Crowley - Księga Jogi i Magii.pdf

(2332 KB) Pobierz
Aleister CROWLEY " Joga "
Aleister CROWLEY " Joga "
tłum. Dariusz Misiura
Wstęp
Życie , takie jakim je znamy , jest pełne cierpienia. Wystarczy wspomnieć tylko , że każdy
człowiek otrzymał wyrok , lecz nie zna daty jego wykonania. Nikomu nie wydaje się to
przyjemne. Podobnie, każdy robi wszystko co w jego mocy, by wyrok ten odroczyć, a gdyby
był w stanie go odwrócić, poświęciłby wszystko, co tylko ma.
Stąd też praktycznie wszystkie religie i wszystkie filozofie zaczynają bez osłonek od
obiecywania swoim zwolennikom nagrody w postaci nieśmiertelności.
Żadna religia nie upadła jak dotąd z nadmiaru obietnic. Obecny rozpad religii wiąże się z
tym, że ludzie proszą o dowody. Prędzej wyrzekli by się znaczących korzyści materialnych,
jakie dobrze zorganizowana religia przynosi Państwu, aniżeli zgodzili na oszustwo czy
fałszerstwo, czy też jakikolwiek system, który, nawet jeśli nie jest winny, to w ostateczności
nie jest w stanie dowieść swojej niewinności.
Gdy jest się po części bankrutem, najlepiej podejść na nowo do problemu bez z góry
przyjętych założeń. Zacznijmy wątpić w każde stwierdzenie. Odnajdźmy sposób na poddawanie
każdego stwierdzenia testowi eksperymentu. Czy istnieje choć ziarno prawdy w twierdzeniach
rozmaitych religii ? Niechaj nam wolno będzie znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Początkową trudność sprawia niezmierne bogactwo materiału do sprawdzenia. Krytyczne
sprawdzenie wszystkich systemów byłoby niekończącym się zadaniem; lista świadectw jest
zbyt długa. Teraz każda religia jest równie dobra i każda wymaga wiary. Odrzucimy więc to
pytanie z braku możliwości potwierdzenia. Lepiej więc sprawdzić, czy nie istnieje jakaś kwestia,
co do której wszystkie religie są zgodne: bo jeśli tak jest, może okazać się ona godna
zbadania.
Nie należy jej z pewnością szukać w dogmatach. Nawet tak prosta idea jak przekonanie o
wyższym i wieczystym bycie jest negowana przez jedną trzecią rasy ludzkiej. Legendy tyczące
się cudów są pewnie uniwersalne, lecz z braku naocznych dowodów mijają się ze zdrowym
rozsądkiem.
Więc co z początkiem religii? Jak to się stało, że tyle nieudowodnionych twierdzeń zostało
przyjętych przez ludzi wszelkiego rodzaju ? Czyż to nie graniczy z cudem?
Istnieje jednak jeden rodzaj cudu, który z pewnością się wydarza, a jest nim działanie
geniuszu. Nie znajdziemy jego analogii w przyrodzie. Nie do pomyślenia jest nawet jakiś
"super-pies" przekształcający świat psów, podczas gdy w historii ludzkości zdarza się to z dużą
regularnością. Dzisiaj mamy trzech "super-ludzi", będących ze sobą w niezgodzie. Co
wspólnego odnajdziemy u Chrystusa, Buddy i Mahometa? Czy jest coś, co ich łączy?
Żaden punkt w doktrynie, żaden punkt w etyce, żadna teoria "życia po życiu", a jednak w
historii ich życia odnajdziemy pewną tożsamość, mimo wielu różnic.
Budda urodził się księciem, a zmarł jako żebrak.
Mahomet urodził się żebrakiem, a zmarł jako książę.
Chrystus pozostał nieznany jeszcze wiele lat po swojej śmierci.
Wielkie żywoty każdego z nich spisane były przez dewotów i jest w nich coś wspólnego -
przemilczenie. Nie wiemy nic o życiu Chrystusa między dwunastym a trzydziestym rokiem jego
życia. Mahomet zniknął w jaskini. Budda po opuszczeniu swojego pałacu przez wiele lat
przebywał na pustyni.
Każdy z nich, doskonale cichy podczas swojego zniknięcia, gdy wrócił, natychmiast zaczął
nauczać nowego prawa.
Jest to zadziwiające i sprawia, że kusi nas sprawdzenie, czy również innym wielkim
nauczycielom religii nie wydarzyło się coś podobnego.
Mojżesz wiódł spokojne życie, póki go nie wygnano z Egiptu. Skrył się wtedy w krainie
Midian i nie wiadomo, co tam porabiał, a przecież natychmiast po powrocie postawił całe
miejsce na głowie. Potem znowu zniknął na górze Synaj na kilka dni i powrócił z Tablicami
Prawa w rękach.
Święty Paweł (znowu), po przygodach w drodze do Damaszku, udał się na Pustynię
Arabską, gdzie przebywał przez wiele lat, a po powrocie obalił Cesarstwo Rzymskie. Nawet w
legendach dzikich plemion znajdziemy podobny schemat. Ktoś, kto nie jest nikim szczególnym,
udaje się na odosobnienie, by wrócić jako wielki uzdrowiciel; i nikt nie wie właściwie, co mu się
przydarzyło.
1
We wszystkich mitach i bajkach pojawia się ten sam zbieg okoliczności. Nikt odchodzi, by
wrócić jako Ktoś. Nie da się tego wyjaśnić w jakiś zwyczajny sposób.
Nie ma jakiejkolwiek poszlaki, która by kazała nam twierdzić, że ludzie ci byli od początku
wyjątkowi. Mahomet z trudem dosiadał wielbłąda, gdy miał trzydzieści pięć lat, nie mówiąc już
o jakimkolwiek talencie do czegoś innego. Święty Paweł posiadał trochę talentu, ale plasuje się
na końcu tej piątki. Żaden z nich nie posiadał narzędzia władzy, takiego jak rząd czy pieniądze.
Mojżesz był znaczącą postacią w Egipcie, zanim go opuścił; wrócił jako obcy człowiek.
Chrystus nie był w Chinach i nie ożenił się z córką cesarza.
Mahomet nie dysponował liczebną i zdyscyplinowaną armią.
Budda nie zjednoczył organizacji religijnych.
Święty Paweł nie spiskował z ambitnym generałem.
Każdy z nich powrócił biedny; każdy z nich powrócił samotny.
Jaka była istota ich władzy? Co im się wydarzyło na odosobnieniu?
Historia nie pomoże nam rozwiązać tego problemu, bo historia milczy.
Posiadamy jedynie zapiski, jakie oni sporządzali.
Byłoby znaczące, gdybyśmy znaleźli w nich jakieś punkty wspólne.
Z poprzednio wymienionych wielkich nauczycieli jedynie Chrystus milczy; pozostała
czwórka coś nam mówi; jedni więcej, inni mniej.
Budda szczegółowo omawia, co się z nim działo, i nie starcza nam tutaj miejsca na
przytoczenie tego. Sens tego wszakże jest taki, że powierzono mu w opiece tajemną siłę
świata.
O doświadczeniu świętego Pawła wiemy jedynie, że miał zwidy jakoby został porwany do
Nieba i tam widział i słyszał rzeczy, o których nie ma prawa mówić.
Mahomet mówi dziwne rzeczy o tym, że odwiedził go anioł Gabriel, który przekazał mu
słowa Boga.
Mojżesz powiada, że ujrzał Boga.
Pomimo iż wszystkie te stwierdzenia na pierwszy rzut oka wydają się odmienne, mają
jednak coś wspólnego. Opisują doświadczenia, które jeszcze pięćdziesiąt lat temu zwane były
ponadzmysłowymi, dzisiaj nazywa się je duchowymi, a za pięćdziesiąt lat nada im się właściwą
nazwę dla fenomenu, jaki one opisują.
Teoretycy różnych religii nie mają problemu z ich wyjaśnianiem, ale różnią się między sobą.
Mahomet twierdzi, że Bóg istnieje i że naprawdę wysłał do niego anioła Gabriela, ale inni
się z nim nie zgadzają. I jeśli chodzi o naturę tego przypadku, nie da się dostarczyć
wiarygodnego dowodu.
Brak dowodów silnie jest odczuwany przez chrześcijaństwo (i w mniejszym stopniu przez
islam), co sprawia, że jak na pniu produkowane są cuda, by wesprzeć jego chwiejną strukturę.
Myśl nowożytna, odrzucając te cuda, przyswoiła teorie mówiące o epilepsji i szaleństwa. Tak
jakby organizacja mogła powstać z dezorganizacji ! Nawet jeśli epilepsja była przyczyną tych
wszystkich ruchów, które wyniosły cywilizację po cywilizacji ze stanu barbarzyństwa, to byłby
to tylko argument na rzecz epilepsji.
Oczywiście, wielcy ludzie nigdy nie podlegają standardom maluczkich, a ten, którego misją
jest obalenie świata, z trudem może uniknąć tytułu rewolucjonisty. Manie danego okresu
zawsze dostarczają sposobności do nadużyć. Manią Kajfasza był judaizm, a faryzeusze
powiedzieli mu, że Chrystus "bluźni". Piłat był lojalnym Rzymianinem; przed nim oskarżono
Chrystusa o "bunt". Za czasów wszechwładzy papieża ważne było udowodnić wrogowi
"herezję". Dziś, w czasach oligarchii medycznej staramy się dowieść "szaleństwa" naszych
przeciwników i (w krajach purytańskich) atakujemy ich "moralność". Powinniśmy zatem
porzucić wszelką retorykę i bez żadnych uprzedzeń dociec zjawisk, które przydarzyły się tym
wielkim przywódcom ludzkości.
Nie trudno zauważyć, że oni sami niezbyt dobrze rozumieli to, co im się przytrafiło. Jedynie
Budda wyjaśnia swój system dogłębnie i tylko on nie jest wśród nich dogmatykiem. Możemy
przypuszczać, że inni sądzili, iż zbyt klarowne wyjaśnienia nie są wskazane dla ich następców;
taką metodę na pewno przyjął święty Paweł.
Dlatego najlepszym dokumentem, jakim dysponujemy, jest system Buddy; lecz jest on tak
złożony, że żadne krótkie wyjaśnienie nie będzie mogło nam służyć. W przypadku zaś innych,
skoro nie mamy zapisków samych Mistrzów, musimy opierać się na zapiskach ich najbliższych
uczniów.
Metody doradzane przez nich są zadziwiająco do siebie podobne. Rekomendują "cnoty"
(rozmaitego rodzaju) , samotność, nie niepokojenie się, umiarkowanie w jedzeniu i na koniec
2
praktykę, którą niektórzy z nich nazywają modlitwą, a inni medytacją. (Pierwsze cztery po
dokładnym zbadaniu mogą się okazać jedynie warunkiem dla ostatniego.)
Kiedy poszukujemy znaczenia modlitwy i medytacji, odnajdujemy, że są one jednym. Bo
czym jest stan modlitwy i medytacji ? Ograniczeniem umysłu do pojedynczego aktu, stanu lub
myśli. Kiedy usiądziemy w spokoju i przeszukamy zawartość naszych myśli, odnajdziemy
zasadniczą ich cechę, którą jest błądzenie i rozproszenie. Każdy, kto miał do czynienia z
dziećmi i niewytrenowanymi umysłami, wie dobrze, że obce jest im skupienie uwagi, choćby
nawet były bardzo inteligentne i obdarzone dobrą wolą.
A zatem my, obdarzeni wytrenowanymi umysłami, chcąc kontrolować te błądzące myśli,
zrozumiemy, że możemy je wprowadzić w wąski kanał, połączone ze sobą w doskonale
racjonalny sposób; lecz jeśli spróbujemy zatrzymać ten nurt, miast sukcesu, po prostu
przerwiemy wał kanału. Umysł zostanie zalany i miast łańcucha myśli otrzymamy chaos
pomieszanych wyobrażeń.
Działalność umysłowa jest tak wielka i tak zwyczajna, że aż trudno nam zrozumieć, jak
ktoś mógł wpaść na pomysł, że jest ona słabością i przeszkodą. Może jest tak, gdyż podczas
praktyk nabożnych ludzie zauważają, że ich myśli nachodzą na siebie. W każdym przypadku
spokój i samokontrola wyżej są cenione od niepokoju. Darwin w swojej pracy podkreśla ten
znaczący kontrast na przykładzie małpy w klatce.
Ogólnie mówiąc, im większe, mocniejsze i bardziej rozwinięte jest zwierzę, tym mniej się
porusza, a jego ruchy są powolne i zasadne. Porównajcie bezustanną aktywność bakterii z
rozsądną statecznością bobra; i z wyjątkiem niewielu zorganizowanych wspólnot zwierzęcych,
takich jak pszczoły, najwyższą inteligencję wykazują te, które prowadzą samotny tryb życia.
Jest to również prawda o człowieku. Psychologowie zmuszeni zostali traktować stan umysłu
tłumów tak, jakby był zupełnie jakościowo odmienny od stanu umysłu jednostek.
Uwalniając nasz umysł z zewnętrznych wpływów, czy to przypadkowych czy
emocjonalnych, osiągamy moc widzenia jakiejś prawdy o rzeczach.
Kontynuujmy jednak naszą praktykę. Bądźmy panami naszych umysłów. Wkrótce
odnajdziemy sprzyjające po temu warunki.
Nie będzie potrzeby wmawiać sobie, że wszystkie zewnętrzne wpływy są niekorzystne.
Nowe twarze, nowe sceny będą nam przeszkadzać; nawet nowe nawyki, które przyjęliśmy po
to, by kontrolować umysł, na samym początku będą nas niepokoić. Będziemy musieli porzucić
nawyk obżerania się i jeść tylko wtedy, kiedy się jest głodnym, słuchając wewnętrznego głosu,
kiedy mamy dość.
Ta sama reguła odnosi się do snu. Zdecydowaliśmy się kontrolować nasze umysły, a więc
czas medytacji musi dominować nad pozostałymi czynnościami.
Musimy ustalić godziny praktyki. Ażeby sprawdzić nasz postęp, musimy mieć notes,
długopis i zegarek, gdyż medytacji (tak jak wszystkie fizjologiczne sprawy) nie da się zmierzyć
uczuciami. Będziemy zatem mierzyć, jak często podczas pierwszego kwadransa godziny umysł
zbacza z idei, na której miał się skoncentrować. Będziemy tak praktykować dwa razy dziennie i
z czasem zrozumiemy, jakie warunki są dla nas korzystne, a jakie nie. Kiedy będziemy tak
długo praktykować, dość szybko nastąpi zniecierpliwienie i zrozumiemy, że musimy
wprowadzić nowe elementy do naszej praktyki, które by mogły nam pomóc. Wciąż będą
pojawiać się nowe problemy, z którymi będziemy musieli się uporać.
Na przykład, zapewne odnajdziemy swój niepokój. Żadna pozycja nie będzie dla nas
przyjemna, mimo że wcześniej tego nie zauważyliśmy !
Problem ten rozwiąże praktyka asany, którą opiszemy później.
Myśli o zdarzeniach z codziennego życia będą nas dręczyć; musimy tak zaplanować nasz
dzień, aby nic nie mogło się wydarzyć. Nasze myśli będą nam przywoływać nadzieje i lęki,
miłości i nienawiści, ambicje, zazdrości i wiele innych emocji. Wszystko to musi zostać odcięte.
Musimy nie mieć żadnych zainteresowań w życiu poza uspokojeniem naszego umysłu.
Jest to przedmiot zwyczajnych klasztornych ślubów ubóstwa, czystości i posłuszeństwa.
Gdy nie masz żadnej własności, nie masz o co się troszczyć i niepokoić; nikt nie niepokoi się o
czystość, ani też czystość nie może rozproszyć twojej uwagi; a gdy ślubujesz posłuszeństwo,
nie martwisz się o to, co robisz : po prostu jesteś posłuszny.
Jest wiele innych przeszkód, które napotkasz na swojej drodze i z którymi musisz się
uporać. Ale zbliżmy się na chwilę do chwili, kiedy jesteś bliski sukcesu.
Na samym początku twojej walki trudno ci będzie przezwyciężyć sen; i będziesz zbaczał z
przedmiotu twej medytacji, nawet nie zauważając tego; lecz później, kiedy odczujesz, że
"robisz to już dobrze", będziesz zszokowany tym, że całkiem zapomniałeś o sobie i o swoim
3
otoczeniu. Powiesz : "Na Boga! Musiałem chyba spać!" lub "Po co ja w ogóle medytowałem?", a
nawet "Co ja robiłem?", "Gdzie ja jestem?", "Kim jestem?". Może cię to zatrwożyć i trwoga ta
się nie zmniejszy, kiedy odzyskasz pełną świadomość i zamyślisz się nad tym, że naprawdę
zapomniałeś, kim jesteś i co robisz !
Jest to tylko jedna z wielu przygód, która może ci się przydarzyć; jedna z najbardziej
typowych. Do tego czasu godziny medytacji wypełnią ci większość dnia i prawdopodobnie cały
czas będziesz oczekiwał, że coś się wydarzy. Możesz się nawet przestraszyć ideą, że twój
umysł może zniknąć; lecz nauczysz się rozpoznawać symptomy zmęczenia umysłowego i
będziesz starał się ich unikać. Należy je bardzo dokładnie odróżnić od bezczynności !
Czasami będziesz odczuwał jakąś walkę między wolą a umysłem; kiedy indziej czuł
będziesz, że są one w harmonii; ale istnieje też trzeci stan, który należy odróżnić od dwóch
poprzednich. Jest to oznaka bliskiego sukcesu. Pojawia się wtedy, gdy umysł zmierza ku
wybranemu przedmiotowi, nie tak jakby był posłuszny woli posiadacza umysłu, lecz jakby nic
nim nie kierowało lub też jakby kierowały nim bezosobowe siły; jakby spadał mocą swojej
wagi, a nie był spychany.
Prawie zawsze, kiedy ktoś staje się tego świadom , posępna odwieczna walka między
kowbojską wolą a byczym umysłem zaczyna się od nowa.
Jak każdy proces fizjologiczny, świadomość tego oznacza zaburzenia i chorobę.
Rozpatrując naturę tej pracy nad kontrolą umysłu, student z trudnością zauważa fakt, że
dwie sprawy są w nią włączone - osoba postrzegająca i rzecz widziana - osoba poznająca i
rzecz poznawana; zaczyna uznawać je za warunek konieczny dla wszelkiej świadomości.
Jesteśmy zbyt przyzwyczajeni, ażeby przyjąć, że istnieją sprawy o których nie dane było by
nam sądzić. Przyjmujemy, na przykład, że nieświadomość jest tępa; a przecież nic nie jest
bardziej pewne od organów cielesnych, które funkcjonują w ciszy. Najlepszy sen jest wtedy,
gdy nie ma snów. Nawet podczas gier zręcznościowych naszym najlepszym osiągnięciom
towarzyszy myśl "Nie wiem, jak to zrobiłem" i nie potrafimy ich powtórzyć. W chwili, kiedy
zaczynamy myśleć świadomie o naszych czynach, stajemy się "nerwowi" i przegrywamy.
Faktycznie istnieją trzy główne klasy pociągnięć : złe pociągnięcia, które wiążemy ze
zbłąkaną uwagą; dobre pociągnięcia, które wiążemy ze stałą uwagą; i doskonałe pociągnięcia,
których nie rozumiemy, a które spowodowane są tym, że nawyk stałej uważności jest
niezależny od woli, a więc może działać swobodnie w swej własnej harmonii.
To samo zjawisko odnosi się do powyższego jako dobra oznaka.
W końcu, pojawia się coś, czego natura będzie przedmiotem dalszej dyskusji. Na razie,
wystarczy powiedzieć, że świadomość "ja" i "nie-ja", widzącego i rzeczy widzianej, poznającego
i rzeczy poznawanej zostaje wymazana.
Pojawia się wtedy zazwyczaj intensywne światło, intensywny dźwięk i uczucie tak
nieodpartej rozkoszy, że zasoby języka wciąż i wciąż się wyczerpują, kiedy próbujemy to
opisać.
Jest to wybuch, który poraża umysł. Tak silny i przerażający, że ci , którzy go doświadczyli,
znajdują się w śmiertelnym niebezpieczeństwie utraty wszelkiego zmysłu proporcji.
Dzięki temu światłu wszelkie inne zdarzenia w życiu jawią się jako ciemność. Ktokolwiek to
przeżył, nie może tego zanalizować ani oszacować. Może jedynie powiedzieć, że w porównaniu
z tym całe ludzkie życie jest zwykłym odpadkiem. Niestety wiele zeznań wykracza poza to
oszczędne stwierdzenie, i żle. Ci, którzy tego doświadczyli argumentują, że "skoro jest to coś,
co przekracza życie ziemskie, musi być czymś niebiańskim". Jedną z tendencji występujących
w ich umysłach jest nadzieja osiągnięcia Nieba, którą wpoili w nich nauczyciele i rodzice, lub
też którą sami sobie wytworzyli. Nie mając jakichkolwiek dowodów na to mówią "To jest To".
W Bhagawad-Gicie wizja tego stanu oczywiście przypisywana jest zjawie Wisznu, który był
"lokalnym" bogiem tego okresu.
Anna Kingsford, która pławiła się w hebrajskim mistycyzmie i była feministką, przeżyła taką
samą wizję. Lecz "boską" postać , którą ujrzała, nazywała raz "Adonai", raz "Marią".
Ta kobieta , mimo umysłu pełnego zgniłej miazgi i całkowitego braku pozycji społecznej,
wykształcenia i charakteru moralnego , zrobiła w świecie religii o wiele więcej, aniżeli
jakakolwiek inna osoba przez wiele pokoleń. Ona jedyna udostępniła teozofię, a gdyby nie
teozofia, to powszechne zainteresowanie takimi sprawami nigdy by się nie pojawiło. To
zainteresowanie ma się tak do Prawa Thelemy, jak modlitwy Jana Chrzciciela miały się do
chrześcijaństwa.
Znajdujemy się teraz w miejscu, kiedy warto powiedzieć, co się przydarzyło Mahometowi.
Tak czy inaczej ten fenomen pojawił się w jego umyśle. Będąc większym ignorantem od Anny
4
Kingsford, choć na szczęście mając większe morale, powiązał swoje doświadczenie z historią
"Zwiastowania", którą musiał chyba usłyszeć w dzieciństwie, i rzekł "Objawił mi się Gabriel".
Lecz pomimo swej ignorancji, swego całkowitego fałszywego zrozumienia prawdy, moc wizji
była taka, że był on w stanie wytrwać prześladowania i założył religię, do której dzisiaj należy
jeden człowiek na ośmiu.
Historia chrześcijaństwa ujawnia dokładnie ten sam znaczący fakt. Jezus Chrystus wyrósł
na bajkach Starego Testamentu i był zmuszony przypisywać swoje doświadczenia "Jehowie",
chociaż jego szlachetny duch mógł nie mieć w ogóle nic wspólnego z monstrum, które zawsze
nakazywało gwałtem dziewic i mordowani dzieciątek, a którego rytuały niegdyś i teraz
celebrowane są ofiarą z człowieka.
Podobnie, wizje Joanny d'Arc były całkowicie chrześcijańskie. Ona, podobnie, jak wszyscy o
których mówiliśmy wcześniej, czuła, że jakaś siła zmusza ją do robienia wielkich rzeczy.
Oczywiście, można powiedzieć, że w takiej argumentacji istnieje pewien fałsz. Może jest
prawdą, że wszyscy ci wielcy ludzie "widzieli Boga", ale nie oznacza to , że każdy, kto "ujrzy
Boga", będzie robił wielkie rzeczy.
Jest to wystarczająca prawda. W istocie, większość ludzi, którzy twierdzą, że "widzieli
Boga", i którzy bez wątpienia go widzieli tak, jak ci, o których wcześniej mówiliśmy, poza tym
nic nie zrobili.
Lecz może ich milczenie nie jest oznaką ich słabości, lecz ich siły. Może ci "wielcy" ludzie są
bankructwem ludzkości; może lepiej by było nic nie powiedzieć; może jedynie
niezrównoważony umysł chciałby coś zmieniać lub wierzy w możliwość zmieniania czegoś. Są
też tacy, którzy uznają życie w Niebie za nieznośne, jeśli istnieje choćby jedna istota, która nie
może się tym cieszyć. Są też tacy, którzy wolą zawrócić z samego progu sali ślubnej , ażeby
pomagać spóźnionym gościom.
Taka była postawa Gotamy Buddy. Z pewnością nie był on jedyny.
Znowu można by wskazać, że życie kontemplacyjne jest generalnie przeciwstawne życiu
aktywnemu i że wymaga drobiazgowej równowagi uchronienie się przed tym, by jedno nie
zdominowało drugiego.
Jak to zobaczymy później, "wizja Boga" lub "unia z Bogiem", czyli "samadhi", jakkolwiek to
nazwiemy, posiada wiele rodzajów i wiele stopni, choć istnieje nieprzebyta otchłań między
ostatnim z nich a największym ze wszystkich fenomenów zwyczajnej świadomości.
Podsumowując, twierdzimy, że istnieje tajemne źródło energii, które wyjaśnia fenomen
Geniuszu. Nie wierzymy w żadne ponadzmysłowe wyjaśnienia, lecz podkreślamy, że źródło to
może zostać osiągnięte dzięki stosowaniu się do określonych reguł, a stopień sukcesu zależy
od zdolności poszukującego, a nie łaski jakiejkolwiek Istoty Boskiej. Twierdzimy, że krytyczny
fenomen, który determinuje sukces jest zdarzeniem w mózgu, pokrótce nazywanym
zjednoczeniem podmiotu i przedmiotu. Proponujemy zastanowić się nad tym fenomenem,
zanalizować jego naturę, dokładnie określić fizyczne, umysłowe i moralne warunki sprzyjające
temu , ustalić jego przyczynę, a dzięki temu wytworzyć go w sobie, abyśmy mogli odpowiednio
badać jego skutki.
ROZDZIAŁ I
Asana
Problem, który stoi przed nami, możemy wyrazić prosto. Człowiek pragnie kontrolować
swój umysł, jak najdłużej myśleć na jeden temat bez zakłóceń.
Jak już wcześniej zaznaczyliśmy, pierwsza trudność wyłania się z ciała, które nie przestaje
przypominać o swojej obecności, przyprawiając swoją ofiarę o swędzenie i inne niedogodności.
Pragnie się przeciągać, drapać, kichać. Przypadłości te są tak częste, że Hindusi (na swój
naukowy sposób) wymyślili praktykę, by je uspokoić.
Słowo "asana" oznacza postawę; lecz tak, jak to jest z innymi dyskusyjnymi słowami, jego
właściwe znaczenie jest odmienne i różnie rozumiane przez rozmaitych autorów. Największym
autorytetem w kwestiach jogi jest Patańdżali. Powiada on: "Asana jest tym, co trwałe i
przyjemne". Można nazywać tak skutek praktyki zakończonej sukcesem. I znowu Sankhja
powiada: "Postawa jest tym, co zrównoważone i łatwe". I znowu: "Każda zrównoważona i
łatwa postawa jest asaną; nie ma innej reguły".
W pewnym sensie jest to prawda, każda bowiem postawa wcześniej czy później przestaje
być przyjemna. Zrównoważenie i łatwość świadczą o najwyższym zaawansowaniu, co
wykażemy później. Książki hinduskie, takie jak Sziwa Sandita przytaczają nieskończone
możliwości postaw; wiele z nich, z pewnością większość, są nie do wykonania przez
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin