowo organ Policji lub prokuratury o przystąpieniu do badania, w przypadku gdy organy te podjęły
postępowanie.
§
7.
Kierujący zespołem badawczym powinien:
1) zapewnić sprawne i zgodne z zasadami i metodyką przeprowadzenie badania zdarzenia lotniczego;
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
2
Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225
2) przygotować wraz z kierowanym przez siebie zespołem raport wstępny, jeżeli jest wymagany, i
projekt raportu końcowego oraz przekazać go Komisji wraz z zebraną dokumentacją, niezwłocznie po
zakończeniu czynności badawczych.
§
8.
Osoby wchodzące w skład zespołu badawczego powinny:
1) prowadzić czynności badawcze w sposób rzetelny i obiektywny, wykorzystując w pełni swoją wiedzę
i doświadczenie zawodowe;
2) nie ujawniać informacji zebranych w trakcie badania, w szczególności stanowiących tajemnice
prawnie chronione.
§
9.
Jeżeli w trakcie badania zdarzenia wyłoni się podejrzenie, że było ono związane z rażącym
naruszeniem obowiązujących przepisów lotniczych, kierujący zespołem badawczym zawiadamia o tym
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu".
§
10.
Komisja powiadamia niezwłocznie Prezesa Urzędu o odstąpieniu od badania zdarzenia
lotniczego w przypadkach, o których mowa w art. 135 ust. 6 ustawy.
§
11.
1. Działania podejmowane na miejscu wypadku lotniczego powinny być wykonywane w taki
sposób, który bez uszczerbku dla poszkodowanych jak najmniej naruszy stan, w jakim bezpośrednio po
wypadku znalazł się statek powietrzny lub jego szczątki, aby nie doszło do zniszczenia lub zatarcia
pozostawionych śladów.
2. Usunięcie lub zmiana położenia statku powietrznego, jego części, przedmiotów znajdujących się w
nim lub pochodzących z niego może być dokonane bez zezwolenia kierującego zespołem badawczym lub
organów prowadzących postępowanie przygotowawcze, tylko w razie konieczności ratowania życia,
zdrowia, mienia lub w celu zapobieżenia niebezpieczeństwu grożącemu ze strony statku powietrznego.
3. Dokonujący działań, o których mowa w ust. 2, powinni utrwalić dostępnymi środkami obraz
położenia statku powietrznego przed zmianą jego położenia.
§
12.
1. Bez zgody kierującego zespołem badawczym zabrania się rozporządzać statkiem
powietrznym i przedmiotami znajdującymi się w nim lub z niego pochodzącymi oraz innymi dowodami
związanymi ze zdarzeniem lotniczym, a w szczególności zabierać ich z miejsca zdarzenia.
2. Statek powietrzny, który uległ wypadkowi lub incydentowi lotniczemu, jego części, przedmioty
znajdujące się w nim lub pochodzące z niego, a także inne dowody związane z tym zdarzeniem mogą być
wydane właścicielowi lub użytkownikowi przed zakończeniem badań tylko za zgodą kierującego
zespołem badawczym. Jeżeli wszczęto dochodzenie lub śledztwo, rozstrzyga o tym organ prowadzący lub
nadzorujący postępowanie przygotowawcze po uzyskaniu zgody kierującego zespołem badawczym.
§
13.
1. Komisja bada zdarzenia lotnicze w kolejności, w jakiej zaistniały. Kolejność badania zdarzeń
może zostać zmieniona ze względu na ich wagę i znaczenie. O zmianie kolejności decyduje
Przewodniczący Komisji.
2. Zespół badawczy powinien, mimo zmiany kolejności badań, wykonać niezbędne czynności mające
na celu zabezpieczenie dowodów.
§
14.
Badanie zdarzenia lotniczego obejmuje:
1) zbieranie, rejestrację i analizę wszystkich istotnych informacji o zdarzeniu, z uwzględnieniem
wszystkich czynników pozostających w związku przyczynowo-skutkowym i mogących mieć wpływ
na jego zaistnienie;
2) zbieranie informacji medycznych w przypadku zaistnienia obrażeń ze skutkiem śmiertelnym lub
poważnego obrażenia ciała osób uczestniczących w wypadku;
3) opracowanie raportu wstępnego i przedstawianie, jeśli taka konieczność wynika z uzyskanych
informacji, doraźnych zaleceń profilaktycznych;
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
3
Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225
4) ustalenie, jeżeli jest to możliwe, przyczyn i okoliczności, w tym wypracowanie zaleceń mających na
celu zapobieganie podobnym zdarzeniom w przyszłości i poprawę stanu bezpieczeństwa lotów;
5) opracowanie raportu końcowego.
§
15.
1. Kierujący zespołem badawczym powiadamia Przewodniczącego Komisji o przygotowaniu
projektu raportu końcowego, z którym mogą zapoznać się członkowie Komisji.
2. Z projektem raportu końcowego z badania wypadku lotniczego mogą się zapoznać:
1) członkowie personelu lotniczego oraz osoby uczestniczące w szkoleniu lotniczym, biorące udział w
zdarzeniu,
2) jednostki lub instytucje, których działalność jest bezpośrednio związana z badanym zdarzeniem,
3) podmioty produkujące lub prowadzące obsługę techniczną statku powietrznego, jeżeli ustalona
przyczyna lub ujawnione okoliczności wskazują lub mogą wskazywać na przyczynę techniczną
zdarzenia
- w terminie 14 dni od dnia powiadomienia.
3. Kierujący zespołem badawczym zapoznaje z projektem raportu końcowego podmioty, o których
mowa w ust. 2, w siedzibie Komisji.
4. Na umotywowany wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 2, projekt raportu końcowego może
zostać przekazany na wskazany adres.
5. Podmioty, o których mowa w ust. 2, mogą, w terminie 14 dni od dnia udostępnienia projektu
raportu końcowego, wnieść zastrzeżenia i uwagi mające na celu określenie okoliczności i przyczyn
wypadku lotniczego. Brak odpowiedzi w tym terminie traktuje się jako niewniesienie uwag.
6. W przypadku otrzymania uwag, o których mowa w ust. 5, Komisja może je uwzględnić lub
odrzucić. W przypadku ich odrzucenia uwagi załącza się do dokumentacji.
7. W raporcie końcowym Komisja wskazuje podmioty, które otrzymały projekt raportu końcowego,
określając jedynie charakter, w jakim uczestniczyły w badanym wypadku lotniczym, oraz podaje
informację o zgłoszeniu przez nie uwag.
8. Upowszechnianie, wykorzystywanie lub publikowanie projektu raportu końcowego lub jego części
może się odbywać wyłącznie za zgodą kierującego zespołem badawczym.
§
16.
1. Komisja po zapoznaniu się z projektem raportu końcowego może:
1) w drodze uchwały, uznać wyniki badań zespołu za wystarczające i zamknąć badanie zdarzenia
lotniczego;
2) przekazać sprawę do ponownego zbadania w określonym zakresie i terminie.
2. W uchwale, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zamieszcza się informację o przyczynie i, jeżeli jest to
wskazane, o okolicznościach sprzyjających zaistnieniu zdarzenia oraz ewentualne zalecenia
profilaktyczne.
3. Każdy z członków Komisji może zgłosić w trakcie głosowania zdanie odrębne, które zamieszcza
się w załączniku do uchwały. Zgłoszenie zdania odrębnego wymaga pisemnego uzasadnienia.
§
17.
Przewodniczący Komisji, w ramach nadzoru Komisji nad badaniem prowadzonym przez
użytkownika statku powietrznego, państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym albo zarządzającego
lotniskiem, może w każdym stadium prowadzenia badania przejąć badanie prowadzone przez ten podmiot
i przekazać je wyznaczonemu przez siebie zespołowi badawczemu. Do wyznaczenia zespołu stosuje się §
4 ust. 1.
§
18.
1. Użytkownik statku powietrznego, państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym lub
zarządzający lotniskiem przesyła Komisji raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego wraz z zebraną
dokumentacją. Komisja może:
1) w drodze uchwały:
a) uznać wyniki badań przedstawione w raporcie końcowym za wystarczające i podjąć decyzję o
zakończeniu badania,
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
4
Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225
b) zmienić, uzupełnić lub określić inną przyczynę lub zalecenia profilaktyczne przedstawione w
raporcie końcowym przez podmiot prowadzący badanie i podjąć decyzję o zakończeniu badania,
c) na wniosek Przewodniczącego Komisji uznać informacje zawarte w zgłoszeniu o zdarzeniu
lotniczym za wystarczające i, gdy ustalone przyczyny incydentu nie budzą wątpliwości, podjąć
decyzję o zakończeniu badania;
2) przekazać sprawę do ponownego zbadania w określonym zakresie i terminie.
2. W uchwale, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zamieszcza się informacje określone w § 16 ust. 2.
3. Uchwałę wraz z raportem końcowym Komisja przesyła Prezesowi Urzędu.
§
19.
1. Dokumentację zebraną w trakcie badania przechowuje się w aktach Komisji.
2. Przepisy w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania oraz zasad i trybu
przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych stosuje się odpowiednio.
§
20.
Raport końcowy powinien zostać sporządzony w jak najkrótszym czasie, o ile to możliwe w
terminie 12 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia.
§
21.
Komisja przekazuje Prezesowi Urzędu dodatkową informację pozwalającą na identyfikację
osób, o których mowa w raporcie końcowym z badania wypadku lotniczego. Dane zawarte w informacji
podlegają ochronie zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
§
22.
1. Przedstawiciele pełnomocni państw obcych i ich doradcy mogą uczestniczyć w badaniu
prowadzonym przez Komisję na warunkach określonych w załączniku nr 13 do Konwencji o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r.
Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21,
poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr
39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701), zwanej dalej
"Konwencją ICAO", oraz w innych przepisach międzynarodowych, o których mowa w art. 3 ust. 4
ustawy.
2. Przewodniczący Komisji może wyznaczyć pełnomocnego przedstawiciela, w celu uczestniczenia
w badaniu zdarzenia lotniczego prowadzonego przez organy państw obcych, o czym informuje ministra
właściwego do spraw transportu.
3. Przewodniczący Komisji może wyznaczyć jednego lub kilku doradców, spośród osób
zaproponowanych przez użytkownika lub podmioty odpowiedzialne za projekt typu i montaż finalny
statku powietrznego, w celu udzielenia pomocy pełnomocnemu przedstawicielowi.
§
23.
1. Przewodniczący Komisji może złożyć ministrowi właściwemu do spraw transportu wniosek
o wznowienie zakończonego badania w razie ujawnienia nowych faktów mogących mieć wpływ na
ustalenie przyczyn i okoliczności zdarzenia.
2. W przypadku wznowienia zakończonego badania przepisy rozdziałów 3, 4 i 5 stosuje się
odpowiednio.
Rozdział 4
Warunki i tryb przekazywania i udostępniania raportów wstępnych i informacji o wypadkach i
incydentach lotniczych
§
24.
Komisja o przystąpieniu do badania zdarzenia lotniczego, w którym brał udział polski statek
powietrzny, powiadamia:
1) w każdym przypadku:
a) Prezesa Urzędu,
b) użytkownika statku powietrznego;
© Urząd Lotnictwa Cywilnego
5
Plik z chomika:
tsiro
Inne pliki z tego folderu:
Aneksy do Konwencji Chicagowskiej.ppt
(289 KB)
ANEKSY ICAO.doc
(43 KB)
Aneksy opis.doc
(227 KB)
Biuletyn VFR -prezentacja.ppt
(596 KB)
Chicago, system.ppt
(2178 KB)
Inne foldery tego chomika:
AIP 1
budowa samolotu
Cessna 152_1985
egzteo
lotniska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin