RODZIC ŚWIADOMY
à Jest kompetentnym rodzicem i świadomym klientem szkoły.
à Zna swoje prawa i obowiązki.
à Ma duże oczekiwania wobec szkoły (płaci podatki i wymaga).
à Jest zainteresowany edukacją dziecka.
à Śledzi procedury nauczania i ich efekty.
à Często bywa kompetentny merytorycznie w różnych dziedzinach.
Rodzice tego typu są naprawdę zainteresowani organizacją i doskonaleniem przebiegu procesu edukacyjnego dzieci. Interesuje ich coraz lepsza i sprawniejsza w realizacji swych zadań szkoła. Są świadomi podziału ról i nie chcą zastępować nauczycieli, pragną im naprawdę pomagać.
RODZIC ANALITYCZNY
à Ćwiczy nauczycieli w cierpliwości.
à Chce wiedzieć wszystko.
à Zadaje dużo pytań (w tym wiele „dziwnych”).
à Wymaga poświęcania dużo czasu.
Praca z takimi rodzicami polega na cierpliwej zmianie oczekiwań zarówno wobec zakresu ingerencji (nadmiernej) w pracę dydaktyczną, jak i oczekiwań
wobec własnego dziecka.
RODZIC SOCJALNY
à Nastawiony na pomaganie.
à Interesują go relacje międzyludzkie.
à Chce poznać nauczycieli od strony prywatnej, interesuje go jacy są, jak przebiega ich życie osobiste.
à Lubi mieć szansę porozmawiania z nauczycielem jak
z „człowiekiem”.
RODZIC PRAKTYCZNY
à To osoba konkretna.
à Nastawiony na widoczne korzyści, ale niekoniecznie materialne.
à Nie będzie uczestniczył w długich zebraniach.
à Najczęściej mocno zapracowany pomoże (jeśli będzie miał możliwości), jeśli potrzeba będzie wyrażona konkretnie.
à Wie, że jego obowiązkiem jest wyrażanie określonego zaangażowania i nie mając czasu, aby uczestniczyć w życiu klasy swojego dziecka, ma z tego powodu lekkie poczucie winy, więc chętnie pomoże w czymś konkretnym, wymiernym.
Każde takie działanie ze strony rodzica należy opieczętować telefonem z podziękowaniem lub jeszcze lepiej listem podpisanym przez dyrektora szkoły.
Kontakt tego typu rodziców ze szkołą jest co prawda korespondencyjny, ale pozytywny.
RODZIC PODEJRZLIWY
à Nastawiony na zagrożenie.
à Jest osobą albo ciężko doświadczoną w czasie własnej kariery szkolnej, albo z bagażem negatywnych doświadczeń wyniesionych z czasów edukacji swego starszego dziecka, albo jest generalnie osobą o niskim poczuciu własnej wartości
i percepująca świat jako wielkie zagrożenie.
RODZIC OBOJĘTNY
à Zaniedbujący.
à Najtrudniejszy typ rodzica dla szkoły.
à Najtrudniejszy rodzic dla dziecka.
à Nieobecny w życiu dziecka, pozostawiający go samotnym.
à Trudno się z nim komunikować, ponieważ po prostu jest fizycznie nieobecny.
RODZIC PATOLOGICZNY
à Osoba wchodząca w skład tej grupy ludzi, dla których podstawową (lub jedyną) formą wychowania jest bicie dziecka.
à Może plasować się w grupie innych, poważnych patologii, które mogą mieć bardzo negatywny wpływ na rozwój dziecka (przemoc emocjonalna i seksualna, alkoholizm, narkotyki, choroba psychiczna itp.).
POLITYKA
„OTWARTEJ SZKOŁY”
CELE :
▪ informacyjno – propagandowy
▪ diagnostyczny
ü Prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku lokalnym.
ü Badania ankietowe w trzech płaszczyznach :
● oczekiwania rodziców w zakresie funkcji :
- edukacyjnej,
- wychowawczej,
- socjalizacyjnej,
- psychologicznej
● relacja dziecko, rodzic – szkoła
● ogólny stan wiedzy rodzica o swoim dziecku
RODZICE SĄ ZAWSZE OBECNI W SZKOLE
► Naczelną zasadą współpracy dom – szkoła jest dobro dziecka.
► W imię tej zasady wzajemnie sobie pomagamy.
► Stwarzamy dziecku poczucie bezpieczeństwa.
► Zachowujemy dyskrecję.
► Wzajemnie się szanujemy.
► Nie podważamy autorytetu rodziców i nauczycieli.
► Nie chronimy dziecka, gdy problem dotyczy np. wagarów, palenia papierosów czy innych patologii.
► Staramy się uczestniczyć w każdym zebraniu.
POLITYKA PROWADZENIA OTWARTEJ SZKOŁY – PREZENTACJA OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY.
INFORMACJE O SZKOLE :
► nazwa szkoły,
► adres,
► numery telefonów (ew. poczty elektronicznej i strony internetowej www),
► misja, którą spełnia szkoła w środowisku lokalnym,
► programy edukacyjne i wychowawcze,
► szkolny system oceniania,
► dodatkowe zajęcia pozalekcyjne,
► baza i kadra,
► plany rozwojowe szkoły,
► los absolwentów,
► krótki rys historyczny.
marzenazp