2
EGZAMIN Z PODSTAW SOCJOLOGII – I ROK, ZAOCZNA SOCJOLOGIA UWM.
12 czerwca 2010r.
.
Imię i nazwisko………………………………………………………………………………
Należy zakreślić właściwą odpowiedź po uważnej lekturze treści pytania i możliwych odpowiedzi. W niektórych pytaniach tylko jedna odpowiedź jest prawdziwa, w innych bywa różnie. Niektóre pytania mają odpowiedź, że wszystkie poprzednie są prawdziwe, co nie zawsze jest prawdą. Zastanów się więc dobrze przed ostateczną odpowiedzią.
1. Jakie zasady decydują o tym, że mamy do czynienia z ustrojem demokratycznym?
Wskaż zasady bezwarunkowo obowiązujące w demokracji:
a. Władza w państwie jest wybierana w ogólnospołecznych wyborach;
b. Obywatele mają zagwarantowane równe i jednakowe prawa;
c. Obywatele różnych kategorii są reprezentowani proporcjonalnie w organach przedstawicielskich (np. młodzież - starsi, kobiety – mężczyźni itp.)
d. Władza państwowa jest podzielona na trzy rodzaje;
e. Konieczna jest konstytucja państwowa.
2. W Polsce jak i w większości krajów europejskich obowiązuje tzw, pięcioprzymiotnikowe prawo wyborcze. Jakie to przymiotniki?
a. Bezpośrednie tak – nie
b. Powszechne tak – nie
c. Tajne tak – nie
d. Proporcjonalne tak – nie
e. Równe tak – nie
f. Dodał(a)bym jeszcze: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Jeśli zostałby w Polsce wprowadzony system wyborczy, to która cecha prawa wyborczego nie obowiązywałaby wtedy?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
4. Antysemityzm nowoczesny to:
Wskaż właściwą odpowiedź:
a. antysemityzm, oparty na tradycyjnych przesądach;
b. antysemityzm, który opiera się na politycznej ideologii doby nowoczesnej;
c. antysemityzm, wynikający z cech tradycyjnej umysłowości narodowej;
d. antysemityzm, który wynika z ideologii nacjonalistycznej;
e. wszystkie stwierdzenia są właściwą odpowiedzią.
;
5. Jakie funkcje w życiu grupy spełniają stereotypy?
a. Integrują grupę
b. Podnoszą samoocenę członków grupy
c. Wzmacniają poczucie wartości grupy własnej
d. Wyznaczają stosunek do mniejszości i marginalizują niektórych członków
e. Wszystkie stwierdzenia są prawdziwe.
6. Jakie ważne wartości społeczne przypisuje się klasie średniej?
a. Klasa średnia stanowi podstawę gospodarki rynkowej;
b. Klasa średnia tworzy i wyraża etos obywatelski;
c. Klasa średnia daje wzór zaangażowania politycznego;
d. Klasa średnia jest najliczniejszą klasą nowoczesnej demokracji rynkowej;
e. Wszystkie określenia są prawdziwe.
7. Które z grup zawodowych można w Polsce zaliczyć do klasy średniej?
a. Urzędnicy wyższego szczebla (ministerstwa, urzędy wojewódzkie itp.);
b. Lekarze;
c. Grupy wolnych zawodów (prawnicy, niektórzy inżynierowie, weterynarze itp.);
d. Robotnicy;
e. Przedsiębiorcy;
f. Rzemieślnicy.
8. Czy w Polsce po 1989 roku wzrosły, czy zmalały różnice między dochodami kobiet i mężczyzn?
a. wzrosły;
b. najpierw wzrosły, a potem zmalały;
c. systematycznie zaczęły maleć;
d. pozostały mniej więcej na takim samym poziomie.
9. Czy pojęcie struktury społecznej jest tożsame z pojęciem struktury klasowej?
a. w zasadzie tak;
b. nie, te pojęcia się zupełnie nie pokrywają;
c. nie, bo struktura społeczna jest szerszym pojęciem niż struktura klasowa;
d. to zależy od koncepcji teoretycznych, bo w niektórych można postawić znak równości.
10. Wg jakiej koncepcji teoretycznej struktura społeczna oznacza strukturę klasową?
a. Funkcjonalnej koncepcji systemu społecznego;
b. Wg teorii symbolicznego interakcjonizmu;
c. Wg koncepcji marksistowskich;
d. Wszystkie koncepcje tak uważają.
11. Wymień fazy socjalizacji dziecka w koncepcjach Meada.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
12. Czy ideologia może spełniać pozytywne funkcje w grupie?
a. tak; b. nie
13. Jeśli odpowiedziałaś(łeś) „nie” – uzasadnij to krótko.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
14. Jeśli odpowiedziałaś(łeś) „tak” – proszę wymienić, jakie pozytywne funkcje może pełnić ideologia.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………………………………………...
15. Czym jest naród?
a. Narodem nazywamy wspólnotę historyczną, spojoną wspólnym językiem i tradycją;
b. Naród to rodzaj „wspólnoty wyobrażonej”, bo nigdy nie jest tak jednolita, jak uważają jej członkowie;
c. Naród wyrasta ze wspólnoty etnicznej, na którą składają się wspólne dzieje, język, religia i jej formy, wyobrażenia o własnej grupie;
d. Naród to grupa o wspólnej historii i kulturze, która tworzy własne państwo;
e. Wszystkie powyższe określenia są prawdziwe.
16. Która z wymienionych cech odróżnia naród od grupy etnicznej?
a. przekonanie o wspólnym pochodzeniu;
b. poczucie kulturowej tożsamości;
c. poczucie potrzeby własnego państwa (upolitycznienie grupy);
d. związek z określonym terytorium.
17. Jakie cechy nacjonalizmu czynią go groźnym zjawiskiem?
a. Uważa się, że w każdej chwili człowiek musi być bezwzględnie lojalny wobec własnego narodu, a inne zobowiązania są drugorzędne;
b. Szowinizm, czyli przekonanie, że własny naród góruje moralnie nad innymi i nie ma żadnych cech nagannych;
c. Bezkrytycyzm wobec własnych dziejów – przedstawiciele narodu zawsze postępowali słusznie i moralnie;
d. Kolektywizm – konieczność podporządkowania się obowiązującej opinii wszystkich członków narodu;
18. Co wyznacza pozycję społeczną jednostki?
a. pozycję jednostki może wyznaczać pochodzenie społeczne
b. przede wszystkim pozycja społeczna zależy od losu, ale i od wysiłków indywidualnych;
c. pozycja społeczna wyznaczana jest przez wykształcenie, dochody i prestiż jednostki;
d. pozycja społeczna jednostki zależna jest od roli zawodowej, jaką jednostka wybrała;
e. Wszystkie są właściwą odpowiedzią.
19. W jakich społeczeństwach pozycja społeczna jednostki wyznaczana jest przez pochodzenie?
a. W społeczeństwie kastowym;
b. We współczesnych nowych demokracjach (po transformacji ustrojowej);
c. W społeczeństwach feudalnych;
d. W społeczeństwach merytokratycznych;
20. Rolą społeczną nazywamy:
a. sposób usytuowania jednostki w zbiorowości;
b. zespół praw i obowiązków związanych z pełnieniem określonej roli społeczno – zawodowej;
c. schemat zachowania, związanego z pozycją, zajmowaną w instytucji;
d. miejsce jednostki w strukturze społecznej.
21. Czy sądzisz, że:
a. rola społeczna wpływa na osobowość;
b. osobowość wpływa na wybór i pełnienie roli społecznej;
c. rozsądne jest mówić o wzajemnym uwarunkowaniu roli i osobowości.
22. Kiedy można mówić o prawomocnej władzy?
a. Wtedy, kiedy rządzący dochodzą do władzy słuszną drogą;
b. Wtedy, gdy prawo do rządzenia jest zaakceptowane społecznie, przebiega według ustalonych zasad;
c. Wtedy, gdy rządzący zdobywają sympatię rządzonych;
d. Wtedy, gdy władza ustanawia obowiązujące prawa.
23. Jakie typy prawomocnej władzy stworzył Weber?
Wymień je z nazwy.
.………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………
24. Dlaczego prasę i media elektroniczne nazywa się współcześnie „czwartą władzą?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………………………
...
scorpion142