Pilot Manual - PZL-P37-Los A & B.pdf

(5681 KB) Pobierz
139946486 UNPDF
MINISTERSTWO SPRAW WOJSKOWYCH
DOWÓDZTWO LOTNICTWA
Nr 2800-29/Techn.
INSTRUKCJA
UŻYTKOWANIA
SAMOLOTU ŁOŚ A i B
(Przedruk)
WARSZAWA 1938
139946486.001.png
SKOROWIDZ TREŚCI
* 10. Położenie dźwigni kurków w czasie lądowania
11. Kolejność wyczerpywania zbiorników paliwa
* 12. Przyczyny spadku ciśnienia paliwa
* 13. Przepływ paliwa w razie uszkodzenia instalacji
* 14. Przepływ paliwa przy zatrzymanym jednym silniku
15. Paliwomierze zbiorników
Część I. Charakterystyka, wyposażenie i urzą-
dzenia sterowe samolotu
Rozdział I-A. Budowa, wyposażenie, ciężary i osiągi samolotu
1. Typ i przeznaczenie
2. Wymiary charakterystyczne
3. Budowa — ogólnie
a) Tworzywa
b) Budowa poszczególnych części płatowca
4. Charakterystyka silnika Pegaz XII
a) Określenia
b) Charakterystyka ogólna
Rozdział II-B. Instalacja olejowa
( * ) 1. Opis instalacji
2. Pomiar ilości oleju
3. Używane oleje
( * )
c) Charakterystyka szczegółowa
Rozdział II-C. Instalacja hydrauliczna
( * ) 1. Opis instalacji
2. Podnoszenie i opuszczanie podwozia
a) Podnoszenie podwozia
b) Opuszczanie podwozia
d) Charakterystyka silnika Pegaz 20a i b
5. Zasady działania śmigła o skoku nastawnym w locie
a) Śmigła o skoku stałym i śmigła nastawne w locie
b) Ogólny opis i działanie śmigła o zmiennym skoku typu
Hamilton
c) Używanie dwuskoku śmigieł w poszczególnych fazach
lotu
6. Rozmieszczenie załogi
7. Uzbrojenie ogólne
8. Instalacja samolotu
9. Urządzenia wewnętrzne i wyposażenie przedziałów załogi
a) Przedział d-cy załogi (obserwatora)
b) Przedział pilota
c) Przedział pośredni
d) Przedział radiotelegrafisty
e) Przedział strzelca
10. Obciążenie samolotu
11. Osiągi samolotu Łoś A
a) Wzlot
b) Wznoszenie
c) Lot poziomy
d) Lądowanie
Osiągi samolotu Łoś B
Część III. Obsługa i użytkowanie samolotu przed
lotem, w locie i po locie
Rozdział III-A. Przygotowanie i sprawdzenie samolotu przed
uruchomieniem silników
* 1. Odpowiedzialność
( * ) 6. Próba silników
* 7. Próba instalacji elektrycznej
* 8. Próba instalacji hydraulicznej
* 9. Próba urządzeń radio
* 10. Zatrzymanie silników
Rozdział III-C. Przygotowanie załogi w samolocie przed koło-
waniem i kołowanie
1. Czynności wstępne
a) Sprawdzenie wielkości i rozkładu ciężarów
b) Ekwipunek załogi
c) Wchodzenie do przedziałów samolotu
d) Otwieranie i zamykanie pokrywy przedziału pilota
e) Sprawdzenie urządzeń do wyrzucania pokryw przedziałów
f) Regulacja wysokości siedzenia pilota
2. Przygotowania w przedziałach załogi
a) Pilot
b) Dowódca załogi
c) Radiotelegrafista
d) Strzelec
3. Kołowanie
Rozdział III-D. Wzlot
1. Czynności pilota bezpośrednio przed wzlotem
2. Praca silników przy wzlocie
3. Użycie hamulców przed wzlotem
4. Wzlot z pełnym obciążeniem
5. Lot z jednym silnikiem pracującym
6. Wzlot w nocy
* 7. Wzloty szkolne
Rozdział III-E. Wznoszenie
Rozdział I-B. Użytkowanie urządzeń sterowych i aerodyna-
micznych
( * ) 1. Sterowanie samolotu
2. Regulacja stateczności samolotu
a) Regulacja stateczności poprzecznej
b) Regulacja stateczności podłużnej
c) Regulacja stateczności kierunkowej
( * ) a)
3. Skrzele
4. Klapy
Napęd i sterowanie klap
b) Uruchamianie i sygnalizacja
c) Używanie klap w locie
Część II. Użytkowanie instalacji paliwa, oleju i hy-
draulicznej
Rozdział II-A. Instalacja paliwa
1. Ilość i rozmieszczenie zbiorników paliwa
2. Pojemność zbiorników paliwa
*
5. Położenie dźwigni kurków przy próbie silników
*
6. Położenie dźwigni kurków przy kołowaniu
*
7. Położenie dźwigni kurków przy wzlocie
*
8. Położenie dźwigni kurków przy wznoszeniu
*
9. Położenie dźwigni kurków przy locie poziomym
( * ) 2 . Czynności przygotowawcze
* 3. Sprawdzenie urządzeń sterujących silniki i instalacje
5. Sprawdzenie zasilania
Rozdział III-B. Uruchomienie silników, sprawdzenie zasilania,
próby silników i instalacji
* 1. Otwarcie kurków paliwa
* 2. Zastrzyk i rozruch
* 3. Podgrzewanie silników
* 4. Skok śmigieł
*
( * )
( * ) 3. Napełnianie zbiorników paliwa
4. Dźwignie sterujące kurki paliwa
139946486.002.png
( * ) 2. Użycie regulatora składu mieszanki
3. Lot poziomy z pełnym obciążeniem
4. Podstawa dla obliczeń zasięgu i zużycie paliwa
Rozdział III-G. Lot poziomy na obrotach maksymalnych
1. Dane silnikowe
Rozdział V-C. Uzbrojenie stanowisk
1. Opis i obsługa uzbrojenia stanowiska „Przód — Góra"
a) Karabin maszynowy
b) Przyrząd celowniczy
c) Ruchoma podstawa k.m.
d) Odprowadzenie łusek
e) Umieszczenie ładowników
f) Sprawdzenie k.m.
* g) Zakładanie k.m. na ruchomą podstawę
* h) Zakładanie ładowników na k.m.
* i) Przygotowanie do lotu na strzelanie
* j) Strzelanie
2. Uzbrojenie bombardierskie stanowiska „Przód — Góra"
a) Opis ogólny
b) Celownik mechaniczny
c) Celownik optyczny
d) Sposoby bombardowania
e) Wyrzutniki i ich użycie
f) Mechanizm wyrzutowy i zabezpieczający
g) Mechanizm wyrzutowy do bomb 300 kg
* h) Sterowanie wyrzutnika skrzynkowego wz. 37
3. Sprzęt sygnalizacyjny
a) Rakietnica
b) Rakiety
* c) Strzelanie rakiet
4. Opis i obsługa uzbrojenia stanowiska „Tył — Góra"
a) Opis ogólny
b) Przyrząd celowniczy
c) Podstawa k.m.
d) Odprowadzenie łusek
e) Umieszczenie ładowników
* f) Sprawdzanie k.m.
* g) Sprawdzanie przyrządu celowniczego
* h) Zakładanie k.m. na podstawę
i) Zakładanie ładowników na k.m.
* j) Przygotowanie do lotu na strzelanie
k) Strzelanie
5. Opis i obsługa stanowiska „Tył — Dół"
a) Opis ogólny
b) Przyrządy celownicze
c) Podstawa k.m.
d) Odprowadzenie łusek
e) Umieszczenie ładowników
f) Sprawdzenie k.m. i przyrządów celowniczych
g) Zakładanie k.m. na podstawę
h) Zakładanie ładowników na k.m.
i) Przygotowanie do lotu na strzelanie
* j) Strzelanie
Rozdział V-D. Uzbrojenie samolotu w bomby
( * ) 1. Zawieszanie bomb 100 kg
( * ) 2. Zawieszanie bomb 300 kg
( * ) 3. Zdejmowanie z wyrzutnika niezrzuconych bomb
Rozdział III-H. Utrata szybkości, przeciągnięcie, lot nurkowy
1. Utrata szybkości i przeciągnięcie samolotu
2. Przygotowanie do lotu nurkowego
3. Silniki w locie nurkowym
4. Szybkość nurkowania
Rozdział III-I. Lot w warunkach szczególnych
1. Lot bez widoczności
2. Temperatura oleju za wysoka
Rozdział III-K. Lądowanie
1. Przygotowanie do lądowania
2. Podchodzenie do lądowania
Rozdział III-L. Obsługa samolotu po locie
1. Ustawienie samolotu
2. Umocowanie sterów i kotwiczenie
3. Zakładanie pokrowców
Część IV. Użytkowanie instalacji elektrycznej
Rozdział IV-A. Opis instalacji elektrycznej
1. Cel instalacji elektrycznej
* Rozdział IV-B. Sprawdzenie instalacji elektrycznej przed
lotem
* 1. Sprawdzenie podłączenia akumulatora
* 2. Sprawdzenie naładowania akumulatora
* 3. Sprawdzenie odbiorników z przedziału pilota
* 4. Sprawdzenie odbiorników z przedziału dowódcy
*
Rozdział IV-C. Użytkowanie w locie
* l. Samoczynny regulator napięcia
* 2. Race oświetlające
* 3. Pozostałe odbiorniki
* 4. Usuwanie usterek powstałych w locie
Część V. Uzbrojenie samolotu
Rozdział V-A. Opis ogólny
1. Uzbrojenie strzeleckie
2. Uzbrojenie bombardierskie
3. Sprzęt sygnalizacyjny
Rozdział V-E. Posługiwanie się elektrycznym automatem bom-
bardierskim i przyrządami do celowania
( * ) 1. Użycie elektrycznego automatu typ Alkan PZL Nr 3 bis
( * ) 2. Celownik do bombardowania wz. RH 32
3. Sekundomierz
4. Bombardierski wskaźnik kierunku
Rozdział V-F. Zastosowanie bomb ćwiczebnych
* 1. Przytwierdzenie wyrzutników
* 2. Regulacja wyrzutników
* 3. Zawieszanie bomb
* 4. Bombardowanie
Rozdział V-B. Stanowiska obserwatora i strzelca
1. Stanowisko „Przód — Góra"
2. Stanowisko „Tył — Góra"
3. Stanowisko „Tył — Dół"
4. Miejsce załogi w czasie walki
5. Środki porozumienia się załogi
1. Szybkość wznoszenia
2. Silniki przy wznoszeniu
3. Czynności załogi w czasie wznoszenia
4. Przemieszczanie się załogi
Rozdział III-F. Lot poziomy
1. Określenie obrotów i szybkości przelotowej
( * ) 2. Rozmieszczenie poszczególnych części
5. Sprawdzenie odbiorników z przedziału radiotelegrafisty
Rozdział V-G. Użycie bomb oświetlających
1. Wyrzutniki do bomb oświetlających
* 2. Sprawdzenie działania wyrzutników
* 3. Zawieszanie bomb
4. Zrzucanie bomb
nicze i izolacyjne względnie pokrycia przezroczyste. Zasadniczym
tworzywem jest duraluminium i pokrewne metale lekkie (alumi-
nium, hiduminium, alupolon, elektron).
Okucia i więcej obciążone części konstrukcyjne wykonano z wyso-
kowytrzymałych stali. Metale kolorowe znalazły zastosowanie
w instalacjach i nielicznych łożyskach ślizgowych.
Pokrycie płatowca stanowią różnej grubości blachy duralowe,
prócz przedniej części kadłuba, która pokryta jest przezroczystym
plexiglasem zamocowanym na konstrukcji z rur stalowych.
b) Budowa poszczególnych części płatowca
Kadłub wykonany jest z kształtowników i blach duralowych,
jako konstrukcja skorupowa począwszy od przedziału pilota do
opierzenia i mieszana w części- przedniej stanowiącej przedziały
dowódcy załogi i pilota, przy czym nad przedziałem pilota pokrycie
kadłuba stanowi pokrywa z zabarwionego na niebiesko plexiglasu.
W dolnej części kadłuba pod przedziałem pilota mieści się w wykroju
główny zbiornik paliwa.
U dołu w części środkowej kadłub ma obszerny wykrój, w który
wpuszczona jest część środkowa skrzydła. W wykroju tym znajdują
się okucia będące zasadniczym połączeniem skrzydła z kadłubem.
W części tylnej kadłub ma dwa wykroje mieszczące stanowiska
ogniowe k.m. i przy zakończeniu kadłuba wykroje dla zamocowania
opierzenia i płozy ogonowej.
Kadłub zakończony jest owiewkiem.
Wolnonośne skrzydło składa się zasadniczo z trzech odrębnych
konstrukcyjnie części połączonych okuciami. Są to: część środkowa
oraz prawa i lewa część końcowa skrzydła.
Część środkowa skrzydła jako zasadnicza część łącząca po-
szczególne składowe samolotu jest mocną konstrukcją dwudźwiga-
rową. Do zewnętrznych końców skrzydła środkowego przymoco-
wane są części końcowe skrzydła od dołu za pomocą dwu grzebienia-
stych okuć połączonych sworzniami, a od góry za pomocą śrub
w okuciach przenoszących obciążenia z poszczególnych fal blachy
kesonów skrzydeł końcowych.
Między dźwigarami części środkowej mieszczą się komory bom-
bowe. Do części zewnętrznych skrzydła środkowego przymocowane
są łoża silnikowe, gondole silników i chowanego podwozia. W gon-
dolach mieszczą się również zbiorniki olejowe, opadowe zbiorniki
paliwowe i urządzenia hydrauliczne chowanego podwozia.
Do dźwigara przedniego przymocowane są w częściach między
gondolami a kadłubem odejmowalne krawędzie natarcia.
Do dźwigara tylnego przymocowane są odejmowalne części
spływowe skrzydła i wewnętrzne części klap.
Zasadniczą częścią skrzydeł końcowych jest keson, do którego
*
5. Zdejmowanie bomb z wyrzutników
6. Umieszczenie bomb w stanowisku „Tył — Góra"
( * ) Zrzucanie bomb umieszczonych w stanowisku „Tył — Góra"
Wstęp
Instrukcja mniejsza obejmuje przepisy użytkowania samolotów
Łoś A i Łoś B — Ze względu na niewielkie różnice w sposobie
użytkowania instrukcja omawia użytkowanie samolotu Łoś
A i w odpowiednich rozdziałach podaje różnice względnie dodat-
kowe dane dotyczące samolotu Łoś B.
CZĘŚĆ I
Charakterystyka, wyposażenie i urządzenia sterowe
Rozdział I-A. Budowa, wyposażenie, ciężary i osiągi samolotu
1. Typ i przeznaczenie
Samolot bombardujący Łoś jest czteromiejscowym, całkowicie
metalowym dolnopłatem. Zespół napędowy stanowią dwa silniki
Bristol — Pegaz XII ze śmigłem o dwuskoku nastawnym w locie
typu Hamilton.
Samolot posiada chowane w locie podwozie o kołach bliź-
niaczych. Podwozie jest uruchamiane sposobem hydrauliczno-pneu-
matycznym.
la. Różnice między Łoś A i Łoś B
Samoloty Łoś dzielą się na:
Łoś A ... 2 silniki Pegaz XII ... opierzenie z jednym sterem
kierunkowym, niektóre samoloty Łoś A posiadają opierzenie z po-
dwójnym sterem kierunkowym i nazywane są Łoś Abis. Łoś B ...
2 silniki Pegaz 20a lub 2 silniki Pegaz 20b.
2. Wymiary charakterystyczne
Wymiary samolotu podaje załączony rysunek.
3. Budowa — ogólnie
a) Tworzywa
Płatowiec jest konstrukcją całkowicie metalową nitowaną. Drze-
wo i niemetale znalazły zastosowanie tylko jako materiały pomoc-
I.O. Rys. 1. Widok samolotu Łoś A od przodu
139946486.003.png
I.O. Rys. 2. Widok samolotu Łoś A z boku
I.O. Rys. 3. Widok samolotu Łoś A od tyłu
przymocowane są na okuciach części czołowe ze skrzelami i części
spływowe z klapami i lotkami.
Konstrukcyjnie keson składa się z przedniej i tylnej ściany oraz
dolnego i górnego pokrycia. Całość wykonana jest z nitowanej
blachy falistej, usztywnionej od wewnątrz kesonu żeberkami.
Od strony skrzydła środkowego kesony mieszczą skrzydłowe
zbiorniki paliwowe.
Zakończenie skrzydła stanowi blacha opływowa.
Opierzenie składa się z odejmowalnych wolnonośnych statecz-
ników wysokości i pionowego z odciążonymi sterami wysokości
i kierunku.
Dodatkowe odciążenie sterów stanowią klapki regulowane z prze-
działu pilota.
Urządzenie sterowe składa się ze sterownicy i pedałów w prze-
dziale pilota oraz zapasowego drążka sterowego i orczyka w prze-
dziale dowódcy załogi. Urządzenia sterowe i ich napędy pracują na
łożyskach kulkowych.
Chowane podwozie składa się z wolnonośnych olejo-powietrz-
nych goleni amortyzujących i wahliwie zamocowanych 2 par kół
bliźniaczych.
Zespół płoza-kółko ogonowe zamocowany jest na amortyzatorze
olejo-powietrznyrn uchwyconym w kadłubie od góry przez okucie na
ostatniej ramie kadłuba, a od dołu za pośrednictwem płozy przez
golenie i ich okucia przy kadłubie.
4. Charakterystyka silnika Pegaz XII
a) Określenia
Dla określenia przodu silnika przyjmujemy za zasadę, że piasta
śmigła znajduje się na przodzie silnika.
Za kierunek obrotu w prawo uważa się kierunek ruchu wskazó-
wek zegara.
Strony boczne silnika, kierunek obrotu śmigła, wału wykor-
bionego, krzywki rozrządu podaje się dla patrzącego od tyłu silnika.
Przekładnie poszczególnych napędów podaje się w odniesieniu do
obrotów wału wykorbionego.
Kierunek obrotu mechanizmów posiadających wałki napędowe
równoległe do wału wykorbionego podaje się dla patrzącego od
strony elementu napędzającego.
Skróty: O.Z.P. — odkorbowy zwrotny punkt, K.Z.P. — ku-
korbowy zwrotny punkt.
139946486.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin