Dr Mirosława Grabowska
Zakład Metodologii Badań Socjologicznych, pok. 103
Termin dyżuru zostanie podany po uzgodnieniach
Metodologia badań socjologicznych - metody badań sondażowych
semestr letni 2003
I. Informacja o zajęciach:
(a) celu i programie zajęć oraz
(b) organizacji pracy w trakcie zajęć i warunkach ich zaliczenia.
Ad (a) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z badaniami sondażowymi i dostarczenie doświadczeń w zakresie ich przygotowania, realizacji i opracowania.
Program zaczyna się od krótkiej charakterystyki badań sondażowych, ich mocnych i słabych stron. Następnie “przechodzi się” cały proces badawczy: od konceptualizacji i operacjonalizacji (a więc od etapu budowy kwestionariusza, doboru wskaźników i miar dla poszczególnych zmiennych), poprzez dobór próby, zbieranie danych (a więc realizację badania), aż po przygotowanie danych do analizy, samą analizę (choć nie są to, oczywiście, zajęcia z SPSS) i napisanie raportu.
Tematy zajęć i lista lektur (czasem w dwóch wariantach) zamieszczona jest niżej (II).
Ad (b) Praca w trakcie zajęć jest po części indywidualna (czytanie lektur, przeprowadzanie wywiadów; można indywidualnie napisać raport), po części grupowa (budowanie kwestionariusza, tworzenie zbioru danych; można napisać raport w dwie osoby). Zorganizowane zostaną grupki badawcze (a) osób odpowiedzialnych za komputerowy skład kwestionariusza i (b) osób odpowiedzialnych za stworzenie zbioru w formacie SPSS.
Aby możliwe było zrealizowanie programu i zaliczenie zajęć w terminie dotrzymane muszą być następujęce terminy:
między 19 a 26 marca odbędzie się sesja poświęcona budowie kwestionariusza;
26 marca (środa) powinien być gotowy kwestionariusz;
26 marca - 4 kwietnia to czas na ostateczne sformatowanie i powielenie kwestionariusza, który przed weekendem 5-6 kwietnia powinien być do odbioru dla studentów;
5 kwietnia - 16 kwietnia to okres przeznaczony na zbieranie danych i stworzenie zbioru SPSS;
16 maja (piątek po południu) odbędzie się kolokwium z wiedzy metodologicznej;
14 czerwca - koniec letniej sesji egzaminacyjnej - to ostatni dzień oddawania raportów z gwarancją, że zostaną przeczytane i ocenione przed wakacjami; raporty oddane po tym terminie będą czytane i oceniane w miarę możliwości.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
- aktywny udział w zajęciach,
- zdanie kolokwium z literatury oraz
- przeprowadzenie badania (od opracowania kwestionariusza, poprzez przeprowadzenie wywiadów aż do napisanie raportu).
Metody badań sondażowych zalicza się na stopień, który stanowi 35% oceny, na którą ponadto składa się ocena z Metod badań nie-sondażowych (w 35%) oraz ocena z Analizy i interpretacji danych (w 30%).
Mirosława Grabowska Badania sondażowe 2003
II. Tematy zajęć i lista lektur
1. Sondaż - mocne i słabe strony badań sondażowych (19 luty)
CSułek A., Socjologia ankietowa wobec nowych doświadczeń, w: Sułek A., K.Nowak, A.Wyka (red.), Poza granicami socjologii ankietowej, Instytut Socjologii UW 1989, s. 5-38.
CBabbie, Research Design, s. 91-106, 268-69
CSchutt, Types of Social Research Questions, s. 13-17
-----
2. Problem badawczy - konceptualizacja i jej przykłady (26 luty)
CBabbie, How to Design a Research Project, s. 107-17.
CSchutt, The Process of Social Research, s. 43-52
CInglehart R., Culture Shift in Advanced Industrial Society, Princeton: Princeton University Press 1990, s. 67-83
CGrabowska M., Studenci ‘99 – społeczno-zawodowa elita XXI wieku. Wartości – kariery - interes indywidualny i dobro wspólne
3. Przełożenie problemu badawczego na schemat badawczy - konceptualizacja i operacjonalizacja (5 marca)
CBabbie, Conceptualization, Operationalization..., s. 119-28
Cprzykład: pojęcie anomii (Babbie, s.126-29)
CSchutt, Concepts, s. 68-77
Cprzykład: pojęcie biedy, underclass i alienacji
Cprzykład: pojęcie alienacji Nachmias, s. 48-50
4. Konceptualizacja problemu badawczego: przykład i konceptualizacja własna (12 marca)
+ sesja poświęcona konceptualizacji i budowie kwestionariusza między 12 a 19 marca
5. Budowa kwestionariusza (19 marca)
CBabbie, Survey Research, s. 238-53
CCannel C.F., R.L.Kahn, Budowa kwestionariusza, w: Nowak 65, s. 98-112
CNachmias, Konstruowanie kwestionariusza, s. 266-96
6. Kwestionariusz jako narzędzie badawcze (26 marca) - (a) przedstawienie, analiza i ostateczna redakcja kwestionariusza(y) oraz (b) dobór próby kwotowej do realizacji projektu.
7. Sytuacja wywiadu jako sytuacja społeczna (2 kwietnia)
CGoode W.J., P. K. Hatt, Czynności ankietera i problemy związane z przeprowadzaniem wywiadu, w: Nowak 65, s. 69-88
CPodręcznik ankietera, s.119-153
8. Pomiar - indeksy, skale, typologie (9 kwietnia)
CBabbie, s. 134-46
CBabbie, s. 148-73
CJahoda M., M. Deutsch, S. W. Cook, Skale nominalne, porządkowe, interwałowe i ilorazowe, w: Nowak 65, s. 274-78
CGoode W.J., P. K. Hatt, Skala Bogardusa ..., s. 278-284, Skale szacunkowe, s. 284-91, Skala Thurstone’a ..., s. 291-98, Skala zależnościowa Likerta, s. 299-304 - wszystko w: Nowak 65
CStouffer S.A., Skalogram Guttmana, w: Nowak 65, s. 304-13
9. Klasyfikacja i kodowanie odpowiedzi. Klucze kodowe (16 kwietnia)
CLazarsfeld P.E., A.H.Barton, Ogólne zasady klasyfikowania odpowiedzi na pytania otwarte, w: Nowak 65, s. 232-46
C...
scorpion142