egzaminpodstawysocjoSTUDENCI.doc

(52 KB) Pobierz
Prof

2

 

EGZAMIN Z PODSTAW SOCJOLOGII – I ROK, ZAOCZNA SOCJOLOGIA UWM.

12 czerwca 2010r.

.

Imię i nazwisko………………………………………………………………………………

Należy zakreślić właściwą odpowiedź po uważnej lekturze treści pytania i możliwych odpowiedzi. W niektórych pytaniach tylko jedna odpowiedź jest prawdziwa, w innych bywa różnie. Niektóre pytania mają odpowiedź, że wszystkie poprzednie są prawdziwe, co nie zawsze jest prawdą. Zastanów się więc dobrze przed ostateczną odpowiedzią.

 

1.       Jakie zasady decydują o tym, że mamy do czynienia z ustrojem demokratycznym?

Wskaż zasady bezwarunkowo obowiązujące w demokracji:

a.       Władza w państwie jest wybierana w ogólnospołecznych wyborach;

b.      Obywatele mają zagwarantowane równe i jednakowe prawa;

c.       Obywatele różnych kategorii są reprezentowani proporcjonalnie w organach przedstawicielskich (np. młodzież - starsi, kobiety – mężczyźni itp.)

d.      Władza państwowa jest podzielona na trzy rodzaje;

e.       Konieczna jest konstytucja państwowa.

 

2.      W Polsce jak i w większości krajów europejskich obowiązuje tzw, pięcioprzymiotnikowe prawo wyborcze. Jakie to przymiotniki?

a.       Bezpośrednie             tak – nie

b.      Powszechne               tak – nie

c.       Tajne                          tak – nie

d.      Proporcjonalne          tak – nie

e.       Równe                       tak – nie

f.        Dodał(a)bym jeszcze: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.      Jeśli zostałby w Polsce wprowadzony system wyborczy, to która cecha prawa wyborczego nie obowiązywałaby wtedy?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

 

4.      Antysemityzm nowoczesny to:

Wskaż właściwą odpowiedź:

a.       antysemityzm, oparty na tradycyjnych przesądach;

b.      antysemityzm, który opiera się na politycznej ideologii doby nowoczesnej;

c.       antysemityzm, wynikający z cech tradycyjnej umysłowości narodowej;

d.      antysemityzm, który wynika z ideologii nacjonalistycznej;

e.       wszystkie stwierdzenia są właściwą odpowiedzią.

;

5.      Jakie funkcje w życiu grupy spełniają stereotypy?

a.       Integrują grupę

b.      Podnoszą samoocenę członków grupy

c.       Wzmacniają poczucie wartości grupy własnej

d.      Wyznaczają stosunek do mniejszości i marginalizują niektórych członków

e.       Wszystkie stwierdzenia są prawdziwe.

 

6.      Jakie ważne wartości społeczne przypisuje się klasie średniej?

a.       Klasa średnia stanowi podstawę gospodarki rynkowej;

b.      Klasa średnia tworzy i wyraża etos obywatelski;

c.       Klasa średnia daje wzór zaangażowania politycznego;

d.      Klasa średnia jest najliczniejszą klasą nowoczesnej demokracji rynkowej;

e.       Wszystkie określenia są prawdziwe.

.

7.      Które z grup zawodowych można w Polsce zaliczyć do klasy średniej?

a.       Urzędnicy wyższego szczebla (ministerstwa, urzędy wojewódzkie itp.);

b.      Lekarze;

c.       Grupy wolnych zawodów (prawnicy, niektórzy inżynierowie, weterynarze itp.);

d.      Robotnicy;

e.       Przedsiębiorcy;

f.        Rzemieślnicy.

 

8.      Czy w Polsce po 1989 roku wzrosły, czy zmalały różnice między dochodami kobiet i mężczyzn?

a.       wzrosły;

b.      najpierw wzrosły, a potem zmalały;

c.       systematycznie zaczęły maleć;

d.      pozostały mniej więcej na takim samym poziomie.

 

 

 

9.      Czy pojęcie struktury społecznej jest tożsame z pojęciem struktury klasowej?

a.       w zasadzie tak;

b.      nie, te pojęcia się zupełnie nie pokrywają;

c.       nie, bo struktura społeczna jest szerszym pojęciem niż struktura klasowa;

d.      to zależy od koncepcji teoretycznych, bo w niektórych można postawić znak równości.

 

10.  Wg jakiej koncepcji teoretycznej struktura społeczna oznacza strukturę klasową?

a.       Funkcjonalnej koncepcji systemu społecznego;

b.      Wg teorii symbolicznego interakcjonizmu;

c.       Wg koncepcji marksistowskich;

d.      Wszystkie koncepcje tak uważają.

 

11.  Wymień fazy socjalizacji dziecka w koncepcjach Meada.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

                           

12.  Czy ideologia może spełniać pozytywne funkcje w grupie?

a. tak;                b. nie

 

13.  Jeśli odpowiedziałaś(łeś) „nie” – uzasadnij to krótko.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

14.  Jeśli odpowiedziałaś(łeś) „tak” – proszę wymienić, jakie pozytywne funkcje może pełnić ideologia.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………………………………………...

 

15.  Czym jest naród?

a.       Narodem nazywamy wspólnotę historyczną, spojoną wspólnym językiem i tradycją;

b.      Naród to rodzaj „wspólnoty wyobrażonej”, bo nigdy nie jest tak jednolita, jak uważają jej członkowie;

c.       Naród wyrasta ze wspólnoty etnicznej, na którą składają się wspólne dzieje, język, religia i jej formy, wyobrażenia o własnej grupie;

d.      Naród to grupa o wspólnej historii i kulturze, która tworzy własne państwo;

e.       Wszystkie powyższe określenia są prawdziwe.

 

16.  Która z wymienionych cech odróżnia naród od grupy etnicznej?

a.       przekonanie o wspólnym pochodzeniu;

b.      poczucie kulturowej tożsamości;

c.       poczucie potrzeby własnego państwa (upolitycznienie grupy);

d.      związek z określonym terytorium.

 

 

 

17.  Jakie cechy nacjonalizmu czynią go groźnym zjawiskiem?

a.       Uważa się, że w każdej chwili człowiek musi być bezwzględnie lojalny wobec własnego narodu, a inne zobowiązania są drugorzędne;

b.      Szowinizm, czyli przekonanie, że własny naród góruje moralnie nad innymi i nie ma żadnych cech nagannych;

c.       Bezkrytycyzm wobec własnych dziejów – przedstawiciele narodu zawsze postępowali słusznie i moralnie;

d.      Kolektywizm – konieczność podporządkowania się obowiązującej opinii wszystkich członków narodu;

e.       Wszystkie powyższe określenia są prawdziwe.

 

18.  Co wyznacza pozycję społeczną jednostki?

a.       pozycję jednostki może wyznaczać pochodzenie społeczne

b.      przede wszystkim pozycja społeczna zależy od losu, ale i od wysiłków indywidualnych;

c.       pozycja społeczna wyznaczana jest przez wykształcenie, dochody i prestiż jednostki;

d.      pozycja społeczna jednostki zależna jest od roli zawodowej, jaką jednostka wybrała;

e.       Wszystkie są właściwą odpowiedzią.

 

19.  W jakich społeczeństwach pozycja społeczna jednostki wyznaczana jest przez pochodzenie?

a.       W społeczeństwie kastowym;

b.      We współczesnych nowych demokracjach (po transformacji ustrojowej);

c.       W społeczeństwach feudalnych;

d.      W społeczeństwach merytokratycznych;

e.       Wszystkie są właściwą odpowiedzią.

 

20.  Rolą społeczną nazywamy:

a.       sposób usytuowania jednostki w zbiorowości;

b.      zespół praw i obowiązków związanych z pełnieniem określonej roli społeczno – zawodowej;

c.       schemat zachowania, związanego z pozycją, zajmowaną w instytucji;

d.      miejsce jednostki w strukturze społecznej.

 

21.  Czy sądzisz, że:

a.       rola społeczna wpływa na osobowość;

b.      osobowość wpływa na wybór i pełnienie roli społecznej;

c.       rozsądne jest mówić o wzajemnym uwarunkowaniu roli i osobowości.

 

22.  Kiedy można mówić o prawomocnej władzy?

a.       Wtedy, kiedy rządzący dochodzą do władzy słuszną drogą;

b.      Wtedy, gdy prawo do rządzenia jest zaakceptowane społecznie, przebiega według ustalonych zasad;

c.       Wtedy, gdy rządzący zdobywają sympatię rządzonych;

d.      Wtedy, gdy władza ustanawia obowiązujące prawa.

 

 

 

 

23.  Jakie typy prawomocnej władzy stworzył Weber?

Wymień je z nazwy.

.………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………

 

24.  Dlaczego prasę i media elektroniczne nazywa się współcześnie „czwartą władzą?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin