Matura wł podst głusi odp.pdf

(130 KB) Pobierz
Microsoft Word - model arkusza I glusi
ARKUSZ I dla niesłyszących - MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zasady oceniania:
za rozwiązanie zadań z arkusza I można uzyskać maksymalnie 100 punktw
model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych)
za odpowiedzi do poszczeglnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
za zadania otwarte, za ktre można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną
za zadania, za ktre można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punk-
tw, ile prawidłowych elementw odpowiedzi (zgodnie z wyszczeglnieniem w klu-
czu) przedstawił zdający
jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentw, cech itp.) niż wynika z polecenia w za-
daniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
w poleceniu
jeżeli podane w odpowiedzi informacje (rwnież dodatkowe, ktre nie wynikają
z polecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagad-
nienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy oce-
nić na zero punktw.
Zadanie
Model odpowiedzi
Schemat punktowania
nr zada-
nia
część zada-
nia
punkty
za poszczeglne
części zadania
punkty za
całe zada-
nia
1.
A.
Hammurabi
1 pkt
2 pkt
B.
Babilonia
1 pkt
2.
bogowie greccy lub bogowie Grecji (staro-
żytnej, antycznej)
1 pkt
1 pkt
3.
4
1 pkt
1 pkt
4.
A.
pierwsze igrzyska olimpijskie
1 pkt
2 pkt
B.
pożar Rzymu za cesarza Nerona
1 pkt
5.
A.
1
1 pkt
2 pkt
B.
3
1 pkt
6.
A.
2
1 pkt
3 pkt
B.
1
1 pkt
C.
3
1 pkt
7.
A.
Aleksander Macedoński (Aleksander Wielki)
1 pkt
2 pkt
B.
IV w. p.n.e.
1 pkt
8.
A.
Piastw (Piastowie, piastowska)
1 pkt
3 pkt
B
Andegawenw (Andegawenowie, andega-
weńska)
1 pkt
C.
Jagiellonw, (Jagiellonowie, jagiellońska)
1 pkt
1
98116246.019.png 98116246.020.png 98116246.021.png 98116246.022.png 98116246.001.png
9.
A.
Przykładowe decyzje Kazimierza Wielkiego:
• budowa zamkw obronnych
• lokowanie i otaczanie miast murami
• ujednolicenie praw (kodyfikacja) [sta-
tut małopolski i wielkopolski]
• założenie Akademii Krakowskiej
• prawo składu
• przymus drożny
• powszechne i regularne poradlne
• reforma administracji państwa.
3 pkt
( po 1 punkcie za
każdą prawidło-
wo podaną decy-
zję Kazimierza
Wielkiego)
7 pkt
B.
Ocenie podlega przedstawienie własnego
stanowiska (wskazana decyzja Kazimierza
Wielkiego i przytoczona argumentacja) mak-
symalnie 4 punkty w tym:
• wskazanie decyzji władcy (właściwa hie-
rarchizacja) Î 1 punkt
• podanie kryterium wyboru Î 1 punkt
• argumentacja Î 1 punkt
• kompozycja wypowiedzi (spjność, lo-
giczność) Î 1 punkt.
4 pkt
(uwaga: punkty
przyznajemy
przy podjętej
argumentacji,
zadanie nie jest
punktowane, gdy
zdający ograni-
czył się tylko do
wskazania naj-
ważniejszej, jego
zadaniem, decy-
zji władcy)
10.
zasadźca, sołtys
2 pkt
( 1 punkt za każ-
dą prawidłowo
podaną nazwę)
2 pkt
11.
2
1 pkt
1 pkt
12.
Francja, Włochy, Wielka Brytania (Anglia)
3 pkt
( 1 punkt za każ-
de prawidłowo
podane państwo)
3 pkt
13.
Zdający wskazuje trzy spośrd cech ozna-
czonych cyframi: 4, 7, 8, 9
3 pkt
( 1 punkt za każ-
dą prawidłowo
podaną cechę)
3 pkt
14.
3
1 pkt
1 pkt
15.
2
1 pkt
1 pkt
16.
A.
Kazimierz Jagiellończyk
1 pkt
2 pkt
B.
2
1 pkt
2
98116246.002.png
17.
A.
Przykładowe odpowiedzi:
• ciekawość świata
• kryzys w handlu lewantyńskim
(utrudnienie przez Turkw handlu
ze Wschodem, stąd poszukiwanie
innej drogi morskiej do Indii,
Chin)
• aktywność gospodarcza szlachty
portugalskiej i hiszpańskiej i jej
ekspansja zamorska (poszukiwa-
nia nowych morskich szlakw
handlowych)
• lepsza technika żeglarska (mapy,
karawele, busola)
• chęć chrystianizacji innych ludw
• wzrost zapotrzebowania na metale
szlachetne (srebro i złoto) w Eu-
ropie u progu nowożytności.
2 pkt
( 1 punkt za każ-
dą prawidłowo
podaną przyczy-
nę)
4 pkt
B.
Przykładowe odpowiedzi:
• rozszerzenie horyzontu geo-
graficznego Europejczykw
(nowa wiedza o świecie)
• zmiany szlakw handlowych
• nowe rynki zbytu na towary
europejskie
• napływ do Europy złota i sre-
bra i w jego konsekwencji re-
wolucja cen
• napływ do Europy nowych
produktw spożywczych,
używek
• rozpowszechnienie kultury
europejskiej w Ameryce
(np.: religia chrześcijańska,
języki, architektura, obyczaje)
• upadek cywilizacji prekolum-
bijskich
• przemieszanie się ras (nowe
grupy ludności)
• wzrost niewolnictwa.
2 pkt
( 1 punkt za każ-
de prawidłowo
podane następ-
stwo)
18.
A.
1622 r.
1 pkt
2 pkt
B.
15 groszy (dopuszczalna jest też odpowiedź Î
powyżej 15 groszy)
1 pkt
19.
A.
fałsz
1 pkt
3 pkt
B.
fałsz
1 pkt
C.
prawda
1 pkt
3
98116246.003.png 98116246.004.png
20.
A.
Jan Matejko
1 pkt
5 pkt
B.
Hołd pruski
1 pkt
C.
1. Zygmunt Stary, 2. Albrecht Hohenzollern
2 pkt
( 1 punkt za każ-
dą prawidłowo
podaną osobę)
D.
Krakw
1 pkt
21.
A.
w Lublinie
1 pkt
3 pkt
B.
unia realna
1 pkt
C.
Rzeczpospolita Obojga Narodw
1 pkt
22.
1. Zygmunt I Stary
2. Zygmunt III Waza
2 pkt
( 1 punkt za każ-
dą prawidłowo
podaną osobę)
2 pkt
23.
1.
krl
1 pkt
3 pkt
2.
senat (senatorowie)
1 pkt
3.
izba poselska (posłowie, sejm)
1 pkt
24.
A.
Jan III Sobieski
1 pkt
3 pkt
B.
Wiedeń (bitwa pod Wiedniem)
1 pkt
C.
1683
1 pkt
25.
1
1 pkt
1 pkt
26.
A.
konfederacja barska
1 pkt
2 pkt
B.
drugi rozbir Polski
1 pkt
27.
A.
1. jeden
2. czterech
2 pkt
( 1 punkt za każ-
dą prawidłową
odpowiedź)
4 pkt
B.
nauka moralna (może też wskazać matema-
tykę Î sumując dane odnoszące się do aryt-
metyki, algebry, geometrii itd.)
1 pkt
C.
6 godzin
1 pkt
28.
Rosja
1 pkt
1 pkt
29.
A.
Przykładowe odpowiedzi:
• usunięcie języka polskiego z urzę-
dw, (język niemiecki językiem
urzędowym)
• usunięcie języka polskiego ze
szkł (j. polski dopuszczony tylko
na lekcjach religii)
• Kulturkampf (antykatolicka poli-
tyka) np.: likwidacja zakonw,
zamykanie seminariw duchow-
nych, prby wprowadzenia kate-
chezy i kazań w języku niemiec-
kim
• rugi pruskie
• Komisja Kolonizacyjna, Hakata.
1 pkt
( 1 punkt za pra-
widłową odpo-
wiedź)
4 pkt
4
98116246.005.png 98116246.006.png 98116246.007.png 98116246.008.png 98116246.009.png 98116246.010.png 98116246.011.png 98116246.012.png 98116246.013.png
B.
Przykładowe odpowiedzi:
• zakładanie polskich instytucji go-
spodarczych: bankw, spłdzielni,
spłek
• krzewienie czytelnictwa (zakłada-
nie czytelni, bibliotek)
• zakładanie polskich stowarzyszeń
oświatowych, kulturalnych, spor-
towych czy religijnych
• strajki uczniw (Września)
• wydawanie polskich gazet
• postawa Michała Drzymały.
1 pkt
( 1 punkt za pra-
widłową odpo-
wiedź)
C.
Przykładowe odpowiedzi:
• autonomiczne instytucje np.:
(Sejm Krajowy, Wydział Krajo-
wy, Rada Szkolna Krajowa)
• język polski językiem urzędowym
• język polski językiem obowiązu-
jącym w szkolnictwie
• warunki dla rozwoju polskiej na-
uki (założenie Akademii Umiejęt-
ności, wyższe uczelnie, uniwersy-
tety w Krakowie i we Lwowie)
• warunki dla rozwoju kultury pol-
skiej
• możliwość obchodzenia przez Po-
lakw rocznic narodowych.
2 pkt
(po 1 punkcie
za każdą prawi-
dłową odpo-
wiedź)
30.
A.
4
1 pkt
3 pkt
B.
Rosja, Wielka Brytania (Anglia), Francja
1 pkt
C.
właściwe zaznaczenie Włoch, Niemiec i Au-
stro-Węgier na podanej mapie
1 pkt
31.
A.
prawda
1 pkt
3 pkt
B.
fałsz
1 pkt
C.
prawda
1 pkt
32.
A.
Zdający wskazuje dwa spośrd:
1, 5, 6
2 pkt
( 1 punkt za po-
prawne wskaza-
nie pomnika)
6 pkt
B.
Zdający wskazuje dwa spośrd:
1, 3, 4 (zdający może wskazać rwnież po-
mnik Chopina jako powstały w XX stuleciu i
związany z ideą konkursu chopinowskiego)
2 pkt
( 1 punkt za po-
prawne wskaza-
nie pomnika)
C.
Zdający wskazuje dwa spośrd:
1, 2, 5 (zdający może wskazać rwnież po-
mnik Stoczniowcw jako nawiązujący do
symboliki krzyża, przez to do korzeni chrze-
ścijaństwa)
2 pkt
( 1 punkt za po-
prawne wskaza-
nie pomnika)
5
98116246.014.png 98116246.015.png 98116246.016.png 98116246.017.png 98116246.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin