Wos właściwa roz. opd.pdf
(
132 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - model odp arkusz II - 28 V 05 WOS.doc
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
ARKUSZ II
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zasady oceniania:
• za rozwiązanie wszystkich zadań z arkusza II można uzyskać maksymalnie
70 punktów, za rozwiązanie zadań powiązanych z materiałami źródłowymi -
36 punktów, za zadanie rozszerzonej odpowiedzi - 34 punkty,
• model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych),
uznaje się każdą inną pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź, przyznając za nią
maksymalną ilość punktów.
• za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
• za zadania otwarte, oceniane w skali 0 – 1, przyznaje się punkt wyłącznie za
odpowiedź w pełni poprawną,
• jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej),
ile jest wymagane w poleceniu,
• jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy
ocenić na zero punktów,
• informacje podane w nawiasach kwadratowych mają charakter uzupełniający
lub alternatywny.
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
26.1
Art.35.1: a), c)
Art.35.2: b), d)
Za prawidłowe
przyporządkowanie
działania do
art.35.1.–1.pkt
I do art.35.2.–1pkt
0 – 2
26.2
1. Np.:
- ochrona przed dyskryminacją,
- przeciwdziałanie wywieraniu presji
dotyczącej ujawniania przynależności
do mniejszości narodowej,
- umożliwianie prowadzenia szkół z językiem
ojczystym,
- umożliwianie rozwoju pozaszkolnych form
kształcenia,
- dotowanie ze środków publicznych działań
na polu kultury.
Za każde działanie
po 1 pkt
0 – 5
1
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
26.3
Mniejszości narodowe:
A) Niemcy, Białorusini, Ukraińcy, Rosjanie,
Litwini, Żydzi, Czesi, Słowacy, Ormianie.
- za wymienienie
pięciu nazw – 2 pkt,
- czterech – 1 pkt
0 - 4
Za prawidłowe
wskazanie
największej – 1 pkt
Mniejszości etniczne:
1) Tatarzy, Romowie (Cyganie), Łemkowie,
Karaimi.
Za prawidłowy
przykład – 1 pkt
26.4
po rozpatrzeniu przez Sejm poprawek Senatu
została skierowana do Prezydenta.
0 – 1
26.5
– mniejszość musi stanowić co najmniej 20%
mieszkańców gminy,
– władze gminy muszą wyrazić zgodę
na wprowadzenie języka pomocniczego.
0 – 1
26.6
Argumenty przeciwników:
• zagrożenie dla interesów Polski,
• wynarodowienie,
• zasada używania jedynie języka
polskiego w polskich urzędach.
Za podanie trzech
argumentów
przeciwników –
1 pkt,
0 – 2
Argumenty za wprowadzeniem języka
mniejszości jako języka pomocniczego, np:
• zagwarantowana w konstytucji ochrona
praw mniejszości (wolność zachowania
i rozwoju własnego języka),
• konstytucyjny zakaz dyskryminacji
z jakiejkolwiek przyczyny,
• ułatwienie załatwiania spraw
urzędowych osobom słabo władającym
językiem polskim,
• zgodność tego rozwiązania
z europejskimi standardami ochrony
praw mniejszości,
• pragnienie, by polskie mniejszości
za granicą były traktowane w podobny
sposób.
Uwaga: należy uwzględnić także inne,
poprawne sformułowania.
Za sformułowanie
dwóch argumentów
zwolenników –
1 pkt,
26.7 Trzy z niżej wymienionych:
– pogranicze kulturowe, obyczajowe
i religijne rodziło nowe wartości,
– idee stanowiące o wkładzie Polski
do cywilizacji europejskiej
– tolerancja i poszanowanie odmienności
(etnicznej i wyznaniowej).
Za każde następstwo
po jednym punkcie
0 – 3
2
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
27
27.1. Jeden z niżej wymienionych:
– nieufność obywateli do wyników badania
opinii publicznej,
- obawa o nierzetelność wyników,
- niechęć do jakichkolwiek ankiet,
- frustracja społeczna.
Uwaga: należy uwzględnić także inne,
poprawne sformułowania zachowujące
powyższy sens.
Za poprawnie
nazwany problem –
1 pkt
0 – 2
27.2.
Opinia publiczna –
ogół poglądów
, ocen
i sądów
wyrażanych przez członków
społeczeństwa
[lub grupy]
dotyczących spraw
publicznych
(np. funkcjonowania państwa
i jego podstawowych instytucji.)
lub społecznych
(jeżeli są w sferze
zainteresowań ugrupowań politycznych)
[lub ujęcie podmiotowe – grupa ludzi
wyrażająca oceny i sądy na temat spraw
publicznych i społecznych, jeżeli są w sferze
zainteresowań ugrupowań politycznych.]
Za pełną definicję
– 1 pkt
28.1.a Amerykanie, Francuzi
1 pkt – za jeden
naród
0 – 2
28.1.b Rosjanie
1 pkt
0 – 1
28.1.c Cyganie
1 pkt
0 – 1
28.2.a
Na przykład:
- są obciążeni historią (II wojna św.),
- obawa przed utratą własności przez Polaków
(ziemi, zabudowań, przedsiębiorstw).
2 pkt – za 2 powody
1 pkt – za 1 powód
0 – 2
28.2.b Na przykład:
- utrzymują kontakty gospodarcze,
- kontakty osobiste z Niemcami.
2 pkt – za 2 powody
1 pkt – za 1 powód
0 – 2
28.3.a
- Czesi – wzrost sympatii [z 0,5 do 1,8];
1 pkt
0 – 4
- Litwini – spadek sympatii [z 0,9 do 0,7
w latach 1991do 1996, utrzymanie status
quo w latach 1996 do 2002];
1 pkt
- Rosjanie – wzrost sympatii [z 0,4 do 0,5]
lub spadek [z 0,4 do 0,2] i wzrost [z 0,2
do 0,5];
1 pkt
- Niemcy [z Zachodu, RFN] – wzrost sympatii
[z 0,9 do 1,1]
1 pkt
28.3.b
- Białorusini – wzrost sympatii [z 0,1 do 0,3
i w latach 1991-96 utrzymywanie się „status
quo”],
1 pkt
0 – 4
- Cyganie – wzrost sympatii [spadek niechęci,
z -1,7 do -0,8];
1 pkt
3
Schemat punktowania
Nr
zadania
Model odpowiedzi
Zasady
przyznawania
punktów
Punkty
za
zadanie
- Żydzi – spadek sympatii [z -0,2 do -0,3 lub
w latach 1991 do 1996 wzrost sympatii,
z – 0 -2 do 0,1 i w latach 1996 do 2002 spadek
z 0,1 do – 0,3 (muszą wystąpić te dwa
elementy);
1 pkt
- Niemcy [w Polsce] – spadek sympatii [z 0,9
do 0,8].
1 pkt
Temat 1
I. Treść pracy
0 – 34
pkt
A. Przedstawienie polityki władz polskich wobec
mniejszości narodowych i etnicznych w latach 1945-1989:
np.
1) dostrzeżenie różnic w postępowaniu władz.
1 pkt
2) logiczna periodyzacja lub wskazanie momentów
przełomowych
1 pkt
B. Ocena polityki władz polskich:
1) dokonanie oceny
1 pkt
2) uwzględnienie kontekstu międzynarodowego,
1 pkt
3) odwołanie do sytuacji wewnętrznej.
1 pkt
C. Omówienie sytuacji mniejszości narodowych
w III Rzeczpospolitej:
1) politycznej,
2 pkt
2) społeczno-ekonomicznej,
2 pkt
3) kulturalno-religijnej,
2 pkt
4) edukacyjnej.
2 pkt
D. Omówienie sytuacji mniejszości etnicznych
w III Rzeczpospolitej:
1) politycznej,
1 pkt
2) społeczno-ekonomicznej,
1 pkt
3) kulturalno-religijnej,
1 pkt
4) edukacyjnej.
1 pkt
E. Odwołanie się do innych, niż występujące w arkuszu,
aktów prawnych:
1) polskich,
1 pkt
2) międzynarodowych,
1 pkt
4
np.:
• Konwencji Ramowej o Ochronie Mniejszości
Narodowych z 1994 r. (uchwalona przez Radę Europy,
podpisanej przez Polskę w 1995 r., ratyfikowana
w 2000 r.),
• Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich
i Politycznych z 1966 r.,
• Konwencji o Ochronie Praw Człowieka
i Podstawowych Praw i Wolności z 1950 r.,
• Ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych
oraz o języku regionalnym z 2005r.,
• ordynacje wyborcze,
• inne akty prawne uwzględniające ochronę mniejszości
narodowych i etnicznych (np.: kodeks karny
przewidujący penalizację przestępstwa na tle
etnicznym, ustawa o ochronie danych osobowych,
ustawa o radiofonii i telewizji przewidująca
uwzględnienie potrzeb mniejszości narodowych
i etnicznych).
F. Wykorzystanie materiałów źródłowych:
1) odwołanie się do materiałów
2) właściwe wykorzystanie
2 pkt
2 pkt
G. Sformułowanie i uzasadnienie stanowiska w sporze
o prawa mniejszości narodowych i etnicznych:
1) przedstawienie własnego stanowiska
1 pkt
2) argumenty za szczególnymi prawami mniejszości, np.:
• prawa do własnej religii, kultury, języka
• wyrównanie szans,
• prawo do reprezentacji politycznej,
• naruszenie zasady równości wobec prawa,
• nadmierna reprezentacja polityczna,
• wysokie koszty ekonomiczne szczególnych
uprawnień.
6 pkt
(1 pkt za podanie
jednego
argumentu,
1 pkt za
uzasadnienie
każdego
argumentu)
II. Kompozycja
Przemyślana, spójna i logiczna struktura pracy, właściwe
proporcje.
2 pkt
III. Język i styl
Praca jednorodna stylistycznie, poprawna pod względem
gramatycznym, leksykalnym, ortograficznym i
interpunkcyjnym.
1 pkt
IV. Estetyka i czytelność
Czytelne pismo, zachowanie akapitów marginesów.
1 pkt
5
Plik z chomika:
Direal
Inne pliki z tego folderu:
wos wł. podst. niesł.pdf
(329 KB)
Wos właściwa podst.pdf
(299 KB)
Wos właściwa podst. odp.pdf
(133 KB)
Wos właściwa roz.pdf
(279 KB)
Wos właściwa roz. opd.pdf
(132 KB)
Inne foldery tego chomika:
próbna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin