Badanie neuropsychologiczne.pdf
(
125 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - podstawowe informacje o badaniu neuropsychologicznym
PODSTAWOWE INFORMACJE O BADANIU NEUROPSYCHOLOGICZNYM
DZIECKA
Oprac. na podstawie: Heubrock, D., Petermann, F. (2000). Lehrbuch der Klinischen Kinderneuropsychologie.
HogrefeVerlag;
Martin,G.N.(2001).Neuropsychologia.Warszawa:WydawnictwoLekarskiePZWL
.
Dla studentów III roku psychologii dziennej i zaocznej SWPS we Wrocławiu, opracowała mgr Mirosława
Niewiarowska.
Neuropsychologiajestdziedzinąinterdyscyplinarną,wyjaśniapowiązaniamiedzycentralnym
układemnerwowymaprzeŜywaniemizachowaniemczłowieka.
Ocenaneuropsychologicznazakładanastępującecele:
1.Identyfikacjęrodzajuwczesnegolubłagodnegozaburzeniafunkcjipoznawczych.
2.ZróŜnicowanie pomiędzy chorobą lub uszkodzeniem mózgu i innymi czynnikami, takŜe
powodującymi upośledzenie zdolności poznawczych, np. depresja moŜe maskować efekty
uszkodzeniamózgu.
3.Ocenęniedoboróworazzachowanychfunkcji,atakŜepomocwzaplanowaniurehabilitacji.
4.Ocenęefektówoperacjichirurgicznej,terapiipsychofarmakologicznej.
5.Ocenę problemów szkolnych i opóźnień rozwojowych u dzieci, np. w celu
zróŜnicowania pomiędzy zaburzeniami umysłowymi, emocjonalnymi i specyficznymi
problemami w zakresie uczenia się. Jest to ocena najczęściej przeprowadzana przez
psychologówszkolnych,
anieprzezneuropsychologów.
Diagnostyka neuropsychologiczna dzieci i młodzieŜy jest szczególnie wskazana w
następującychprzypadkach:
Diagnozaneuropsychologicznadzieckapowinnaskładaćsięznastępującychelementów:
dokładny wywiad z uwzględnieniem analizy dokumentacji wcześniejszego leczenia
medycznego,informacjeorozwojudzieckauzyskanenp.zprzedszkola,świadectwaszkolnei
informacjeuzyskaneodnauczycieli,itp.,
badanie waŜnych
funkcji podstawowych
(np. orientacja w czasie i przestrzeni, dominacja
ręki,motoryka,funkcjonowaniesensoryczne,itp.),
badaniezapomocątestówpsychometrycznych
obserwacja zachowania – pomimo dobrze dziś rozwiniętych metod diagnozy
psychometrycznej i z wykorzystaniem komputera odgrywa nadal waŜną rolę, szczególnie
istotna w diagnozie niemowląt, małych dzieci i dzieci przedszkolnych, poniewaŜ w tym
okresieŜyciadzieckametodypsychometryczneikomputeroweuŜytecznesąwograniczonym
zakresie.
1
uszkodzenie mózgu, kości czaszki (np. w wypadku samochodowym), choroby
neurologiczne(np.wirusowelubbakteryjnezapaleniemózgu,);
długotrwałeiznacznezaburzeniaumiejętnościszkolnych,któreniedająsięwyleczyć
tradycyjnymimetodamiterapii;
znaczne zaburzenia emocjonalne lub zaburzenia zachowania z towarzyszącymi
zaburzeniamiumiejętnościszkolnychlubopóźnieniemrozwoju;
nagłe
zaburzenia pamięci, funkcji poznawczych, motorycznych, językowych,
zaburzenia zachowania lub zaburzenia osobowości, które nie dają się wyjaśnić za
pomocąinnychbadańpsychologicznych.
Schemat wywiadu neuropsychologicznego (przeprowadzanego z rodzicami lub
opiekunami):
1.Opiswcześniejszychiaktualnychproblemówmedycznych,psychicznych,zzachowaniem,
szkolnych,itp.
2.Dokładnyopiszaburzeńwzachowaniu:
zmianynastroju,wybuchyzłości,
stanykrótkiejutratyświadomości,
zaburzeniauwagi.
3.Zaburzeniasnu.
4.Dotychczasowyrozwój:
przebiegciąŜy,komplikacje,
naduŜywanieprzezmatkęsubstancjitypunarkotyki,alkohol,nikotyna,zatruciawynikającez
zanieczyszczeniaśrodowiska,innetoksyny,
komplikacjeporodowe,
komplikacjepoporodowe,np.Ŝółtaczkaunoworodka,
„kamieniemilowe”rozwojudziecka,
choroby,zwysokągorączkąorazwypadki,urazygłowy(wktórymmiejscugłowy).
5.ObciąŜeniazestronyrodziny:
porównanierozwojuzrozwojemewentualnegorodzeństwa,
neurologiczne,psychicznelubinnezaburzeniawystępującewrodzinie.
Rozmowazdzieckiem.
Do dziś dyskutowany jest udział dziecka w pierwszym spotkaniu diagnostycznym. Za
obecnościądzieckaprzemawiaargument,ŜemoŜeonospontanicznieiwyczerpującoopisać
swoje problemy, poraŜki i sukcesy. Przeciwko przemawia fakt, Ŝe tego typu rozmowa
(wywiad) moŜe być dla dziecka bardzo obciąŜająca psychicznie. Zaleca się w przypadku
dziecimłodszych,do12r.Ŝ.,Ŝebyprzypierwszymkontakciezdiagnostąobecnybyłrodzic
lubinnyopiekundziecka.
Regułyrozmowyzdzieckiem:
1.
Kontaktwspierającyibudującyzaufanie(„Twojamamamówiła,ŜejuŜoddawnaw
szkole bardzo się starasz i mimo to dostajesz złe oceny. To jest na pewno bardzo
nieprzyjemnedlaciebie.Jakmyślisz,dlaczegonaukatakcięŜkociidzie?”).
2.
Nie tylko stawianie pytań, lecz równieŜ dawanie informacji („Myślę, Ŝe moŜemy ci
pomóc. Przychodzi do nas sporo dzieci, które mają podobne do twoich trudności z
nauką.NiektóreznichjuŜradząsobielepiejwszkole.Zadamciterazjeszczekilka
pytań,Ŝebymmogłalepiejpoznać,jakmogęcipomóc”).
3.
Pytanienietylkooproblemy,lecztakŜeomocnestronydziecka(„TerazjuŜwiem,Ŝe
pisaniesprawiacisporotrudności.KaŜdedzieckopotrafijednakcoślepiej,niŜinne
dzieci.Cotypotrafiszrobićszczególniedobrze?”).
4.
Stawianiepytańtakkonkretnie,jaktojestmoŜliwe(„Mówisz,Ŝenalekcjidlaciebie
wszystko za szybko się dzieje. Czy moŜesz mi teraz dokładnie opisać, najlepiej jak
potrafisz,codokładniedziejesięwtwojejgłowie,kiedynauczycielwyjaśniawklasie
cośnowego?”).
5.
Proszenie o moŜliwie wiele konkretnych przykładów i opisów konkretnych sytuacji
(„Opowiadałeśmiwcześniej,ŜeuwaŜaszmalowaniezaokropne.Chciałabymjednak
zobaczyć,jakmalujesz.Wiem,Ŝetoniesprawiaciprzyjemności,alejaknaprzykład
namalowałbyśdom?”).
2
BadaniepodstawowychmoŜliwościdziecka
Orientacja,np.:
„Napiszmiswojeimięinazwiskoiaktualnyadres”,
„Jakidzieńmamydzisiajiktórajestterazgodzina?”,
„CzymoŜeszmipowiedzieć,gdzieterazjesteś?”.
RozróŜnianieprawejilewejstrony,np.:
naswoimciele–„PokaŜtwojąlewąrękę”,„PokaŜtwojąprawąrękąnatwojeleweoko”,
nacieledrugiejosoby–„PokaŜmojepraweucho”,„PokaŜtwojąlewąrękąnamojąprawą
nogę”.
Dominacjaręki,lateralizacja,np.:
„Którąrękąpiszesz,myjeszzęby,trzymaszłyŜkę?”,
„Którąrękątrzymaszmiotłęprzyzamiataniu?”,itp.
Motoryka
,np.:
naok.10cmszerokimpaskudywanuiśćwprzóditył,
skokibokiemprzezlinię,
„pajacyk”.
Funkcjonowaniesensoryczne
,np.:
rozróŜnianieinazywaniekolorów,
zlokalizowaniemiejscadotknięciaciałazzamkniętymioczami.
Diagnostykapsychometryczna:
Inteligencjaogólna
testy inteligencji, ocena rozwoju umysłowego, np. WISCR; w diagnozie
neuropsychologicznej testy inteligencji uŜywane są przede wszystkim do uzyskania profilu
poszczególnych funkcji, zaleŜności między funkcjami;
skalę Wechslera określa się jako
„koniapociągowegoocenyneuropsychologicznej”;
TestMatrycRavena.
Uwaga
Test d2 do Badania Uwagi (analiza takich wskaźników uwagi jak szybkość spostrzegania,
ogólnazdolnośćspostrzeganiaikoncentracja);
podtestyWISCR:Arytmetyka,PowtarzanieCyfr,BrakiwObrazkach.
Zdolnośćwidzeniaprzestrzennego
TestPamięciWzrokowejA.Bentona(od8.rokuŜycia),słuŜydobadaniapamięciipercepcji
wzrokowej,przydiagnozieorganicznychchoróbmózgu;
TestMatrycRavena;
WzrokowoMotoryczny Test Gestalt L. Bender (od 3. roku Ŝycia), słuŜy do badania
orientacji przestrzennej, stosuje się m.in. przy diagnozie organicznych chorób mózgu,
upośledzeniaumysłowego
TestBenderKoppitz.
Pamięć
3
Test Diagnozowanie Uszkodzeń Mózgu (DUM), od 5. roku Ŝycia, do oceny zaburzeń
pamięciwczasieuczeniasięnamaterialefiguralnym;zadaniembadanegojestzapamiętanie
seriifigurprzedstawionychnarysunkach,anastępnieodtworzenieichzpamięciprzypomocy
drewnianychpatyczków;
podtestyWISCR:PowtarzanieCyfr(pamięćbezpośrednia),WiadomościiSłownik(efekty
uprzedniegouczeniasię);
Test15SłówRey’a.
Język
skalawerbalnaWISCR;
AFASkala,skaladobadaniamowydzieckazniedokształceniemmowyotypieafazji,słuŜy
do oceny sprawności językowej i komunikacyjnej dziecka, dla dzieci przedszkolnych i
młodszychszkolnych.
Tworzenierozumowania/pomysłów
TestSortowaniaKartzWisconsinWCST,testrozumowaniaabstrakcyjnegoielastyczności
poznawczej.
Metodydiagnostykineuropsychologicznej:
testypsychometryczne,
diagnostykazwykorzystaniemkomputera,
obserwacja zachowania – systematyczna obserwacja zachowania jest bardzo waŜna,
szczególnie przy diagnozie niemowląt i małych dzieci (w tym wieku nie ma moŜliwości
wykonaniatestówpsychometrycznych,zaburzenianeurologicznewtymwiekupojawiająsię
najpierwwzachowaniu),
innetechniki,którychwynikimogąsiępojawićpodczaszbieraniawywiadu,np.:
elektroencefalografia EEG, tomografia komputerowa TK (computerized tomography–CT),
emisyjna tomografia pozytronowa PET, czynnościowy rezonans magnetyczny (functional
magneticresonanceimagingfMRI).
___________________________________________________________________________
Zadaniawymagającerysowaniafigurstałysięjednymzpodstawowychnarzędziwbadaniach
neuropsychologicznych,atozewzględunaczułośćnawieleróŜnychschorzeńorganicznych.
NiŜejopisanetestyopartesąwłaśnienazadaniachtypurysowaniefigur.
Wzrokowo–MotorycznyTest–PostaciowaniaL.Bender
Bender L. (1994). WzrokowoMotoryczny Test Gestalt. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
PodręcznikdotestudostępnywczytelniSWPS.
Test wykorzystywany w diagnozie neuropsychologicznej. SłuŜy do badania orientacji
przestrzennej w toku kopiowania dziewięciu wzorów rysunkowych. Celem testu jest
określeniezdolnościosobydoujmowania(spostrzegania)całościwzrokowomotorycznych,z
zachowaniemrelacjiprzestrzennychiczasowych.
Stosowany jest przy diagnozowaniu róŜnych rodzajów organicznych schorzeń mózgu,
upośledzenia umysłowego, psychoz alkoholowych, demencji starczej. Stosowany takŜe do
wykrywaniaprzypadkówsymulacjiupośledzeniaumysłowegoichoróbpsychicznych.
Normydladzieciod3do10lat(orazdladorosłych).
4
TestBenderKoppitz
TestsłuŜydobadaniapoziomurozwojuintegracjiwzrokoworuchowej.Zadaniemosobyjest
przerysowanie dziesięciu wzorów. W analizie bierze się pod uwagę ilość i rodzaj
popełnianych błędów. Test wykorzystywany jest równieŜ do diagnozowania dzieci z
mikrouszkodzeniami mózgu, zaburzeń w zakresie przystosowania społecznego, a takŜe do
prognozowaniaosiągnięćszkolnychwmłodszychklasachszkołypodstawowej.Przeznaczony
jestdobadaniadzieciwwiekuod5do8lat.
E. Koppitz oparła system analizy rysunku na prawidłowościach rozwojowych. Daje on
moŜliwośćoceny,czyrysunekdzieckajesttypowydlajegowieku.
Obszerneomówienietestuznajdujesięw:
JaworskaJ.(1990).TestBenderKoppitz.Warszawa:COMPWZMEN.
TestPamięciWzrokowejA.Bentona
Na podstawie: Benton, A. (1996). Test pamięci wzrokowej Bentona. Warszawa: Pracownia Testów
PsychologicznychPTP.PodręcznikdotestudostępnywczytelniSWPS.
Test wykorzystywany w diagnozie neuropsychologicznej. UŜywany jest jako narzędzie do
wykrywania organicznych uszkodzeń mózgu. SłuŜy do badania pamięci i percepcji
wzrokowej. Oparty jest na danych empirycznych, które mówią, Ŝe do najwcześniejszych
objawów uszkodzenia kory mózgowej naleŜą zaburzenia pamięci świeŜej i koncentracji
uwagi.
Badanyrysujeprzedstawianemuwzoryzpamięcilubjeprzerysowuje.Normydladzieciod8
do14lat(orazdladorosłychwwieku1569lat).
W zaleŜności od wersji test bada głównie: pamięć świeŜą, adekwatność spostrzegania
wzrokowego, szybkość spostrzegania i zapamiętywania, dokładność spostrzegania,
koncentrację uwagi, zdolności grafomotoryczne, trwałość pamięci, zdolność rozpoznawania
wzrokowego,koordynacjęwzrokoworuchową.
Rysunki badanego oceniane są pod kątem dwóch wskaźników – ilości poprawnych
odwzorowańorazliczbybłędów.RóŜnetypybłędówkorelujązespecyficznymijednostkami
chorobowymi. Benton wyróŜnia sześć kategorii błędów: pominięcia, zniekształcenia,
perseweracje,rotacje,przesunięcia,zmianywzględnejwielkościfigur.
Wykonanietestuprzezdzieci(Benton,1996,s.8487).
Test Bentona jest uŜytecznym narzędziem badania dzieci z podejrzeniem uszkodzenia lub
choroby mózgu. Zdolność róŜnicowania testem w przypadku dzieci jest mniejsza niŜ w
przypadku osób dorosłych. Mimo to róŜnicowanie to jest istotne z klinicznego punktu
widzenia.
U dzieci z podejrzeniem uszkodzenia mózgu często pojawiają się wybiórcze zaburzenia
funkcjonowania intelektualnego.
Przy dobrze rozwiniętych funkcjach werbalnych stwierdza
się powaŜne zaburzenia spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokoworuchowej. Z
powodudobrzerozwiniętychzdolnościwerbalnych(widocznychwskalachinteligencji,np.
Stanfordzka Skala Inteligencji Bineta), często przecenia się ich zdolności do nauki i
moŜliwościprzystosowawcze.
W praktyce klinicznej często powstaje problem, czy u dziecka wykazującego zaburzenia
emocjonalne lub behawioralne, występuje jednocześnie uszkodzenie mózgu. Test Bentona
jest wysoce uŜyteczny dla róŜnicowania pomiędzy uszkodzeniami mózgu i psychogennymi
zaburzeniamiemocjonalnymiudzieci.
5
Plik z chomika:
BB3
Inne pliki z tego folderu:
Specyfka pracy z dziećmi z MPD.doc
(33 KB)
Badanie neuropsychologiczne.pdf
(125 KB)
Uczenie tego, co jest ważne. Postępowanie z dziećmi z zespołem Aspergera.pdf
(62 KB)
lewartowska-autyzm.doc
(29 KB)
mowa aut, zbior.doc
(24 KB)
Inne foldery tego chomika:
# Klasy 1-3 #
czytanie
Dzieci wiedzą lepiej
Ekologia
gramatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin