plan pracy dla 6 - latkĂłw - grupowy.doc

(114 KB) Pobierz
Tytuł bloku tematycznego i data …………………………………………………………………………………………………………

 

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci sześcioletnich na miesiąc wrzesień - 2006

 

Opracowała: mgr B. Drążewska

 

 

 

GRUPA VII

Tematyka:

 

1.„ Jestem sześciolatkiem”     -  1.IX.2006-8.09.2006”                           

2. „Wspominamy wakacje” -  11.09.2006-15.09.2006

3 „Mamy i ich dzieci”          -   18.09.-22.09                         

4 „Witamy jesień”              –    25. 09.-29.09.2006”.

 

Cele główne:

 

1.Prowokowanie do stawiania pytań, poszukiwania odpowiedzi. Kształtowanie odpowiednich postaw w związku z poznawanym otoczeniem społecznym. Twórcze zdobywanie wiedzy, eksperymentowanie i doświadczanie.

2.Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych w trakcie różnorodnych zabaw i zajęć gimnastycznych.

3.Aranżowanie sytuacji sprzyjających rozwijaniu możliwości intelektualnych dziecka.

 

 

Opracowano na podstawie:

 

Podstawy programowej

Programu autorskiego – „Potrafię sam”

oraz  literatury:

1. J. Jastrząb „Gry i zabawy w terapii pedagogicznej”

2. M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska „metodyka W. Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”

3. E. Gruszczyk- Kolczyńska- Dziecięca matematyka.

4.H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.

5.Edukacja w przedszkolu.

6. Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć dla dzieci pięcioletnich.

7.S. Owczarek, M. Bogdanowicz „Zabawy i gry w gimnastyce korekcyjnej” .

8.E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko

9.Demel- Minimum logopedyczne

10.K. Wlaźnik- Wychowanie fizyczne

11.Przwodnik metodyczny „ABC książka sześciolatka”

 

 

 

 

 

 

 

 

Tytuł  bloku tematycznego  i  data „Jestem sześciolatkiem -1.IX.2006-8.09.2006

 

 

 

Zajęcia w

ranku

 

Zajęcia

główne

 

      Sfera   aktywności            

   dzieci

 

Cele operacyjne zajęć

głównych

 

Zajęcia popołudniowe

 

Cele operacyjne zajęć

popołudniowych

„Dzieci w domkach” –zabawa orientacyjno- porządkowa (reakcja zmianą miejsca w obręczy „domku” na sygnał słuchowy).

„W naszym przedszkolu”- rozmowa połączona z bezpośrednim poznawaniem pomieszczeń przedszkola, pracownikami, koleżankami, kolegami. Omówienie  zasad bezpiecznej zabawy, korzystania z toalety, zachowania się przy stole, itp.

„Nasze kąciki”- wspólne urządzanie sali. Zachęcenie dzieci do decydowania o miejscu do zabawy i nauki, wyboru własnych szuflad, wieszaków.

 

językowa

 

społeczna

 

zdrowotna

 

 

 

 

społeczna

-zna rozmieszczenie pomieszczeń w przedszkolu i ich przeznaczenie

-zna imiona dzieci nowo przybyłych do grupy

-zna zasady bezpiecznego poruszania się w przedszkolu

-jest odpowiedzialne za miejsce, w którym będzie przebywać, przechowywać swoje rzeczy

„Uścisk przyjaźni”- zabawa integrująca grupę.

 

„Nasze zabawki”- kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, podczas zabaw dowolnych.

 

-wymawia własne imię zmieniając nastrój: wesoło, smutno, ze złością, poważnie

-nazywa niektóre kierunki w przestrzeni , przyporządkowuje zabawki do odpowiednich kącików w sali

 

Balonik”- zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń oddechowych.

 

 

 

 

 

 

„Biegnij, zatrzymaj się” – zabawa ruchowa.

 

 

 

 

 

Jak się zachowywać w przedszkolu?”-

na podstawie opowiadania „Zajęcia w leśnej szkółce” samodzielne wnioskowanie dotyczące pozytywnych zachowań - tworzenie kontraktu grupowego.

   

 

Moja książka” – zapoznanie z książką sześciolatka. Nawiązanie do  książkowych zadań, które dzieci będą rozwiązywały, celu ich pracy, troski o książkę, jako źródło wiedzy.

„Odszukaj siebie” – zabawa z własnym podpisem. Porównywanie wielkości liter.

językowa

 

społeczna

 

muzyczna

zdrowotna

 

 

 

 

językowa

społeczna

-wypowiada się na temat opowiadania, buduje dłuższe wypowiedzi, wie jakie zachowania są pozytywne, a jakie negatywne, bierze udział w tworzeniu kontraktu grupowego

 

-wie, że ma 6 lat i do przedszkola przychodzi po to, żeby się bawić i po to żeby się uczyć, pomoże mu w tym książka, o którą ma się troszczyć

-określa wielkość liter użytych w podpisach

„Moje imię inaczej”- zabawa integracyjna. Kształcenie umiejętności mówienia w różnym tempie i z dowolną interpretacją.

„Lubimy rysować”- rysowanie kredkami na dowolny temat. (obserwacja możliwości dzieci).

„Ja i Ty” – zabawa eurytmiczna integrująca grupę.

 

Wprowadzenie „Piosenki sześciolatka”.

-wymawia własne imię zmieniając nastrój: wesoło, smutno, ze złością, poważnie

 

 

-rysuje to co najbardziej lubi, co nie sprawia mu trudności

 

-wspólnie z partnerem rytmicznie maszeruje i wykonuje dowolne ruchy przy muzyce

-wypowiada się na temat treści piosenki, nuci jej melodię

„Iskierka przyjaźni” -zabawa integracyjna.

 

 

 

Na dobry początek” - zabawy matematyczne - przeliczanie zabawek w kącikach tematycznych, segregowanie i tworzenie zbiorów wg określonej cechy. Na podstawie wiersza „Kolorowe klocki”  utrwalenie znajomości kolorów i kształtu figur geometrycznych.

matema-tyczna

 

językowa

Układa  dowolne kompozycje z klocków geometrycznych, potrafi policzyć zabawki w kącikach tematycznych

„Czy znasz te słowa?” – na podstawie wiersza „Piękne zwyczaje” rozmowa na temat zasad kulturalnego zachowania.

„Droga do przedszkola”- ćwiczenia graficzne

-zna i używa zwrotów grzecznościowych

„Pająk i muchy”- zabawa orientacyjno- porządkowa.

 

 

 

„Co robią dzieci?” –na podstawie ilustracji z książki ABC wypowiedzi dowolne i kierowane. Zabawy kształtujące słuch fonemowy i fonetyczny. Umiejętność czytania globalnego

imion lalek Ala, Ela, Iza, Ola, Janek, Karol.

Ćwiczenie w książce „Pokoloruj zabawki”. Dostrzeganie różnic w wyglądzie zabawek.

językowa

społeczna

 

 

 

 

 

 

plastyczna

-wypowiada się na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji , porównuje przedstawione na niej elementy, odczytuje wprowadzone wyrazy, -dobiera odpowiednie kolory, starannie koloruje obrazki,

dostrzega różnice w obrazkach przedstawiających zabawki

„Mówimy poprawnie”-  zabawa fonacyjna podczas wymawiania samogłosek

„Nasz ogród przedszkolny”- zabawy ruchowe z wykorzystaniem

urządzeń ogrodowych. zawarcie z dziećmi umowy w sprawie bezpiecznego zachowania się w ogrodzie

-reguluje natężenie głosu- od cichego do coraz głośniejszego i odwrotnie

-zna zasady bezpiecznej zabawy w ogrodzie i ich przestrzega

„Dobierz sobie parę” – zabawa ruchowa.

„Wąchamy kwiatki”- ćwiczenia oddechowe.

 

 

 

„Wszyscy tak samo ważni” – na podstawie opowiadania „Dzień w przedszkolu”- Czesława Janczarskiego porównanie naszego przedszkola do przedszkola z opowiadania, wyciąganie wniosków dotyczących praw dzieci w przedszkolu.

 

„Piosenka sześciolatka”- nauka I zwrotki i refrenu piosenki, zabawy rytmiczno- ruchowe.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych –Wlaźnikk nr 1

społeczna

językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

muzyczna

ruchowa

-potrafi uważnie słuchać opowiadania nauczycielki, zna jego treść, tworzy wypowiedź kilkuzdaniową, porównuje i wyciąga wnioski dotyczące wspólnego pobytu dzieci w przedszkolu

- potrafi zaśpiewać pierwszą zwrotkę i refren piosenki

-ćwiczy wg pokazu nauczyciela, dba o prawidłową postawę

„O co dbają dyżurni” –na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego omówienie  rodzajów dyżurów (w łazience, przy posiłkach, w kąciku książek, przyrody, zabawek)  oraz czynnościami z nimi związanymi; wprowadzenie dyżurów; określenie roli dyżurnego oraz zasad dokonywania oceny dyżurnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tytuł  bloku tematycznego  i  data  „Wspominamy wakacje”-11.09.2006-15.09.2006

 

 

 

Zajęcia w

ranku

 

Zajęcia

główne

 

      Sfera   aktywności            

   dzieci

 

Cele operacyjne zajęć

głównych

 

Zajęcia popołudniowe

 

Cele operacyjne zajęć

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin