zwiazki_lit_z_innymi_dzielami_szt_2008(1).doc

(63 KB) Pobierz
1

ZWIĄZKI  LITERATURY  Z  INNYMI  DZIEDZINAMI  SZTUKI

 

 

1.                 Malarstwo europejskie jako źródło inspiracji w poezji XX wieku. Omów zagadnienia na wybranych przykładach (np. Breughel – Bryll, Kaczmarski, Holbein – Kaczmarski, Rubens – Szymborska, Dali – Grochowiak).

 

2.                 Komiks – lektura dla „ubogich duchem” czy pełnoprawne dzieło sztuki, łączące plastykę z literaturą? Omów temat, analizując wybrane przez siebie utwory (np. „Rork”, „Wieczna wojna”, „Kajko i Kokosz”, „Asterix”) oraz wypowiedzi krytyków (np. Szyłak, KTT, Rodek).

 

3.                 Motyw wiosny w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Porównaj sposoby i cele jego realizacji w dobranych przez siebie utworach (np. Botticelli „Wiosna”, Pizarro „Ogród warzywny i drzewa w kwiatach”, poezja Skamandrytów, Kabaret POTEM „Wiosna”).

 

4.                 Małżeńskie trójkąty jako motyw literacki i filmowy. Przedstaw najciekawsze, Twoim zdaniem, sposoby jego ujęcia (np. „Dzieje Tristana i Izoldy”, „Opowieści Okrągłego Stołu”, „Granica”, „Sprawa Kramerów”).

 

5.                 Na podstawie wybranych przez siebie przykładów scharakteryzuj rokoko. Wykorzystaj sztuki piękne, literaturę oraz film (np. obrazy Bouchera, Watteau i Fragonarda, wiersze Kniaźnina i Trembeckiego, „Niebezpieczne związki” M. Formana).

 

6.               Sztuki plastyczne jako źródło inspiracji dla młodopolskich pisarzy. Omów temat, analizując wybrane przez siebie dzieła (np. poezja Tetmajera, Kasprowicza, „Wesele” Wyspiańskiego, „Ludzie bezdomni” Żeromskiego, malarstwo Moneta, Chełmońskiego, Podkowińskiego, Malczewskiego).

 

7.                 Motyw ogrodu w literaturze i malarstwie. Porównaj różne ujęcia tego tematu w wybranych utworach (np. „Żywot człowieka poćciwego” Reja, poezja Leśmiana, Staffa, „Przedziwny ogród Mehoffera”, „Kobiety w ogrodzie” Moneta).

 

8.                 Barokowy ideał piękna w literaturze i sztukach plastycznych. Omów temat na podstawie celowo wybranych dzieł (np. malarstwo Rubensa, Caravaggia, „Kobiety Rubensa” Szymborskiej, „Na oczy królewny angielskiej” Naborowskiego).

 

9.                 Klasycyzm jako kanon estetyczny w literaturze i malarstwie. Omów temat na podstawie wybranych przykładów (np. poezja Kochanowskiego, Krasickiego, Herberta, malarstwo Davida).

 

10.               Obrazy rewolucji w literaturze i malarstwie. Analiza wybranych dzieł – porównanie, ocena, wnioski (np. „Przedwiośnie”, „Nie-Boska komedia”, „Śmierć Marata” Davida, „Wolność wiodąca lud na barykady” Delacroix).

 

11.              Holocaust jako temat literacki i filmowy. Omów zagadnienie, analizując wybrane dzieła (np. „Medaliony”, „Zdążyć przed Panem Bogiem”, „Pianista”, „Lista Schindlera”).

 

12.               Autoportret w literaturze i sztukach plastycznych. Omów sposoby kreacji „ja” artysty, analizując wybrane dzieła (np. Kochanowski, Pasek, Żeromski, Gombrowicz, Dürer, Rembrandt, van Gogh, Witkacy). Uwzględnij kontekst historyczny i biograficzny.

 

13.               Dawniejsze i współczesne obrazy rodziny. Omów temat na podstawie wybranych utworów literackich i dzieł filmowych (np. „Chłopi”, „Ferdydurke”, „Granica”, „Sprawa Kramerów”, „Co gryzie Gilberta Grape’a”, „Złotopolscy”).

 

14.               Obrazy biesiady. Analizując celowo dobrane dzieła literackie, malarskie i filmy, ukaż sposoby funkcjonowania tego motywu (np. „Przedwiośnie”, „Pan Tadeusz”, poezja Kochanowskiego i Anakreonta, malarstwo Boscha, „Cztery wesela i pogrzeb”).

 

15.               Taniec w literaturze i teatrze. Omów funkcje tego motywu w wybranych dziełach (np. „Pan Tadeusz”, „Cierpienia młodego Wertera”, „Wesele”, „Tango”).

 

16.               Współczesny kabaret – jego rodowód, korelacja sztuk w nim występujących. Omów temat na wybranych przykładach (np. twórczość kabaretów: „Zielona Gęś”, „Zielony Balonik”, „Tey”, „Potem”).

 

17.  Motyw ukrzyżowania w literaturze, malarstwie i filmie. Omów różne sposoby jego ujęcia w wybranych przez siebie dziełach (np. „Lament świętokrzyski”, „Dies irae”, „Pasja” Gibsona, „Żywot Briana” Monty Pytona, „Ukrzyżowanie Chrystusa” Grünewalda).

 

18.  Macierzyństwo jako temat w literaturze i innych dziełach sztuki. Omów sposoby ukazywania tego motywu w wybranych dziełach (np. „Pieta” Michała Anioła, „Lament świętokrzyski”, „Dziady” cz. III, „Chłopi”, malarstwo Wyspiańskiego).

 

19.  Portrety świętych w literaturze i malarstwie. Omów sposoby ukazywania tego tematu w różnych czasach na podstawie wybranych dzieł (np. „Legenda o św. Aleksym”, „Złota legenda”, malarstwo Caravaggia, Grünewalda, „Męczeństwo św. Sebastiana” S. Botticellego).

 

20.  Sceny batalistyczne jako motyw literacki i malarski. Omów różne sposoby i cele jego wykorzystania na podstawie wybranych przez siebie utworów (np. „Krzyżacy”, „Potop”, „Władca pierścieni”, „Bitwa pod Grunwaldem” Matejki, „Bitwa Aleksandra” Altdorfera).

 

21.  Motyw śmierci w literaturze i malarstwie. Przedstaw i porównaj wybrane przez siebie dzieła (np. średniowieczne tańce śmierci, „Pieśń o Rolandzie”, „Do trupa” J. A. Morsztyna, barokowe portrety trumienne, obrazy Malczewskiego, „Padlinę” Baudelaire’a).

 

22.              Deformacja ciała ludzkiego w literaturze i sztukach plastycznych. Omów zagadnienie, zwracając uwagę na sposoby i cele jego realizacji. Wykorzystaj wybrane przez siebie dzieła (np. poezja Grochowiaka, „Płonąca żyrafa” S. Dalego, „Krzyk” Muncha).

 

23.  Smok w sztuce. Analizując celowo dobrane teksty literackie, filmowe i / lub malarskie, ukaż funkcje tego motywu (np. „Biblia”, „Ostatni smok”, malarstwo średniowieczne, opowiadania Sapkowskiego).

 

24.  Heros literacki a heros filmowy. Porównaj sposoby kreowania wielkich bohaterów na wybranych przez siebie przykładach (np. „Iliada”, „Pieśń o Rolandzie”, „Potop”, „Krzyżacy”, „Matrix”, „Wejście smoka”, „Brudny Harry”).

 

 

25.  Różne wzorce kobiety w tradycji literackiej, filmie oraz grach komputerowych. Omów temat na podstawie wybranych utworów (np. „Biblia”, „Nie-Boska komedia”, „Granica”, „Tomb Rider”, „Gotowe na wszystko”).

 

26.  Elementy baśni w literaturze i filmie. Omów temat w oparciu o celowo wybrane dzieła (np. „Pan Tadeusz”, „Belgariada” Eddingsa, „Władca pierścieni”, „Niekończąca się opowieść”).

 

27.  Przedstaw i porównaj wybrane przez siebie wizje Sądu Ostatecznego w literaturze i malarstwie (np. „Biblia”, „Dies irae”, „Sąd Ostateczny” Memlinga, „Sąd Ostateczny” Michała Anioła).

 

28.  Symbolizm w malarstwie i literaturze modernizmu. Omów temat na wybranych przez siebie dziełach (np. „Wesele”, „Ludzie bezdomni”, „Krzyk” Muncha, „Szał uniesień” Podkowińskiego).

 

29.  Deformacja świata i jej funkcje w różnych tekstach kultury. Omów temat na wybranych przykładach (np. malarstwo Picassa, Chagalla, „Sklepy cynamonowe”).

 

30.  II wojna światowa jako temat w sztuce. Omów różne sposoby i cele ukazywania tego wydarzenia na podstawie wybranych przez siebie dzieł literackich i filmowych (np. opowiadania T. Borowskiego, „Medaliony”, „Stawka większa niż życie”, „Działa Nawarony” McLeana, „Campo di Fiori” Miłosza).

 

31.  Upiory, zjawy i duchy. Analizując celowo dobrane dzieła literackie i filmowe / teatralne, zaprezentuj różne sposoby funkcjonowania tego motywu i jego cele (np. „Duch”, „Dziady”, „Hamlet” i inne sztuki Szekspira, ballady A. Mickiewicza).

 

32.  Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Porównaj i oceń wybrane przez siebie dzieła (np. „Potop”, „Lalka”, „Nad Niemnem”, „Wiedźmin”).

 

33.  Miasto w sztuce. Przedstaw i porównaj różne sposoby realizacji tego motywu w literaturze i filmie na podstawie wybranych przez siebie utworów (np. „Wiosna” Tuwima, „Łódź” Broniewskiego, „Upadek”, „Zakazane piosenki”).

 

34.  Sztuka teatralna i jej sceniczne (lub filmowe) realizacje. Porównaj wybrane dzieła (np. „Kordian” J. Słowackiego i „Kordian” J. Grotowskiego oraz „Kordian” Hanuszkiewicza, „Hamlet” Szekspira i „Hamlet” K. Branagha oraz „Hamlet” M. Gibsona).

 

35.  Motyw wędrówki w sztuce. Omów temat na podstawie wybranych dzieł (np. „Kordian”, „Władca pierścieni”).

 

36.  Symbolika kwiatów. Analizując celowo dobrane utwory literackie, plastyczne i / lub filmowe, ukaż różnorodność funkcji tego motywu (np. malarstwo Wyspiańskiego, Milleta, „Ściana” A. Parkera, poezja Baudelaire’a, „Lilije” Mickiewicza).

 

37.  Początek i koniec. Przedstaw różne wizje tworzenia świata i jego zagłady w literaturze i malarstwie na podstawie wybranych dzieł (np. „Biblia”, mity greckie, mity skandynawskie, „Dies irae”, „Sąd Ostateczny Memlinga, freski Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej).

 

38.  Sarmata na portretach i w literaturze XVII wieku. Omów temat na podstawie zgromadzonych materiałów (np. poezja W. Potockiego, „Pamiętniki” J. Ch. Paska, portrety trumienne).

 

39.  Motywy maryjno-pasyjne w sztuce. Omów różne realizacje tematu w wybranych dziełach (np. „Bogurodzica”, „Lament świętokrzyski”, „Pieta” Michała Anioła).

 

40.  Koń w sztuce. Analizując wybrane przez siebie dzieła literackie i malarskie lub filmowe, ukaż sposoby funkcjonowania tego motywu i jego cele (np. malarstwo Kossaków, poezja M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Szał uniesień” Podkowińskiego).

 

41.  Motyw vanitas w literaturze i malarstwie. Omów jego funkcjonowanie w wybranych dziełach z różnych epok (np. poezja barokowa, „Lalka”, „Ambasadorowie” Holbeina).

 

42.  Mit o Ikarze i Dedalu jako źródło inspiracji w sztuce. Omów temat na podstawie wybranych dzieł (np. „Upadek Ikara” Breughela, „Wciąż o Ikarach głoszą” Brylla, „Prawa i obowiązki” Różewicza).

 

43.  Mit o Orfeuszu jako źródło inspiracji w sztuce. Omów temat na podstawie wybranych dzieł (np. Owidiusz „Metamorfozy”, J. Kaczmarski „Wędrówka z Orfeuszem”, G. Lazzarini „Orfeusz i menady”).

 

44.               Motyw femme fatale w literaturze i filmie. Omów temat na wybranych przykładach (np. „Lalka”, „622 upadki Bunga” Witkacego, „Fatalne zauroczenie”, „W sieci”).

 

45.               Władcy w literaturze i malarstwie. Analizując wybrane przez siebie dzieła, ukaż różnorodność ich wizerunków oraz funkcje, jakie pełniły (np. Kronika Galla Anonima, „Pieśń o Rolandzie”, poezja socrealistyczna, malarstwo Matejki).

 

46.               Obraz Tatr w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Omów temat na wybranych przykładach (np. poezja Tetmajera, malarstwo Wyczółkowskiego).

 

47.               Dziecko jako temat w sztuce. Omów różne sposoby i cele realizacji motywu  w  wybranych dziełach (np. „Lśnienie” Kubricka, „Omyłka” Prusa, „Janko Muzykant” Sienkiewicza, obraz Wyspiańskiego).

 

48.               Przyroda widziana okiem impresjonisty w literaturze i malarstwie. Omów wybrane przez siebie dzieła (np. obrazy Moneta, poezja Tetmajera i Kasprowicza).

 

49.               Wielcy kochankowie w literaturze i filmie. Omów najciekawsze, Twoim zdaniem, kreacje par, wykorzystując dowolnie wybrane dzieła (np. „Romeo i Julia”, „Lalka”, „Przeminęło z wiatrem”, „Casablanca”).

 

50.               Motyw buntu w literaturze i filmie. Omów temat, wykorzystując celowo dobrane dzieła (np. „Biblia”, „Dziady”, „Tango”, „Upadek”).

 

51.               Rekwizyt w literaturze i filmie. Omów jego rolę, wykorzystując wybrane przez siebie utwory (np. „Sokół” Boccaccia, „Kamizelka” B. Prusa, „Miś”).

 

52.               „W tych dziełach słychać muzykę. Te dzieła mówią o muzyce…”. Omów sposoby jej wykorzystania w wybranych dziełach literackich i filmowych (np. „Pan Tadeusz”, „Wesele”, „Dzikość serca”).

 

53.               Parodia i satyra jako sposoby opisania rzeczywistości. Omów temat na podstawie wybranych utworów literackich i filmowych (np. satyry I. Krasickiego, „Monachomachia”, „Jawnogrzesznica” Ziemkiewicza, „Miś”).

 

54.  Język ezopowy w literaturze, malarstwie i filmie. Omów najciekawsze, Twoim zdaniem, przykłady jego zastosowania (np. „Zbrodnia” Dawskiego, „Rejs” M. Piwowarskiego, twórczość W. Łysiaka, „Lalka”, „Nad Niemnem”).

 

55.               Jeniec jako bohater literacki i filmowy. Omów zagadnienie na podstawie wybranych przez siebie utworów, zwracając uwagę na psychologiczne aspekty pobytu w niewoli (np. „Król szczurów” Clavella, „Łowca jeleni”, „Potop”).

 

56.               Samotność. Omów różne sposoby prezentacji i wartościowania zjawiska w sztuce (np. „Hamlet”, „Kordian”, „Wilk stepowy”, „Melancholik”, „Ćma barowa”).       

 

57.              Motyw szatana w literaturze i malarstwie. Omów różne sposoby jego realizacji w wybranych utworach (np. „Dies irae”, „Deszcz jesienny”, „Sąd Ostateczny” Memlinga).

 

58.               Motyw szatana w literaturze i filmie. Omów różne sposoby jego realizacji w wybranych dziełach (np. „Dies irae”, „Faust”, „Dziecko Rosemary”, „Omen”).

 

59.              Konwencja realistyczna w literaturze i malarstwie. Omów temat na podstawie wybranych przez siebie dzieł (np. powieści Balzaka, „Lalka”, malarstwo Gierymskiego).

 

60.              Konwencja romantyczna w literaturze i malarstwie. Omów temat na wybranych przykładach (np. „Dziady”. „Beniowski”, malarstwo Friedricha).

 

61.               Armia w literaturze i filmie. Omów sposób funkcjonowania motywu wojska w wybranych przez siebie dziełach (np. „Paragraf 22” Hellera, „Przygody wojaka Szwejka” Haška, „C. K. Dezerterzy”).

 

62.               Motyw brzydoty w sztuce. Omów różne jego funkcje na wybranych dziełach literackich i malarskich (np. „Padlina” Baudelaire’a, „Ludzie bezdomni”, twórczość Boscha).

 

63.               „Biblia” jako źródło inspiracji dla pisarza i malarza. Omów temat na podstawie wybranych przez siebie dzieł (np. „Jawnogrzesznica” R. A. Ziemkiewicza, malarstwo Leonarda da Vinci, Michała Anioła).

 

64.               Mity greckie jako źródło inspiracji dla artysty. Omów temat na podstawie wybranych przez siebie dzieł (np. serial „Hercules”, poezja Herberta, Grochowiaka).

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin